Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

ultravga81

Taidan sitten juu lähteä noilla 6,3 grammasilla ja katsella siitä sitten tartteeko hitusen keventää. Mulla on toi Narakun Highspeed-vari, siinä tuli parit rullat mukana, sen sais sitten laitettua vakion tilalle. Jännityksellä odotan että miten se "sotaratsu" sitten kulkee kun on uusi pytty ja uudet variaattorit ja vielä siniset mittarinvalotkin kunhan saan ne asennettua joku päivä.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 04.11.15 - klo:20:51
Taidan sitten juu lähteä noilla 6,3 grammasilla ja katsella siitä sitten tartteeko hitusen keventää. Mulla on toi Narakun Highspeed-vari, siinä tuli parit rullat mukana, sen sais sitten laitettua vakion tilalle. Jännityksellä odotan että miten se "sotaratsu" sitten kulkee kun on uusi pytty ja uudet variaattorit ja vielä siniset mittarinvalotkin kunhan saan ne asennettua joku päivä.

No se Narakun virivariaattori muuttaa sitten tilannetta taas hyvinkin olennaisesti, sen mukana taitaa olla jotkut 7 grammaiset?
Jos se on yhtään samaa kuin virivaran high speed variaattori, niin 7 grammaiset on tosi kevyet ja joku 7,5 - 8 grammaa on melkein kevyin mitä voisi ajatella ainakin omien kokemuksien mukaan, kumminkin.
Mulla on nyt 7,75 grammaa rullien keskipaino ja sopivaan alamäkeen oikein pienellä kaasulla saa käväisemään 6500 kierrosta 45 vauhdissa, 7000 kierrosta matka-ajossa ja 7500-8000 tuppi nurin lähtiessä.

10 grammaisia mietin itse virivariaattoriin, mutta ehkä kokeilen 9 grammaisia ensin, ison pytyn kanssa vakiolla nokalla 7000 lähdössä olisi itselleni aika maksimi kierrokset, pienemmällä 72cc pytyllä ja virinokalla ehkä enemmän, tuo 7,75 grammaisena olisi aika omiaan jollekkin 50-72cc koolle ehkä?


helkama sc-r

Vastapainejousen jäykkyys vaikuttaa siihen, minkä painoiset rullat on sopivat.

ultravga81

#2208
Siinä tuli mukana nuo 5,3 grammaset ja 6,3 grammaset.  Saattaa olla tietty että on eroa noilla variaattoreilla, että tuo ei tarttis sitten niin painavia. Kokeilemassa se sitten selvinnee.  Mukana tuli kaikenmuun lisäksi tuollainen 1000rpm VP-jousikin. Tässä pari lainausta, joilla koitan uskotella että minun ei tarvitse ostaa painavempia rullia ;)

"The Naraku High Speed Variator is considered one of the best variators on the market for the 139QMA/QMB engines. The variator comes supplied with matching rollers weights that are suitable for use on all setups, however 63cc on up receive the best performance improvement. The variator is 10% lighter than standard variator and comes supplied with larger more robust sliders. Also in the kit is a shorter drive boss (the perfect length for these scooters) and set of high performance rollers(5.3g).

The 5.3g rollers are suitable for 50 - 72cc kits . As always variator tuning is in coordination with engine tuning and these roller weights may not give the best improvement if you have carried out further tuning work."

Lainaus käyttäjältä: FlatLander - 10.06.11 - klo:23:38
Jaahas, se olis taas omaan skodeen remmin vaihto edessä. Siiten iskikin pulma, että mikä remmi kestäisi tarpeeksi? Ainut miinus tässä hommassa on se, että en psyty tilaamaan ulkomailta mitää. Eli suomalaista firmaa etsin.

Setup:

- 72cc sylinteri (vakio kannella)
- 19mm kaasari (0,92 suutin)
- Naraku:n touring v2 nokka-akseli
- LeoVince Pakoputkisto
- Naraku:n suurtehopuola ( ja iridium tulppa)
- naraku:n High-speed variaattori + 5,8g rullat (ja Narakun 1000 rpm vp-jousi)
- Stage6 double layer vapaailmansuodatin

Eli ketsävä tarttis olla. nykyisella remmillä (Gates powerlink) ajettu joku 3000 km. Ja rupee remmi oleen rispaantunu osittain.


