Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sanli Solifer

Aloittaja so, 01.08.07 - klo:23:58

« edellinen - seuraava »

Eki

#435
Elikä vakiona 19mm:n kaasari, imukurkku on kuitenkin vain sen 16mm ja taas pakeliittieristin on 19mm sekä sylinterin imuaukko mitä lie 22mm. Kun kiihdytän paikalta tai vauhdista, niin miettii hetken ja oikein "nykäisee" sekä lähtee kiihtymään, olisiko tuo imukaula se pullonkaula syyhyn, vai löytyykö mitään pätevää muuta selvitystä kuten neulan säätö tms, suutin on 92. Entäpäs onko seosruuvin säädöllä vaikutusta mikäli suutin on isonnettu alkuperäisestä? Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

#436
Vaihda se 19mm pakeliittieriste siihen vakio 16 milliseen niin loppuu se "miettiminen" kiihdytyksessä. Näin uskoisin.

Eki

#437
Lainaus käyttäjältä: tommi - 25.04.10 - klo:21:10
Vaihda se 19mm pakeliittieriste siihen vakio 16 milliseen niin loppuu se "miettiminen" kiihdytyksessä. Näin uskoisin.
No kun ei ole, elikä tarvitsisi ostaa vakio eriste, toki tämä 19mm:n eristekin on solikassa vakio. Minusta ehkä järkevin olisi jyrsiä imukaula 19mm:n suuruiseksi, niin poistuisi ainakin pullonkaula, solikan alkuperäinen imukaula oli 19mm, mutta se ei käynyt kaksiventtiili pyttyyn, olisi tullut niin vinoon, että ei olisi kaasari sopinut enää katteiden sisään! Kysymyshän kuului lähinnä, että millä tuon kiihdytyksen saisi tasaiseksi, mutta kukaan ei joko halua vastata ja sitä en usko etteikö tietämystä mahdollisesti olisi, itsellä tulisi mieleen että voisiko olla kiihdytyspumpun hitaus? Mutta olkoon, selvitän tämän ongelman muualla, sillä menee näköjään yksinpuheluksi tämä aihe! ???
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Lainaus käyttäjältä: Eki - 25.04.10 - klo:23:39
Kysymyshän kuului lähinnä, että millä tuon kiihdytyksen saisi tasaiseksi,

No siihenhän yritin juuri vastata. Se nykiminen johtuu nimenomaan siitä että imukaula, kaasari ja pakeliittitiiviste ovat kaikki erikokoisia. Siihen tulee ikäänkuin "pykälä" väliin ja siksi kone miettii hetken ennenkuin lähtee ottamaan kierroksia. En usko että sitä saa säädettyä mitenkään muuten vaan jotain pitää vaihtaa.

Mulla oli itselläni vähän samantapainen ongelma kun vakio pakeliittieriste meni halki eikä ollut muuta kuin 24mm eriste niin mopo pelasi kyllä silläkin ihan hyvin paitsi mietti hetken aikaa ennenkuin otti kierroksia, ihan kuin sinullakin.

Joko vaihdat sen eristeen tai sitten yrität jyrsiä imukaulaa isommaksi, ihan miten vain haluat.

Eki

Aivan oikein olet vastannut, itsestäni vaan olisi järkevintä vaihtaa se pullonkaula, kun kaasari sekä pakeliittitiiviste sekä sylinterin imuaukko kaikki ovat 19mm tai sylinterin imuaukko vieläkin suurempi, elikä eikun jyrsimään pienoispora/jyrsin/hiomatyökaluilla, kunhan tässä sopivasti sattuu intoa päälle! :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Juu, mikäs siinä jos tykkäät jyrsimisestä  :P Mulla itselläni on mopossa 19mm kaasari, vakio 16mm imukaula/pakeliittieriste ja kannessa 20mm imuaukko ja toimii hyvin. Sullahan on muuten sama kokoonpano mutta imukaulan ja kannen välissä se 19mm pakeliittieriste.

