Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#1980
Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:03:38
Elikkä mitä suosittelet minun tekevän?

Koeta palauttaa kaikki elementit asentoon, jolloin mopo toimi.

Tämä tapaus on hyvinkin tyypillinen esimerkki siitä, miten toimivasta moposta saa, omatoimisesti, täysin toimimattoman.

En koskaan unohda tietokonenörtin sanoja jotka hän kohdisti minulle,
"koneen käyttäjän on aina aina ja kaikissa tilanteissa pystyttävä poistamaan asentamansa ohjelmat, ja tekemänsä muutokset"
Tarkoitti varmaankin ettei muuten tule kelvollista "koneen käyttäjää" ;)
Eiköhän tämä aihe ala olla tässä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Kone

Miten saa krapulan poistettua, ettei lipsahda humalan puolelle?

pera8x

huh huh. olipas kauhee vääntö yhen mopon säätämisestä, kun en hetkeen ole ollut lukemassa foorumia. varsin huvittavaa luettavaa. ;D


krapulan poistamisessa toimii omien kokemuksien mukaan ainakin seuraavat jutut.

-parhaiten toimii se, että pitää korkin kiinni. jos se on jo aukastu, niin sitten seuraavia ohjeita noudattamalla:

-odottamalla n. 24h. joskus ottaa kauemminkin.

-toinen vaihtoehto on jatkaa tinaamista. krapula tulee kyllä, mutta minä määrään päivän..

-kolmas vaihtoehto on ottaa lääkettä. osa niistä, missä on kolmio toimii parhaiten ja olo helpottuu.

Kone

Mummon zyrtecit. :D pitää kestää,kun on kestänyt "rillatakin"

remu889itse

Konenikkari...Sillonkuin ostin mopon mopo kävi liian rikkaalla ja sai "hidastuskohtauksia" että ei vastannut kaasuun ja kulki välillä 30 kmh noin 1 minuutin ajan XD Joten olehan minä kyllä parempaan suuntaan sitä laittanut kun nyt kiihtyy kuin salama ja huiputkin ovat 76kmh pelkällä prikan poistolla  ;)

konenikkari

#1985
Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:15:31
Konenikkari...Sillonkuin ostin mopon mopo kävi liian rikkaalla ja sai "hidastuskohtauksia" että ei vastannut kaasuun ja kulki välillä 30 kmh noin 1 minuutin ajan XD Joten olehan minä kyllä parempaan suuntaan sitä laittanut kun nyt kiihtyy kuin salama ja huiputkin ovat 76kmh pelkällä prikan poistolla  ;)

Onnea valitsemallesi linjalle.
Ja jos olet, tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, miksi käyt sitä täällä parkumassa.
Taitaa olla parempi että vastaisuudessakin hoidat kaikki hommat ihan itse, itseäsi komentaen ;-)
Miksi ei riitä 76kmh, oliskohan syytä, valita se mutkaisempi tie, jotta voisi päteä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

remu889itse

Olen sanonut noin sata kertaa että toimii täydellisesti ainoastaan tyhjäkäynti lukuunottamatta. ;)

helkama sc-r

Katso löytyisikö tuolta samanlainen mopedi satasella, pelkän kaasarin saa varmaan silloin kympillä, http://www.nettimoto.com/

konenikkari

#1988
Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:16:05
Olen sanonut noin sata kertaa että toimii täydellisesti ainoastaan tyhjäkäynti lukuunottamatta. ;)

Se on jo oivallettu.

Kerropas ihan omin sanoin, mitkä kaikki ehdotetut toimet olet tähän mennessä suorittanut.
Esim. Pitääkö stefat, toimiiko läpät, onko alipainehana kunnossa, onko luisti n, 2mm auki tyhjäkäynnillä, vetääkö vari tyhjäkäynnillä, takapyörän ollessa ilmassa, onko kaasuvaijerissa löysää
onko ilmaruuvi auki n. puolitoista kierrosta, ym. tämän asian yhteydessä suositellut toimet.
Ehken sun kannaattaa tyytyä tilanteeseen, ei aivan aina voi kaikkea saada, ei edes ihan joka kerta. ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

remu889itse

Jokainen stefa taitaa olla hyvässä kondiksessa,mutta etuvariaattorin takana oleva stefa oli vähän likainen mutta ei vuotanut joten siitä ei sen enempää.Miten voisin katsoa toimiiko läpät koska kävin ostamassa toissapäivänä reikä torxin niin ne voin uudestaan ottaa pois,alipainehanan kunnon tarkistan tänään ja olisiko muuta tarkistus tapaa kuin katsominen?Ei vedä tyhjäkäyntiä takapyörän ollessa ilmassa mutta kylmänä kone käy siis tyhjäkäyntiä jonkin aikaa :).Kaasuvaijerin löysyys?Minulla saattaa olla seokset päin vittua koska kylmänä tyhjäkäynti on sitä 4000 luokkaa ja välillä nousee 5000 tuhanteen tyhäjäkäynti kylmänä mutta laskee nopeasti ja tällöin takarengas on siis maaassa.Tyhjäkänti ruuvin kireys taitaa vaikuttaa tässä.