Tämä tuote:

http://www.mopokellari.fi/NARAKU-Variaattori-High-Speed-Racing-139QMA/QMB

jwalk

Onpa eroja virivareissa..Mulla on Koson vari, vakio vastapainejousi, 6g (liuku)rullat.. 50 vauhdissa tasaisella kierrokset alta 7000. Tuppi nurin nollasta kiihdytyksessä saattaa kävästä yli 8000 hetkeksi.
Yleisesti suositellaan liukurulliksi pykälää painavempia, kun perinteiset

helkama sc-r

Täälläkö suositellaan sellaista yleisesti?
Kiihtyvyys paranee kevyemmillä rullilla, kaikkia suosituksia ei kannata noudattaa.

jwalk


Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 04.11.15 - klo:23:47
Täälläkö suositellaan sellaista yleisesti?
Kiihtyvyys paranee kevyemmillä rullilla, kaikkia suosituksia ei kannata noudattaa.

Ei parane, kevyemmillä rullilla koneen kierrokset nousevat, joissain tapauksissa sillä saattaa olla se sivuvaikutus, että kiihtyvyys paranee (tehokäyrä tippuu hitaammin kuin minkä pienemmillä välityksillä saavuttaa, koneen kierrokset aiemmilla rullilla eivät olleet maksimitehon kierroksilla), mutta kevyemmät rullat ei ole mikään synonyymi paremmalle kiihtyvyydelle.

Koneeseen saadaan enemmän kierroksia, jos liukurullat on samaa painoa kuin vanhat rullat, variaattorin välityssuhde on myös aavistuksen pienempi, 1-2 grammaa painavemmilla liukurullilla olisi samat kierrokset ja siitähän se suositus tulee, että jos halutaan säilyttää samankaltainen kierrosalue, niin 1-2 grammaa painavemmat liukurullat.


Tuo mantra kiihtyvyyden paranemisesta kevyillä rullilla on harha, toki usein sivuvaikutus kevyempiin rulliin siirtymisestä on kiihtyvyyden paraneminen, mutta rullilla valitaan millä kierrosalueella kone käy, toki ottaen huomioon takavarin hilppeet, myös sen vastapainejousen.

Jos se kiihtyvyys ei riitä, niin perävälityksiä tai rengaskokoa vaihtamaan ja kiihtyy paremmin kuin vääränkokoiset rullat laittamalla.

Toki usein valitaan se että kone käy ylikierroksilla ja kirkuu matka-ajossa kuolemaa, että saataisiin purkkapatentilla vähän pienemmät välitykset vääränpainoiset rullat valitsemalla, mutta se ei ole ehkä aivan paras vaihtoehto, helppo ja halpa purkkapatentti kylläkin, jolla oikein onnistuessaan lyhentää koneen ikää merkittävästi.

Kuutiotuumia lisäämällä voi sitten saada sen kiihtyvyyden kohdalleen pitkillä perävälityksillä suht edullisesti ja helposti.


Esimerkiksi oma Solifer 10" takarenkaalla lähti kuin hauki rannasta, 12" renkaalla se on sellaista kuminauhan venytystä vaikka mitä tekisi, koneessa on samat kierrokset, variaattorissa samat välitykset, toki pienemmässä nopeudessa variaattori on maksimivälityksissään.

Olisi hyvä, että tämä tiedostettaisiin noista rullista ja niiden oikea vaikutus tuotaisiin esille, jolloin kysyjien olisi helpompi tehdä valintoja ymmärtäen kuinka se voimansiirto oikein toimii ja mitä erilaisia vaihtoehtoja on halutun muutoksen saavuttamiseksi.


jwalk

Olennaiset erot rullat vs. liukurullat:
-Liukurullat toimivat "hitaammin" ts. kihdyttäessä kierrokset pysyvät korkeammalla, sitten kun haluttu nopeus on saavutettu, tukevat rullat ikäänkuin jälkijunassa ja kierrokset laskevat kohtuullisiksi.
-Liukurullilla saavutetaan hieman pidempi välitys, ikäänkuin "loikkari" käyttöön.
-Liukurullat yleisesti ottaen pitkäikäisemmät, eivät muodostaan ja toiminnastaan johtuen menetä ominaisuuksiaan niin nopeasti

Coastside

Rullia keventäen säilyy kierrokset kun kone joutuu mäessä koville. Sama kun lähtee liikkeelle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 05.11.15 - klo:09:03
Rullia keventäen säilyy kierrokset kun kone joutuu mäessä koville. Sama kun lähtee liikkeelle.

