Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Meccca

Lainaus käyttäjältä: porakone - 12.07.15 - klo:14:50
Pari variaattoriaiheista juttua.

Skode 1: Tollasen tuhannen kilometrin sisään on alkanut ilmetä sellaista että vaihtaa kiihdyttäessä turhan aikaisin 'liian isolle', ja samalla tietysti ei vaihda tarpeeksi nopeasti pienelle vauhdin hidastuessa. Kun lähtee tuppi nurin liikkelle niin menee alkumetrit kivasti, sitten ihan selvästi vaihtuu välitys, moottori uupuu ja kiihdtyvys heikkenee. Oisko tässä nyt kyseessä väsynyt vastapainejousi? ~2000km sitten sinne on vaihdettu uusi, vakion pyysin joten lienee spekseiltään sellanen, mutta merkistä/laadusta ei tietoa.

Skode 2: NRG vaatii aika kovasti kierroksia ennenkun se alkaa yrittelemään eteenpäin, ehkä sellasen 5500. Sillä on nyt ajettu 13000, onko se sen verran että osia (kytkinpalat, mitä muuta?) uusimalla saisi edes vähän alemmas tuota vai onko noi vaan tuollaisia? Vähän kismittää kun tulee yömyhällä kotiin eikä pysty ajamaan hissunkissun hiljakseen.

EDIT: Ehkäpä vielä mainitsen tässä erikseen että tossa on siis 2 eri skootteria kyseessä. Ja lisäyksenä myös että ykkösessä on kaikki vakiota ja voimansiirto on muutenkin alle 3000km vanha ja tuo em oireilu on siis alkanut viimisen ~1000km aikana. Kakkosen osalta kiinnostaa lähinnä se että kuinka todennäköistä niiden kytkinpalojen kuluneisuus noilla kilometreillä on. Etuvari - ja vähän muutakin - on juuri entrattu siihen kuntoon että läskikin liikkuu kivasti joten varsinaisiin välityksiin en halua enää koskea. Lähinnä elättelen toiveita jonkun kuluneisuuden tai väsyneisyyden vaikutuksesta liikkellelähdön 'tarraavuuteen'.

Ykköseen vastausta: Itselläni oli sama homma kun ostin Keeway Matrixin silloin kun ne tuli markkinoille. Olin suunnilleen saman verran ajanut tai ehkäpä vähemmän mutta asia selvisi kun vaihtoi vakiohihnan ihan toisen merkkiseen. Oli kyllä semmosta kumia verrattuna tarvikehihnaan, vanha hihna näytti ihan ookoolta mutta tuo matelu ongelma hävisi kun sai napakamman hihnan kiinne.

porakone

#1741
Nyt kun olen hinkannu NRG:llä pikkasen vajaa pari tonnia niin tuli sitten ensimmäinen vika ja me ei osata.

Eilisen 290 kilsan turneen paluuosiolla panin merkille - etenkin seinien ym kohdilla joista ääni hyvin kaikii - että kuuluu aikamoista rohinaa jostain tekniikkaosastolta. Tänään sitten tutkin asiaa ja toteamukset ois sellaset että voimasiirto (?) tosiaankin korise, eniten kiihdyttäessä mutta tasaisessa ajossa muutenkin. Tyhjäkäynnillä ja pikkuvauhdeissa (esim reipas pyöräilyvauhti) ei kuulu mitään. Paikallaan tuon saa kuulumaan sopivilla kierroksilla tosi hyvinkin, ei juuri vaikuta pyöriikö takarengas vai ei.

Varikoppa auki, takavari irti ja todettiin että kytkinakselissa on jonkunverran klappia. Vaihdettiin siihen se laakeri (toisessa päässähän ei laakeria olekaan), kamat kasaan ja ei muuttunut miksikään. Sitten funtsittiin startin bendixiä, ei se ainakaan äänen perusteella varmaan kokoaikaa päällä ole mutta voisiko se jotenkin rahista. Otettiin bendix pois, koppa  parilla pultilla kiinni ja polkaisemalla käyntiin. No sitten vasta omituiset äänet kuulukin, en edes osaa sanoin kuvata. Sellaista kolkotusta ja naputusta se oli. Ei kauaa sitä käytelty, saati että olisi kierrätelty. Koppa auki, bendix takasin, koppa kiinni. Sitä 'controlled air flow' luukkua ei vielä laitettu kiinni vaan etuvarin kohdalla oli selvä 'reikä' nyt ulkoilmaan. Pistettiin kone käyntiin ja tuon reijityksen johdosta äänet kuuluivat nyt aika paljon selvemmin. Ihan selvästi kuulostaa siltä kun joku metallipuolen osa rämisisi. Eikai tuolla muuta voi olla kuin bendix? Voisiko se palautusjousi olla virttynyt jotta tuo sitten päristää tai mikä siinä voi olla, mutta muuta kohdetta me ei keksitty. Rullat on vasta vaihdettu ja alkuperäiset joten tuskin niihinkään on mitään feelua päässyt syntymään.

