Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

ultravga81

#1395
No nyt. Eli otin kaasarin taas irti ja laitoin sinne sen o-renkaan mikä myös Joni_k:lta oli kadonnut mystisesti. Availin vielä molemmat päät kaasarista, putsailin paskoja sisältä ja ulkoa ja vähän kohoja heiluttelin edestakaisin ja ne tuntuu ihan herkiltä ja vaihdoin uuden 85 kokosen pääsuuttimen (ei mitään tietoa mikä koko vanha oli) ja puhaltelin keuhkojeni äärirajoilla tyhjäkäyntisuutinta auki, ei kovin hyvin kyllä näe läpi, en uutta viitsi ostaa kun vaihdan sen Keihinin kuitenkin kohta. Kaasarin kokoon saattamisessa oli vähän ongelmaa, kun laitoin ne kaksi letkua väärin päin ja kaasarista alkoi bensahanan avaamisen jälkeen tulvia bensaa ja sitten kaasuvaijerin kytkennän kanssa sai hetken pohtia tilannetta, en tajunnut vetää pihdellä löysiä aluksi pois ::) No kuitenkin sain kaikki kasaan ja starttasin ja sehän alkoi pelaamaan.

Sammumista ei enää tapahdu ollenkaan, JIPII!. Pieni nykiminen kyllä vielä on läsnä, eli täyskaasua jos hellään ja kaasutan uudelleen täysiä, niin pätkäsee vähän. Ton kanssa pystyy elämään ja ajamaan ihan ok. Jostain kumman syystä mäet ei nyt hyydy niin pahasti ja lisäksi kun kiihdytän niin sitä ihmeellistä miettimistaukoa joka tulee siinä 40-45 nopeudessa ei tule, vaan kone vetää tasaisesti sinne 60km/h mittarin mukaan ja vähän ylikin.


En tajua tota seosten säätöä, kun ruuvailen seosruuvia kaasarin kyljestä, niin ei se nosta kierroksia korkealle, pitääkö sen alkaa ulvomaan 7000rpm vauhdilla vai miten, kyllä kun ihan kiinni laitoin, niin vehje sammui röpöttelyn päätteeksi.

(eiku joo: http://skootterini.com/perushuolto-ja-kunnossapito/145-tyhjaekaeynnin-saeaetaeminen.html)

Mietin että onko toi 85 suutin sellanen että se riittäis siihen, että poistais ilmanputsarista ne ritilät/kurit. En jaksais turhaan ruuvailla pois, jos tartteeki 90 kokosen suuttimen ja 85:lla ei ole mitään toivoa, anteeksi offtopic :)

joni_k

kyl toi 85 pitäis olla ok. mulla on 86 ja toimii hyvin.

ite teen niin että tyhjäkäyntiruuvista lasken kierrokset selvästi alas mutta ei vielä sammu. ilmaruuvin kierrän pohjaan kevyesti ja puolisen kierrosta aukaisen että moottori pysyy käynnissä. sit pikkuhiljaa kierrän enemmän auki kunnes kierrokset nousee selvästi. ei se paljoa nouse mutta kyl sen korvalla erottaa kun kuuntelee. jätän sen siihen paikkaan ja säädän tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynnin takas kohdilleen. siihen about 1 1/2 kierrosta taitaa olla se tyypillisin kohta. +- 0.5 kierrosta suuntaan tai toiseen. en tiedä onko toi mun säätö ihan oikein mutta noin olen tehnyt..

ultravga81

#1397
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 24.10.15 - klo:19:01
kyl toi 85 pitäis olla ok. mulla on 86 ja toimii hyvin.

ite teen niin että tyhjäkäyntiruuvista lasken kierrokset selvästi alas mutta ei vielä sammu. ilmaruuvin kierrän pohjaan kevyesti ja puolisen kierrosta aukaisen että moottori pysyy käynnissä. sit pikkuhiljaa kierrän enemmän auki kunnes kierrokset nousee selvästi. ei se paljoa nouse mutta kyl sen korvalla erottaa kun kuuntelee. jätän sen siihen paikkaan ja säädän tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynnin takas kohdilleen. siihen about 1 1/2 kierrosta taitaa olla se tyypillisin kohta. +- 0.5 kierrosta suuntaan tai toiseen. en tiedä onko toi mun säätö ihan oikein mutta noin olen tehnyt..

Okei, kyllä se jossain kohdassa kävi silleen ihan himpusti kovempaa ja tasasemmin, se on varmaan se "sweet spot" sitten. Ihan hyvin se kulkee vaikka varmaan säädöt ihan pellolla :D
Samasta kaasarista toisaalla täällä:

"Tässä helkamastakin löytyvässä uudemmassa pd18j versiossa ei kuvassa näkyvä seosruuvi vaikuttanut säätöön mitenkään, ennen kun säädin bensan pinnan kohokammiossa pari milliä alaspäin kääntämällä kohon neulaa nostavaa lirpukkaa ylöspäin."



