Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

megaman

Lainaus käyttäjältä: megaman - 01.06.16 - klo:11:14
Vielä tohon Derbin nopeusmittari-ongelmaan. Uuden akun vaihto vanhan tilalle poisti ongelman välittömästi. Enpä olisi heti uskonut.

Pessimisti ei pety koskaan! ;)

Vaan ongelma palasi takaisin. Mittari sekoilee jälleen, lisäsin ylimääräisen maajohdon miinus-navasta runkoon varmuuden vuoksi. Pitää huomenna laittaa akku vielä lataukseen. Puhdistin myös nopeusanturin, siihen oli magnetisoitunut jonkin verran metallihilettä.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

helkama sc-r

Jos akusta häviää nesteet, johtuu se yleensä ylilatautumisesta.
Mittaa akun jännite ja uudestaankin vielä kun kone käy tyhjäkäyntiä kovemmilla kierroksilla.

A_sentaja

Muistaakseni kaveri sanoi laittaneensa geeliakun,eli ei ainakaan kiehumisesta ole kyse... Geeliakku ei noin nopeasti ylilataudu piloille.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

megaman

#2448
Akun lepojännite mitattu kolmen tunnin seisonnan jälkeen: 13.55V Eikös toi ole aika kova lukema? (esim. auton uusi akku n. 12.75V)

Sitten mopo käyntiin...tyhjäkäynnillä navoista mitattuna 13.35V ja täyskaasulla pysyi tasaisena 14.04V suunnilleen.

Edit: Nostin joutokäyntiä nyt jonkun verran, vaikutti niin pieneltä ja ei tainnut kunnolla edes ladata. Ajovalokin hehkui kuin tupakin tulipää konsanaan, nyt vähän kirkastui.
Pieni testilenkki ja mittari tuntui toimivan, nyt laitoin vielä älylaturin perään...seuraillaan tilannetta. :)
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

xx851z

Lainaus käyttäjältä: megaman - 08.06.16 - klo:14:31
Akun lepojännite mitattu kolmen tunnin seisonnan jälkeen: 13.55V Eikös toi ole aika kova lukema? (esim. auton uusi akku n. 12.75V)

Sitten mopo käyntiin...tyhjäkäynnillä navoista mitattuna 13.35V ja täyskaasulla pysyi tasaisena 14.04V suunnilleen.

Edit: Nostin joutokäyntiä nyt jonkun verran, vaikutti niin pieneltä ja ei tainnut kunnolla edes ladata. Ajovalokin hehkui kuin tupakin tulipää konsanaan, nyt vähän kirkastui.
Pieni testilenkki ja mittari tuntui toimivan, nyt laitoin vielä älylaturin perään...seuraillaan tilannetta. :)

Itsellä on havainto, että halvoissa kiinalaisissa yleismittareissa dc-alue näyttää liikaa kun mittarin patteri alkaa olla lopussa.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

megaman

^ Tarkistin myös auton akun napajännitteen. Epäilin mittarin näyttävän omiaan, mutta 12.55V oli auton lukemat, eli normaalit.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: megaman - 08.06.16 - klo:19:17
^ Tarkistin myös auton akun napajännitteen. Epäilin mittarin näyttävän omiaan, mutta 12.55V oli auton lukemat, eli normaalit.

Vähintään vuorokausi latauksen jälkeen pitäis akun seisoa ennen lepojännitteen mittausta.
Kokeiles pistää siihen mopon akkuun vaikka 5W lamppu kuormaksi ja mittaa uudestaan.
Tikutaku mittari ei kuormita ollenkaan, ja näyttää jännitteitä esim. syttylaitteiden läheisyydessäkin.
Autoissa on usein pieniä kuormia vaikkei virta ole päällä, ja joissain esim 10W lamppu konehuoneessa,
joka syttyy kun pelti avataan.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

megaman

Muistaakseni pois vaihtamani vanha kuivunut akku näytti yön levänneenä reilua 13V lepojännitettä. Auton akuissa en ole ikinä nähnyt yli 13V muuta kuin auton käydessä.

Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

A_sentaja

Ei lepojännite kerro akun kunnosta mitään, vasta rasitustesti kertoo mikä on kunto. Tee nyt ensiksi konenikkarin ehdottama testi lampulla ja näet hyytyykö akku miten nopeasti.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

megaman

#2454
Juu, siis ihmettelen tässä sitä, miksi toi napajännite on noin korkea. Jos on vanha YASA vuodelta 2011 kennot kuivat ja aamulla näyttää reilua 13V. Sama homma nyt uuden akun kanssa. Miksi? Autoissa en ole tollasia jännitteitä koskaan tavannut. Eikä ollut NRG:ssä.

