Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Coastside

#2190
On näkynyt kahta mallia, toisesta saa lampunkannan ulos ja vaidettua polttimon, toisesta ei. Tuollaisen kannan sai jostain ledejä myyvästä nettikaupasta. Sellaiselle voi porata mittarikoteloon reijän ja panna lampun siihen.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/432032/Lasikantapolttimon-pidin-iso-laattaliitinliitanta
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#2191
Omassa baotianissa on T10 kanta, samoja luultavimmin helkamassakin. http://www.motonet.fi/fi/tuote/432256/Lasikantapolttimopari-12V-3W-W3W-T10

jwalk

Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 29.10.15 - klo:16:40
Onko tuosta Malossin Multivarista mihinkään, huomaako merkittävää eroa vakiovariin?

Onko olemassa mitään hieman sporttisemman näköisiä pakoputkia vakiputken tilalle, jotka menisivät heittämällä kiinni kiinalaiseen nelitahtiin, kun ei ole hitsivehkeitä tai muita millä itse tekisi?

Tämä miellyttää silmää kyllä, mutta aika suolainen hinta siihen nähden että maksoin koko ajokista 200 euroa:

http://www.mc-scatter.com/skootterien-osat-varaosat-yiying-yiying-technigas-pakoputki-tahti-kiinalaiset-p-53765.html

En ole Malossia kokeillut, mutta paria muuta vastaavaa. Erona niissä ei oikeastaan muuta kuin suoremmat rullarampit. Ts. Hiukan tasaisemmin vaihtaa välityksiä. Liukurullien kansaa pelaa mielestäni hyvin.
Pakoputki...Helkamassahan on kaksi iskaria takana? Eli lohkosta lähtee jonkilainen tukirauta takapyörälle oikealla puolella? Näin ollen ei mahda muut putket ihan "heittämällä" sattua...

tapiovuorent

Pakoputkesta asiaa. Näin on .Esim. Baotian / Solifer XTR ei käy ilman muutostöitä , jotka voi olla hyvinkin työläitä "lue ,ei järkevää".Myyjän ilmoitus : käy kiinalaisiin nelitahtiskoottereihin , on vain osa-totuus.Pitää siis itse varmistaa , käykö , ettei tule virheostoksia.

Nuukailija

Ne joissa on levyjarru takana ja 12" rengas on tosi ongelmallisia putken suhteen, se toisen puolen tukivarsi tulee tielle aika monen putken kanssa.

Käytännössä muutoksia pitää tehdä pakoputken kiinnikkeisiin ja pakoputken laippaankin, koska alkukäyrän pitää lähteä eri kulmassa, muutoin tulee kiinni tukivarteen se putki.

Sitten jos on vielä iskari toisella puolella niin lisää haastetta, etenkin noissa rumissa ylöspäin nousevissa putkissa, no makuasioita.

Modifioin Zonerin putken käymään Soliferiin, siinä sai tehdä nuo kaikki muutokset, että sai käymään, lohkossahan on se alempikin pultinreikä, johon putki kiinnittyy, ylempää ei saa niin helposti käymään, joutuu levyhommiin.

Kierretapilla sen alemman reiän hieroin, kun oli sen verran huonosti kierteet esillä.

Siksi noita nettikauppojen putkia ei kovin paljoa kiinnosta hommata, kun ei ole mitään tietoa kuinka ne saisi käymään, voisivat ilmoittaa edes mitoitukset noissa markkinointilätinän sijaan, se db vaimennus eri taajuuksilla olisi myös kiva tietää sekä mitattu virtausvastus eri virtauksilla, mutta jonninjoutavaa lätinää aina myyntipuheena.

No, toiset ostaa mielikuvia, niille kai nykyään tuotteet suunnataan.