Mulla ei muuten ollut kiihdytyspumpussa mitään tollasta pientä jousta joita on tässä kuvassa. Onkohan joku huoltomies tai muu repinyt sen joskus irti. Ihmettelinkin kun tappi ei ponnahda ylös kun sitä painaa alaspäin ja päästää. No ens viikolla saa vanha kaasari lähteä, niin ehkä uudessa on palat tallessa ->

joni_k

kyl siellä jousi kuuluisi olla. itelläkin ekalla avaamisella aika äkäseen lähti koko kansi lentoon että oisko entisellä omistajalla hävinny.. ;D sit kun saat hyvin säätöihin permanentti tussilla merkitset ilmaruuvin toiselle puolelle merkin ja samaan kohtaan  kaasarin runkoon. näkee helposti onko säädöt vielä kohillaan kun merkinnät on samassa linjassa. ite ainakin sain mielenrauhan tuolla. oon niin vainoharhainen ettei noi kiinasäätöruuvit pysy kumminkaan paikallaan..  ;D

ultravga81

#1399
Itsellä se ei ainakaan hävinnyt, kun tosiaan ei se kalvo sieltä ulos tullut kuin vähän avittamalla. Jos ei olis sitä uutta kaasaria tulossa, niin pitäis jostain jousi kekkasta siihen, varmaan joku mustekynän jousi ajais asiansa kun vähän venyttäis sitä. Ei ihmekään kun se sitten vuosi bensaa sieltä kiihdytyspumpun alareunasta, kun se kalvo ei ollut tiiviisti jousen puristaessa sitä alaspäin. Eli siitä se sitten oli kiinni se homma, nyt on kyllä se käännettävä bensahana, ettei vuoda parkissa ja ajossahan se ei paljon vuoda kun olen välillä pysähtynyt ja vilkaissut.

Johtuukohan se pieni vedon katkeaminenkin missä täyskaasulla kun ajaa ja päästää kahvan ja vääntää heti uudestaan kaasut pohjaan, tuosta jousesta. Voisin kuvitella että se on juurikin siitä kiinni. Hitsi kun löytäisin pikkuisen jousen niin voisin huomenna testata ihan huvikseen tuotakin juttua.  Eikös se kiihdytyspumppu annostele bensaa juuri nopeissa kaasun avauksissa ja tasaa sitä bensansyöttöä eri käyntipiirien välillä?

Edit: Tollanen löyty lasten rikkinäisestä lelusta. Aika sopiva varmaankin, voi joutua hieman pätkäseen.




joni_k

siis toi jousi tulee sen kiihdytyspumpun pohjan ja kalvon väliin. ei sinne kalvon yläpuolelle missä on se tappi jota kaasuvivusto painaa. kun se ponkasee aika rivakasti jos ei osaa varautua.. ;D

ultravga81

#1401
Niinpäs tuleekin. Ei paljon ponkassut kun ruuvit avasin. Oli eilen niin kauhea härdelli näiden muksujeni kanssa, että ei ajatus pysynyt kasassa. Eihän siellä liikkuis kun se jousi jos se olis kalvon yläpuolella. No ei siinä, onneks en ehtinyt käytännön tasolla toteuttamaan, olis tullut taas turhaan liattua kätensä :)

joni_k



ton näkönen kiihdytyspumpun kalvo löytyi uudesta gy6 motorin myymästä vakio kaasarista.

ultravga81

#1403
Ei ihan pränikkä. Omassa on parempi kuntoinen, vaikka on vanha. Tuskin on ihan hetkeen uusittu.

Hitto kun ihmettelin että kone ei palauta kierroksia vaan jää huutamaan ikäänkuin kaasu olisi päällä. Oli sitten automaattiryyppy päässyt irtoamaan kun se lukitinlevy oli laitettu väärinpäin. Ei kyllä kannattais alkaa tekemään mitään jos on väsymys ja ressi päällä ;) En tiedä onko eilisestä ollut kun koitin seoksia säätää ja mitään ei tapahtunut, nyt kyllä alko kierrokset nousemaan kun vääntää ruuvia ja nousee kunnolla.

Ei ne taida silti olla kohdillaan, kun ei mopo startannut kylmänä, ennenkuin käänsin sellasen 0.5-0.75 kierrosta tyhjäkäyntiruuvia kovemmalle, sitten lähti heti. Oikea kiinanihme tämäkin tai sitten mopo toimii, mutta minä en osaa :D 

pera8x

näiden kiinan kaasuttimien säätäminen on toisinaan jotenkin paljon epäloogisempaa ja epäjohdonmukaisempaa, kun vaikkapa japaniinialaisissa serkuissaan. kai nää kaasaritkin on tehty vähän sinneppäin kaasutinta muistuttavaksi. ja kiihdytyspumpuilla ja muilla sitten paikkaillaan niitä oikeita vikoja. perus kiinan settiä. vaatii malttia ja kauheeta säätämistä, mutta kyllä sen saa lopulta hyväksi, ellei ole rikki.

ultravga81

Jeps. Taas se starttas vasta kun käänsin tyhjäkäyntiruuvia neljänneksen myötäpäivään. Varmaan seosruuvi ketuillaan, en mä muuta keksi. Pitää käydä resetoimassa se kiinni ja avata sitä sen karvan yli kaksi kiekkaa ja lähtee tekeen lenkkiä ja katsoa sitten uudestaan.

joni_k

ootko kokeillu jos ihan pikkasen painaa kaasua lähteekö käymään?

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 26.10.15 - klo:14:35
ootko kokeillu jos ihan pikkasen painaa kaasua lähteekö käymään?

Mopelaattorissa ei kaasua paineta, sitä väännetään  ;) ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

noo suomenkieli joustaa sen verran että ehkä ymmärrys riittää..ellei sitten lukijana ole autismin kirjon henkilö.. :D

konenikkari

#1409
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 26.10.15 - klo:15:41
noo suomenkieli joustaa sen verran että ehkä ymmärrys riittää..ellei sitten lukijana ole autismin kirjon henkilö.. :D

Joustaa, joustaa, autistikin.
Ja tehdäänhän sitä nykyisin, jalkapallossakin, maaleja, "iskemällä"  ;D.
http://yle.fi/urheilu/hjk_iski_toisensa_-_ruotsalaisvahdin_munaus_maksoi_maalin/8205965
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)