Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Eki

#540
Kaasari on alkujaan 19mm ja imukaula jyrsitty 19mm:n kokoon jo iät ajat sitten, se pakeliittihan olikin tehtaan jäljiltä jo 19mm, mutta vaki imukaula ei käynyt muutakuin siihen alkuperäiseen nelivenajuttuun. Elikä ei pitäisi olla äkkiseltään mitään miksi ei toimisi, on kokeiltu myös 92 suutinta, mikä tuohon oli huonoin mahdollinen vaihtoehto, se pätki jo kaikilla nopeuksilla. Neulan rikka oli toiseksi alimmaisessa lovessa, nyt alimmassa, elikä nousee mahdollisimman ylös täydellä kaasulla, tulpan väri oli eilen ihanneväri, ei saanut liikaa eikä liian laihasta seoksesta ollut mennyt valkoiseksi, elikä ei ymmärrä mikä mättää, tulpan lämpöarvo pykälän kylmempi kuin vakio elikä c7hsa, nyt ollut iät ajat c8hsa!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Kyllä se edelleen mättää siinä ilmansaannissa. Olen itse kokeillut kun sitä putkenpäätä säätää vähän pienemmälle, elikkä tukkii jonkin verran niin se alkaa nimenomaan pätkimään kovemmilla kierroksilla. Kulkee muuten ihan normaalisti mutta huippujen tuntumassa alkaa ikävästi nykimään.

24mm kaasarillakin mulla toimi muuten ihan hyvin paitsi pätki huippukierroksilla. Porasin ilmanputsarin täyteen reikiä niin alkoi toimimaan. Monasti joutuu säätelemään ihan tosissaan ennenkuin saa toimimaan. Ei muuta kuin kokeilet kaikkea mahdollista, eri kokeisilla suuttimilla ja säätelet sitä putken päätä eri kokoiseksi. Luulisi että jossain vaiheessa löytyy sopivat säädöt.

Eki

En varmaan muuta enää tee, mutta tuo ilmanputsarin säätely on helppoa sekä jos seosruuvia täytyy optimoida, niin sekin on yksinkertaisen helppoa!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

hcjussi

#543
Lainaus käyttäjältä: tommi - 10.06.10 - klo:22:45
Lainaus käyttäjältä: Eki - 10.06.10 - klo:22:18
No pitihän se mennä kokeilemaan vielä, verkko pois ja tielle, teki ihan samaa kuin ennenkin, no otin hetkeksi pois sen koko pätkän missä verkko oli ruuvilla kiinni ja missä on neljä reikää kuin apilankukassa, ei apuja, vaihdoin suuttimen 88 kokoon, vaki 85 sijaan ja pari pykälää isomman tyhjäkäyntisuuttimen, ehkä aavistuksen enempi saattoi kulkea, mutta vaikea sanoa koska iltaviileällä kulkee muutenkin. En tiedä mikä siinä rajoittaa, tai miksi se alkaa ikäänkuin pätkimään siinä 75 paikkeilla, tulppa on ostettu eilen, elikä C8HSA NKG. Olisiko venttiilien tarkistusten paikka? Eki

En usko että on venttiileistä kiinni. Saattaa hyvinkin kiikastaa siitä 16mm imukaulasta, eikös sulla ollut se vai oletko jyrsinyt sitä isommaksi? Ja se pakeliittieriste, onko siinä yhä se 19mm eriste? Kannessa sulla taisi olla 20mm imuaukko. Ja oliko 19mm kaasari?

Mulla itselläni pätki kovilla kierroksilla kun oli 19mm eriste. Laitoin 16 millisen niin loppui pätkiminen. Veikkaan että sullakin se "epäsuhta" kokoonpano aiheuttaa sitä pätkimistä kovilla kierroksilla. Et ole vielä kokeillut miten pelittää vakio 16mm eristeellä?

Miulla ei tarvii olla kuin loiva alamäki ja eilein ihan tyynessä mittari näytti 75! Ei tosiaan kierrokset ole kummoiset, eikä kone huuda. Ihan pintakaasulla menee 60 ja kierrokset n. 5000. En tiedä mitä on tehty, mutta pitää testata gps:llä tuo nopeus. Tulppana oli aiemmin C7HSA ja toissapäivänä ostin CR7HSA:N kun ei muuta ollut robbarissa tarjolla. Hyvin toimii silläkin. Kattelen tuota hihnaa tänään ja ilmoittelen sitten mikä se on. Voin ottaa kuvia sisuksista, niin näette jotain. Tosiaan kyllä tuo vauhti ihmetyttää. Hyvin tällä autojen perässä pysytään!! Ja putsarista sen verran että sieltä sisältä otin sen pienen pätkän pois. Silloin kun testailin kaikenlaistaniin putsarista kun otti koko 10 cm putken pois niin ei toiminut kunnolla, mutta pelkkä verkko pois niin rupes toimimaan. Se verkon kiinike on edelleen paikoillaan sillein ristissä.
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

tommi

Lainaus käyttäjältä: Eki - 10.06.10 - klo:23:49
En varmaan muuta enää tee, mutta tuo ilmanputsarin säätely on helppoa sekä jos seosruuvia täytyy optimoida, niin sekin on yksinkertaisen helppoa!

