Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

remu889itse

Aina kun vaihan suuttimet niin en ota kaasutinta irti kaasuvaijerista/se missä neula on en nyt muista sitä mutta kannattaisiko minun ottaa se siitä tänään ja tarkistaa koko kaasutin ja laittaa vaikka se 45 tk suutin ?

-Zone-

En mä kyllä oikein usko että se tyhjäkäyntisuutin muuttaa asioita ainakaan parempaan suuntaan. Kyllä se oikea koko täytyy olla tuossa 34 hujakoilla. Tajusin tässä nyt samalla sun tuosta postauksesta, että nähtävästi et ymmärtänyt sitä luisti-termiä kun yritin sitä seosruuvi/ilmaruuviasiaa selittää.

Elikkäs kaasarissa jonne vaijerin pää tulee on osa nimeltä luisti. Se on siellä kaasarissa sisällä ja nousee ylös kun käännät kaasukahvasta ja laskee alas kun päästät kaasukahvasta. Tyhjäkäyntiruuvi nostaa tätä luistia kun kierrät sitä sisäänpäin ja kun kierrät auki niin se laskee. Luistissa on neula jolla säädetään keskialueen seossuhde, mutta ei siitä juuri nyt enempää.

Mitä tuossa nettiä vielä tutkin samalla lisää, niin se tk.suutin pitäisi kyllä olla se 34 ja sillä se tulisi saada tyhjäkäyntiä käymään mikäli kaikki on ok.

Yksi mahdollisuus mikä mulle tuli mieleen on väärä bensapinnan korkeus, mutta sen pitäisi oirehtia samallatavoin niillä kummallakin tk.suuttimella. Nimittäin jos bensapinta on säädetty hyvin alas se voi vetää tk.suuttimen läpi ilmaa bensan sijaan, mutta tämäkin tuntuu vähän mahdottomalta kun tutkin netistä kuvia tosta kaasarista avattuna.

remu889itse

Siis mähän puhuin just tuosta luistista aijemmin kun epäilin että siinä olis jotakin vikaa ja  tiedän kyllä sen mitä se tekee kaasuttimessa.Olin unohtanut sen että sen koko "härpäkkeen " nimi on luisti.Elikkä mitä teen?Tää homma menee koko ajan oudommaksi :D

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:01:58
Nuukailia huollon mukaan "normaalisti" olisi yli 40 tk suutin

Epäilen vahvasti että olisi, mutta ainahan kaikki on mahdollista.

Kumminkin suhteettoman suurelta tuollainen yli 40 kuulostaisi ja Zone näkyy löytäneen ihan kelvollisia suuttimenkokojakin.

Listaamalla kaikki erot mitä alkuperäiseen on nykytilassa, helpottaa kummasti myös arvailuja.

Suuttimien koot, muutokset ilmanputsaripuolelle, vaihdetut osat jne.

En tiedä onko tuosta mitään iloa:
http://www.danskkartingcenter.dk/dellorto_manual.pdf

-Zone-

Luistissa ei oikeastaan voi olla mitään vikaa. Luistin neula voi kyllä olla väärin säädetty, mutta se ei ole syynä tässä tapauksessa. Tyhjäkäyntipiiri ei toimi kuten kuuluu ja luisti tai luistinneula ei vaikuta siihen.

Lueskelen tässä noita sun aiempia postauksia jos niissä olisi jotain sellaista mikä on jäänyt huomaamatta..

remu889itse

Noniin elikkä mopo kävi tyhjäkäynti kun ostin sen elikkä oli 32 tk suutin ja 54 pääsuutin porattuna elikkä joku yli 90 kokonen ja sen jälkeen on ostetty uusi kaasutin ja kävi muistaakseni tyhjäkäyntiä kun olin käynyt huollossa säädöt tekemessä mutta mulla oli kytkin kello tosi huonossa kunnossa ja oireet oli samat että olis ollu liian rikkaalla niin menin säätää suuttimia niin ei käynyt enää tyhjäkäyntiä.Siitä oon sitten uuden "laadukaan" sylinterin hommannu ja melkeinpä koko variaattori uusiksi ja uus putki Tecigas silent pro.Sitten yhtenä kauniina päivänä päätin pistää 32 tk suuttimen 34 suuttimen tilalle niin alkl käymään tyhjäkäyntiä hyvin mutta tyhjäkäynti laantu aika paljon 500km jälkeen niin laitoin 34 takas niin ei toiminu ja sitten laitoin takas 32 nii toimi samalla tavalla ja automaatti ryyppy oli ennen mutta nyt manuaali.Elikkä nyt on ilmanputsari vakio ja siellä stage 6 doublelayer ja suuttimena toimii 72 kokonen kävo tyhjäkäyntiä paremmin 65 suutimella.Joten siitä oletan että kannataisiko nostaa pienesti tk suutinta tai jotakin.

remu889itse

Kännykällä kirjotan joten yrittäkää saada selvää:D.

