Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

Nuukailija

Kyllä se mullakin tykkää välillä sammua, neulaa laihemmalle tai joutokäyntiseosta laihemmalle helpottaa tuota, neulan osalta vähän haastavaa toki, kun sillä muitakin funktioita, kaikki kuristukset yms. poissa tuntui helpottavan myös.

Jostain syystä se vaan meinaa tukehtua bensaan kun päästää kaasusta irti.

Mulla kun on tuo vapaaratas, niin on vielä paljon herkempi sammumaan.

Kaasua kun pitää ihan vähäsen auki niin että pysyy vähän korkeammat kierrokset jotain 10 sekuntia, niin sitten se bensatulva helpottaa.

TK suuttimen pienentäminen kävi joskus mielessä, että jos se auttaisi, mutta ehkä tuo kaasarin vaihto auttaa, pitäisi motivoitua kasaamaan tuo kone nyt läjään.

joni_k

itellä kanssa tehny tota aina että kovasta ajosta jos stoppaa äkäsesti niin sammuminen on hyvin lähellä ja välillä sammuukin. viimeset metrit jos osaa ajaa rauhallisesti se auttaa ja että painaa kaasua välillä kun hiljentää vauhtia. ison ylämäen jälkeen jos huipulla stoppaa pikaseen sen huomaa kaikista parhaiten kun kuormitusta on ollu reippaasti.

ultravga81

#1382
Mikähän ihme tossa sammuilussa on takana? Ainakin luin että moottorijarrutuksessa moottorin bensansaatin on niukkaa ja jos tyhjäkäyntiseos on liian laihalla, niin sitten stumppaa. Meikäläistä alkaa aina ärsyttämään jos en keksi syitä ongelmille :D

Mulla kyllä pelas ihan normisti vielä toissapäivänä ja sitten alkoi nykiminen joka loppui kun säädin vähän tyhjäkäyntiä pienemmälle (en toki oikeaoppisesti, mutta kuitenkin vähän koitin ruuvata tyhjäkäyntiruuvia, seokseen en koskenut), sammuilu vielä jäi jos päästää kahvasta irti, eikä pidä hetkeä pientä pintakaasua. Uus kaasari odottaa hakuaan matkahuollossa täälläkin. Säädetään se sitten viimesen päälle kuntoon.

joni_k

tohon bensapinnan säätelyyn ei kyllä meikäläisen hermot varmaan riittäisi. eikö se hoideta että taivutetaan kohoa ylemmäs? sit menee yli ja kaasari tulvii jostain välistä.

kun saat ton virijavaran kaasarin asenneltua kerro auttoiko asiaan.

muuten purkasin tänään uuden gy6 motorilta tilatun kaasarin, niin se kiihdytyspumpun kalvon yläosa, siis missä on se pitkä metalli tappi/tanko oli ihan ruosteessa sisäpuolelta missä se on kalvossa kiinni.. :o ei se uusi onnea ja autuutta tuo.

ultravga81

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 23.10.15 - klo:18:36
tohon bensapinnan säätelyyn ei kyllä meikäläisen hermot varmaan riittäisi. eikö se hoideta että taivutetaan kohoa ylemmäs? sit menee yli ja kaasari tulvii jostain välistä.

kun saat ton virijavaran kaasarin asenneltua kerro auttoiko asiaan.

muuten purkasin tänään uuden gy6 motorilta tilatun kaasarin, niin se kiihdytyspumpun kalvon yläosa, siis missä on se pitkä metalli tappi/tanko oli ihan ruosteessa sisäpuolelta missä se on kalvossa kiinni.. :o ei se uusi onnea ja autuutta tuo.

Jotain siellä väännellään juu. Ihmettelen vaan että miten se yhtäkkiä olis päässyt silleen, kun vielä pari päivää sitten pelas. Ettei olis vaan ne kohot jotenkin jumissa, etteivät pääse nousemaan tarpeeksi ylös ja vai miten päin se nyt meneekään sitten.

Nuukailija

Bensapinnan korkeuden säätely on vähän sellaista huonoa käytäntöä, suuttimen kokoa, neulaa jne. säätämällä pitäisi säätö tapahtua ja kohosta tarkistetaan ettei ole vettynyt (punnitaan että on annetuissa rajoissa paino) ja että on koho on säädetyssä arvossa.

Sitten kun sitä kohoa on taivutellut, niin pääsee sellaiseen kierteeseen, ettei pian tiedä mikä se alkuperäinen ongelma on, kun uusia on niin mukavasti lisää.

Jos kohon paino on oikea ja säätö speksien mukainen, niin ei siihen bensapinnan tasoon pitäisi tarvita koskea, jos jokin muu asia on pielessä se muu asia pitäisi laittaa kuntoon, eikä peittää ongelmaa säätelemällä bensapintaa.