Minde90

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 30.10.15 - klo:00:13
Omassa baotianissa on T10 kanta, samoja luultavimmin helkamassakin. http://www.motonet.fi/fi/tuote/432256/Lasikantapolttimopari-12V-3W-W3W-T10

Kiitos. ilmeisesti pitää sitten ruuvata se mittaristo irti ja siellä takana on niitä polttimoita. Tähän on vaihdettu joskus mittaristo. Alunperin oli kait osittain digitaalinen, ei enää.

ultravga81

#2196
Itselläni on ainakin mittariston paneeli neljällä ruuvilla kiinni, voisin kuvitella että kun ne avaa niin sieltä takaa sitten voi katsella polttimoita. Minulla on myös palanut mittariston polttimo ilmeisesti, kaikki merkkivalot palaa normaalisti, mutta nopeusmittarilla ei ole valoa. On pitänyt se kuntoon katsoa, mutta en ole vielä ehtinyt tarkastamaan minkälaista polttimoa siellä on. Ilmeisesti tuollaista lasikantaa.

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 30.10.15 - klo:07:33

En ole Malossia kokeillut, mutta paria muuta vastaavaa. Erona niissä ei oikeastaan muuta kuin suoremmat rullarampit. Ts. Hiukan tasaisemmin vaihtaa välityksiä. Liukurullien kansaa pelaa mielestäni hyvin.
Pakoputki...Helkamassahan on kaksi iskaria takana? Eli lohkosta lähtee jonkilainen tukirauta takapyörälle oikealla puolella? Näin ollen ei mahda muut putket ihan "heittämällä" sattua...

Okei. Laitoin nyt sitten eilen tilaukseen Narakun High Speed Racing-variaattorin(139QMA/QMB)  samalla kun tilasin sen sylkkäsarjan, lisäksi kytkimen jousia lajitelman, voipi testailla keväällä miten vaikuttaa. Kun ei enää alkoholiin mene rahaa, niin sama se sitten jos ostelee mopon osia. Taidan sitten tyytyä tohon peruspakariin jos kerran sen isomman pytyn saan kiinni (eräs foorumilainen vähän lupaili että vois asentaa kiinni), niin ei sitten ainakaan herätä huomiota virkavallassa kun on vakion näköinen :)



Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 19.10.15 - klo:16:41
Mistäs kannattais lähtee etsimään vikaa, kun etujarrun kahvasta jarruvalo ei syty. Irrotin kytkimen ja avasin sen ja siellä kyllä pinnit ottaa kontaktia ja pinnat ei näyttäneet hapettuneilta (ei kai se kytkin muuten voi olla mäsänä, kun on noin simppeli?), kytkimen liittimiäkin koitin litistää että jos ovat löysällä. Olisiko seuraava todennäköinen vaihtoehto sitten katsoa takalampulta, onko siellä piuhat hyvin. Helkama sc3 on skode. Takajarrun valo toimii ihan hyvin sentään, että ajeleen pääsee kunhan muistaa vilkauttaa aina takajarrulla valoa takana tuleville.

Aikaisemmin kun oli tuo jarruvalo ongelma mistä kyselin, niin vika oli siinä että kun mittariston irrotti niin siellä oli yksi liitin päässyt irtoamaan ja sen kun nappasi kiinni niin alkoi toisenkin kahvan valo pelaamaan. Ihan vaan sillä palasin tähän, jos jollain on sama ongelma ja vika ei ole kytkimessä, kuten itsellänikin kytkin pelasi:

Jetsulleen

Kellään minkäännäköistä suuntaa antavaa tietoa paljonko huippunopeus tippuu jos vaihtaa esimerkiksi vakiorullat kevyempiin 4.5/5.0g

ultravga81

Tälläistä tietoa löytyi:

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.09.07 - klo:20:19
Kiinamopo ainakin ikäänkuin herää henkiin rullien vaihdolla. Ei jokaisesta tuulenpuuskasta ja mäen nyppylästä tipahda vauhti niin pahasti.

Ihan pikkiriikkinen mahdollisuus on, että mopon huippunopeus kasvaa, koska kone käy keveämmillä rullilla tehoalueella. Taitaa olla vaan loppupeleissä niin häviävän pieni mahdollisuus, ettei sillä ole väliä. Ja jos elektroninen rajoitin on käytössä, niin eipä se nopeus nouse yli sallitun millään.

Keveämmillä rullilla saattaa polttoaineen kulutus kasvaa, varsinkin, jos on tapana ajella aina "tuppi nurin".

ja

Lainaus käyttäjältä: OH2KV - 13.09.07 - klo:00:24
Irkku taisi kysellä variaattorin rullista.

