Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Coastside

Aloittelijalle syntyy helposti mielikuva kovista metalleista jotka siksi kestää runttaamisia. Lohkot ovat hyvin hentoa tekoa ja hellät otteet on paikallaan. Se on mitoitettu kestämään moottorin voimat tietystä suunnasta ja muista suunnista tuleville se on heikko. Kuumennus on paras keino säästää voimankäyttöä. Saunan kiuas on helpoimpia kuumennustapoja vaikka purkkitohostakin saa useita kilowatteja tehoa. Kuumailmapuhallin on heikkotehoinen. Kampuran laakerit asettuvat kampuran akseliin ja lohkot myötäävät jos on tarve. Siksi kopauttelukin asettaa välykset kohdilleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Meccca

Olihan se pakko eilen illalla vielä naputella laakerit kunnolla perille, laittaa uudet vaseliinit ja kampura laakereineen pakkaseen että pääsisi vielä tänään illalla uudestaan sorvin ääreen. Eipä ole paljon tullu pyöriteltyä noin isoja laakereita ehjiä tai rikkinäisiä että tietäisi minkälaista suhinaa,rutinaa, kolinaa ne pitää. Tällä laakerit+kampura kylmästä konstilla ainakin saan nyt rasvoineen kamat lohkoihin niin katsoo sitten mikä on laakerien tuomio kun pääsee sisään ajelemaan. Toinen vanha petari on toiminut vähän väliä kiilana uusien asennuksessa ja on kokenut jo kovia mutta vielä pyörii sulavasti niin en kyllä usko että nämä uuden rullat olisi saanut niin pahasti siipeensä että lahoavat ekojen kilometrien jälkeen. Tosiaan magneeton puoleinen laakeri oli jäänyt reilun millin irti kampurasta joten olettaisin sen olevan tämä ongelma joka kahnasi vastaan kun konetta kasasin. tässä nämä petarit jotka on nyt käytössä  https://sparewheel.fi/product_info.php/cPath/10_60_543_1005/products_id/8335

xx851z

Joo, milli tuossa paikassa on paljon, vaikka eihän milli tunnu taskun pohjalla kuin vähän aikaa sanoi entinen yrittäjä:)

Jos laakeri on saanut osumaa, sen kuulee käynnistä aika nopeasti. Jos koolit tai kuulat eivät ole tasaisia, käyntiäänessä kuuluu eräänlainen kahina tai jopa sähinä. Kaverilla on ankka (BV's NG), jossa on pystyminarelli. Sen mallinen kone käy tosi nätisti ja hiljaa jos on kunnossa.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Meccca

Näinhän se on :) suoraa osumaa laakerit eivät ole saaneet, ei vaan viitsisi kasata koko konetta todetakseen että rikkihän ne on. Pitää kuulostella miten pyörii lohkot kasassa jos saa edes sen asennusjännityksen vapautettua.

Meccca

Noniin nyt on lohkot saatu kasaan ja toden totta oli helpompi laittaa kampura+laakerit yhdistelmä kuumiin kohkoihin kiinni. Aikani kiertokankea pyöritellessäni koliseva ääni ei hävinnyt mihinkään :( alkaa jo usko loppua siitä että laakerissa olisi vain palanut vaseliini. kovasti tyhjät lohkot ääntä voimistaa ja jännästi noin joka kymmenellä "männän liikkeellä" ääni voimistuu ja taas hiljenee.

xx851z

Käyttäisin itse vielä auki ja näillä opeilla uudet laakerit paikalleen. Ei mene tiivisteet ja kaikki  koneen paikalleenasennus hukkaan. Pari laakeria ei kauheita kustanna ja kuten oli puhetta, oppirahat on jokaisen jossain vaiheessa maksettava. Koneen kiinnitys ja uudelleen irroitus on kuitenkin oma hommansa. Noissa Minarellin ympärille kasatuissa vehkeissä jo pelkästään kaasuttimen ja ilmansuodatinkotelon asennus kurkkutorvineen on niin v.....nen homma ahtaiden tilojen vuoksi, ettei viitsisi montaa kertaa tehdä.
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Coastside

Kuiva laakeri pitää ääntä kuulien helustessä häkissään mutta äärimmäisen herkkä se silloin on. Jos ääni ei katoa öljyllä, on laakerit rikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Meccca

