Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Palosella

Sähköstartin rele on yleensä kytketty niin, että maadoitus tulee starttinapin kautta ja heräte jarruvalon virtajohdosta. Eli kun kytket starttireleen herätteen virtalukon taakse, niin näin on jarruvalo ohitettu starttauksen osalta.

pera8x

juu, jotain tollasta siihen jo vähän askartelin paskartelinkin. meinaa vaan käämi palaa noiden sähköjen kanssa, kun ei tosiaan ole mun vahvinta alaani. no, se kyrvähtänyt startin solenoidi oli se suurin murheen kryyni, mitä en heti ymmärtänyt. meisselillä, kun yhdisti solenoidin navat, niin kyllä jaksoi startata isolohkohkonkin käymään. eli itse startti kyllä pelaa.

myöskin starttinapissa on jotain häikkää. antaa jotain ihme ohmi lukemia. eli ei kunnon kontaktia. tarttee huomenna jatkaa. ei tänään enää jaksa, kun aikani sitä peuhasin ja sen jälkeen kävin kaverilla saunomassa, niin ei paljoa huvita mennä enää tonne talliin sotkeen itteensä.

tein tuolle akun plusnavalle oikein sellasen virallisen jakorasian, ettei tartte montaa piuhaa laitella yhden ruuvvin alle. pitää nappasta siitäkin kuva ja laittaa tonne omiin rojekti osioihini, mutta jääköön se nyt huomiselle.


ja kiitos ja kumarrus jälleen arvon foorumilaisille kaikesta mahdollisesta avusta. arvostan!

joni_k

ei oo tohoa niin riittäiskö kuumailmapuhaltimen teho karstojen polttoon?500 astetta taitaa antaa mun puhallin. toinen vaihtoehto vois olla joku uuninpuhdistaja vaahto tms ruiskuttaa sisään..

tapiovuorent

Kuumailmapuhallinta on käytetty. Teho riittää. Laitat pakoputken palamattomalle alustalle , ja puhallin viriteltynä pakoputken aukolle , niin ettei sitä tarvitse pitää kädessä. Muutaman minuutin kuluttua kyllä alkaa savunmuodostus , jos poltettavaa karstaa on putkessa/äänenvaimentimessa.Itse olen lopettanut siinä vaiheessa , kun savua ei enää tule. Uuninpuhdistajavaahdosta ei ole kokemusta , mitä se voisi aiheuttaa sisällä olevalle vaimenninvillalle , jos sisällä sellaista on. Jokatapauksessa , mielestäni joutuisit käyttämään kuumailmapuhallinta , sen vaahdotuksen jälkeen.En suosittele.
Tämä tieto ,vain oman kokemukseni perusteella.

A_sentaja

Joo itsekkin olen puhallinta käyttänyt, ja jos saat puhaltimen päähän vielä sen kuristusholkin että saa hyvin putken reikään. Menee kaikki kuuma suoraan putkeen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Skegge

#2675
Viime kesänä vaihdoin tytön Kisbeehen variaaattorin hihnan ja uudet rullat. 3300 km se hihna kesti kunnes viime maanantaina loppui kulku. Variaattorin kopan alta kuului ylimääräistä helinää jo tuyhjäkäynnillä ja kopan alta paljastui hihna, joka oli aivan päreinä. Samoin se tuulettimen siipi oli irti ja saanut vähän osumaa. Tilasin uuden hihnan ja aloin vaihtopuuhiin mutta nyt täytyy kysyä kokeneemmilta mielipiteitä.

Viime kesän rempasta en enää muista miten asia oli silloin, mutta nyt havaitsin että takavariaattorin ulommaisen "voimansiirtolevyn" pinnassa on sellaista pikeentynyttä karstaa. Etuvari oli puhdas, samoin takavarin toinen puoli. Ikään kuin hihnasta olisi sulanut jotain levyn pintaan.  Selvää on, ettei hihna tuota karstaista pintaa vasten liu'u niin kuin pitäisi. Yritin rätillä ja ksyleenillä putsata mutta tiukassa on, vaatii hiontaa tms. Mikähän tuollaisen aiheuttaa? Huonolaatuinen hihna, virheellinen asennus, takerteleva takavari vai mikä?