Oikein keveillä rullilla ei mopedisi edes saavuta huippunopeutta, arvaamalla veikkaan, (siis arvaamalla) että raja kulkee 5 gr paikkeilla.

Omia kokemuksia:

Pojan skootterissa oli 6,5 gramman variaattorin rullat ostettaessa tuo käytetty laite.

Ostin siihen uuden, samanlaisen hihnan variaattoriin, kuin alkuperäinen oli, ja vaihdoin rullat 5,0 grammaisiksi.
Tulos:
Huippunopeus onneksi jopa laski hieman, tosin ehkä vain pari km/h. Kulki liikaa jo muutenkin.
Ylämäkimeno aivan toista luokkaa, sanoisin ennen mäen jyrkimmässä kohdassa 25, nyt 40 km/h.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Jetsulleen - 03.11.15 - klo:22:29
Kellään minkäännäköistä suuntaa antavaa tietoa paljonko huippunopeus tippuu jos vaihtaa esimerkiksi vakiorullat kevyempiin 4.5/5.0g

Tuo on vähän väärä ajattelutapa, ei ne rullat sitä nopeutta tai kiihtyvyyttä muuta, ne muuttaa sitä kierroslukua jolla variaattori antaa koneen käydä.

Tilanteessa jossa rullat eivät ole sellaista painoa millä kone kävisi maksimitehon kierroksilla voi kiihtyvyys parantua, mutta muutoin voi kone vain huutaa enemmän.

Samoin jos jo on kone maksimitehon kierroksilla nykyrullilla ja vaihdat kevyemmät, kone menee yli maksimitehon kierroksille eikä jaksa enää vetää samaa huippunopeutta, meteli on hirveä, kuluminen kovaa ja kone ns. ylikierroksilla, mutta kulku heikkoa.

Tuntuu ehkä kulkevan kun ääntä on enemmän, mutta todellista kulkua voi olla jopa vähemmän, samoin tietty kiihtyvyyden osalta.

Maksimiväännön kierroksien ja maksimitehon kierroksien välillä pitäisi koneen kierrokset saada pysymään jatkuvasti, silloin saa parhaan kulkupuolen, niin kiihtyvyyden kuin huippunopeudenkin suhteen.


helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 04.11.15 - klo:11:54

Maksimiväännön kierroksien ja maksimitehon kierroksien välillä pitäisi koneen kierrokset saada pysymään jatkuvasti,

Liikennevaloihin pysähtyessä voisi tulla ongelmia.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 04.11.15 - klo:13:04
Liikennevaloihin pysähtyessä voisi tulla ongelmia.

Ainoastaan, jos on liian vähän konetehoa ;)

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 04.11.15 - klo:11:54


Tuo on vähän väärä ajattelutapa, ei ne rullat sitä nopeutta tai kiihtyvyyttä muuta, ne muuttaa sitä kierroslukua jolla variaattori antaa koneen käydä.

Tilanteessa jossa rullat eivät ole sellaista painoa millä kone kävisi maksimitehon kierroksilla voi kiihtyvyys parantua, mutta muutoin voi kone vain huutaa enemmän.

Samoin jos jo on kone maksimitehon kierroksilla nykyrullilla ja vaihdat kevyemmät, kone menee yli maksimitehon kierroksille eikä jaksa enää vetää samaa huippunopeutta, meteli on hirveä, kuluminen kovaa ja kone ns. ylikierroksilla, mutta kulku heikkoa.



Sitä mä ihmettelin kun lueskelin että jotkut ajelee alle 4 gramman rullilla. Jore sanoi videollaan että alle viiden ei kannata mennä hänen mielestään. Mä tässä pohdin että mitkä sopii 72cc+virinokan kanssa parhaiten, onko se 5,3 vai 5,5 vai kenties 6,3. Tälläsiä löytyy, sitten on koneessa jotkut kiinni, oisko 7-8 grammaset jopa. Noh, helppohan noita on sitten vaihdella, kunhan saa ton mutterin auki nyt kertaalleen ja jatkossa vähän vähemmän momenttia.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 04.11.15 - klo:20:18
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 04.11.15 - klo:11:54


Tuo on vähän väärä ajattelutapa, ei ne rullat sitä nopeutta tai kiihtyvyyttä muuta, ne muuttaa sitä kierroslukua jolla variaattori antaa koneen käydä.