Kiitos vastauksista! :) pitänee huomenna viedä kampura laakereiden irroitukseen ja tilata uudet petarit. Olen ruiskutellut vaseliinia laakereihin mutta ei tunnu auttavan. Kelpaakohan vastaavat laakerit jos sattuu paikallisesta Etrasta/Laakerikeskuksesta löytyä oikean kokoiset? Meinaan vaan että onko noissa Rms, TNT, ym. petareissa jotain bulkki laakerista poikkeavaa?

xx851z

Lainaus käyttäjältä: Meccca - 30.06.15 - klo:21:19
Kiitos vastauksista! :) pitänee huomenna viedä kampura laakereiden irroitukseen ja tilata uudet petarit. Olen ruiskutellut vaseliinia laakereihin mutta ei tunnu auttavan. Kelpaakohan vastaavat laakerit jos sattuu paikallisesta Etrasta/Laakerikeskuksesta löytyä oikean kokoiset? Meinaan vaan että onko noissa Rms, TNT, ym. petareissa jotain bulkki laakerista poikkeavaa?

Ei ole rakettitiedettä. RMS tai TNT eivät tee itse laakereita, vaan ne ovat jonkin tunnetun valmistajan, kuten SKF, Koyo, NSK, FAG, NTN tms. tekeleitä. Jos alkuperäiset on tallessa, niin niistä voisi katsoa luokan, onko C3 vai C4 ja ostaa saman numeroiset. Käsittääkseni C3 on ihan OK ja oletan että sellaiset ovat olleet paikallaan. Tuosta näet suunnilleen hintaluokan merkkilaakereista, kinuskit voi olla halvempia mutta ei varmaan kannata mennä halpaan.

http://www.wandamotor.fi/kuulalaakeri-koyo-6204-p-13055.html
http://www.moposport.fi/runkolaakeri-6204-c3-nsk
Keep the shiny side up and the rubber side down!

Daywalker-75

Laitetaan nyt tänne, kun on niin kinkkinen ja tyhmä kysymys.
Eli tuo minun boatian ei edelleenkään käy hyvin. Ongelmat alkaa, kun kone rupeaa lämpenemään, niin kaasua antaessa booaa ja tarpeeksi kun on on kuuma niin sammuu(kaasua kääntäessä). Ongelma alkoi jo viime vuoden puolella ja silloin syytin 80cc pytyn olevan lopussa. Se rupesi jo silloin pikkuhiljaa käymään raskaammin ja niinkuin olisi saanut liikaan bensaa lämpimänä. Sylinteri oli kuitenkin ok.

Tähän asti tehtyä:
Olen testannut eri kaasareilla, eri suuttimilla 88-92, neulan asentoa muutettu, ryyppyjä olen testannut erikseen ilmaputsaria olen peittänyt, ottanut pois huohottimenletkun pois imuputkessa, etc.
Nyt tein eilen vielä sen, että katkaisin tuon kiihdytyspumpun ohjurin, niin ei sekään anna sitä ylimääräistä bensaa. Vaihdoin myös tuohon isovenakanteen uudet venttiilinvarren kumit ja tsekkasin venat. Kaikki ok.

Meinasin tilata vielä varmuuden vuoksi kokonaan uuden kaasuttimen. Voiko se vika olla jossain muualla, esimerkiksi jossain stefa fuskaa tai jotain mitä en tajua?
Ilmavuotoja en ole mistään tavoittanut. Näitä kinkin vikoja
Kesää odotellessa..
"Pääsispä jo korjaamaan sitä kinkkiä"

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: Daywalker-75 - 01.07.15 - klo:08:46
Laitetaan nyt tänne, kun on niin kinkkinen ja tyhmä kysymys.
Eli tuo minun boatian ei edelleenkään käy hyvin. Ongelmat alkaa, kun kone rupeaa lämpenemään, niin kaasua antaessa booaa ja tarpeeksi kun on on kuuma niin sammuu(kaasua kääntäessä). Ongelma alkoi jo viime vuoden puolella ja silloin syytin 80cc pytyn olevan lopussa. Se rupesi jo silloin pikkuhiljaa käymään raskaammin ja niinkuin olisi saanut liikaan bensaa lämpimänä. Sylinteri oli kuitenkin ok.

