Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

Erx

..ja tyhmiä: MBK skyliner 125 manuaalissani lukee kohdassa engine oil.. että öljyn tulisi olla API service SE, or higher.

Minkälaista öljyä minun tulisi ostaa skylineriin?

viisnelonen

#1546
Osta TÄYSsynteettistä ja ne on yleensä 5W-40 tai 5W-50.. 0-alkuisiakin on mutta unohda ne. 10W-40(tai50) on ok mutta niitä on vähemmän täyssynteettisinä. Tuo viskositeetti on Sae luokitus.
Laatuluokka on yleensä SL, SM tai SN, api standardin mukaan.Tosin muitakin standardeja on mutta tuo api on vielä yleinen,mikä tahansa noista kolmesta käy. (eikä koneesi hajoa jos oliskin SG tai SJ)
SJ on jo vanha kuten se SE(70-80 luku?)
4 litran astian saa n 30-40e ja kun vaihtaa itse niin ei tuu kalliiksi.
Jos moottorissa on vain ns imusiivilä eikä oikeaa suodatinta(=painepuolella) niin suosittelisin vaihtamaan öölejä tiuhaan. 3000km on mielestäni ko systeemissä jo paljon.

E: hiukan täydensin ja tarkensin.Kiitos Nuukailijalle linkistä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Erx


Nuukailija


purgiaali

Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 29.04.15 - klo:22:50
Lada on juurikin niin hyvä kuin sen käyttäjäkin.
Eikös tää ole ihan sama juttu kiinamopon kanssa. Pidempään vaan  taitaa lada kestää kuin kiinamopo.

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: purgiaali - 25.05.15 - klo:08:47
Eikös tää ole ihan sama juttu kiinamopon kanssa. Pidempään vaan  taitaa lada kestää kuin kiinamopo.

Mitatataankos tämä tunneissa vai kilometreissä? Tunneissa mitattuna voi mennä tiukoille, laadun vaihtelukin on/oli liki samaa tasoa, eihän niitä huonoimpia yksilöitä Ladoistakaan enää ole olemassa :D

purgiaali

Vuosia taisin mietiskellä, kun katselin tubesta Ikolan Jarkon ladavideoita. -73 vuoden ladan hitsaili kuntoon. Moposkootterit on vähän ladaa tuoreempi ilmiö, mutta mitähän lienee mopoista jäljellä parinkymmenen vuoden päästä.

Coastside

#1552
Muistan kun ladat eivät kelvanneet autojobbareiden pihoille vaan ne meni romikseen tai paaliin kun vaihdossa joku otti. Mikään joka näytti itäautolta, ei saanut hyvää kohtelua. Pari aatteen miestä ei asiassa auttanut. Mallit jotka ei nuorisoa kiinnosta kokevat nopean poistumisen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Hondallahan on sellainen 4-tahtinen ilmajäähdytetty 50cc kone kuin TA01E, jossa on 4.6hp, kun taas kiinanmopon Hondakopiossa on se 3hp hyvänä päivänä.

Tyhmä kysymys, mikä tuossa qma/qmb koneessa niin kehnoa on TA01E koneeseen verrattuna?


-Zone-

#1554
Kaikki. Ensinnäkin valu on paskaa niin jäljen kuin materiaalinkin suhteen. Koneistukset on monesti sinnepäin eikä hyväkään moottori toimi hyvin paskoilla säädöillä ja cvk:tahan saa säädellä harvase päivä. Teho ei muutoinkaan ole mikään vertailukriteeri. Moottorin viritysaste voi olla mitä vain vaikka kuutiot olisi samat. Vilkaiseppa mitä ruohonleikkureissa on kuutioita.

E: Tuo on koneeltaan isompi mitä monen motskari. Tehot kertoo hyvin alhaisesta viritysasteesta http://www.stiga.fi/tuotteita/stiga_fi/13-6491-11-pc-park-pro-740-iox.html

Coastside

Kiinalaisten suuret toleranssit onneksi myötää myös onnistuneisiin moottoreihin, joita jotkut sattumalta saavat. Luulisi sillä palkkatasolla viimmeistelijöitä saavan mutta hinta on tärkein tai tuotantotavoitteet kun kommunisteja ovat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 25.05.15 - klo:13:41
Kaikki. Ensinnäkin valu on paskaa niin jäljen kuin materiaalinkin suhteen. Koneistukset on monesti sinnepäin eikä hyväkään moottori toimi hyvin paskoilla säädöillä ja cvk:tahan saa säädellä harvase päivä. Teho ei muutoinkaan ole mikään vertailukriteeri. Moottorin viritysaste voi olla mitä vain vaikka kuutiot olisi samat. Vilkaiseppa mitä ruohonleikkureissa on kuutioita.

