Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Erx - 09.08.15 - klo:21:55
Irroitin bensaletkun kaasarista ja startatessa letkusta tuli bensaa..

Bensansuodattimesta voi valua vähän bensaa vaikka hana ei aukeaisi.
Ime kevyesti bensahanan alipaineletkusta ja tarkista että bensaa valuu riittävästi.
Kohokammio kannattaa täyttää samalla keinolla ennen starttaamista.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Erx - 09.08.15 - klo:21:55
Sain kuningasajatuksen, että laitan tallini nurkassa muutamia vuosia pölyttyneen keeway focuksen (50 cc, 2006 muistaakseni) myyntiin. Akku tietenkin oli sipannut jo pari talvea sitten, eli polkemalla kokeilin käyntiin.. mutta ei inahtanutkaan.

Seuraavaksi kävin ostamassa akun ja kokeilin startilla.. ei änähtänytkään.

Sitten tyhjensin tankin totaalisen tyhjäksi ja tuoreet bensat tilalle. Irroitin bensaletkun kaasarista ja startatessa letkusta tuli bensaa.. sitten kytkin letkun paikallen ja starttasin.. ei inahdustakaan.

Seuraavaksi irroitin tulpan ja se näytti kyllä jotensakin kärsineeltä. Otin uuden tulpan ja tein kipinätestin --> tulppa kipinöi kuten pitääkin.

Toivorikkaan tulppa paikalleen ja STARTTAUUSTAA.. mutta ei hörähtänyt.

Minun tekniset taidot on nyt käytetty, mitä ehdottaisitte seuraavaksi?

Tyhjäkäyntisuutin voi olla tukossa, melkoisella varmuudella, siinä on keskellä onnettoman hento reikä, joka umpeutuu tuollaisissa tapauksissa, joskus ei auta mikään muu kuin jollain riittävän tukevalla langalla rassaaminen, metallisia lankoja ei pitäisi käyttää, mutta jos mikään muu ei auta...

Voi siellä kaasarissa olla muutakin tuketta. Kaasarin irroituksella itse tuosta tilanteesta lähtisin liikkeelle, sitten kaasarin purkaminen ja putsaaminen.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 10.08.15 - klo:15:47

Tyhjäkäyntisuutin voi olla tukossa, melkoisella varmuudella, siinä on keskellä onnettoman hento reikä, joka umpeutuu tuollaisissa tapauksissa,

Jos mopo jää toimivana seisomaan vuosiksi, ei sieltä kohokammiosta nouse itsestään mitään, mikä voisi tukkia suuttimen.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 10.08.15 - klo:16:18
Jos mopo jää toimivana seisomaan vuosiksi, ei sieltä kohokammiosta nouse itsestään mitään, mikä voisi tukkia suuttimen.
Oletko koskaan nähnyt umpeen hapettunutta kaasaria ja suutinta? Ne tulee juurikin seisoessa kun polttoaine ei vaihdu ja siten jatkuvasti putsaa kaasaria ja suuttimia. http://www.asianconnection71.com/GasoholCarb.jpg

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 10.08.15 - klo:16:18
Jos mopo jää toimivana seisomaan vuosiksi, ei sieltä kohokammiosta nouse itsestään mitään, mikä voisi tukkia suuttimen.

Ota joskus kaasari auki ja poista TK-suutin, havainnoi onko suuttimessa bensiiniä vai ei, sen jälkeen kun lukaiset kirjoituksesi uudestaan oivallat jotain perin veikeää.

Toinen harjoitustehtävä voisi olla arpoa bensiinin pinta kohokammiossa ja siihen suhteutettuna TK-suuttimen sijainti, sekin voi tuottaa oivalluksen.

Tottahan on, että oikeaoppisesti kaasari putsataan tai käytetään mopo pienkonebensalla ennen seisontaan jäämistä, mutta näin ei läheskään kaikki tee, mutta jos tekisi ei näitä ongelmia olisi.

Käsittääkseni tukkimisen aiheuttaa nykybensassa parafiini tjms. joka kuivuu sellaiseksi ihmeen rähmäksi.

Erx

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 10.08.15 - klo:05:55
vanhat pensat voi vaikeuttaa käynnistystä, mutta ne vaihdoitkin jo. tyhjensitkö kaasuttimenkin vanhoista pensoista? sinne kaasariin mahtuu aika paljon pensaa, niin sekin on hyvä tyhjätä.