-Zone-

#1972
Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:02:59
ja suuttimena toimii 72 kokonen kävo tyhjäkäyntiä paremmin 65 suutimella
Hmm.. Pääsuuttimen ei pitäisi vaikuttaa tyhjäkäyntiin mitenkään.
Jos noin on ollut niin ei mulle tule oikein muuta mieleen kun että ilmaruuvi on ollut niin paljon pielessä että tyhjäkäyntiruuvista on jouduttu kiertämään luisti niin korkealle asian kompensoimiseksi että pääsuutinpiirikin on jo astunut mukaan kuvioihin.

Tai

Sitten väärän ilmaruuvin säädön ohella vaijerinsäätö on ollut niin kireällä että luisti on ollut kokoajan liian ylhäällä ja vaijeri on sitten joko venynyt tai kuori on sen verran perännyt sen 500km aikana että luisti on laskeutunut niin alas että tyhjäkäynti on loppunut kokonaan.

Oli miten oli niin pääsuuttimen vaikutus tyhjäkäyntiin kuulostaa varsin oudolta.

Läppävena on yksi mahdollinen, mutta kun sekään ei ihan täysin istu oireisiin. Lisäksi kun sen pitäisi silloin sylkeä niin paljon putsarin suuntaan ettei asia jää huomaamatta. Imuvuotoa mä en ihan kokonaan sulje vieläkään pois.

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:03:01
Kännykällä kirjotan joten yrittäkää saada selvää:D.
Ahaa.. Näkyykö muutes sillä nuo aijaan kuvat?

remu889itse

Näkyy näkyy,läppävenat on just tarkistetty hyvä kuntosiksi:),en tiedä kuvittelinko sen että pääsuutin huonontaa tai ei.Huolto miehen mukaan luistissa vois olla jotakin häikkää.

remu889itse

Mutta se oli todella outoa että ei käynyt tyhjäkäyntiä 34 tk suuttimella mutta kävi yhtäkkiä kun vaihdoin 32tk suuttimen silloin 500 km sitten

-Zone-

#1975
Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:03:25
Mutta se oli todella outoa että ei käynyt tyhjäkäyntiä 34 tk suuttimella mutta kävi yhtäkkiä kun vaihdoin 32tk suuttimen silloin 500 km sitten
No jaa.. Ei oikeastaan. Tyhjäkäyntisuuttimen vaihdon yhteydessä kun täytyy aina tehdä se ilmaruuvin säätö jotta tyhjäkäyntialueen seossuhteen saa kuntoon ja mikäli tätä ei hallitse on tyhjäkäyntisuuttimien vaihtelu tuuripeliä seoksien suhteen.

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 07.09.15 - klo:03:22
Huolto miehen mukaan luistissa vois olla jotakin häikkää.
Alkaa vaikuttamaan "asiantuntevalta" huoltomieheltä.

remu889itse

Elikkä mitä suosittelet minun tekevän?

Nuukailija

Jos neula ei syystä tai toisesta tuki sitä pääsuuttimen reikää kaasun ollessa 0-asennossa, niin silloinhan pääsuutin fuskaisi sitä bensaa vähän siihen ilman sekaan, edellyttäen toki, että tyhjäkäyntinopeuden ruuvia olisi ruuvattu riittävästi, eli säätö pielessä.


En nyt noita kuvia kerennyt hämmästelemään, mutta onhan se ilmaruuvi varmasti yhä paikoillaan eikä ole tipahtanut? Joskus yhdessä autossa kävi niin, että syvällä kolossa ollut seosruuvi tipahti, kummastelin kun ei sillä pyörittelyllä ollut mitään virkaa, sen verran ahdas paikkakin, ettei oikein mitään tuntumaa ollut pyörittelyyn.

Sitten ainakin seosruuvit 4 tahtisen kaasarissa on sellaisia, että jos vetää liian tiukalle kiinni, niin tulee ongelmia siitäkin.

Kaasarin jos otat pöydälle, niin voisi kokeilla nestettä tyhjäkäyntipiiriin tiputtamalla, tuleeko sitä pois sieltä mistä pitäisi, jos ei paineilmaa ole käytössä. Siimallakin voi tietty kokeilla, mutten minä sillä mitään saanut aikaiseksi.