E: Tuo on koneeltaan isompi mitä monen motskari. Tehot kertoo hyvin alhaisesta viritysasteesta http://www.stiga.fi/tuotteita/stiga_fi/13-6491-11-pc-park-pro-740-iox.html

Saman iskutilavuuden koneissa eli 50cc tehoa voidaan käyttää vertailtaessa viritysastetta tai kuinka epäonnistunut kötöstys kone on.

Juu, mun leikkurissa on se liki 150cc muistaakseni eikä tehoa juuri enempää kuin tuossa kiinanmopossani, ei siinä taida olla edes puristuksia kovin hurjasti, ainakaan nykykunnossa.

Saastekauden V8 koneet oli sellaisia suht maltillisia, liki 7l koneesta kun otetaan ulos se 150hp luokkaa, niin voidaan puhua jo matalasta viritysasteesta, kierroksia hätäiseen 4000, puristuksia juuri sen että bensan saa palamaan jotenkin ym.

Palotilan muotoilu, nokka, imukanavan roplaus, venttiilien kasvatus jne. nostaa tosin V8 koneenkin tehot ihan mukavasti jopa moninkertaiseksi.

Hondan TA01E omaa jotain 92 heppaa per litra, kun tuo oma Speed taitaa omata alle 70 heppaa litra, aikoinaan ponun kasissa mulla oli 30 heppaa per litra, hirveän kireitä koneitahan nämä pikkuiset on siihen verrattuna, mutta kuutiotuumat ja vääntö on ihana asia, siitähän emme pääsee yli emmekä ympäri :D

Kaasarin voi vaihtaa, kanavat voi ropailla, palotilalle ja puristuksille kai voi jotain tehdä myös, mutta materiaali jos on kovin kehnoa, niin kuinkahan käy kestolle?

Eli viritysastettahan voi nostaa, jos se tehtaalta lähtiessä on vähän onneton, helppona ratkaisuna käytännössä taitaa olla, että tyydytään heittämään isompi pytty paikoilleen jonkintason arvotulla lopputuloksella, kun siinäkin laatu on usein mitä on.

Jos Airsalin sylinterisarja maksaa reilusti tuplat halpasarjaan verrattuna, ehkä siinä saa rahalleen jotain vastinetta, ainakin männän laki näyttää erilaiselta, ehkä se omaa sitten parempaa valuakin.

Zone, sullahan oli kaiverrettu kansi? Siinähän on tehtaan mokia jo sitten vähän korjattu lähemmäs tuollaisen laatutuotteen tasoa?

Omastani olen vain sovittanut imukurkun ja bakeliitin kanteen, mutta tuli sadepäivän kunniaksi mieleen pohtia tuota mitkä tehtaan mokat sitä pitäisi laittaa kuntoon, että qma toimisi edes lähes sen minkä se pystyy toimimaan.

Onneksi mulla ei ihan noin hienoa koneistuksen tasoa ole näkynyt kuin tuossa sun kuvassa, siinä on ollut ihan ammattilainen asialla ja laadunvalvonta torkkuu kuten aina :D


Toinen hölmö kysymys olisi, että kuinka kytkimen saisi ottamaan vihaisemmin kiinni, ylämäkilähdöt pehmeähköllä alustalla tuntuvat olevan tuskaa, kun ei saa kelattua vauhtia niin että luisto loppuisi, kierroksia ei tarvitseisi olla paljoa. Löysempiä kytkimen jousia / lisää massaa käpäliin?
Piha on kaukana tasaisesta ja 6000rpm koneessa saa lykkiä jalalla vauhtia välillä, aina tuo on sellainen ollut, nykyään vähemmän, mutta ei kovin jyrkkää nurminousua tarvitse kun jää liikkeellelähtö haaveeksi.