Enpä muuten tyhjentänyt kaasaria.. good point! Pitääpä tutkia, josko saisi näpsäkkäästi tyhjennettyä. Toki voin irrottaa koko kaasarin, niin johan tyhjenee. Toivottavasti tuo on käynnistysmisprobleeman takana.

konenikkari

;-) ehkä kannattaa purkaa se kaasutin ja tarkastella esiintulevaa monenlaista hapettumien ym. värikirjoa ;-)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kani

Kyllä. Itsellä oli skootteri pitkään ajamatta, seissyt bensoineen. Kaasarin purku ja suutinten puhdistus carb cleanerilla niin lähti.

pera8x

noi on aika yleisiä vaivoja varsinkin pienten perämoottoreiden kanssa, missä on pienet suuttimet ja seisoo isomman osan vuodesta. syksyllä ajetaan, minkä ajetaan, sitten nostetaan kone jonnekkin kylmään vinttiin odotteleen kevättä. keväällä ihmetellään, kun ei lähde käyntiin ja sitten viedäänkin jo huoltoon. sitten ei tarvi paljoa arpoa. se on kaasari ekana kädessä ja juurikin enemmän, tai vähemmän vihreitä suuttimia saa olla rassailemassa. mun ex crossipyörä ei ollut moksiskaan mistään talven seisonnoista. eikä ole ruohonleikkurikaan ollut. eikä ole ollut tuo perämoottorinikaan. kait se koskee enemmänkin noita pienempiä koneita, missä on ääreis pienet suuttimet. mitä pienempi suutin, sitä herkemmin se tukkeutuu. harvemmin se on pääsuutin, mikä menee tukkoon. ja vähän isommissa koneissa tyhjäkäyntisuutin on samaa kokoluokkaa, kun parin hepan koneissa on pääsuutin.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 11.08.15 - klo:23:32
mun ex crossipyörä ei ollut moksiskaan mistään talven seisonnoista. eikä ole ruohonleikkurikaan ollut. eikä ole ollut tuo perämoottorinikaan.

Itsekään en ole huomannut että suuttimet hapettuisivat, koska kohokammiossa on ollut vain bensaa, joka haihtuu pois.

A_sentaja

Jotain nykybensassa kuitenkin on kun ei säilytystä kestä, kerran oli työn alla mopo jonka kaasari oli jumissa omistaja yritettyä käynnistää sitä talven jäljiltä. Kaasari irti ja jo neulan ja luistin ulosvetäminen oli hankalaa, kohokammiossa valkoista pulverimaista ainetta. Kaikkien osien liotus puhtaassa bensassa auttoi ja mopo heräsi henkiin..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#1781
Helkama voisi kemistinä kerrata polymeerit ja ensyymit, tuntuu olevan tarvetta. :'(
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pera8x

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 12.08.15 - klo:01:59
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 11.08.15 - klo:23:32
mun ex crossipyörä ei ollut moksiskaan mistään talven seisonnoista. eikä ole ruohonleikkurikaan ollut. eikä ole ollut tuo perämoottorinikaan.

Itsekään en ole huomannut että suuttimet hapettuisivat, koska kohokammiossa on ollut vain bensaa, joka haihtuu pois.

mulla toi crossimopo oli 2 tahtinen ja seospensiinillä vielä. ruahonleikkurissa ja perämoottorissa on pelkkää pensiiniä kaasarissa.

pera8x

kyllä siitä pensiinistä jotain epämääräst tavaraa jää, kun haihtuvat haihtuu. jos kokeilee vaikka lämmön avulla haihduttaa puolilitraa pensiiniä, niin lopulta astiassa on jotain epämäärästä tököttiä. pitäisi varmaan itse pumppupensasta tislata litran verran kirkasta pensiiniä syksyn viimestä ajoa varten joka laitteeseen, niin ei jäisi mitään tauhkaa kaasareihin.

helkama sc-r

#1784
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.08.15 - klo:07:09
Helkama voisi kemistinä kerrata polymeerit ja ensyymit, tuntuu olevan tarvetta. :'(

Ei ole tarvetta. Tyydyttymättömät yhdisteet voivat reagoida ja muodostaa sakkaa pitkän säilytyksen aikana, pienkonebensassa niitä ei ole.
Bensan seassa ei ole entsyymeitä.
Aikaisemmassa kuvassa suuttimessa oleva töhnä on kuparikarbonaattia+mahdollisesti kuparihydroksidia. Kiinalainen messinki taitaa olla aika kuparipitoista.