Tähän asti tehtyä:
Olen testannut eri kaasareilla, eri suuttimilla 88-92, neulan asentoa muutettu, ryyppyjä olen testannut erikseen ilmaputsaria olen peittänyt, ottanut pois huohottimenletkun pois imuputkessa, etc.
Nyt tein eilen vielä sen, että katkaisin tuon kiihdytyspumpun ohjurin, niin ei sekään anna sitä ylimääräistä bensaa. Vaihdoin myös tuohon isovenakanteen uudet venttiilinvarren kumit ja tsekkasin venat. Kaikki ok.

Meinasin tilata vielä varmuuden vuoksi kokonaan uuden kaasuttimen. Voiko se vika olla jossain muualla, esimerkiksi jossain stefa fuskaa tai jotain mitä en tajua?
Ilmavuotoja en ole mistään tavoittanut. Näitä kinkin vikoja

Jos ajat koneen kuumaksi ja sitten väännät kaasun auki niin että booaa ja käännät virrat pois, otat tulpan irti, niin millaiselta se tulppa näyttää?

Jos on vaalea/valkea on pääsuutin laihalla puolella eli numero on liian pieni, jos on musta niin on rikkaalla ja vastaavasti suuttimen numero on liian suuri, tuo pätee sitten vain täyskaasulla.

Neulan asentoa sitten muutellaan jos 1/2-kaasulta 3/4-kaasulle samassa testissä tulppa on valkoinen/musta.

Tulppa kun on sellainen vaalean ruskea niin ollaan jo lähellä.

Omassa vakiossa 50cc kinkissä olen parantanut ilman kulkua ja 76 suuttimesta olen siirtynyt 93 suuttimeen, edelleen aivan liian laihalla täyskaasulla.

Sitten kun täyskaasulla on kohdallaan pitäisi alkaa muita alueita tutkimaan, noin teoriassa, tosin olen minäkin neulaa vaihdellut, kun pienellä kaasulla mustasi tulpan vaikka isommalla kaasulla tulppa oli valkoinen.


porakone

#1691
Tartten pikaista mielenrauhoitusta, voitteko auttaa.

Vaihdoin äsken vesijäähdytteisee vakioputkelliseen 2T Piaggioon alkuperäisen 53 suutimen tilalle 64:n ja nyt sillä ei voi ajaa kun pintakaasulla, vähänkin isommallaa kaasulla sanoo moomoo eikä kierrä edes 6000. Onhan nyt todennäköistä että kaikki meni ihan ok ja huomenna saapuvalla Leovince Touringilla kulku taas löytyy?
193cm/~140kg/42v
MBK Ovetto 2000, Piaggio NRG 2013 ja paljon muuta @ http://wonk.sytes.net/

helkama sc-r

Kaikki tietää varmasti mikä on leovinse touring, eli joo.

jwalk

#1693
Lainaus käyttäjältä: porakone - 01.07.15 - klo:21:02
Tartten pikaista mielenrauhoitusta, voitteko auttaa.

Vaihdoin äsken vesijäähdytteisee vakioputkelliseen 2T Piaggioon alkuperäisen 53 suutimen tilalle 64:n ja nyt sillä ei voi ajaa kun pintakaasulla, vähänkin isommallaa kaasulla sanoo moomoo eikä kierrä edes 6000. Onhan nyt todennäköistä että kaikki meni ihan ok ja huomenna saapuvalla Leovince Touringilla kulku taas löytyy?
En osaa ny rauhoitella, mutta pääsääntöisesti tehoputki vaatii isompaa suutinta ja liian rikas seos ei tuhoa aiheuta, kiusallista karstoittumista kylläkin. Nuku yö rauhassa ja lyö tehari kiinni..Kerro sitten oireet,ni jatketaan pähkäilyjä jos tarvis..
Virtauspinta-alahan tuolla vaihdoksella kasvaa liki 1,5-kertaiseksi,,ja sehän on paljon se

porakone

Joo, kyllä siitä saatiin ihan 'sikamakee'. Tarkemmin aiheesta allekirjoituksen linkissä mikäli jotakuta kiinnostaa.
193cm/~140kg/42v
MBK Ovetto 2000, Piaggio NRG 2013 ja paljon muuta @ http://wonk.sytes.net/