remu889itse

Helkama kämpillä on varmaan 5 2 tahti kaasutinta kun veljen gilerassakin oli jo 3 ja yksi täysin uusi scooterattackista tilattuna.

konenikkari

#1991
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 06.09.15 - klo:20:41
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 06.09.15 - klo:20:06
ei kampuran stefan vuotoja 2-t vehkeissä
Tuosta tuli taas mieleen että jos vain viitseliäisyyttä on niin, että tähän on rakennettavissa melko helposti oma työkalukin. -> https://youtu.be/ySu2NC1X7s4
Esim moottoriremontin jälkeen painetesti on hyvä tehdä. Siinä on pieni ero huomatessa vuoto koneen ollessa vielä pöydällä eikä vasta rungossa kiinni. Työkalua voi käyttää myös jos epäilee imuvuotoa.

Todella hieno kapine ja i´dee, sama toimi vaan kannattaisi suorittaa myös alipaineella, joka vuoto on todennäköisempi.
Eikä alipainevuoto yleensä näy esim. öljyisyytenä.
Kyse saattaa olla esim. samankaltainen kuin dieseleissä, mitään ei vuoda, imee vaan ilmaa alipaineen ja polttoaineen tilalle.
Ja myös, alipaineen muodostaminen onnistuu samalla kuvissa näkyvällä verenpainemittaukseen tarkoitetulla kapineella.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

remu889itse

Elikkä uusi alipaine letku? tai miten voin varmistaa vuotaako alipaine oikeasti

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:18:07
Elikkä uusi alipaine letku? tai miten voin varmistaa vuotaako alipaine oikeasti

Miten sinä päädyit nyt siihen, että tarvitset uuden alipaineletkun?

Alipainehan on imua siellä letkussa, jos alipaineletku vuotaa, se alipaine letkussa imee sinne letkuun ulkoilmasta ilmaa ja se vähentää alipainetta eli lisää painetta, jos irroitat alipaineletkun ja imeskelet, niin ei sieltä pitäisi pystyä imemään juurikaan mitään, jos pystyy, niin jossain on vuotoa joka pitää korjata.

Alipaine on siis ilmakehän painetta alhaisempi paine, fysiikantunnilla ehkä on ollut jotain puhetta aiheesta. Jos on vuoto, niin alipainetta ei saada ylläpidettyä riittävällä tasolla, koska alipaineinen tila pyrkii ilmakehän paineeseen vuotokohdasta tilaan saapuvan ilman ansiosta. Eli ei se alipaine voi vuotaa minnekkään, se on täysin mahdotonta, ilmaa voi vuotaa alipaineiseen tilaan.
Kaasuttimen toiminnan ymmärtämisessä ja vian korjauksen onnistumisessa olisi ehdottoman tärkeää ymmärtää oikein mitä tuo alipaine on mistä puhutaan.

Bensahanan testaat ottamalla bensaletkun irti kaasarista ja johonkin pulloon purkkiin, sitten imeskelet alipaineletkusta ja katsot että bensaa tulee kunnolla eikä liruttaen tai tiputtaen.

Tietty tuo jos on alipainetoiminen bensahana, jos on manuaalinen, niin sitten ei tarvitse imeskellä.

Kumminkin kun se toimii muuten, muttei tyhjäkäynti, niin tuskinpa se alipainehanassa on ongelma, se voisi olla ongelma jos ei kiertäisi yli 4000-5000.

Säädä se tyhjäkäyntiruuvi siten, että luisti on 2mm auki, eli 2mm rako siellä alapuolella, sitten se ilmaruuvi 1,5 kierrosta aukipäin kun ensin olet sen pohjaan kiertänyt.

Kylmänä sen pitäisi sitten käydä matalemmilla kierroksilla ja ehkä jopa vähän yrittäisi käydä lämpimänäkin.

Sen jälkeen hyvin pienillä säädöillä 1/8 kierrosta korkeintaan ilmaruuvia kiinni, jos huonommaksi menee niin takaisin 1/8 kierrosta ja sitten 1/8 kierrosta aukipäin, älä koske tyhjäkäynnin kierroslukua säätävään ruuviin.

Tuota sitten jatkat niin kauan että löytyy se paras kohta ja sen jälkeen jätät säädöt rauhaan, vaikkei kävisikään tyhjäkäyntiä. Kun olet tuon tehnyt voit sitten kertoa tarkasti mitä se tekee eritavalla kuin nyt.


helkama sc-r

Käytä kone lämpimäksi, sammuta, ime bensahanan alipaineletkusta kohokammio varmasti täyteen ja kokeile käykö tyhjäkäyntiä.
Hana ei toimi ehkä pienillä kierroksilla jos on imuilmavuoto.