Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxi skootterin venttiiliensäätö

Aloittaja kaahonen, 14.12.12 - klo:11:33

« edellinen - seuraava »

Juissi

#15
Mitä itse olen nähny, niin stongassa on ollu sytyksenmyöhästys vivulla (esim. Ural).
Puolipuristin on ollu pytyn kyljessä,tai kannessa erillinen painike.
Sytkää on myöhästetty sen takia, ettei potkis nilkoille.

Automaatti puolipuristimia on monenlaisia (sähkö, mekaaninen), mutta käsittääkseni mekaaninen automaattipuolipuristin perustuu keskipako (keskihaku, jos pilkutetaan) voimaan. (Yleensä, aina?, tämä on sijoitettu nokka-aksilan yhteyteen).
Tässä yksi malli:
http://www.sscycle.com/feature/featureview.php?s_id=10
Herää kysymys, vieläkö toi pyöräyttää venttiiliä, niinkun normi nokka, ilmeisesti.

Mekaaninen muuten samantoiminen, mutta se pitää itse laittaa päälle.

ts. alle tyhjäkäyntinopeuden kun kone pyörii, pitää jousivoima puolipuristinta päällä.
Kun koneen pyörintänopeus kasvaa keskipakovoima voittaa jousivoiman ja puolipuristin menee pois päältä.
Konehan ei käynnisty, ennenkuin puolipuristin on pois päältä, mutta se päällä saadaan moottori helposti "kunnon" starttinopeuteen.

Säätöä varten on mahdollista pyörittää kone sellaiseen kohtaan, missä puolipuristin ei vaikuta.

Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Juissi - 18.12.12 - klo:22:16
Säätöä varten on mahdollista pyörittää kone sellaiseen kohtaan, missä puolipuristin ei vaikuta.
Juuri näin ja helpointa löytää oikea kohta, on pyörittää konetta "ei missään tapauksessa startilla" rauhallisesti ja samalla yrittää sormituntumalla löytää se kohta, jossa pakoventtiilissä löytyy välys.

kales

Kymcottimen ohjeen mukaan venttiilien säädössä vaan pyöritetään merkit kohdalleen ja säädetään venttiilit. Välys 0,1mm ilmeisesti autopuolipuristin menee/on silloin pois päältä koska ohjeissa ei mainintaa muista tempuista.
Honda GL1800/08,
Kymco Xciting500/05

Partanen

Noin se mun kaverikin teki ensin, tietenkin. Sillä seurauksella, että pakoventtiilit vaikutti kantavan ja rajusti. Kun sitten otti puolipuristimen pois päältä, oli välystä rajusti liikaa. Eli ei ole ihan niin yksinkertainen juttu tämä, kuten ensin voisi ajatella.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kales

Onko pyöritetty oikeaan suuntaan ja siellä on kahdet merkit. On se perseestä jos toi manuska on väärässä
on Kymcon tehtaan korjaus ja huolto-oopus. ;)
Honda GL1800/08,
Kymco Xciting500/05

Partanen

Jos on kyse netistä saatavasta oppaasta, niin arvelen kaverin käyttäneen ihan samaa ohjetta. Olisko heittää linkkiä, josta sen oppaan saisin, niin katsellaan mitä siellä kerrotaan?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Seuraavana yksinkertainen ohje: ::)
Pyöritä moottoria sen pyörimissuuntaan.
Etsi paikka jossa on ns venttiilien "ristipiste".
Tällöin mäntä on yläkuolokohdassaan, ja pako on juuri sulkeutunut ja imuventtiili on juuri avautumassa.
eli molemmat venttiilit on samassa tilassa(molemmat vähän auki)
Kierrä moottoria tuosta kohdasta yksi kierrosta pyörimis suuntaan
tasan ja tarkasti, jolloin mäntä on taas yläkuolokohdassaan (YKK)
Säädä venttiilivälys ohjeen mukaiseksi.
That's it.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

No tuo oli liian yksinkertainen ohje. Siis noinhan venttiilit normaalisti säädetään. Tämä on eri juttu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

No ei ole, noin se toimii.
Keskipako puolipuristin ei ole tuossa kohtaa enää käytössä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

En usko, että kaverini olisi yrittänyt säätää venttiileitä niin, että nokka-akseli olisi ollut asennossa "vaihto". Eikä kai aiheen aloittajakaan? Ja kun on kerrottu, että merkkien ollessa kohdallaan vain pakoventtiilit kantavat, niin sekin kertoo jostain muusta kuin vain koneen väärästä asennosta. Nokka-akselin ollessa asennossa vaihto, pitäisi imuventtiilinkin olla hiukan auki, ja niinhän näissä tapauksissa ei ollut asian laita.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kaahonen

Kysyin asiaa maahantuojalta ja kyllä kaikissa venttiileissä 0,1 on oikea välys.
Ei mopolla mahottomia

kaahonen

Ei mopolla mahottomia

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 19.12.12 - klo:19:33
Kysyin asiaa maahantuojalta ja kyllä kaikissa venttiileissä 0,1 on oikea välys.
Onko joku muuta väittänytkään? :o

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 19.12.12 - klo:22:57
Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 19.12.12 - klo:19:33
Kysyin asiaa maahantuojalta ja kyllä kaikissa venttiileissä 0,1 on oikea välys.
Onko joku muuta väittänytkään? :o

Partasen poustauksesta nro 2 voisi joku näin päätellä että välys on jotain muut kuin 0,1. Viisastelu auttaa tässä tosi paljon, kiitos ja kumarrus.
Ei mopolla mahottomia

Partanen

Eipä tuo ohjekirjakaan voisi paremmin neuvoa. Kunhan nokka-akselien rattaissa on merkit ylöspäin, ja kampiakselilla merkki kohdallaan, niin eikun säätämään. Jos merkit ovat alaspäin, niin kampiakselia pitää kääntää yksi kierros lisää (tietenkin). Ohjekirjasta löytyy näköjään myös kuva pakopuolen nokka-akselista, muttei kuvan perusteella osaa päätellä miten se toimii. Onko siellä jokin ykssuuntaislaakeri? On jo nukkumaanmenoaika, joten en osaa toimintaa mielessäni hahmottaa tässä vaiheessa.

Enpä mä varsinaisesti tarkoittanut ottaa kantaa oikeaan välykseen, vaan tarkkuuteen säätämisen aikana. Parasta tietenkin katsoa niitä nokka-akseleiden nokkia, etteivät vaan yhtään paina keinuvipuja säädön aikana. Osui vaan niin hyvin silmään se, että kerrottiin pakoventtiilien kantavan reilusti. Ihan samalla tapaa kuin kaverilla olis tilanne.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003