Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

KaisaK

#2250
Vkloppuna olisi tarkoitus laittaa skootteri talviteloille. Tarkoitus olisi vaihtaa öljyt (jos sää vaan sallii kun pitää ulkosalla hoitaa) ennen sitä. Piaggio Flyn ohjekirjassa lukee että öljyn pitäisi olla 5W/40 öljy joka on API SL, ACEA A3 ja JASO MA vaatimukset täyttävää. Motonetistä löytyis montaakon öljyä mutta jokaisesya puuttuu aina joku noista kolmesta. Onko sillä jotain olennaista väliä? Esim. Valvolinelta löytyi nelitahtikoneisiin oma 5W/40 öljy mutta siitäkin puuttui joku näistä kolmesta. Sopiiko silti? Nää menee nyt naisimmeisellä yli ymmärryksen.

Edit. Eli passaako vaikka tämä? http://www.motonet.fi/fi/tuote/592025/MP-Valvoline-4T-SynPower-Scooter-5W40-1L

jwalk

#2251
Lainaus käyttäjältä: KaisaK - 20.11.15 - klo:17:47
Vkloppuna olisi tarkoitus laittaa skootteri talviteloille. Tarkoitus olisi vaihtaa öljyt (jos sää vaan sallii kun pitää ulkosalla hoitaa) ennen sitä. Piaggio Flyn ohjekirjassa lukee että öljyn pitäisi olla 5W/40 öljy joka on API SL, ACEA A3 ja JASO MA vaatimukset täyttävää. Motonetistä löytyis montaakon öljyä mutta jokaisesya puuttuu aina joku noista kolmesta. Onko sillä jotain olennaista väliä? Esim. Valvolinelta löytyi nelitahtikoneisiin oma 5W/40 öljy mutta siitäkin puuttui joku näistä kolmesta. Sopiiko silti? Nää menee nyt naisimmeisellä yli ymmärryksen.
Periaatteessa kaikki esim. Motonetissä myytävät "autonöljyt" ovat soveltuvia. Itsellä on koneessa jotkut puolisynteettiset Motoxin öljyt. Ilmajäähdytteisessä koneessa, jolla ei talvella ajella on tärkeämpi se jälkimmäinen numero esim joku 10w/40 on oikein hyvä.
Moottoripyöriin myydän eri öljyjä lähinnä kytkimen toiminnan takia, sekun lilluu siellä oljyssä. Ns. märkä kytkin. Sun skobassahan sitä ei ole.
Oishan tässä tarkempaakin analyysiä, mut eiköhän tämäkin tarpeeksi sekava luento :)
E: Esim tuo täyttänee hyvin tehtävänsä. Kalliimpiakin löytyy, mutta ainakaan minä en pysty sanomaan, onko rahalle vastinetta sun tapauksessa: http://www.motonet.fi/fi/tuote/599509/Motox-FullSyn-5W-40-1l-SMCF

helkama sc-r

Valmistajat suosittelevat sellaisten yrityksien öljyjä, joiden osakkeita he omistavat.
Skootteriin voi laittaa halvinta moottoriöljyä, mitä kaupasta löytyy.
Tarvittava määrä löytyy ohjekirjasta, vajaa litra kai yleensä moposkoottereihin.

jwalk

7 dl voipi lorauttaa suoraan, sitten voi tihrustella mittatikkua.
Mielestäni järkevämpää suosia tiheämpiä öljynvaihtovälejä perusöljyillä, kuin ajella koko kautta kalleilla ööleillä.
Perusteluksi riittänee kiinanmoottorin varsin alkeellinen öljynsuodatus.

