Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy

Aloittaja sale111, 08.07.07 - klo:13:23

« edellinen - seuraava »

JaskaPappa

No joo ilmanputsaria ei ole vaihdettu eikä avattu eli sen teen nyt eka.
Eikös toi ole ihan vaihdettava ?


JaskaPappa

Tarkistin ilmaputsarin. Oli suht puhdas ja kotelossa ei ollut. Suodatin oli hyväkuntoinen mutta öljyämätön.
Poistin sellasen kumisovittimen, joka oli ilmanottoaukon suulla ahdistamassa.
Päästin vielä tarkistaa imukurkun kiinnityksen. Sieltä löytyi kummia, eli uudessa imukaulassa oli tiiviste paikallaan ja vanhan kaulan tiiviste oli vielä liimattuna kiinni lohkossa.
Eli oli kaksi tiivistettä päällekkäin. No sattuuhan sitä. Poistin vanhan ja rapsuttelin liimat pois.
Nyt käy ja vetää paremmin.

Tyhjäkäynti on vielä ihmetyksen aiheena. Tyhjäkäynninsäätöruuvin kun ruuvasin minimilleen, eli kokonaan irti. Niin tyhjäkäynti on nyt kylmänä 2000rpm ja lämpösenä 3000rpm.
No 5g rullilla ei pyri 3000rpm yhtään etenemään eli olkoon tollai.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: JaskaPappa - 17.04.15 - klo:08:33
Tyhjäkäynti on vielä ihmetyksen aiheena. Tyhjäkäynninsäätöruuvin kun ruuvasin minimilleen, eli kokonaan irti. Niin tyhjäkäynti on nyt kylmänä 2000rpm ja lämpösenä 3000rpm.
No 5g rullilla ei pyri 3000rpm yhtään etenemään eli olkoon tollai.
Oletko säätänyt yhtään tyhjäkäyntialuetta seosruuvilla ? Jos tyhjäkäyntiruuvin saa kiertää kokonaan pois, eikä kierrokset laske, niin kaasuvaijerin kiristys on säädetty luultavimmin liian tiukalle. Kaasukahvassa kuuluisi olla ihan pieni kiertovälys. Eli kahvaa tulee voida kiertää vähintään muutamia millejä mittana ennen kuin kaasarissa kaasuläppä kääntyy yhtään.

JaskaPappa

Kaasuläpän kierto vastaa tyhjäkäynnin säätä ruuviin, eli siihen ruuviin johon kaasuläpän kiertoliike pysähtyy, kun kaasukahvasta hellitetään.
Elli säädin kaasuttimen uusiessani vaijerin, siten että palauttaa kaasun ihan loppuun saakka.  Koitin ihan sormin kääntää niin ei käänny enää pidemmälle ja vastaa mekaanisesti stoppiin ja kiekat sen 3000RPM.
Kaasutin on ihan uusi, voisiko olla koneistukseltaan vammanen?
Seosruuvin säädön kopioin vanhasta kaasuttimesta. Eli väänsin vanhasta kiinni laskien kierrokset. Ja avasin uudesta vastaavasti.

-Zone-

#1265
Seosruuville on annettu vain ohjearvo jotta sille nyt on jokin asetusarvo jos kaasari puretaan. Seosruuvi siis vaikuttaa vain tyhjäkäyntialueella ja sen idea on toimia tyhjäkäyntipiirin hienosäätönä sillä mikäli säätö tehtäisiin ainoastaan tyhjäkäyntisuutinta vaihtaen tarvittaisiin julmettu määrä tyhjäkäyntisuuttimia joiden kokoerot olisivat hyvin pieniä. Paljon pienempiä mitä pääsuuttimissa.

Tyhjäkäyntikierrosten seossäädössä seosruuvilla haetaan kohta jossa normaalilämpöinen moottori (eli ryyppy myös pois päältä) käy suurimpia kierroksia ja sitten tyhjäkäyntiruuvista kierroksia lasketaan niin alas että kone juuri ja juuri pysyy käynnissä ja tarvittaessa seosruuvin säätö toistetaan. Lopuksi käännetään tyhjäkäyntiruuvista tyhjäkäynti halutuksi. Näin siis tyhjäkäyntialuetta säädetään. Jokainen kaasari on hiukan oma yksilönsä, niin on se tyhjäkäyntipiirikin eikä seosruuvin säätö avauskierroksiin perustuen useinkaan ole se mikä sen säädön tulisi olla.

Alipainekaasarit ei vain aina ole ihan loogisia säädettäviä. Kymmenkunta vuotta olen kinkin alipainehässäkkää säätänyt ja pikkuhiljaa alkaa meikäläisenkin paksu kallo päästä jyvälle sen oikuista ja omituisista käytöksistä eri tilanteissa. On mahdollista, että tyhjäkäyntipiiri on sen verran laihalla, että moottorin kierrokset nousee laihan seoksen vuoksi ja koska luisti nousee alipaineella on se nostanut luistia sen verran että luistin alta virtaa liikaa ilmaa ja seos laihenee entisestään. Esim: Monille on varmaankin tuttu tilanne kun bensiini alkaa loppua koneen käydessä tyhjäkäyntiä, koneen kierrosluku nousee silloinkin ennen kuin moottori lopulta sammuu bensan puutteeseen.

