Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

joni_k

homma hoidettu sain sen oikean perän kiinni. kytkinakselia ei tarvinnu irrotella.

pera8x

no, muuttuko menot miksikään? mulla ainakin vauhtia tuli lisää ja kiihtyvyys paikaltaan lähtiessä heikkeni ehkä hieman. ei mitään järin suurta vaikutusta suuntaan, eikä toiseen, mutta kuitenkin ihan huomattava.

pera8x

sähköjen kanssa vähän onkelmia. mulla ei ole ollut akkua mopossa pariin vuoteen ja sillon, kun siinä oli, niin sekin oli auton akku penkin alla. nyt kuitenkin ostin akun ja ihmettelin noiden johtojen kanssa. miinus tietenkin helppo, runkoon ja moottoriin. mutta minne tuo plussa menee? siinä on se pieni johto, missä on sulakekkin, muta minne pitää vetää se paksumpi piuha, mistästartillekkin menee virta?

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 12.07.17 - klo:16:22
sähköjen kanssa vähän onkelmia. mulla ei ole ollut akkua mopossa pariin vuoteen ja sillon, kun siinä oli, niin sekin oli auton akku penkin alla. nyt kuitenkin ostin akun ja ihmettelin noiden johtojen kanssa. miinus tietenkin helppo, runkoon ja moottoriin. mutta minne tuo plussa menee? siinä on se pieni johto, missä on sulakekkin, muta minne pitää vetää se paksumpi piuha, mistästartillekkin menee virta?
Pääsääntöisesti:
Paksu kaapeli starttireleelle
Ohuempi menee virtalukolle haarautuen väliltä jännitteensäätimelle.

pera8x

jees, kiitos vastauksesta. kokeillaan tollain. jos ei toimi, niin luultavasti jotain hapettumaa tms. jossain. tai sitten ei jarrukahvojen kytkimet toimi. voikos noita jarruvalojen kytkimien juttuja ohittaa jotenkin, jotta saa starttaamaan ilman, että painaa jarrua?

tapiovuorent

Jarrukahvojen kytkimille tulevat johdot voi yhdistää. Siten toimii ,kuten jarrukahva olisi koko ajan painettuna.Kytkimissä esiintyy ( ainakin kiinalaisissa)usein vikaa. Osat ei kyllä paljon maksa , jos niissä on vikaa , niin kannattaa uusia.Harvoin kuitenkaan molemmat vikaantuu ns. yhtä aikaa, joten oletettavasti vikaa on muualla.

Coastside

Jos alkaa starttaamaan ilman jarrun painamista on juminut päälle ja jarruvalo tyhjää akun. Irtoaa yleensä liottamalla ja vaseliini estää uuden jumin. Sitä jo ennen vikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

en ajatellut noita jarruvalojen piuhoja yhdistellä, kun sittenhän menetän jarruvalon toiminnan. toki jonkin sortin systeemin voisi rakentaa, että kun painaa starttia, niin samalla yhdistyy jompikumpi jarruvalon piuhoista.

tai sitten tietenkin virallisemmin, eli vetää starttinapilta piuhan suoraan sinne startin solenoidille ja mitä muita juttuja se nyt sitten tartteekaan toimiakseen.

tapiovuorent

Niin. Jarrukahvojen kytkimien toimintahan on helppo tarkistaa. Kumpaa tahansa kahvaa painamalla ,pitää jarruvalon syttyä ,jos jarruvalo on kunnossa.
Molemmathan pitää toimia , että mopo on jarruvalon osalta tieliikennekelpoinen.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 13.07.17 - klo:13:46
Niin. Jarrukahvojen kytkimien toimintahan on helppo tarkistaa. Kumpaa tahansa kahvaa painamalla ,pitää jarruvalon syttyä ,jos jarruvalo on kunnossa.
Molemmathan pitää toimia , että mopo on jarruvalon osalta tieliikennekelpoinen.

kyllä, juurikin noin. sitä lähinnä mietin, että voiko tuon ohittaa, että jarrua pitää painaa, että kone suostuu starttaan ilman, että jarruvalot lakkaa toimimasta. vastaus on, että voi tietenkin, mutta miten. no, katsotaan nyt ensin, että saanko nuo piuhat edes kytkettyä oikein ja kattellaan sen jälkeen noita jarruvalokytkimien toimintoja. muistelisin, että jarruvalo ei toimi. en ole tutkinut vielä sen tarkemmin onko vika polttimossa, vai kahvojen kytkimissä.

Coastside

Kaikki mitä siinä on pitää toimia mutta mopoon ei vaadita lyhyitä valoja eikä jarruvaloa.  Peilikin riittää yksi.  Vilkkuja ei vaadita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tapiovuorent

Vuosien saatossahan mopoihin on tullut noita peili ja valovarusteita vaihtelevalla tahdilla.
Eikö kuitenkin ole niin , että jos mopo on tyyppihyväksytty 2:lla peilillä , ajovalot lyhyet/pitkät ,takavalo,jarruvalo,vilkut,äänimerkki, istuimien lukumäärä 1 tai kaksi , niin nämä pitää"toimia"
Trafin sivuilta en asiasta löytänyt tietoa.Onko jollakulla käsitystä mistä tuo tieto löytyisi.
Esim. lyhyitä valoja ei vaadita , siis pitkät ? Tuntuu jopa oudolta.
Coastside , kerro mistä olet tiedon saanut.
Ihan yleisellä tasolla kiinnostaisi varmaan muitakin.


Coastside

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090

Muistaakseni tuossa on valo yms määräyksistä. Joskus katsoin kun peräkärryä suunnittelin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

mä en valoihin ota kantaa mutta onko kukaan tutkinu miten nämä sähköstartti suojaukset toimii tai mihin ne johdot menee? startin releessä joku vai saako startti nappi jarruvalosta virran ja se naksauttaa releen? periaatteessa jos ohittais koko systeemin yks vika vähempi.harvemmin tota startti nappia tulee paineltua vahingossa. jarruvalon haluan pitää.

Coastside

Minä vedin päävirtakytkimellä suoraan ohi systeemin. Varmaan kolmas vuosi menossa ilman ongelmia. Tein kupupääpultista painikkeen jalalle ;) kymmenet ampeerit vaatii jytkyn kytkimen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04