Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Leiskale

Mitkäs ovat likaisen kaasarin oireita?

pera8x

booa, ei käy, ei käy tyhjäkäyntiä, ei käy kierroksilla, käy huonosti, kaasutin tulvii, kaasuttimesta ei tule pensiiniä jne. se on aika pitkä lista.

konenikkari

#2027
Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 08.09.15 - klo:17:30


Tuossa kuvassa taitaa olla, kyseessä muovi tai joku muu hartsiläppä joka on jossain vaiheessa syttynyt palamaan.
Ikävän usein noita löytyy piaggion moottoreista.
Ja syyllisenä ei useinkaan ole läppä itsessään,
vaan kaasuttimella puuttuva alipaine ja sen aiheuttama "niiskaus" eli "tumppaus" jolloin moottori sammuu nopeasti, kun polttoaine palaakin, imupuolella.
Ja yleensä, vikaantuneet läpät, on juuri noita vaalean värisiä.
Mutta kaikesta huolimatta, jos remun mopo nyt toimii moittetta, olemmehan kaikki, vilpittömän iloisia ;-)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

remu889itse

Mopo siis toimii tosi hyvin,ennen piti pistää kaasua kun käynnisti,nyt lähtee pienellä napin painalluksella päälle.Läpät olivat alkuperäiset joten olivat todenäköisesti aika kuluneet ja kaikenlisäksi kun otin läppäventtiilin pois niin siellä oli kaasuttimen kohokammion ruuvi tippunut entisellä omistajalla :D ja onneksi sain sen pois ennenkun olisi paskonut koko koneen.Tyhjäkäyntiä käy noin 2000rpm ja käy sitä vaikka maailmanloppuun asti jos vain bensaa on :D.

-Zone-

2000rpm on musta aika korkea tyhjäkäynniksi, mutta jos itse olet tyytyväinen niin mitäs sitä laskemaan. Sellasta 700rpm tuo oma 4T käy kun ryyppy on päältä pois mennyt.

remu889itse

Hehe  :D melkeinpä jokainen 2 tahti skootteri käy tyhjäkäynitä 1500-2200 rpm.

remu889itse

En tunne ketään kenellä ei kävisi alle 1700rpm 2 tahti,Parilla kaverillani käy skootteri tyhjäkäynitä 3000-4000 rpm.

-Zone-

Oma 125 RD yammu kävi 550rpm. 2T kone siis. Se tuli hiukan alakanttiin säädettyä myönnän, mutta kerran moitteetta kävi niin mitäpä sitä muutteleen. Kaverin kinkki 2T säädettiin käymään 800rpm tuossa viimeviikolla samalla kun putsattiin siitä kaasari. Kun seokset vaan viitsii hakea kohdalleen, niin 2T koneet saa käymään lämpimänä alle 1000rpm kiekkoja nekin. Tietty jos mopossa on kaikki vähän sinnepäin, niin kai sen sitten on pakko huutaa 2000rpm lämpimänäkin.

remu889itse

"Säädä tyhjäkäynnin säätöruuvista tyhjäkäynti normaalille tyhjäkäyntialueelle, mikä on skootterista riippuen tyypillisesti noin 1 600 - 1 900 rpm. Käytännössä, kesäkelissä tyhjäkäynti on silloin sopiva, kun takarengas ei vielä pyöri ja talvikelissä rengas voi jopa hieman pyöriä."Tämmöinen luki tämän sivun tyhjäkäynnin säätämis sivulla :)

-Zone-

#2034
Joo, en epäile sitä yhtään että lukee. Mun mielestä tyhjäkäyntiä käyvän moottorin ei vaan ole mikään pakko käydä mitään 2000rpm jos se moitteetta käy 700rpm lukemiakin.

E: Siinä on mun makuun sopivaksi säädetty tyhjäkäynti https://youtu.be/y7lJl5kyOQ0 Suuremmilla ei voita mitään.

konenikkari

#2035
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.09.15 - klo:21:44
2000rpm on musta aika korkea tyhjäkäynniksi, mutta jos itse olet tyytyväinen niin mitäs sitä laskemaan. Sellasta 700rpm tuo oma 4T käy kun ryyppy on päältä pois mennyt.

Pienessä tyhjäkäynnissä on etunsa ja haittansa.
Tyhjäkäyntisäätöjen ollessa pienellä mopo käynnistyy paremmin kylmänä, kun ei luistin alta virtaava ilma ohita ryyppypiiriä.
Pienellä tyhjäkäynnillä mopo ei lataa riittävästi eikä öljynpaine sekä roiskevoitelu nelarissa ole kovinkaan kummoinen.
Itse olen luopunut kokonaan tyhjäkäynnistä, ja mopo käynnistyy hyvin.
Samalla kaasukahva toimii ns."kuollenmiehen kytkimenä",
eli jos mopo ei kuljettajan toimesta pysy käynnissä, on hän ;-) liian väsynyt ajaakseenkaan.
Hitaissa valoissa päästän mopon sammumaan ja käynnistän taas kun valot on vaihtumassa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 10.09.15 - klo:21:44
2000rpm on musta aika korkea tyhjäkäynniksi, mutta jos itse olet tyytyväinen niin mitäs sitä laskemaan. Sellasta 700rpm tuo oma 4T käy kun ryyppy on päältä pois mennyt.