Mitään arvauksia tai edes tsemppausta? Vähän hatuttaa kun tuli ostettua tämä nimenomaan sentakia kun tuo vanha väsynyt MBK on aina rempallaan jostain :-/

EDIT: No hitto kun oltiinkin viisaita, eihän se koko kytkinakseli edes pyöri jos rengas ei pyöri. No, tulipahan vaihdettua :-)
193cm/~140kg/42v
MBK Ovetto 2000, Piaggio NRG 2013 ja paljon muuta @ http://wonk.sytes.net/

helkama sc-r

Irrota hihna niin tietää kuuluuko ääni esimerkiksi takavariaattorista.

porakone

Otin, mut en oikein tiedä. Ku välillä (sekä hihnalla että ilman) tuntuu ettei se rämisisi paikallaan kaasutellessa ihan yhtä paljon kun toisinaan, niin en nyt sitten tiedä oliko siinä päristellessä räminää sen enempää tai vähempää tai kuin hihnallakaan. Otin myös startin bendiksin uudestaan pois ja rälläsin pihaa eestaas ja kyllä se uusi ylimääränen räminä vaan edelleen kuuluu.

Etuvarin 'takalautasen' (siis se kaikista taaimmaisin osa, mihin rullat vastaavat) boorit ovat kyllä aika väljän makuiset mutta luulisi nyt senkin välin olevan piukka ainakin ajossa/kiihdyttäessä, ja varsinkin kiihdyttäessä se erikoisääni parhaiten kuuluukin. Ja niin, ne variaattorin kolme 'liukupalaa' ovat kyllä aikamoisen väljiä, mutta luulisi niidenkin olevan aika pinkeenä kiihdyttäessä?

Mut eipä mitään, kaitpa mä nyt vaan niin sanotusti ajan vian ulos kun se kuitenkin pelaa. Toista vajaan 300 kilsan lenkkiä en nyt ehkä kuitenkaan ihan heti :-)
193cm/~140kg/42v
MBK Ovetto 2000, Piaggio NRG 2013 ja paljon muuta @ http://wonk.sytes.net/

-Zone-

Juuri tänään paikansin omasta rakkineesta räminän lähteen jota olin metsästänyt pidempään jo. Se oli keskiseisontatuki. On kulunut akselitappiinsa nähden sen verran väljäksi ja kun jousikin on hivenen kuoleentunut, niin mokoma rämisee tietyillä kierroksilla. Se kun on koneessa kiinni eikä rungossa.

Meccca

Onkohan kellään muulla uuden kytkimen vaihdon jälkeen ilmaantunut tärinää kun mennään kovempaa kuin 20km/h?
Ostin tämmöisen https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_541_757/products_id/8364 ja kun sain sen kiinni niin ilmeni heti aika rajua vibraa kun vauhti alkoi kiihtymään.

Toinen asia koskeen tätä  https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_541_757/products_id/8343
Ei mennyt variaattorinkoppa kiinni, että WTF? Onkohan malossin wing-mallissa sama ongelma ettei nämä siivet nyt sitten mahdukkaan toimimaan kopan sisällä?

-Zone-

#1746
Jos tärinää ei ole yhtään tyhjäkäynnillä niin kytkinpaketti on mitä luultavimmin tasapainossa. Jos sitä esiintyy siis vaan liikkeellä ollessa niin syyksi epäilen kytkinkelloa joka ei ole tasapainossa. Jos sulla on kiinni eri kytkinkello ja vanha kytkinkello tallessa, niin kannattaa kokeilla. Jos tärinää esiintyy silläkin saattaa akseli olla vääntynyt. Onhan varmaa että siinä kytkinkellossa ja akselissa ei ole kohdistusmerkkejä ?

Jos se täristää myös tyhjäkäynnillä, niin kytkin ei ole ehkä oikeassa asennossa takavariaattoriin nähden. Yleensähän ne voidaan asentaa 2 asentoon kiinni. Varmista että onko täällä kohdistusmerkkejä. Kytkin voi myös olla sekundaversio kuten se kytkinkellokin ja olla epätasapainossa.