Niin, muistaakseni Kaisan Piaggiossakin on GY6- kiinanmoottori?

pera8x

noilla valmistajilla saattaa olla jotain sopimuksia keskenään, niin mopon valmistajilla, kun öljyjen valmistajillakin. silti se ei ole ihan niin yksinkertaista. öljyn tarkotus on ihan sama oli se sitten skootterissa, tai autossa, tai jossain kisakireessä kilpapyörässä. moottorin valmistaja on rakentanut moottorin tietyillä välyksillä ja sitä kautta sitten öljyn viskositeetti ja muut vaatimukset määräytyy. että jos joku suosittelee johonkin normaaliin mopoon, tai autoon kilpa käytössä suosittua moottoriöljyä, niin saattaa mennä ojasta allikkoon. esimerkkinä vaikka, että normaali katukäytössä oleva skootteri, auto, tai prätkä ei muutu sen kestävämmäksi, tai paremmaksi, jos sinne laittaa 10w60 "kilpa" öljyt. saattaa mennä vaan huonompaan suuntaan, koska moottoria ei ole suunniteltu käytettäväksi ton tyyppisillä öljyillä.

lisäksi noissa "paremmissa" merkkikohtasesti luokitelluissa öljyissä on usein eri moottorin/auton valmistajien tekemiä vaatimuksia. esim. autoissa on kalliimpia ja vielä kalliimpia öljyjä riippuen minkälaiset vaatimukset auton valmistaja on öljylle antanut. usein nuo vaatimukset tarkottaa normaalin viskositeetin ja muiden "normaalien öljyn vaatimuksien"  lisäksi jotain nokeemattomuutta ja hiukkasloukuille sopivia juttuja ja muita vastaavia.

mutta pääpiirteittäin suosittelen, että käyttää täyssynteettisiä öljyjä ja viskositeetti sitten käytön mukaan. kesäkelissä menee hyvin joku (5w30) 5w-40, 5w-50, 10w-40, 10-w50 yms. kun taas talven kovilla pakkasilla tuon ensimmäisen numeron pitää olla pienempi. esim. 5w-30, 5w-40, 5w-50, 0w-30, 0w-40, 0w-50. osa öljyistä käy aika hyvin ristiinkin, eli voi käyttä sekä kesällä, että talvella. hyvänä nyrkkisääntönä on, että mitä laajempi tuo alue on, niin sitä enemmän se öljy on lisäaineistettu ja sitä kautta sitten sen käyttöikä on lyhyempi. joku laajan käyttöalueen öljy, esim mobil 1, mikä on muistaakseni 5w50 on jo sen verran seostettu ja lisäaineistettu, että itse en ainakaan ajaisi yli 15tkm samoilla öljyillä autokäytössä.

öljyasiat on kaiken kaikkiaan niin monimutkasia ja tietoa löytyy vaikka kuinka ja paljon, jos intoa löytyy tutkia asiaa. tuossa yllä on vain oma näkemykseni ja kokemukseni asiasta. jos haluaa pelata "varman päälle", niin lukee sieltä mopon käyttöohjekirjasta, että mitä öljyä sinne kuuluu laittaa ja laittaa sitten sitä. makso mitä makso.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 20.11.15 - klo:19:12
jos haluaa pelata "varman päälle", niin lukee sieltä mopon käyttöohjekirjasta, että mitä öljyä sinne kuuluu laittaa ja laittaa sitten sitä. makso mitä makso.

Varman päälle pelaaminen onnistuu millä tahansa moottoriöljyllä moposkootterissa.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 20.11.15 - klo:20:27
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 20.11.15 - klo:19:12
jos haluaa pelata "varman päälle", niin lukee sieltä mopon käyttöohjekirjasta, että mitä öljyä sinne kuuluu laittaa ja laittaa sitten sitä. makso mitä makso.

Varman päälle pelaaminen onnistuu millä tahansa moottoriöljyllä moposkootterissa.

Heh ja pääsääntöisesti manuaalissa lukee tyyliin api tc sae 10W30.....
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Nuukailija

Nuo 0W öljyt on muuten aika huonosti koneessa kestävää tavaraa, jos vähänkin joku stefa tai akseli on huono, niin 0W tunkeutuu kyllä pihalle, mutta hyvin se tunkeutuu kyllä sitten jokaiseen väliin voitelemaankin.

Championin 5w-40 oli joskus halpaa, sitä kun on nurkissa yhä, niin olen sopivasti ylitäyttänyt sillä koneen, eikä tuo ainakaan vielä ole kiinni leikannut.

Öljyt on liki uskontoihin verratava sotien aihe, jotain suht juoksevaa jota vaihtaa riittävän usein kun pitää koneessa, niin eiköhän sillä se skootterin elinikä mene ihan hyvin.

