Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Kone

Vaihdoin sulakkeen  ja kokeilin jarruvaloa, niin kerran välähti ja sulake poks. En yhtään tiedä mistä alottasin taas vikaa etsimään. Vilkut ja jarruvalo ei pala, eikä se neutral valo.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Kone - 07.07.15 - klo:10:09
Vaihdoin sulakkeen  ja kokeilin jarruvaloa, niin kerran välähti ja sulake poks. En yhtään tiedä mistä alottasin taas vikaa etsimään. Vilkut ja jarruvalo ei pala, eikä se neutral valo.

Yhdestä päästä purkamaan johdot ja liitokset esille, siitä järjestelmällisesti etenemään toiseen päähän, ei noita oikein muutoin selvittele.

Maadoitusvika on aina mahdollinen, mutta myös joku sähköä noihin paikkoihin kuljettava johtokin voi olla kuoreltaan puhjennutta mallia ja ottaa runkoon.

Omassa skootterissa oli takavalon lähellä johdot vedetty sellaisen teräväreunaisen pellin päältä ja tottahan se oli syönyt johtojen kuoret, piti purkaa aika paljon, kunnes pääsi käsiksi, mutta niin se menee sähkövikojen kanssa yleensäkkin, harvoin ne helppoon paikkaan iskevät, Murphyn laki tai jotain.

Yleismittarilla voit sitten yrittää mittailla liittimestä, että onko johto maissa tai ei, mutta käytännössä voi olla varminta vaan purkaa kaikki johdot näkyville ja tutkia yhdestä päästä alkaen toiseen edeten.

Sähkökaavio olisi hyvä olla käsillä, niin tietää vähän minkä värisiä johtoja pitäisi epäillä.

Coastside

Kun sulakkeen tilalle laittaa polttimon ja kytkee vuorollaan eri liittimiä kiinni löytyy oikari sen palaessa kirkkaasti. Yleismittari ei kuormita.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kone

Onko mulla väärä sana vai miks tuota pitää sanoa. Virtapiikki. Kun en älyä...Siinä kun laittaa virrat päälle vilkut toimii, mutta kun lähdet ajamaan tai painat jarrua vilkut ja jarruvalo ei pala. Tarkotan nyt sitä, että saako se ajossa virtaa enemmän ja hajottaa sen sulakkeen, vai miten. Jos joku on oikarissa, niin sehän polttaa sen sulakkeen heti, kun virrat laittaa päälle, vai?

suhauttelin crc:tä sinne sulakkeen aukosta sisälle ja muutaman liittimen irrottelin ja crc:tä. Akun navatkin katoin ja kiristelin. Ajoin 2 min pikalenkin, niin kaikki ainakin sen ajan toimi, taas, vähän aikaa tietysti?

Coastside

Tärinä voi saada oikariin tai istut oikarin kosketukseen. Muistan yhden tuollaisen tapahtuneen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kone

Se voi olla? Tosin eilen poltti sulakkeen, kun painoin jarrua, enkä istunut eikä ollut käynnissä. Mutta tuo voi olla kyllä aika lähellä tuo tärinä ja istuminen?

Meccca

Onko skootterissa pakko olla akkua? jos ei niin mihin piuhat vai antaako roikkua eristettynä?

Coastside

On kaksi koulukuntaa: * Antaa olla pois vain, ei se haittaa. Ja # Siinä pitää olla jokin kuorma jottei vaurioidu.

Kuormaksi ehdotan tehovastusta jonka tehonkesto on 15 wattia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Meccca

Kiitos! olen 2# vaihtoehdon kannalla :)

-Zone-

Valot mulla on olleet aina päällä kun oon ilman akkua ajellut. Sekin on kuorma.

helkama sc-r

Latauskäämi on usein erillinen, valopuola on erikseen, lataussäädin voi tarvita akun kuormaksi, erittäin ehkä.

Coastside

Säätimelle akku on vastus jonka arvo muuttuu ja jännite siksi kohoaa latautumisen edetessä ja kun se saavuttaa tietyn arvon lataus loppuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1722
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 09.07.15 - klo:11:53
Latauskäämi on usein erillinen, valopuola on erikseen, lataussäädin voi tarvita akun kuormaksi, erittäin ehkä.
Taitaa yleisempi olla kuitenkin että siinä on toisistaan erillään olevaa 2 käämiä. AC sytytyksen ja loput on latauskäämiä. Valoille on musta harvoin erikseen omaa kolmatta käämiä (toisinsanoen siinä ei ole mitään tarvetta olla erikseen valoille käämejä kun se latauskäämi tuottaa jo sitä vaihtovirtaa). Ulostulevista johtojen lukumäärästä voi jo päätellä paljon.

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.07.15 - klo:13:09
Säätimelle akku on vastus jonka arvo muuttuu ja jännite siksi kohoaa latautumisen edetessä ja kun se saavuttaa tietyn arvon lataus loppuu.
Ja kun akku puuttuu, eli säätimen kuorma niin säätimessä ei tapahdu sitä kuumenemista, jota tapahtuu kun akku ottaa virtaa vastaan ja jonka vuoksi siinä ne jäähdytysrivatkin on. Ja mitä enemmän akku ottaa virtaa sitä suurempi kuorma se on ja puuttuessaan kuormakin puuttuu. Ei se säädinkään pyri tunkemaan sinne akkuun virtaa sen enempää kuin ydinvoimala pesukoneeseenkaan, vaan akku ja sähkövermeet ottaa virtaa ja kun akku puuttuu ja jos mitään tasavirtaa kuluttavaa ei piirissä ole ei säätimessäkään tapahdu mitään. Näin mä sen olen ymmärtänyt.

Lamppu ja akku on virtalähteelle eli tässä tapauksessa laturille ihan samanlaisia värkkejä. Kumpikin kestää ylijännitettä tiettyyn omaan pisteeseensä saakka. Akku kiehuu ja polttimossa valo kirkastuu kunnes liiasta palaa lanka poikki. Tähän pisteeseen saakka se toimii jännitepiikkejä vastaan kirkastumalla ylijännitteestä. Polttimo ainoastaan muuntaa ottamansa virran heti toiseen muotoon ja akku varastoi, mutta virtalähteen näkökulmasta perässä on sähköä ottava sähköverme.

Coastside

#1723
Säätimelle menee kaksi johtoa joten niillä on VA-tehon kannalta eroa joko virran tai jännitteen kannalta. Jännite vastuksen kanssa määrää virran ja tehon. Akun latauksen teho on 10 W luokkkaa ja loput menee muille kuormille. Zonerissa oli kaksi tehovastusta jostain syystä mutta baotianissa niitä ei ole. Ainoa käyttö niille oli dumppivastuksina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Joo, noita vastuksia on joissain malleissa näkynyt ja joku muistaakseni raportoi että kun otti sen irti ei lamput kestäneet enää kuin hetken.