No voisit ihan huvikseen kokeilla jollain Power Filtterillä tai vastaavalla ja 90 suuttimella niin melkeinpä uskallan luvata ettei pätki kovillakaan kierroksilla. Eli se vakio ilmanputsari siinä aiheuttaa sen pätkimisen. Sullahan oli siinä solikassa se 82cc motti, sen säätäminen on joskus vähän hankalampaa sen vakioputsarin kanssa.

Sillä Power Filtterillähän ei aja Erkkikään (tai Eki) pidempään kun ne imuäänet on niin ärsyttävät mutta sillä kuitenkin varmistaa sen että jos ilma kulkee niin konekaan ei pätki.

Eki

Itsestä vaan tuntuu ettei taida enää olla kyse pelkästä seos-suhteesta, konekin alkaa täristää ja käynti pätkiä tuossa mittarilukema 75 paikkeilla eikä suostu millään ilveellä menemään enempää vaikka puhtia olisi myllyssä. Oisko sytytys kohillaan tai ne tiukat 0.10:n venttiilien säädöt, jotenkin vaan tuntuu että joku muukin mättää kuin ilmansaannin säätö?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

#546
Kaasarin säätöön käy mäki ja tulpan luenta. Mitataan mäen nousun aika ja luetaan tulpan väri. Säädetään ja verrataan aikoja ja katsotaan tulpan väri. Liian kuumaa täytyy aina varoa ja suositettu lämpöarvo käy lähtökohdaksi, josta ei voi poiketa paljoa, vaan säätää seosta rikkaammalle.

Osakaasun säätöön pitää jollottaa puolikaasulla tasaisella ja lukea väri. Teippimerkki kahvassa auttaa.

Tulpan voi harjata puhtaaksi aina välillä niin värikehityksen näkee ja kuorrutus muutenkin on haitaksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Tässä solikan r50 mallissa oli alkuperäinen putki semmoinen missä oli se alkuputki sen jumalattomilla mutkilla ja sitten iso se varsinainen pakoputken "säiliö", sekä takaisinpäin kaartuva loppuputki missä äänenvaimennin, no se repeili sekä murtui kiinnityksistään tärinän takia ja tilalle pistin exportin vastaavan-näköisen putken, mistä leikattu ja hitsattu umpeen se ohut putken pätkä, mistä meni letku takaiskuventtiilille mitä ei enää aikoihin ole ollut koko skootterissa. Tällä exportin putkella äänet koveni huomattavasti ja meno muuttui hitaampikierroksiseksi, on makeet pärpätykset kun kaasun laskee vauhdissa nollille (ollaan kuin kilpakoneella mnossa). Saan noin 6 viikon päästä Kiinasta tulevasta lastista uuden alkuperäisen mutta vahvistetun tilalle, tai enää taitaa olla nelisen viikkoa? Voisiko syy olla tuo ei alkuperäinen putki, kone vie muuten verkonoton jälkeen vähintäinkin saman verran löpöä, elikä satasella varmasti palaa parit tankilliset, jos ei enempikin, tankin koko jotain 4.5l.
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Jos vie vajaat 10L sataselle niin eipä ne säädöt voi ihan kohillaan olla.. Kyllähän se pakoputkikin vaikuttaa yllättävän paljon. Porasin itse ihan kokeilumielessä yhden ainoan, 2-3mm reiän vaimentimeen jotta putki hengittäisi vähän paremmin niin vedot katosivat jokseenkin tyystin. Piti hitsata reikä umpeen niin alkoi mopo taas kulkea.

Sulla Eki on niin paljon mahdollisuuksia mikä voi olla pielessä että on varaa mistä valita. Tuskin kuitenkaan cdi-boksi on mitenkään rajoitettu. Enkä usko niihin venttiileihinkään, tiukka 0.10 on ihan hyvä välys.

Ilmoittelehan tähän ketjuun jos ja kun saat sen kuntoon. Saattaa riittää ihan se pakoputkenkin vaihto.

Eki

#549
Juttelin Virijavara puotin Kimmon kanssa, hän totesi että kaikissa boxeissa on yläkierroksille rajoitin, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa vielä edes mittarinopeuden edes 90 lukemassa, elikä totesi että kannattaa odottaa sitä alkuperäistä putkea. Kyllä se löpöä polttaa ihan normaalivauhdeillakin, toki aavistuksen vähemän mutta Hyvinkää-Heinola välillä meni liki kaksi täyttä tankillista, elikä arviolta ainakin 8L. Virijavarasta ehdotettiin myös vakiputken saannin jälkeen mahdollista välitysten vaihtoa takapyörään, mikäli haluaa ettei kone nikottele reilusti alle 80km/h mittarinopeudella, elikä oikeasti noin 65km/h tässä solikan mallissa, toki kaikki muutkin skodet ovat näyttäneet isommilla nopeuksilla hurjasti väärin, ainoa mikä kulki oikein tosissaan oli Piaggio Typhoon, mutta se ei kestänyt teki vaikka mitä niin junttasi aina kiinni ennemmin tai myöhemmin (olisiko 2t ongelma)?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