Mulla taitaa olla vaihtovälinä ollut alle 2000km, ihan koska ei ole kummoista suodatusta öljylle noissa koneissa.


pera8x

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 20.11.15 - klo:20:27
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 20.11.15 - klo:19:12
jos haluaa pelata "varman päälle", niin lukee sieltä mopon käyttöohjekirjasta, että mitä öljyä sinne kuuluu laittaa ja laittaa sitten sitä. makso mitä makso.

Varman päälle pelaaminen onnistuu millä tahansa moottoriöljyllä moposkootterissa.

no joo, melkeinpä se skootterissa onnistuukin öljyllä, kun oljyllä. en silti laittaisi 0w30 mineraaliöljyä. ja kaksitahtariin en laittaisi sitä marketin halvinta öljyä.

joni_k

rahan tuhlausta taitaa olla se öljyjen kanssa hifistely kiinaskoottereissa. toimii yhtä hyvin 20€/4l öljyillä kuin 70€/4l. itse en ainakaan eroa ole huomannut. 800km-1000km välein teen vaihdon. tohon viskositeettiin en ota kantaa se on toinen mikä on melkein kuin uskonnosta puhuisi.

Skegge

#2260
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 21.11.15 - klo:10:42
rahan tuhlausta taitaa olla se öljyjen kanssa hifistely kiinaskoottereissa. toimii yhtä hyvin 20€/4l öljyillä kuin 70€/4l. itse en ainakaan eroa ole huomannut. 800km-1000km välein teen vaihdon. tohon viskositeettiin en ota kantaa se on toinen mikä on melkein kuin uskonnosta puhuisi.

Motonetissa oli hiljattain tarjouksessa Shell Helix Ultra 5w-40 jota sai 4+1 litraa 30 €:lla. Ostin autoa varten 10 litraa joten riittää siitä skootteriinkin.

Skegge

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 20.11.15 - klo:18:59
Niin, muistaakseni Kaisan Piaggiossakin on GY6- kiinanmoottori?

Taitaa olla italiaanojen HI-PER4

"For 2008, the Fly 50 starting using the Piaggio group's 4-stroke Hi-PER4 motor that is also found in the Vespa LX 50 and S 50.

For 2011, the Fly 50 received a 4-valve version of the Hi-PER4 motor (as opposed to the earlier 2-valve design) which offers a moderate boost in fuel milage and power over the 2-valve variant it replaces. This 4-valve variant had been offered since 2009 in Vespa's LX 50 and S 50 models."

http://motorscooterguide.net/Piaggio/Fly_Series/Fly-50-and-150.html

jwalk

#2262
Lainaus käyttäjältä: Skegge - 21.11.15 - klo:12:39
Lainaus käyttäjältä: jwalk - 20.11.15 - klo:18:59
Niin, muistaakseni Kaisan Piaggiossakin on GY6- kiinanmoottori?

Taitaa olla italiaanojen HI-PER4

"For 2008, the Fly 50 starting using the Piaggio group's 4-stroke Hi-PER4 motor that is also found in the Vespa LX 50 and S 50.

For 2011, the Fly 50 received a 4-valve version of the Hi-PER4 motor (as opposed to the earlier 2-valve design) which offers a moderate boost in fuel milage and power over the 2-valve variant it replaces. This 4-valve variant had been offered since 2009 in Vespa's LX 50 and S 50 models."

http://motorscooterguide.net/Piaggio/Fly_Series/Fly-50-and-150.html
No niimpäs onkin! Mistähän minulle tuommonen väärä tieto on päähän tullut...Kiitos oikaisusta!

E: Nyt tajusin, sekoitin Peugeotin ja Piaggion "halpikset" keskenään  :-\

Kone1

Mitkä liikkeet tuovat jenkkiautoja suomeen. Vai eikö mitkään? Maahantuojia siis. Chysler, Dodge, Jeep niitä kai ei enää tuoda suomeen.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Kone1 - 16.12.15 - klo:19:21
Mitkä liikkeet tuovat jenkkiautoja suomeen. Vai eikö mitkään? Maahantuojia siis. Chysler, Dodge, Jeep niitä kai ei enää tuoda suomeen.

Jari Mäki Oy ainakin avustaa maahantuonnissa vaikka avaimet käteen ja tekee huollot yms.