Se eristehän ei paljoa maksa, ihan mielenkiinnosta voisit kokeilla ensin alkaako toimimaan sillä. Se imukaulan jyrsiminen kun ei tuo ainakaan yhtään lisää tehoa. Kokeilin huvikseen miten toimii 24mm kaasari 22mm imukaulalla/eristeellä niin hävisi tehoissa 19mm kaasarille ja 16mm imukaulalle/eristeelle. Ja tuli vielä se "miettiminen" kaupan päälle..


Eki

Jaa'a, luulisi että tulisi lisää potkua, toki nytkin löytyy niin paljon että kaipaisi "lisävaihdetta", alkaa huutamaan tuossa 70-75 paikkeilla, kulkua riittäisi vaikka yki 80km/h jos keksisi jotain, ajattelin vetoakselin päälle tulevan holkin lyhentämistä noin millillä, niin hihna nousisi vielä ylemmäksi etulautasella, se riittäisi minulle ja se turha huutaminen varmaan vähenis? Onko tähän ongelmaan muita hyviä neuvoja?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

karkulainen

Perävälit vaihtoon seuraavaksi, ei siinä muuta taida olla.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

tommi

Joko perävälit uusiksi tai sitten se holkin lyhennys, sekin on ihan hyvä ratkaisu. Pari, kolme milliä pois holkista ja samanpaksuinen prikka kampuran päähän. Välitykset kasvaa reippaasti. Tällainen systeemi mulla itsellänikin on paraikaa käytössä. Kulkis varmaan 90km jos mopo vain jaksaisi vetää.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: tommi - 27.04.10 - klo:08:16
Joko perävälit uusiksi tai sitten se holkin lyhennys, sekin on ihan hyvä ratkaisu. Pari, kolme milliä pois holkista ja samanpaksuinen prikka kampuran päähän. Välitykset kasvaa reippaasti. Tällainen systeemi mulla itsellänikin on paraikaa käytössä. Kulkis varmaan 90km jos mopo vain jaksaisi vetää.
Hmm, aikalailla väljää saa olla jos 3mm pystyy riipasemaan... toki noissa holkeissa on toleranssia mallista riippuen mutta itselläni välitysten pidennys kokeilu onnistui varsin huonosti, otin ihan liikaa ja näin ollen välitys alussa tuli niin pitkäksi että hyvä että liikeelle pääsi. (tarkoituksena oli saada alussa esiintyvä liian tiuha välitys vähän paremmemmaksi) Suosittelen mittailemaan lautasen liikkeet ja hihnan noston että näkee auttaako holkin lyhennys pidentämään välityksiä (eli meneekö lautaset yhteen jo vakiona rullien ollessa yläasennossa..)
Toinen mitä voi funtsia on hihnan pituus ja leveys, onko se varmasti sellainen että välitykset menee täysille..
Harrastelussa: bt49qt-12

Eki

#445
Aina kun on uusi hihna yleensä Gates powerlink 18.1mm/788 homma toimii jonkun aikaa kuin junan vessa, mutta hihna kuluu nopeasti sivuistaan ja käy kuten nyt. Voisi tuommoisen millin työstää holkista pois, mutta sitä ei varmaan arvaa itse hioa, meinaan jos ei ole just jetsulleen, saattaa katkaista koko vetoakselin, kun ja jos on epätasainen hionta! Enhän minä oikeasti tarvitse kuin jossain pitkällä reissulla hetkellisesti huippuja, joten olisi mukava kun oisi koko kierrosalueella ok peli ihan jo periaatteessa! Halutessaan meikäläisen sisäänajot ja muutkin reissut näkee: aprs.fi kartasta laittamalla oikeaan ikkunaan OH2EKI ja jos ei muuten näy, niin vuorokausia lisäämällä toisesta ikkunasta, näkyy nopeudet, maan korkeudet ja utc ajat elikä 3 h jäljessä meidän aikaa/päivänmäärätkin, myös tiet mistä ja mihin se ukko on suhaillut?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

Mulla kun tulee ajeltua paljon matka-ajoa niin olen tarkoituksella liipassut reilusti pois holkista. Kokeilemallahan se selviää miten paljon kannattaa ottaa. Kyllä millinkin jo huomaa mutta mulle se ei ihan riittänyt, piti viilasta vähän enemmän, veikkaan että jotain 2mm lähti pois.