Imuvuoto on musta vieläkin mahdollinen, mutta uskon jos sanot mielestäsi sulkeneesi sen vaihtoehdon jo pois. Myös liian alhainen bensapinta voi vaikuttaa, sanottua kun ei ole sekään että uudessa kaasarissa se olisi automaattisesti oikea,. eteenkään kiinalaisissa. Pointti kuitenkin että jos tyhjäkäyntiruuvin voi kiertää pois koneen sammumatta tyhjäkäynnillä, jokin on metsässä.

Jos tyhjäkäyntiruuvi on kierretty pois eikä vaijeri jää kantamaan niin kaasuläppä tukkii koko kaasarin porauksen ja ilman imuvuotoja moottorin on mahdollista saada bensiiniä ja ilmaa vain tyhjäkäyntipiiriltä ja ryyppypiiriltä. Tyhjäkäynnillä moottorin käyttämä polttoaine tulee tyhjäkäyntisuuttimelta ja sen käyttämä ilma on tyhjäkäyntipiiristä ja luistin alta virtaavan ilmamäärän summa. Pelkästään tyhjäkäyntipiirin kautta virtaava ilma ei riitä jos tyhjäkäyntisuuttimen koko on moottorille oikea. Oletko aivan varma että kaasuläppä sulkeutuu täysin?

JaskaPappa

En ole varma sulkeutuuko kaasuläppä, mutta kaasuläppää liikuttava hässäkkä ei enää kiinnemmäksi mene. Voi olla että mekaaninen sovitus ei ole tässä yksilössä osunut kohdalleen :o
Koitan tuota seosruuvin säätöä tehdä, kun pääsen askartelemaan.

Lohkon imuaukon suu on putsattu. Uudessa kurkussa on tiiviste ehjä ja o-rengas paikallaan. Kiristetty maltilla. Kaasari on kurkussa kiinni ihan pohjassa ja panta kiristetty kunnolla, jos vuotaa niin sitten pitää tiivisteliimaa laittaa. Vuotoa voi olla vaikea todentaa...

jwalk

Minkäslaisen kaasarin hommasit ja mistä? Linkkiä?

-Zone-

#1268
Mites se bakeliitti ?
Jotenkin sain hiukan sen kuvan, että siellä ei ole bakeliittia välissä. Se ei tosin ole toimintaa ajatellen edes välttämätön ja itsekin olen ajanut ilman sitä joskus pidempiäkin aikoja, mutta jos se on paikallaan, niin on tärkeää ottaa se irti ja tarkistaa että se on ehjä kannen ja bakeliitin välistä, sillä mikäli se murtuu niin se murtuu juurikin tästä välistä ja aiheuttaa imuvuotoa. Tämän näköinen murtuminen kun niissä bakeliiteissa ei ole edes harvinaista: http://aijaa.com/EVUKev

JaskaPappa

Motor Powerista Treelta hain. Mustakantinen (luistin kansi) täydellinen paketti automaattiryyppykin oli paikallaan. Näytti ihan tismalleen samanlaiselta kuin vanhakin.

Ja tollanen bakeliitti o-renkaineen on uuden imukurkun juuressa kiinteesti tai liimattuna kiinni.

Coastside

Jos tyhjäkäyntiä ei saa kohdilleen millään voi syynä olla akselin vääntyminen joko kolhusta tai tukirautaa kiinnittäessä sen vipu on jäänyt alle ja vedetty ruuvilla vinoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#1271
Ei se bakeliitti ole imukurkussa kiinni. Imukurkussa on kyllä myös oma O-rengas. Siellä on siis 2 O-rengasta. Imukrkun ja bakeliitin välissä ja bakeliitin ja sylinterinkannen välissä. Bakeliitti on irtonainen osa. - http://aijaa.com/AnuWky

JaskaPappa

Just no nyt siellä ei ole bakeliittiä pitää hakea uusi kaupasta.

JaskaPappa

No niin ny on bakeliitti paikallaan.
Otin koko tyhjäynnin säätöruuvin pois, kaasukahvaa kun vääntelee niin hyvin kilahtaa pohjaan eli kaasuläppä menee niin kiinni kuin mekanismi sallii...
Tyhjäkäynti on nyt kylmänä 2000 ja kuumana 3000rpm. Mutta antaa olla ajoa ei se estä.

Bakeliitin hain uuden ja pistin paikalleen. Muuta ero en huomaa kuin että nyt taas vähän taantuu ja takertelee kun osakaasulta vääntää täysille. Ilmiö on sitä voimaakkaampi mitä pienemmiltä kierroksilta väännetään kaasu pohjaan.

Mutta mopolla voi nyt ajaa ja etteenpäin pääsee. Tarvii nyt vähän ajella niin katotaan miten asettuu...

User

Laita se kumizydeemi takaisn ilmanottoon ja säädä sitten...