-Zone-

#1557
Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 25.05.15 - klo:15:00
Saman iskutilavuuden koneissa eli 50cc tehoa voidaan käyttää vertailtaessa viritysastetta tai kuinka epäonnistunut kötöstys kone on.
Olen samaa mieltä viritysasteen suhteen mutta onnistumisen/epäonnistumisen suhteen en. Tavoite kun voi olla toisistaan poikkeavakin ja hankkeeseen käytetty budjetti ratkaisee paljon. Kuka tietää vaikka se hondan kone olisi käynyt läpi 20 eri kehitysvaihetta ja kiinankopio perustuisi vaikkapa versioon 11.

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 25.05.15 - klo:15:00
Zone, sullahan oli kaiverrettu kansi? Siinähän on tehtaan mokia jo sitten vähän korjattu lähemmäs tuollaisen laatutuotteen tasoa?
Useampikin työstetty pikkuvenainen ja yksi työstetty isovenainen. En sanoisi että se on tuolla korjattu lähemmäs laatupeliä, vaan se paskan sijaan vain on kiinanvermeeksi silloin vähemmän paska. Tehon nosto kun ei tule ilmaiseksi. Ei ne materiaalit siitä yhtään parane vaikka kanavia silotteleekin. Kannen ja sylinterin kyky siirtää lämpöä ripojen uloimpaan päähän ja siitä edelleen jäähdytysilmaan on erilainen eri materiaaleilla ja mulla on epäilys että tässä(kin) jäädään jälkeen laatupelistä.

Silläkin on omat merkityksensä. Esim vaikkapa nyt minkä verran se tuore seos muuttaa lämpötilaansa kulkien imukanavan läpi. Tämän kokoisissa moottoreissa kitka ei tarvitse olla paljoakaan suurempi mitä vertailumoottorissa ja nettotehossa se jo näkyy selvästi. Laatupeleissä erot parhaimman ja surkeimman yksilön välillä on yleensä pieniä kun taas kinkeissä erot on hyvinkin suuret. Jopa siinämäärin että kun sanon että kinkkiä on turha verrata laatupeliin, on sitä turha verrata edes toiseen kinkkiin ;)

xx851z

Lainaus käyttäjältä: Nuukailija - 25.05.15 - klo:13:30
Hondallahan on sellainen 4-tahtinen ilmajäähdytetty 50cc kone kuin TA01E, jossa on 4.6hp, kun taas kiinanmopon Hondakopiossa on se 3hp hyvänä päivänä.

Tyhmä kysymys, mikä tuossa qma/qmb koneessa niin kehnoa on TA01E koneeseen verrattuna?



Joo, TA01E näyttää olevan kakstahti. Lähde:

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Gyro

Nykyhondissa, siis nelitahdeissa, on polttoaineen ruiskutus, se vaikuttaa tehoon. Moposkootterihondat on tosin tehokkaasti kuristettu moottoriohjauksen avulla ja mikäli kulkua haluaa kunnolla enemmän, moottorinohjausboksi on vaihdettava tarvikemalliin, esim Kitacon tekeleeseen.

Honda-moottoripyöristä on omaakin kokemusta kahdesta pelistä. Sanoisin, että Hondat ovat luotettavia eikä varaosia normaalisti juuri tarvita kulutusosia lukuunottamatta. Mutta mikäli alkuperäisiä osia tarvitaan, ne maksavat paljon ja niitä ei esim. skoottereihin saa Easypartsista tai Racing Planetista. Osat on hankittava marmoritiskiltä tai CMSNL:tä, kalliita vaihtoehtoja molemmat.

Siinä hieman todistusta Hondan luotettavuudesta mopoluokassa:

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=1050889

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=608324&highlight=saarela+zoomer
Keep the shiny side up and the rubber side down!

konenikkari

Typerää keskustelua kaiken kaikkiaan, miksi ostaa todella luotettava laite, ja koettaa pilata se jollain epämääräisillä viriosilla.
Jos Projektina on mopomiitin nopein, kannattaa sieheen valita vallan toinen kapine.
Moposkotuja on valmistettu vain ja pelkästään ajamista ja siitä nauttimista varten.
Jos haluaa rakentaa moposkotusta "raketin" nelitahti on aivan heti syytä unohtaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)