Tämä johtuu siitä, että variaattorissa pienempi välityssuhde, ko. nopeudessa. Kevyemmät rullat antaa koneelle enemmän kierroksia ja se on mahdollista vain pienentämällä välitystä tai luistattamalla jotain, käytännössä siis välitys pienenee.
Vastapainejousta jäykempään vaihtamalla saavuttaa melkein saman, mutta osa tehosta katoaa lämmöksi ja remmi kuluu nopeammin.

Liikkellelähdössä keventämällä rullia kytkin luistaa enemmän lähdöissä, voi ajatella niin, että kytkin alkaa tarttumaan kierroksissa X ja pitää kierroksissa Y (huom, kytkimen kierroksia ei koneen), kun sitten vaihdetaan kevyemmät rullat, X kierrokset ovat korkeammat ja Y kierrokset ovat kauempana X kierroksista kuin painevemmilla rullilla.
Tämä samoin kuin ylikierrokset toimii helposti nopeaa lähtöä vastaan vaikka tuntuisi että vähemmän puutuu, se on haettava sopiva kompromissi, etenkin jos tehoa on kovin vähän.

Kun sitten tarpeeksi keventää rullia niin kone menee niin paljon yli huipputehon kierroksien, että taas alkaa puutumaan enemmän mäkiin, tässäkin sama kompromissi, siksi olisikin parempi muuttaa perän välityksiä tai rengaskokoa jos tahtoo kiihtyvyyttä / mäennousukykyä, saisi maksimitehon viemään mopoa eteenpäin. Toki haasteensa tuossakin, osien saatavuus ja hinta.

Täysin vakiossa mopossa taitaa rullat olla sen verran painavat, ettei kone pääse huipputehon kierroksille käytännössä kovinkaan usein.

joni_k

kertokaas mulle että mitä virkaa oikeasti on sillä pakoputkessa kiinni olevalla härpäkkeellä josta menee ilmanputsariin letku? otin letkun irti ja moottorikäynnissä se ei tee muuta kun äänet kovenee ja se putputtaa ilmaa edes takas pakotahdin mukaan. mitään muuta ei tapahtunu. mietin vaan että pitäskö tukkia koko masiina kerran se ei mitään tee. ihan puhtaalle ilmalle haisi eli ei tuu pakokaasua.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 05.11.15 - klo:10:09
kertokaas mulle että mitä virkaa oikeasti on sillä pakoputkessa kiinni olevalla härpäkkeellä josta menee ilmanputsariin letku? otin letkun irti ja moottorikäynnissä se ei tee muuta kun äänet kovenee ja se putputtaa ilmaa edes takas pakotahdin mukaan. mitään muuta ei tapahtunu. mietin vaan että pitäskö tukkia koko masiina kerran se ei mitään tee. ihan puhtaalle ilmalle haisi eli ei tuu pakokaasua.
Se on semmonen eko-venttiili..:) Eli sillä huijataan saastearvoja pienemmäksi, sekotetaan pakokaasuihin puhdasta ilmaa, niin maapallo pelastuu, vai oliko niin että kierrätetään pakokaasuja uudelleen?
Eli, pidä letku kiinni, tai hommaa semmonen putki missä sitä ei ole, tahi tuki se reikä. Normaalivireillä aika merkityksetön tehojen kannalta.

helkama sc-r

Letkun tukkiminen voi vaikuttaa seossuhteeseen ehkä.

pera8x

mää oon niistä vehkeistä hitsannu sen umpeen, missä se on ollut. siis siitä laipan puolelta, mikä tulee kanteen. en tiä onko tolla tulppaamisella mitään merkitystä minkään kannalta. on vaan mukavempi, kun ei ole ylimääräsiä hiluja, millä ei ole mitään käytännön virkaa.