Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Meccca

Ei ole mitään väljyyttä missään sen enempää kuin C4 laakerit antaa myöten, tämä on vaan minun luonne että viilaan sitä pilkkua turhan usein.   Tuo "ei sitä akselin päätä kannata tuijottaa" laukaisi tämän tilanteen yhdellä kertaa eli juuri tuon halusin kuulla että ei pidä omiin kieroihin silmiin luottaa liikaa :)

Meccca

Mistä kohdasta kampuraa muuten kannattaa tuolla mittakellolla mitata?

konenikkari

 ;D Oikea asenne, ei se pilkunviilaustarkkuuskaan suinkaan turhaa ole, tulee vaan paremmin uni kun on edes yrittänyt  ;D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Meccca - 02.04.17 - klo:13:12
Mistä kohdasta kampuraa muuten kannattaa tuolla mittakellolla mitata?
Niin ulkoa akselin päästä kun akselissa on ns.ehjää koneistettua pintaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Meccca

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 02.04.17 - klo:13:14
Lainaus käyttäjältä: Meccca - 02.04.17 - klo:13:12
Mistä kohdasta kampuraa muuten kannattaa tuolla mittakellolla mitata?
Niin ulkoa akselin päästä kun akselissa on ns.ehjää koneistettua pintaa.
Kiitos paljon vastauksista!  :)

A_sentaja

Muistit kait keskittää kampura/laakeripaketin lohkoon. Ja konenikkaria kompaten,koskaan asennushommissa ei omiin silmiin pidä luottaa, moottorin välykset ja heitot mitataan ihan muilla keinoin.

Minullakin olisi kasa rikkinäisiä moottoreita nurkassa, jos omiin harittaviin silmiini vain olisin luottanut... 8)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Dial gauge löytyy ebaysta kympillä diginäkin. Eipä ole laserina? Sillä olisi helppo mittailla. Akselin päähän pitäisi tehdä sileä mutteri mitata heittoa aina varirempan aikaan. Kellolle joku kiinnike lohkoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Meccca

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 03.04.17 - klo:11:16
Muistit kait keskittää kampura/laakeripaketin lohkoon. Ja konenikkaria kompaten,koskaan asennushommissa ei omiin silmiin pidä luottaa, moottorin välykset ja heitot mitataan ihan muilla keinoin.

Minullakin olisi kasa rikkinäisiä moottoreita nurkassa, jos omiin harittaviin silmiini vain olisin luottanut... 8)

Kyllä tuli keskitettyä paketti lohkojen väliin. Lainasin töistä mittakelloa ja maksimi heitto variaattorinpuolella kierteen juuresta (oli tasaista pintaa) oli 10/100mm. Tämä nyt vain sai tälläkertaa huomioni tässä projektissa kun mitään ei mennyt *kop kop* pieleen niinkuin 3 vuotta sitten kun toisen petarin hajotin.  ;D Tuntuu nyt vain siltä että tein kärpäsestä härkäsen ja siihen vielä vähän päälle pilkkua viilaamaan  :o

Meccca

Tietääkö kukaan Mallossi 68cc kannen kiristys momentteja? Ilmajäähdytteinen.

pera8x

minkä kokonen jenka pulteissa on? m6, m7 vaiko m8? kutoset on perinteisesti pantu n. 10Nm. kasit n. 20Nm. seiskoja en nyt ulkomuistista muista, joten jotain tolta väliltä. moottoreissa on yleensä jotain kovempia pultteja esim. kansipultteina, jollonka momentitkin on kovempia. mutta näissä mopon moottoreissa yleisemmin on ihan tavan pehmeitä pultteja ja muttereita, joten lonkalta heittäisin, että nuo momentit käy ihan ok. jos ne on seiskat, niin kannattaa onkia se oikea momentti jostain, ettet väännä jenkaa sököks.

joku tarkka momenttikin noille varmaan löytyy, jos jaksaa kaivella jostain. näppituntumalla oon itte vedelly mopojen kannet kiinni. pitkillä pinnapulteilla tuntuma on vähän heikohto, koska pultti venyy huomattavasti enemmän, kun lyhkänen pultti.

konenikkari

M7 taitaa olla ja yamahan omissa 12Nm.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Meccca

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 04.04.17 - klo:13:08
minkä kokonen jenka pulteissa on? m6, m7 vaiko m8? kutoset on perinteisesti pantu n. 10Nm. kasit n. 20Nm. seiskoja en nyt ulkomuistista muista, joten jotain tolta väliltä. moottoreissa on yleensä jotain kovempia pultteja esim. kansipultteina, jollonka momentitkin on kovempia. mutta näissä mopon moottoreissa yleisemmin on ihan tavan pehmeitä pultteja ja muttereita, joten lonkalta heittäisin, että nuo momentit käy ihan ok. jos ne on seiskat, niin kannattaa onkia se oikea momentti jostain, ettet väännä jenkaa sököks.

joku tarkka momenttikin noille varmaan löytyy, jos jaksaa kaivella jostain. näppituntumalla oon itte vedelly mopojen kannet kiinni. pitkillä pinnapulteilla tuntuma on vähän heikohto, koska pultti venyy huomattavasti enemmän, kun lyhkänen pultti.

6mm on nuo Motoforcen pultit, Sparewheeliltä tilasin. en ole itse vielä kertaakaan käyttänyt momenttiavainta moiseen mutta voisihan se olla ihan paikallaan. tuppaa vaan olemaan melko kalliita nuo 10-> momentti avaimet, olisihan siitä hyötyä sitten maastofillarinkin kanssa kun melkein joka pultissa lukee että 10Nm.

konenikkari

Hups juuri kun pääsin itseäni kehumasta :-[
Sliderissä m6x106 ja taitaa vielä olla piaggion moottorikin ::)
10Nm riittää noihin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pera8x

kyllä momenttiavain on monessa kohtaa ihan paikallaan. sanoisin, että ei ollenkaan huono hankinta, jos sellasen päättää hankkia. niin paljon on pultteja tullut omalla kohdalla väänneltyä, että noi kutosen ja kasin pultit menee jo aika hyvin näppituntumalla. pienemmät ja isommat sitten vähän vähemmän niin ja näin. pienempiä ei uskalla vetää oikeaan momenttiin, ettei jenka korkkaa ja isommat tuppaa jäämään herkästi löysemmälle, mitä pitäisi. tietenkin riippuu vähän kohteestakin, mutta pääpiirteittäin noin.

momenteista puheenollen, yleensä autojen renkaiden pulteille annetaan joku momentti. aluvanteiden kanssa se on luokkaa 110-130 Nm. kuinka moni vetää ne oikeaan momenttiin? aika harva. rengasliikkeissäkin paukutellaan pyssyillä kiinni, toki momenttivarren kanssa, mutta tolla tavalla se oikea momentti on vain sinne päin. samaten kotivaihtajat, minä mukaan lukien vääntää ne räikällä, tai ristikkoavaimella ja yleensä reilusti tiukemmalle, mitä pitäisi. tollanen +100 Nm alkaa oleen näppituntumalta jo aika hankala hahmottaa.

Meccca

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.04.17 - klo:21:37
Hups juuri kun pääsin itseäni kehumasta :-[
Sliderissä m6x106 ja taitaa vielä olla piaggion moottorikin ::)
10Nm riittää noihin.

Pysty minarelli ja ei ole tullu vasta kun käsin vaan käännettyä kansi paikalleen. Jostain keksittävä edullinen 10~>momentin avain :)