Meccca

En päässyt kokeilemaan uudella kytkinkellolla kun ei mahtunut koppa kiinni niin otin suosiolla pois heti että voi palauttaa takaisin liikkeeseen. Kiinni on siis uusi RMS:sän kytkin ja orkkis kytkinkello. Tuli vaan niin paljon resonointia että katteetkin alkoi edestä surraamaan. Siinä vaihdon yhteydessä lähti koko voimansiirtolevyt kahteen osaan, voiteluaineet kytkimen levyjen sisällä aivan ruskeat ja toki stefat huonossa hapessa. Uudet stefat löytyy mutta mitä ihmeen öljyä sinne uskaltaa laittaa voiteluaineeksi? Niin vielä sen verran että onkohan ihan normaalia että kytkin levyt/siivet (3kpl) ovat vähän vinossa ja kaikki aikalailla saman verran?  ps. Täytyy mennä ostamaan uusi akku että saa sähköllä käyntiin niin voi katsella koppa auki että kaikki on suorassa.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Meccca - 22.07.15 - klo:10:19
mutta mitä ihmeen öljyä sinne uskaltaa laittaa voiteluaineeksi?
Mä oon käyttänyt Motonetin laakeri- ja vetonivelrasvaa. Kumpaakin oon pistänyt riippuen kumpi on ollu sillähetkellä lähempänä.

Meccca

#1749
Kiitos nopeista vastauksista! Nyt lähtee kello takaisin sparewheelille ja RMS Speciale kytkimessa on kaikissa pientä viistoa niiden kytkinpalojen suhteen. Tämä RMS Race kytkinkello sitten ei mahdukkaan 2001 Slideriin koska variaattorinkoppa on muuttunut vuosien varrella niin paljon joten voi unohtaa malossin Wing kellonkin. Luulempa että tähän resonointiin/tärinään on olemassa selvitys mutta se selviää viimeistään huomenna  :)

Edit: Resonointi/tärinä/räminä johtui liian kevyistä rullista. 6gr oli raskain mitä polinin setistä löytyi mutta kun heitti orkkis 7gr sisään niin johan tyhjäkäyntikin parani ja tärinät hilliintyi. Nyt olisi sitten kaupan 15x12 4,5-6gr Polinin rullasetti jos tarvetta on   ;)

sailor

Vespa et2, (2-t) vuodelta 2000. On toiminut hienosti jo pari tuhatta km, mutta.. Poistin prikan ja ajelin sillä kuukauden, nyt sitten lähdin duunipaikalta ja kierrokset hävisivät. Kone pysyi käynnissä mut pysäytin tien varteen, se käynnistyi uudelleen ja pysyi hyvin käynnissä paikallaan kaasuttaessa mutta sitten kun isuin päälle ja olin lähdössä ajamaan, se vaan sammui. Tulppa oli ihan musta, silleen tahmean öljyinen. Ja siitä oli lohjennut pala, sieltä keskielektrodin vierestä? Jätin sitten mopon duunipaikalle.

Nyt on uusi tulppa ostettu ja meen maanantaina kokeilemaan lähtiskö sillä käyntiin, mut jotenkin taitaa viitata isompaan vikaan, eikö?
Kymco Cobra Cross & Piaggio Fly

helkama sc-r

Katkennu männänrengas on voinu rikkoa tulpan, mutta voi se tulpanvaihdollakin korjaantua.

sailor

Joo, uus tulppa ja sillä lähti käyntiin. Pitää tarkkailla sitä.
Kymco Cobra Cross & Piaggio Fly

Meccca

Skootteri Yamaha Slider 2001
Kaasarina toimii 17,5 dellorto ja haluaisin käyttöön malossin punaisen sienen kun semmoinen on jäänyt muistoksi nuoruusajoilta. Jokatapauksessa kun tämä malossin putsari on kiinni niin kaasua voi antaa ehkä 1/4 ja sitten booaa ja kunnolla. Kysymys kuuluu onko olemassa "nyrkkisääntöä" että miten paljon suurempi suutin pitää olla kun ilmaa tulee rutosti enemmän malossin sienellä kuin vakio eväslaatikolla? Ei viitsisi ostella turhia suuttimia vain selvitelläkseen mikä oikeasti toimii. Vakiona tuon kokoisessa lortossa on 90 pääsuutin.

pera8x

eipä taida olla mitään nyrkkisääntöä. kokeilemallahan sen parhaiten saa selville. jos lähtee siitä, että nyt se booaa kunnolla kyykkyyn koko vekotin, niin arviolta jotain ainakin jotain 10-20% suurempi suutin. ja siitä sitten alkaa sääteleen tarkemmin. mielummin vähän paksulla, kun laihalla.