En nyt nää mitään syytä lähteä syväpurkamaan käytännössä uutta akkua. Latasin sen eilen älylaturilla ja oli alle tunnissa valot vihreällä. Käyttöönottolataus kesti huomattavasti pidempään viime viikolla.

Mietin vaan, että pitäisikö jännitteensäädintä ruveta vaihtamaan. Sehän voi osaltaan aiheuttaa nopeusmittariin vikatilan ja virheellisen toiminnan.

Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

A_sentaja

#2455
Jännitteensäädin jos on rikki, niin se antaa aika korkeita arvoja mitattaessa, ja selittäisi miksi lyijyakku kiehui, geeliakku pidemmällä ylilatauksella lähinnä turpoaa. Akun syväpurku ja rasitustesti on kaksi eri asiaa, rasitustestillä koetetaan akun kykyä pukata virtasta ulos. onko huoltoasemaa lähettyvillä missä olisi testeri akun varauskyvyn testaamiseen..

Niin ja onhan mittari, jolla mittaat luotettava, ts näyttääkö oikein....
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

#2456
Lainaus käyttäjältä: megaman - 09.06.16 - klo:13:24
Juu, siis ihmettelen tässä sitä, miksi toi napajännite on noin korkea. Jos on vanha YASA vuodelta 2011 kennot kuivat ja aamulla näyttää reilua 13V. Sama homma nyt uuden akun kanssa. Miksi? Autoissa en ole tollasia jännitteitä koskaan tavannut. Eikä ollut NRG:ssä.

En nyt nää mitään syytä lähteä syväpurkamaan käytännössä uutta akkua. Latasin sen eilen älylaturilla ja oli alle tunnissa valot vihreällä. Käyttöönottolataus kesti huomattavasti pidempään viime viikolla.

Mietin vaan, että pitäisikö jännitteensäädintä ruveta vaihtamaan. Sehän voi osaltaan aiheuttaa nopeusmittariin vikatilan ja virheellisen toiminnan.

En kyllä ehdottanut akun syväpurkamista lampulla,
ehdotin että lepojännitettäkin mitatessa olisi hyvä olla pieni kuorma.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

megaman

#2457
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 09.06.16 - klo:13:45
Jännitteensäädin jos on rikki, niin se antaa aika korkeita arvoja mitattaessa, ja selittäisi miksi lyijyakku kiehui, geeliakku pidemmällä ylilatauksella lähinnä turpoaa. Akun syväpurku ja rasitustesti on kaksi eri asiaa, rasitustestillä koetetaan akun kykyä pukata virtasta ulos. onko huoltoasemaa lähettyvillä missä olisi testeri akun varauskyvyn testaamiseen..

Niin ja onhan mittari, jolla mittaat luotettava, ts näyttääkö oikein....

Kyllä, kaverilta löytyy akun rasitustesteri.

Ja ko. digimittarillani katsoin pihalla autojen "lepojännitteitä" ja niissä ei mitään ihmeellistä ollut.

Tolla samalla mittarilla ja sen näyttämillä lukemilla + startin pyörittämiseen perustuviin korvaluulohavantoihin laitoin auton alkuperäisakun eläkkeelle (12.3V) viime syksynä. Ja kyllä, akun vaihdon myötä mittarin jännitelukemat paranivat ja korvaluulohavainnot tukivat myös tätä.  :)

Ja vielä googlehavaintojen perusteella jollakulla mittarisekoilut olivat korjaantuneet jännitteensäätimen vaihdon myötä.

Ei mielestäni noi yli 13V jännitteet moottorin ollessa sammutettuna kuulu asiaan. Terve jännite ainakin autopuolella on 12.5-12.75V
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

Leiskale

#2458
Voiko kaksi numeroa isommalla suuttimella olla radikaalia muutosta tulpan väriin? Aikaisemmin ajelin 65 suuttimella (vakio on 53), jolloin tulpan väri oli ruskettuneen värinen niinkuin pitää. Ajattelin ottaa kaasarista reikälevyn pois jotta saisi hieman enemmän ilmaa samalla vaihtaen uuden tulpan ja huomasin ettei tulpan väri muuttunut kuin hieman harmaaksi, eli ei saanut enää ruskeaa väriään. Nyt iskin kaasariin 67 numeroisen suuttimen ja säätelin tyhjäkäyntiseosta kohilleen ja tänään tarkistaessani tulppaa huomasin että se on täysin musta.. Johtuuko tämä musta väri nyt suuttimen koosta vai voiko vikana olla että tyhjäkäynnin seos on perseelleen?

pösö tkr

Saako tämmösestä kaadutusta scootterista peliä. Ohjaustanko liikaa vasemmalla. Ohjaustankoa voima tahtoo kääntää oikealle eli kädet pitää kokoajan pitään tangossa.