Muistaa kannattaa, että mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

Jos huoltomiehen mukaan yli 40 pitää olla tk-suuttimen koko ja oikea koko olisi 34, niin kuinka luotettava se huoltomies on?
Luisti heiluu ylös ja alas, kokeile heiluuko se, jos ei heilu, niin sitten ehkä siinä jotain on, mutta en ole kuullut moisesta.

Se luisti ei kyllä tyhjäkäyntiin pitäisi isommin vaikuttaa, mutta sormellahan sitä voit heiluttaa ylös ja alas kun otat kaasarin pois, jousen pitäisi painaa se alas, jos se jumii niin sitten siinä on jotain häikkää.

Siinä pdf filussa johon laitoin linkin on sitten mahdottoman hyvät kuvat mm. tk-piiristä, luistista jne. Helpottaa sitä arpomista, että mistä pitää ilmaa puhaltaa ja mistä sen pitää tulla ulos, tai jos lientä valutelee jne.

Samassa dokumentissa sanotaan:
LainaaGenerally, if the selected idle jet is
too big, the engine may tend to stall
and responds to the accelerator
slowly with a deaf and feeble sound,
usually overcome by closing the throttle
temporarily.
If, on the contrary, the jet is too
small, the engine responds better to
the accelerator (except when it stalls
when the jet is much too small), but
when the throttle is closed, the
speed (rpm) doesn't decrease immediately,
and the speed remains high
for few seconds before settling down
to idle.
Installation of an idle jet that is too
small on a two stroke engine can be
dangerous since there is the risk of
engine seizure during throttle closing,
especially when the engine has
run at wide open throttle for a long
time. Under these conditions, when
the throttle closes, the engine keeps
on running at high speed and therefore
if the idle circuit creates too
lean a mixture, the thermal load due
to the overly lean combustion presents
the risk of damage the engine
from overheating and subsequent
seizure.

remu889itse

Kuva oli siis vanhasta kaasarista ja kaikki ruuvit on kyllä kiinni:)

-Zone-

#1979
No ihan ensiksi sen ilmaruuvin perussäädön ja sitten sen tyhjäkäyntiruuvin. Kun ruuvi nostaa luistia noin 1-2mm niin ei se pielessä paljoa ole. Samalla tietysti tsekataan että vaijeri ei estä sitä luistia laskeutumasta kokonaan. Ne imuvuodot kannattaa vielä kertaalleen kerrata. 2T moottorissa kun ne imuvuodot voi olla myös kampiakselin stefoissa ja vuotokohta voi olla lohkojenkin välissä joskin aika harvinaista tuokaan kyllä on. Mahdollista toki.

Oma veikkaukseni että jokin siinä kaasarissa nyt mättää, näkemättä ei pysty sanomaan. Koska ongelmat ovat tulleet kaasarin avaamisen yhteydessä niin kyllä se sinnepäin eniten viittaa. Jotenkin mulla on vaan epäilys siitä että se ilmaruuvi ei vaan ole sielläpäinkään missä sen kuuluisi olla. Kaasaria ei pysty oikein kunnolla säätämään jos ei ymmärrä mitä mikäkin osa siellä tekee. Tai no.. Ilmaruuvi ja koko tyhjäkäyntipiiri + pääsuutinpiiri luistin neuloineen ja suutinputkineen nyt vähintään.

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 07.09.15 - klo:03:41
Jos neula ei syystä tai toisesta tuki sitä pääsuuttimen reikää kaasun ollessa 0-asennossa
Neula ei koskaan tuki sitä aivan täysin, mutta luistin ollessa alhaalla se tukkii liki kokonaan kaasarin läpivirtauksen jolloin alipaine kaasarissa muodostuu edemmäksi ja tähän kohtaan on tehty tk.suuttimen olostulo. Kun luisti nousee alipaine siirtyy taaemmaksi ja seosta alkaa virrata kummaltakin piiriltä. Lopulta toimii yksistään pääsuutinpiiri. Alipaine kun vetää pienimmän vastuksen kautta eli pääsuutinpiiriltä ja tk.piirissä on nyt kaikkein suurin virtausvastus. Tk.suuttimen kanavaporaus on tehty sillä koolla että piirin kautta ei täyskaasulla tule polttoainetta ja jos tulee sen osuus on niin pieni että sen vaikutus pääsuutinpiiriin on mitätön.