Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxi skootterin venttiiliensäätö

Aloittaja kaahonen, 14.12.12 - klo:11:33

« edellinen - seuraava »

kaahonen

Juuri näin homma meni, merkit kohdilleen ja säätö. Mopo kuitenkin lähti heti testi startissa ok käyntiin ja kuulosti normaalille. Eiköhän tuo ole ok. Kiitos taas antoisasta keskusteluista js hyvää joulua kaikille. O0
Ei mopolla mahottomia

Partanen

Kyyllä se varmaan hyvä on. Pitäisi varmaan melkoisen metelin, jos nokka-akselin nokka olisi painanut venttiiliä auki säädön aikana.

Kun kattelin noita korjausoppaan kuvia, niin itse saattaisin käyttää kahta eri 0.1mm rakotulkkia. Siten, että toinen tulkki olisi toisen pakoventtiilin varren ja säätöruuvin välissä, sillä aikaa kun säätäisin toista. Tällä tavoin toinen rakotulkki tukisi keinuvipua säädön aikana. Ihan siltä varalta, että keinuvipuhan voi olla hiukan kulunut laakeroinnistaan. Varsinkin, jos toinen venttiileistä on hiukan enemmän painunut kanteen kuin toinen. Sen verran pieneltä tuntuu tuo 0.1mm kuitenkin. Vaikka eipä ne isoja liene ne venttiilitkään.

Tämä ketju oli taas mainio osoitus siitä, että on täysin mahdollista, että venttiili alkaa kulumisen myötä kantamaan. Vaikka täällä joku, sanoisinko jopa väitti, että venttiilikoneistosta alkaa kuulua naputusta, jos säädön tarvetta ilmenee. Että muuten ei niin huomiota kaipaisi.  :o Voihan olla, että muistan väärin, taikka lukenut jostain muualta semmoisia väitteitä. Kyllä ne venttiilivälykset kannattaa säännöllisesti tarkastaa, jotta säästyy ikäviltä venttiilivaurioilta. Tai mikä pahempaa, matkan katkeamiselta.

Automaattinen puolipuristin voisi olla englanniksi "automatic decompression system". Taikka ainakin sillä löytyy noita puolipuristimia, joskaan en ihan Kymcon mallista löytänyt, vaikka vähän taas yritinkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Riippumatta siitä millainen mekaaninen venttiilikoneisto on alumiinikannessa se lisää välystä lämmetessään koska alumiini laajenee tuplasti teräkseen verraten ja akseli on alumiinipukeilla. On siis suuri ero onko kone kuuma vai kylmä. Aiemmin oli juttelua vespan tiheästä säätötarpeesta ja jos muistan oikein se oli vain varmuuden vuoksi, jottei kuuloon perustuen kuitata asiaa. Asiasta on täällä linkitkin jossain.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#33
Oikea ajatus käyttää kahta rakotulkkia, varmuuden vuoksi ::)
Paljon on opittu tässä venttiilisäätöä opiskellessa.
Nyt jo kaikki tiedetään.
Jotta ei nyt sentään hi.
Perinteisesti nelitahtimoottorissa on kaikki hyvin, jos kahdella kierroksella jokainen venttiili rapsahtaa.
Ei ole ainakaan kantamassa.
Näissä automaatti/ keskipako puolipuristimella varustetuissa on tosihyvä, ettei pako venttiilin välys ole liian suuuri:sillä
Viimeksi mittaillessani, automaatti puolipuristin aukaisi pakoventtiiliä ennen (T) kohtaa, suurimmillaan, venttiilivälyksen ollessa oikeaksi säädettynä 0,6 mm, joten venttiilin välys on oltava, juurikin tarkasti tuo oikea 0,1mm.
ei yhtään enempää, eikä vähempää.
Jos välys on suuri, starttimoottori huutaa hoosiannaa, koska puolipuristus ei toimi oletetusti. jos välys on pieni....venttiili palaa.
Joten tosi tarkasti on syytä niitä venttiileitä säädellä.
Eli yli 1/10 millimetrin heittoja ei hyväksy asentaja, eikä moottori 8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 21.12.12 - klo:18:30
Riippumatta siitä millainen mekaaninen venttiilikoneisto on alumiinikannessa se lisää välystä lämmetessään koska alumiini laajenee tuplasti teräkseen verraten ja akseli on alumiinipukeilla. On siis suuri ero onko kone kuuma vai kylmä. Aiemmin oli juttelua vespan tiheästä säätötarpeesta ja jos muistan oikein se oli vain varmuuden vuoksi, jottei kuuloon perustuen kuitata asiaa. Asiasta on täällä linkitkin jossain.

Taitaa se venttiili siinä kuitenkin ensimmäisenä lämmetä, ja laajentua, kun kylmällä koneella lähdetään ajelemaan. Sillä perusteella, että kokemuksien mukaan kone voi kylmänä käynnistyä, mutta sammuu sitten hetken käytyään. Oli siis kylmänä vielä tiivis, mutta lämpenemisen myötä alkoi vuotamaan. Toki, tätä kirjoitettaessa tuli mieleen, että käykö se kone vain siksi, että ryyppy päällä tuli niin paljon bensaa palotilaan, että sen on pakko käydä, vaikka venttiili vuotaisikin?  ???