Riippuen moottorikirjasta, speksejä 139qmb koneelle on annettu 1700-2000rpm, joskus samassa kirjassa kaksikin erilaista arvoa, puuttuuko sulta ykkönen tuosta edestä? :D

Alle 2000 kierroksen valehtelevassa kierroslukuittarissa ei tuo oma 4 tahtinen suostu käymään, se ei vaan jaksa eikä kykene, todellisia kierroksia kai jotain 1000-1500, yleensä olen säätänyt kuitenkin vähän korkeammaksi, kun jos kaasusta päästää äkkiä irti, niin sammuu korkeallakin tyhjäkäynnillä, matalalla ei olisi mitään toivoakaan että pysyisi käynnissä.

Tosin ihan samahan se sinällään olisi, kun jokatapauksessa kaasulla sen joutuu pitämään käynnissä.

Tukehtuu bensaan, kun kaasusta päästää irti.

Se etu noin pienestä tyhjäkäynnistä olisi, että voisi raskaampia rullia käyttää. 8,5 grammaisilla kun ei veto lakkaa yli 2000 kierroksen oikein huonostikkaan, mutta 8,5 grammaisilla kiihtyisi kuin pieni eläin.

-Zone-

Tolla nykyisellä kaasarilla tuon sai käymään ongelmitta alle 1000rpm eikä se itsekseen sammuile mihinkään risteyksiin. Käyntiinkin kun starttaa, ei starttinappula tarvii paljon näyttää. Tuntuu että kampiakseli tuskin täyttä kierrosta pyörähtää kun jo se käy. Lämpimänä siis. Kylmänä vaatii 1-2 sekuntia starttia (siis kesäkylmänä, en nyt meinaa talvipakkasia) ja ryyppy päällä tuo käykin sitten reippaampia kiekkoja.

Tyhjäkäynnillä mulle ei tavallaan ole merkitystä kun en tyhjäkäynnillä ajele niin musta vallan hyvin se voi sitten rauhalliseen tahtiin puksuttaa esim liikennevaloissa. Koko tyhjäkäynti on moottorin eliniästä murto-osa ja muutoinkin se on mulle ihan sama vaikka jollain muulla tyhjäkäynti 2000rpm olisikin. Itse vaan olen tottunut säätään moottorit käymään melko alhaisia kiekkoja jos ne sitä kivuttomasti suostuvat käymään.

konenikkari

Pienen tyhjäkäynnin mahdollistaa oikea venttiilien ajoitus, joka samalla on yleensä myös taloudellisin vaihtoehto.
Jos kapineessa on oikein wiimmisen päälle virinokka, eihän se käy, hätään alle, 4000rpm, koska pienemmillä kierroksilla ei alipaineita esiinny.
Onkos kukaan nelarimiehistä koettanut vaihtaa venttiilien ajoituksia.
Monessakin versiossa oleva "krymppyratas" sen sallii kyllä.
Ja voisihan sieheen pehmeään teräkseen tehdä vaikka pitkät reiät ja lukita nokkarattaan ruuveilla.
Kannen rakenteesta riippuen limiitit on varmaankin pieniä, mutta asteissa se saattaa olla hyvinkin merkittäviä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 11.09.15 - klo:19:24
Tolla nykyisellä kaasarilla tuon sai käymään ongelmitta alle 1000rpm eikä se itsekseen sammuile mihinkään risteyksiin. Käyntiinkin kun starttaa, ei starttinappula tarvii paljon näyttää. Tuntuu että kampiakseli tuskin täyttä kierrosta pyörähtää kun jo se käy. Lämpimänä siis. Kylmänä vaatii 1-2 sekuntia starttia (siis kesäkylmänä, en nyt meinaa talvipakkasia) ja ryyppy päällä tuo käykin sitten reippaampia kiekkoja.

Tyhjäkäynnillä mulle ei tavallaan ole merkitystä kun en tyhjäkäynnillä ajele niin musta vallan hyvin se voi sitten rauhalliseen tahtiin puksuttaa esim liikennevaloissa. Koko tyhjäkäynti on moottorin eliniästä murto-osa ja muutoinkin se on mulle ihan sama vaikka jollain muulla tyhjäkäynti 2000rpm olisikin. Itse vaan olen tottunut säätään moottorit käymään melko alhaisia kiekkoja jos ne sitä kivuttomasti suostuvat käymään.

Oletkos koskaan zone tehnyt muistiinpanoja, käyttämistäsi, hyvin toimivista venttiilien ajoituksista.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)