Lähtee siitä millistä ja käy kokeilemassa, jos tuntuu ettei rlltä niin sitten ottaa lisää. Ihan viilaamalla itse otin pois, se viilattu puoli kannattaa laittaa sisäpuolelle niin se mahdollinen vinous ei haittaa. Se holkkihan ei akselillaan voi kääntyä mihinkään suuntaan.

Eki

#447
Täytyy se milli ottaa pois lähiaikoina, uskoisin että se olisi se kompromissi minun vermeelle, sittenpähän sen näkeepi! Otettu se milli pois, mutta meni huonommaksi kuten hieman arvelinkin, asiasta muinoin porukat jo vihjasivat ettei kannata. No tilattu koko variaattori uusi, niitä tarvii aina pitkässä juoksussa kun ovat kuluvaa tavarata, nytkin tuo holkki oli jo parhaat päivänsä nähnyt muutenkin!

Edit: 5.5.2010

Jotain tarvis tehrä, kone vetää ja kulkee tuonne 70km:n tuntumaan upeilla äänillä, mutta siitä ylöspäin kierroksia on liikaa, elikä täytyisi löytää yksi pykälä lisää. Hihnoja ei tietääkseni ole 18.1mm:n leveämpiä eikä tietääkseni vetoakselin holkkia saa lyhyempänä ns. valmiina ostaa, olikohan tää vakio holkin pituus 39.10mm? Kokeilin hioa smirkkelipaperin päällä toista holkkia lyhyemmäksi mutta ei sitä sillä konstilla jaksa erkkikään, taisi yksi 0.10mm lähteä pois, kun tarveis saada noin 1.0mm:ä pois, mutta viilailla ei uskalla siinä pelossa että se jälki saattaa olla huono, elikä ei suora ja se tas käsittääkseni tietää koneelle huonoa, sanovat jopa että saattaa katkaista vetoakselin pahimmassa tapauksessa?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

tommi

#448
No en kyllä jaksa uskoa siihen, se holkkihan ei pyöri lainkaan akselillaan vaan kiristyy kampiakseliin ja pyörii sen mukana. Koko viime kesän ajelin itse viilatulla holkilla ja vetoakseli on edelleen ehyt ja suorakin. Tärkeintä siinä holkin viilauksessa on se ettei purista liikaa sitä ruuvipenkissä ettei se mene läjään. Ja pyöreällä viilalla vetelee vielä sisäpuolen terävät reunat loiviksi, muuten se ei mahdu edes akselille.

Sanoit että se oma viilauksesi ei antanut toivottua tulosta, mikä siinä meni pieleen? Mopo lähti paikaltaan liian verkkaisesti? Vai huusi ajossa entiseen tapaan? Kyllä kait jotain muutosta tuli mopon käyttäytymiseen? Mulla ainakin toimi tuo holkin viilaus ihan hyvin.

Minkäs painoiset rullat sulla on? Laita painavammat jos tuntuu ettei välitykset kasva.

Eki

Rullat ovat vakiot, elikä 6.5g, ne mitkä tulevat vakio variaattorin mukana, mutta ei kai rullat vaikuta kuin kiihtyvyyteen, eikös kone lopuksi kierrä ihan samalla tapaa kuin millä rullilla hyvänsä saatuaan maxiikierrokset? Täytyy koittaa vanhasta holkista viilata se milli pois, jotenkin olen mieltänyt ajattelematta asiaa että holkki pyörisi myös omia aikojaan akselin ympärillä (virijavarasta huomauttivat aikoinaan, että oma tekele saattaa katkoa jopa vetoakselin?
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.