Tosiaan, se oli se palasäätöinen Vespan ilmajäähdytteinen neliventtiilikone, jossa varmuuden vuoksi piti venttiilivälykset tarkastaa joka huollossa. (tarkoituksella korostan koneen mallia, koska ongelma on moottorikohtainen, ei Vespan ongelma mitenkään yleisesti.) Siinähän tehtaan huoltotiedotteen mukaan on todettu, että venttiili voi alkaa myös kantamaan kulumisen ja sopeutumisen myötä. Näin, vaikka varmastikin joku väitti, että vain suurentuva venttiilivälys on mahdollista, ja sitä myötä suureneva venttiilikoneiston ääni. Ei se niin ollut.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Pappa oli maalari ja sanoi ettei kuivalla pensselillä saa edes yrittää maalata.
Kiinan olosuhteisiin suunnitellulla moottorilla ei saa edes harkita ajamista suomessa nyt, ilman kunnon lämmittelyä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Kattelin tota Gts Vespan korjausopasta, niin sen mukaan nokka-akselin hihnapyörältä löytyy jotkin keskipakopainot. Eli puolipuristin taitaa  löytyä tästäkin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

mesemies49

Yks hyvä konsti ja helppo jos ei oikein hallite jotain hommaa tiettää missä osaavat ja tekee sen rahan siinä työssä minkä osaa  ;)

konenikkari

#38
Oikea ajatus.
Jokaisen kannattaa tehdä sitä minkä varmasti osaa.
Ja tehdä sitä minkä osaa, sillä aikaa kun toiset tekee, sen minkä he osaa.
Minä esimerkiksi ansaitsen enemmän omaa työtäni tehdessäni, sillä aikaa
kun mitä maksaa esim. venttiilisäädön teettäminen, asiantuntijalla.
Ja venttiilisäädön toteuduttua, ei tarvi itseään syytellä,jos ei oikein onnistunut.
Takavuosina taksit mainosti "ota taksi tulee usein halvemmaksi"
Noihin sanoihin sisältyy, suuri viisaus.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

"Paljon turasit, paljon pilasit, viimmein kolvisi kylmeni" kirjoituttivat työkaverit yhden hautakiveen. Notta kyllä sitä osataan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Ok
Turata on täälläpäin tehdä jotain huonosti, eli joku voisi esim. turata ruuanlaitossa kun ruuat paloivat karrelle.
Satakunnassa tinurin hautakivessä lukee "paljon tinasit  paljon pilasit viimein kolvisi kylmeni" ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Rahamiehiä sitten. Jos tuntiveloitus ns. ammattilaisella on 70-100 euroa, niin ainakin itse joudun tekemään aika monta tuntia omaa työtäni, jotta tuollaiset summat saan puhtaana käteen.

Sillekin vaivalle voisi laskea hinnan, tai ainakin itse lasken, mikä aiheutuu huoltoon viennistä ja hakemisesta. Huollon jälkeen olisi silti epävarmaa, onko sovittuja hommia edes tehty asianmukaisesti. Vai onko venttiilit vain "kuunneltu", ja laskutettu esim. kolmen tunnin työ.

Jos yhtään on tuntumaa työkalujen kädessä pitämisestä, niin ei venttiilien säätämistä tarvitse kavahtaa. Mulle se on lisäksi osa harrastusta siinä missä muukin huoltaminen ja säätäminen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

En ole minkäänlaatuinen rahamies.
Siitä huolimatta jo aikoja sitten oivalsin että teen vain niitä töitä, jotka osaan.
Minulla siis ei ole varaa "kantapään kautta",
opiskella toisten jo osaamaa ammattia.
Ns. kantapään kautta opiskelu on tosin nykyisin korvattu käsitteellä:
Oppii lompakon kautta.
"Ota taksi, tulee usein halvemmaksi" ;)
PS. en pidä "  Huollon jälkeen olisi silti epävarmaa, onko sovittuja hommia edes tehty asianmukaisesti. Vai onko venttiilit vain "kuunneltu", ja laskutettu esim. kolmen tunnin työ"
asenteestasi.
Mutta tasapeli, et sinäkään välttämättä pidä minun asenteestani. ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Mulla on aika huonoja kokemuksia maksetuista huolloista. Siitä tämä asenne. Voihan olla sattumaa, että myös kaverillani on huonoja kokemuksia. Enkä edes syytä huoltomiestä, vaan tätä aikaa, jolloin kaikki haluaa kaikkea paljon, ja halvalla. Sitä sitten saa, vaikka ei haluaisikaan. En oikeasti tiedä tällä hetkellä yhtään luotettavaa huoltoa, johon Vespani voisin viedä. Huolloissa olen käyttänyt vain ja ainostaan siksi, että takuu säilyy. Huollot olen sitten tehnyt itse uudestaan, melko pian huollosta hakemisen jälkeen.

Oppirahat joutuu jokainen tee-se-itse mies maksamaan ajan mittaan. Silti se useimmiten tulee halvemmaksi, kuin työn teetättäminen. Ja tekemällä oppii aina uutta. Eikai kukaan ole seppä syntyessään, niinkuin sanotaan. Rakettitieteestä ei ole kysymys venttiilien säädössä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Näissä skoottereissa alkaa itse oheistyöt viedä sen pääosan ajasta jo perusmalleilta näyttävissä, saati sitten noista maxeissa, joissa on panelia ja paljon. Huolloissa voi tulla kiusaus antaa valosäätöä, ainakin ruuhka-aikaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04