Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

flyby

Kysytään vaikka täällä, ajattelin josko alkaisin manuskan avulla opettelemaan tekemään määräaikaishuollot itse. Olen kyllä ihan ummikko moottoreiden tekniikasta mutta eiköhän se selviäisi kun vaan avais pelin. Paljonko menee (halpoihin) työkaluihin esim. Biltema/Motonet rahaa? Onko 4T liian haastava venttiilisäätöineen yms. vai olisiko parempi aloittaa 2T pelistä?

Ajattelin että veisin nyky Piaggio Fly:ta ammattilaisille ehkä 36000km asti ja sitten seuraavassa huollossa kattoisin miten pärjäisin.

Coastside

 Youtube on hyvä keino saada oppia huoltotöistä. Työkaluja saa ja harrastajan hintatasolla saa toimivia kun välttää se halvimman krääsän. Vaikea neuvoa tarkemmin kun itselläni on vuosikymmenten kokemuksen näkemys ja kokemus. Satasen verran ne tavallisesti vie.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Mitäkähän työkaluja tuohon nyt tarvitsisi.
-Hylsysarja 3/8 karalla. 8-19mm. (1/4 karalla on epäilyttävää isompia hylsyjä käyttää ja 1/2 kara on moneen paikkaa ihan liian iso mötikkä.
-Kiintolenkkisarja. 8-19m. Isommat sitten yksittäiskappaleina.
-Ruuvimeisselisarja, jossa taspäiset ja ristipäiset.
-Joitain pihtejä.

Erikoistyökaluja sitten.
-Rakotulkki
-Variaattorin lukitsin tai jokin iskevä pulttipyssy.

Jatkakaa listaa :)

Yks hauska idea olisi, jos jonkun pajalla pääsisi tekemään ensimmäiset huollot ja ostaisi ainoastaan ne työkalut joita hommassa tuli käytettyä ;) Jokatapauksessa luulisin ensimmäisen itsetehdyn huollon kattavan työkalukustannukset.

Nelarin venttiilivälysten säätäminen ei välttämättä ole edes tarpeen, usein pelkkä tarkastus riittää. Kakstahdissa taas tulee jossain vaiheessa huollontapainen männänvaihto eteen ja siinä saattaa tarvita jos jonkinlaista välineistöä, muutenhan sellaisen moottorissa ei juuri huoltokohteita ole. Variaattoria varten tarvitsen siinäkin työkaluja, sen lukitsimen tai iskevän pulttikoneen.

Mutta ei varmasti ole ylitsepääsettömän vaikeata jos on mielenkiintoa huoltoja tehdä ;)
Liikennesika.

vhild

No niin, nyt on sitten ostettu ensimmäinen mopo, uudenkarhea Vespa Primavera  :). Eilen testailin laitetta ensimmäisen kerran ja huomasin, että tyhjäkäynnillä pysähtyneenä (takarengas kiinni maassa) moottori sammuu herkästi, ehkä parinkymmenen sekunnin kuluessa, mikäli ei välillä hieman kaasuta. Onko tämä normaalia vai jotain, minkä voisi takuuhuollossa säätää?

joni_k

tyhjäkäynti säädetty liian matalalle.

konenikkari

Siis onko aivan uusi vaiko karhea, onko sisäänajo vielä kesken.
Kannattaa huomauttaa tuosta seuraavassa huollossa, itse ei kannata säädellä jos takuukin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

vhild

#2857
19 km mittarissa. Huolto on kyllä lähellä jos jotain pitää ruuvata. Ensihuoltoon en voi odottaa jos vehje sammuilee vaikka liikennevaloissa.

joni_k

ei se takuu kyllä tyhjäkäynnin säätämisestä raukea.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 16.08.18 - klo:21:51
ei se takuu kyllä tyhjäkäynnin säätämisestä raukea.
en kyllä itse rohkenis uutta, takuunalaista ruiskukonetta ronkkimaan...

vhild

Joo, huoltoon vien kun en tarkasti tiedä mitä pitäisi tehdä. Hassua, ettei uutta konetta ollut säädetty kohdilleen valmiiksi.

joni_k

#2861
Lainaus käyttäjältä: jwalk - 17.08.18 - klo:13:46
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 16.08.18 - klo:21:51
ei se takuu kyllä tyhjäkäynnin säätämisestä raukea.
en kyllä itse rohkenis uutta, takuunalaista ruiskukonetta ronkkimaan...

riippuu vähän miten toteutettu. esim mankin rojo efissä on se yks ainoa nupikka ja siitä säätyy. voiha se olla ettei sitä saa kuin ohjelmaa muuttamalla säädettyä tietokoneella. ei ainakaan ohjekirjasta löydy säätöä..niin mietin että eihä ruiskukoneen kai pitäisi edes käyttäytyä samoin kuin kaasari..siis kaasarivehkeessä jos se on liian pienellä se pikku hiljaa tippuu niin alas että sammuu..ruiskussahan sen pitäisi pysyä ns vakiona paljonko se soppaa saa.

Coastside

Jos se säännöllisesti sen tekee, se on sammutusautomatiikkaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Tässä vaiheessa olisi hyvä selvittää, mikä Vespa Primavera on kyseessä  ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

vhild

#2864
Vuoden 2017 malli  :) 50cc

Edit: Ajelin reilut puoli tuntia ja testasin tyhjäkäyntiä: Ei ongelmia. Koneen lämpeneminen ilmeisesti auttaa tai sitten tämä on jotain sisäänajon lastentauteja.