Usein tosin tuota bensapintaa aletaan hieromaan vaikka ongelma on ihan jossain muualla, toki se kannattaa tarkastaa, että on kuten valmistaja on sen tarkoittanut, mutta säätely kannattaa rajoittaa siihen mielestäni.


joni_k

tossa illan, yön pimeydessä säätelin sitä pumppua painavaa rautaa ja ei sitä oikein hyvin saa säädettyä mitenkään. yritin että painaisi kalvoa ihan loppu kaasulla. mutta selvästi parempaan suuntaan meni ei sammu enää kun kaasua veivaa.eikä tunnu röpöttävän pahemmin kun lähtee liikenteeseen. oikeestaan toi pumppu taitaa olla ihan turhake joka vaan sotkee kaasarin säätöjä. ilmeisesti se ei ole toiminut kunnolla aikaisemmin kun "vika" tuli pumpun korjaamisen jälkeen.

ultravga81

#1387
Hyvä hyvä.Pitää katsella harradtuksen vuoksi tuita kiihdytyspumppua että jos sen saa tosiaan nippusiteellä pois pelistä,et miten sitten kulkee.

helkama sc-r

Jos on liian iso suutin tai ilmanputsari tukossa, en varmaankaan poistaisi kiihdytyspumppua käytöstä.

jwalk

Onhan siihen varmaan joku syy, miksi se pumppu on laitettu...Sehän tietysti mahdollistaa perusseoksen laihentamisen. Nelari sietää osakuormilla varsin laihoja seoksia, saadaan saastearvot paperilla pienemmäksi.
Polttoaineen kulutusta se ei laske, kokemusteni mukaan pienemmällä bensalla kulkee normiajossa ilman kiihdytyspumppua, vaikka seoksia voipi joutua rikastamaan jossain kohtaa.
Toinen perustelu lienee joillekin kylmäkäynnistys. Erillinen 20€ primerpumppusetti korvaisi paremmin kuin hyvin sen, eikä ole vaikea asentaa.
Eipä noissa Monkeyssäkään ole kiihdytyspumpullisia kaasareita käytetty ja hyvin on saatu toimimaan. Toimintaperiaate koneissa käsittääkseni sama.
Mutta, saa toki pumpun kanssa toimimaan, sehän on fakta. Oman kokemukseni ja kokeilujeni perusteella sitä ei tarvi.

joni_k

tossa on nyt vaan se ongelma jos vaikka laittaa 90 suuttimen. puolikaasulla ja täyskaasulla toimii ok, mutta toi pumppu sotkee seosta välillä kun ruikkii bensaa joten käy vähän niinkun liian rikkaalla ja aiheuttaa käyntihäiriötä röpötystä yms hetkellisesti. eli jos sitä ei olisi niin skootteri kulkis 90 suuttimella ok koko kierrosalueen kun seokset ei sotkeennu ton pumpun takia.

pera8x

kiihdytyspumppu yleensä auttaa, jos on moottorinkokoon suhteessa isohko kaasutin ja halutaan kaasuunvastaus hyväksi pienilläkin kierroksilla ilman, että seos on kokoajan paksulla. skootterissa se on vähän ehkä turhake, paitsi ryypyttämiseen ihan jees. eli vaikka joku isompi rätkä. kun köröttelee isolla vaihteella ja seokset on sopivat, sitten halutaan painaa kaasu nopeesti pohjaan, niin ilman kiihdytyspumppua kone ei tottelekkaan heti täysillä, vaan saattaa jopa booata ja vaatii vähän varovaisemman kaasun avauksen. mutta kiihdytyspumpun kanssa tottelee nopeetakin kaasunavausta ilman takertelua. näin siis nelitahtikoneissa. 2 tahtarit toimii ilmankin todella hyvin. ja ne on yleensä muutenkin säädetty melko rikkaalla käyviksi.

-Zone-

Tuosta tulikin mieleen, että tein koemielessä yhteen cvk:hon carb splitterin. Tuntui pelaavan puoleen kaasuun varsin ok (joka cvk:ksi oudon hyvin), mutta täyskaasussa oli hiukan ongelmia. Tuntui ettei luisti aina oikein tykännyt nousta ylös saakka. Jos vaihtaa kaasariin jossa varppi vaikuttaa suoraan luistiin tota kannattaisi ehkä kokeilla.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 24.10.15 - klo:09:56
tossa on nyt vaan se ongelma jos vaikka laittaa 90 suuttimen. puolikaasulla ja täyskaasulla toimii ok, mutta toi pumppu sotkee seosta välillä kun ruikkii bensaa joten käy vähän niinkun liian rikkaalla ja aiheuttaa käyntihäiriötä röpötystä yms hetkellisesti. eli jos sitä ei olisi niin skootteri kulkis 90 suuttimella ok koko kierrosalueen kun seokset ei sotkeennu ton pumpun takia.

Laske luistin neulaa.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: pera8x - 24.10.15 - klo:10:46
kiihdytyspumppu yleensä auttaa, jos on moottorinkokoon suhteessa isohko kaasutin ja halutaan kaasuunvastaus hyväksi pienilläkin kierroksilla ilman, että seos on kokoajan paksulla. skootterissa se on vähän ehkä turhake, paitsi ryypyttämiseen ihan jees. eli vaikka joku isompi rätkä. kun köröttelee isolla vaihteella ja seokset on sopivat, sitten halutaan painaa kaasu nopeesti pohjaan, niin ilman kiihdytyspumppua kone ei tottelekkaan heti täysillä, vaan saattaa jopa booata ja vaatii vähän varovaisemman kaasun avauksen. mutta kiihdytyspumpun kanssa tottelee nopeetakin kaasunavausta ilman takertelua. näin siis nelitahtikoneissa. 2 tahtarit toimii ilmankin todella hyvin. ja ne on yleensä muutenkin säädetty melko rikkaalla käyviksi.
No, mulla on tuossa mopossa 24mm kaasari, joka on tietääkseni 125cc kiinanskoban vakiokaasari. Ei ole kiihdytyspumppua, mutta kyllä vastaa kaasuun rykimättä ja ripeästi. Olihan siinä säätämistä, mutta ei edelleenkään tarvi kiihdytyspumppua  8)