Edit: Tarkemmin katsottuna myös etuvarissa on hihnan jättämä karstaraita. Ja siitä muovisesta tuulettimen siipipyörästä oli sulanut muovia kiinni etuvarin lippaan. Eli kuumana on käynyt  jostain syystä.

joni_k

tyhmä kysymys mutta saako nelariin lisää tehoa jos tota pick up coilia säätelee johonkin suuntaan..? eihä sitä paljoa voi siirrellä mutta jos jyrsis vähän väljemmäksi noi kiinnitysreiät.kumpaan suuntaan pitäs säätää? punainen viiva aikaisemmalle? vihreä myöhäinen?


Sepi6

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 27.08.17 - klo:21:51
tyhmä kysymys mutta saako nelariin lisää tehoa jos tota pick up coilia säätelee johonkin suuntaan..? eihä sitä paljoa voi siirrellä mutta jos jyrsis vähän väljemmäksi noi kiinnitysreiät.kumpaan suuntaan pitäs säätää? punainen viiva aikaisemmalle? vihreä myöhäinen?


Eihän siinä tehoja kovinkaan paljoa saada, edellyttäen että sytytys on kohdallaan noilla tehdas reijillä. Toleranssia saattaapi toiki olla, varsinkin kiinalaisissa. Taitaa kuitenkin olla niin ettei tuossa pick-up coil:issa ole riittävästi materiaalia kunnon säädön aikaan saamiseksi. Erillinen aluslevy tuon laturin peitelevyn tilalle johon säätö ?. Jos tuon säätää niin että maksimi ennakko ( mitä CDI antaa) on tiedossa sen mukaan nakutus rajalle. Käynnistyvyys voi kärsiä liiasta ennakosta.. Pyörimissuuntaa vastaan siirrettäessä menee aikaisemmalle.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

pera8x

ainakin isolohkon kanssa tuli hieman lisää jerkkua, kun sääti sytkää aikasemmalle. tietenkin kaikki riippuu kaikesta, että auttaako sen säätäminen mitään. jos on hyvin virtaava kone ja isolohko, nokka eri, kun vakio, niin kyllä siitä pinen edun saa. rälläkällä vaan reijätä auki, niin säätää sen, mitä siitä pystyy säätään aikasemmalle. starttauksessa saattaa tulla ongelmia, mutta kokeilemalla se selviää.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Meisselix - 13.09.16 - klo:16:20
Onko tuo sport voimansiirtolevy hankittu virijavarasta? Sopiiko hyvin paikalleen? Jostain Luin että reikä olisi ollut vähän ahdas ja vaatii suurentamista?

Joo, kyllä sitä sai operoida vähäsen, että sopi paikoilleen, maalin verran tai vähän reilummin sitä piti sipostella.

Vakio voimansiirtolevy oli kyllä kivempi 90cc virityksien kera.

vanadoo

Otsikon mukaisesti erittäin tyhmä kysymys :)
Olen taistellut latausongelmien kanssa ja tänään huomasi erikoisen asian.
Aiemmin laitettu lisämaadoitus akulta runkoon.
Mittaillessani jännitteensäätäjän antamaa virtaa, huomasin melkein vahingossa, että punainen johto oli yhteydessä plussaan ja miinukseen.
Purin koko johtonipun näkyviin akulta säätäjälle saakka, enkä löytänyt koko väliltä muutakuin aivan ehjän punaisen akun latausjohdon.
Kokeiltuani kaikkea muuta mahdollista, huomasin että irrottamalla ylimääräisen miinuskaapelin akulta runkoon, yleimittari alkoi näyttää oikeita lukemia jännitteensäätäjältä.