hcjussi

Lainaus käyttäjältä: Eki - 11.06.10 - klo:13:14
Juttelin Virijavara puotin Kimmon kanssa, hän totesi että kaikissa boxeissa on yläkierroksille rajoitin, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa vielä edes mittarinopeudessa edes 90 lukemassa, elikä totesi että kannattaa odottaa sitä alkuperäistä putkea. Kyllä se löpöä polttaa ihan normaalivauheillakin, toki aavistuksen vähemän, mutta Hyvinkää-Heinola välillä meni liki kaksi täyttä tankillista, elikä arviolta ainakin 8L.

Itse kyllä epäilisin kumminkin kaikesta huolimatta ilmansaantia!!
Sanli Solifer XTR50
VM. 2006

Eki

Rupesi nyt työntämään luvattua vettä taivaalta, niin ei viitsi sateella lähteä säätämään, tähänastiset verkonpoistot ja jopa sen pätkän poisto missä verkko on kiinni, eivät oikeastaan auttaneet juuri mitään, säädin myös seosruuvia ja vetää hurjasti aina upeilla käyntiäänillä sinne hieman yli 70 mittarinopeuteen, sitten alkaa pätkimään eikä kierrokset ole vielä edes mitenkään kovat (vakiputkella heitti mittarin tappiin ja kierrokset olivat jo silloin ääniltään puhtaat mutta kovat), elikä kyllä tuon putken täytyy vaikuttaa jotain, koska vakiputkessa oli niin pitkä se alkukäyrä että se oli heitetty kunnon mutkille ettei pakoputki ylety metrin yli kootterin pituuden, tämä exportin putki taas on mopooni oikeastaan hieman lyhytkin. Paisuntasäiliö on huomattavasti pienempi ja alkukäyrä lyhyt, elikä läpivirtausputki ilman kummempia vastuksia!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Coastside

Kunnon virittäjällä on vähintään kaksi kaasari/putsaria ja myös kansia. Oikein kunnollisella on täydellinen kakkosmoottori.

Yksi muutos ja testi ... muutos ja testi ...  Muuten ei tiedä mikä auttoi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 11.06.10 - klo:16:06
Kunnon virittäjällä on vähintään kaksi kaasari/putsaria ja myös kansia. Oikein kunnollisella on täydellinen kakkosmoottori.

Yksi muutos ja testi ... muutos ja testi ...  Muuten ei tiedä mikä auttoi.
Näin varmaankin on, mielummin vielä pari eri mopoa ja kilo suuttimia sekä 10 kiloa ilmanputsareita, no leikki leikkinä. En tässä enää varsinaisesti viritä vaan etsin optimaalista kulkua/löpönkulutusta, kun kerroin että Hyvinkää-Heinola elikä reilut 100km vie nyt noin 8l löpöä, vei se aikoinaan rebelillä tasan 2.1l, tankkasin kaverilta lähtiessä piripintaan ja ajoin Hyvinkäällä suoraan tankille, sinne mopon tankiin mahtui juuri tuo 2.1 litraa ja se mopo kulki 50cc:nä parhaimmillaan jopa sen 75-80km/h mittarin mukaan, ei kuitenkaan vastatuuleen, mutta kiva myötäinen jne!
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

openflow

Lainaus käyttäjältä: Walle - 11.06.10 - klo:11:32
Talvella ajellessa toi vakiotulppa kyllä nokeentuu.Eikä ne seokset ihmeemmin taida muuttua...
Oikean lämpöarvon lukeminen/etsiminen taitaa olla se yleisin mitä tulpasta tarkastetaan. Tässä tapauksessa siis liian kylmä tulppa(nokinen). Liian kylmällä tulpalla muuten ei kannata yrittää seosta metsästää tulpasta, koska nokea on joka paikassa -- hyvin vaikea lukea... Kun lämpöarvo on tulpassa oikea nokirengas(seos) ilmestyy tulppaan tosi nopeasti. Omissa vehkeissä(2t) 200-300m loivaa ylämäkeä on enemmän, kun riittävä matka.  2t & 4t koneissa tulpan lukeminen  on pikkaisen erilaista...

10L/100km ei kuullosta 4t-mopolta. Jotain on kyllä säädöissä pielessä.

Tossa jonkun aikaa siten rassasin 160cc kiinalaista minikrossia. Siinä oli kanssa vikana, ettei kiertänyt. Kuullosti siltä, että sytys pätkii ja siitä
tuli aluksi väärin diagnosoitua kierroslukurajoitin. Ei siinä mitään rajoitinta ollut, viaksi paljastui löysät venttiilin jouset. Venttiilit rupesi hyppimään korkeilla kierroksilla ja se todellakin kuullosti kierroslukurajoittimelta. 2t-ihmisenä meni aika kaun ennen kun tajusin mistä johtui häiriöt yläkierroksilla.