Tilanteessa jossa rullat eivät ole sellaista painoa millä kone kävisi maksimitehon kierroksilla voi kiihtyvyys parantua, mutta muutoin voi kone vain huutaa enemmän.

Samoin jos jo on kone maksimitehon kierroksilla nykyrullilla ja vaihdat kevyemmät, kone menee yli maksimitehon kierroksille eikä jaksa enää vetää samaa huippunopeutta, meteli on hirveä, kuluminen kovaa ja kone ns. ylikierroksilla, mutta kulku heikkoa.



Sitä mä ihmettelin kun lueskelin että jotkut ajelee alle 4 gramman rullilla. Jore sanoi videollaan että alle viiden ei kannata mennä hänen mielestään. Mä tässä pohdin että mitkä sopii 72cc+virinokan kanssa parhaiten, onko se 5,3 vai 5,5 vai kenties 6,3. Tälläsiä löytyy, sitten on koneessa jotkut kiinni, oisko 7-8 grammaset jopa. Noh, helppohan noita on sitten vaihdella, kunhan saa ton mutterin auki nyt kertaalleen ja jatkossa vähän vähemmän momenttia.
Mie lähtisin 6g rullilla liikkeelle

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: ultravga81 - 04.11.15 - klo:20:18
Sitä mä ihmettelin kun lueskelin että jotkut ajelee alle 4 gramman rullilla. Jore sanoi videollaan että alle viiden ei kannata mennä hänen mielestään. Mä tässä pohdin että mitkä sopii 72cc+virinokan kanssa parhaiten, onko se 5,3 vai 5,5 vai kenties 6,3. Tälläsiä löytyy, sitten on koneessa jotkut kiinni, oisko 7-8 grammaset jopa. Noh, helppohan noita on sitten vaihdella, kunhan saa ton mutterin auki nyt kertaalleen ja jatkossa vähän vähemmän momenttia.

Ongelmana lähinnä on, että variaattori, takavari kaikkine siihen kuuluvine hiluineen, hihna jne. kaikki vaikuttaa siihen mikä on se rullien oikea paino, käytännössä kierroslukumittari on se paras apuväline, jota ilman se on enemmän tai vähemmän lottamista tuo rullien painon valinta.

Sitten toki se mikä on koneen paras vetoalue, joka taas riippuu nokasta, kaasarista, pytystä, kannesta, putkesta, ilmanputsarista, säädöistä jne.

Jossain korjaamolla eivät montaa euroa ota mutterin aukaisusta, jos varikopan pihassa nappaat pois, tietty lähinnä pikkukorjaamoissa moinen joustavuus onnistuu, isommissa voi tulla vastaan ettei kuulu työnkuvaan.

Vakiovariaattorin kanssa joku 5g huudattaa konetta 8000 pintaan, ehkä, riippuen edellämainituista hiluista, 70cc antaa voimaa alempaa kuin 50cc ja virinokka nostaa taas vähän ylemmäs sitä missä voima tulee.

Kevyillä rullilla lähdöt on sellaisia, että kone ulvoo mitään ei oikein kuitenkaan tapahdu ennen kuin odottelun jälkeen, koska kytkimen jouset ja vastapainejousi on niin jäykät.

Joku 6-7g voi olla ihan hyväkin kompromissi, kokeile noita 6,3 grammaisia ekana, olisi mun ehdotus, mutta kannattaa muistaa, että skodet on aika yksilöitä tuon suhteen.

Lyhennetyllä holkilla, leveämmällä hihnalla 6,75g antoi vakio variaattorilla suht maltilliset kierrokset, vajaa 6000 matka-ajossa ja selvästi enemmän lähdöissä, normaalilla holkilla ja normaalilla hihnalla olisi ehkä kierrokset olleet jossain 6500-7000 kieppeillä, paikoillaan lähtiessä yli 8000.

Mielestäni kevyet rullat antaa kierrosten karata enemmän paikoiltaan lähtiessä, ongelmia tulee sitten jos jatkuvasti lähdöissä kiekat käy päälle 9000.