Jokin ei nyt tässä hommassa täsmää, mutta en ymmärrä mikä tämän ongelman aiheuttaa :o

pera8x

noi kinukkien värit ainakin aihettaa hämmennystä. eivät aina käytä ihan standardin mukasia värejä. mun mopossa ja monessa muussa on esim. akulta lähtevät piuhat vihree ja punanen muistaakseni. vihree se toinen on ainakin. ja se tais olla miinus.

ja toinen hämmennystä aiheuttava tekijä voi olla se yleismittari, millä mittaat. halvimmanpään mittarit saattaa näyttä mitä sattuu mopon käydessä jo, ennenkun saat edes molempia mittarin piuhoja kytkettyä akun napaan, tai minne nyt ikinää niitä olet kytkemässä. ainakin näin kävi mulle biilteeman halvimman yleismittarin kanssa. ihmettelin, kun mittari näyttää ihan mitä sattuu, vaikka toinen mittarin piuha oli kontaktissa akun napaan ja toinen mittarinpiuha oli vielä kädessäni eikä siis ottanut kontaktia minnekkään.. otti jotain häiriötä ilmeisesti kipinän suurjännitteestä tms. kalliimmissa mittareissa pitäisi olla suojattu tuo hommeli, eikä niin ota häiriötä samalla tavalla.

sittemmin ostin vähän paremman mittarin, muttei kuitenkaan ihan flukelainen. en ole koittanut vielä mitata moposta muuta, kun startin ottovirtaa. sen se ainakin mittasi ihan mukisematta.

Aerox98

Mikähän ongelmana roxissa, kun ei meinaa kulkea ja hyytyy? Seisontatuella kuitenkin ottaa kierroksia. Vaihdoin -08 aeroxiin kurittoman stage6 pro replica putken, motoforcen "kurittoman" vakiota vastaavan ilmanputsarin, malossin keltaisen 15% jäykemmän vastapainejousen, polinin vihreät 35% jäykemmät kytkinjouset, 4,5g rullat sekä kokoa 76 olevan suuttimen. Prikka poistettu. Hyytyminen pahenee, kun aeroxilla ajaa hetken. Olisiko suutin väärän kokoinen tai kytkinjouset turhan jäykät kyseiselle setupille?

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Aerox98 - 05.10.17 - klo:21:56
Mikähän ongelmana roxissa, kun ei meinaa kulkea ja hyytyy? Seisontatuella kuitenkin ottaa kierroksia. Vaihdoin -08 aeroxiin kurittoman stage6 pro replica putken, motoforcen "kurittoman" vakiota vastaavan ilmanputsarin, malossin keltaisen 15% jäykemmän vastapainejousen, polinin vihreät 35% jäykemmät kytkinjouset, 4,5g rullat sekä kokoa 76 olevan suuttimen. Prikka poistettu. Hyytyminen pahenee, kun aeroxilla ajaa hetken. Olisiko suutin väärän kokoinen tai kytkinjouset turhan jäykät kyseiselle setupille?

Ja nämä kaikki muutokset teit tietenkin kerralla..? Vähän on vaikea sanoa mikä noista "virityksistä" nyt on syypää oireeseen. Koska variaattorivetoisessa kaikki vaikuttaa kaikkeen, on muutoksetkin syytä tehdä osa kerrallaan.

Lähtisin siitä, että ensin putki kiinni ja kaasari säätöön, varissa vakiosetuppi. Jos kulku ei miellytä, niin rullien kevennys ja uusi kokeilu, siitä sitten osa kerrallaan testaamaan, persdyno kyllä sanoo milloin vari on säädöissään.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Aerox98

Viritysosia on koitettu myös järjestyksessä kasata ja testata. 76 suuttimella aerox kulkee hieman paremmin, mutta huippunopeus pyörii siitäkin huolimatta vain 20-30km/h paikkeilla setupista riippuen. Vakioputkea välissä käyttämällä, vakio kytkinjousilla ja vp-jousella huippunopeus on päälle 50km/h. Käytin myös varikoppaa irti skootterin ollessa käynnissä ja näytti siltä, että takavariaattori luistaisi jollain tapaa jo heti matalillakin kierroksilla? Skootteri ei ota "varsinaista" tehopiikkiä liikkeelle lähtiessä, vaan lähtee liikkeelle on pienilläkin kierroksilla. Kannattaisikohan lähteä testaamaan jäykemmillä +30% kytkinjousilla ja vastapainejousella?