Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moottoripyörille katsastus

Aloittaja Kone, 23.10.12 - klo:23:14

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#15
Kansalainen ne katsastamattomien ajoneuvojen lisääntyneet vahingotkin maksaa, kohonneina vakuutusmaksuina.Pakollinen liikennevakuutus kun on voimassa, on se otettu tai ei. Empä kyllä silti itsekään usko että vakuutusmaksut pienenis vaikka oliskin katsastus.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

oskuk

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 24.10.12 - klo:16:46
Moottoripyöräharrastajanakin tiedän, että en takuulla lähtisi viemään pyörääni konttorille katsastettavaksi talvikuukausina vaikka katsastusajankohta sinne osuisikin. Usein mulla pyörä on vakuutuksessakin vain pari kuukautta vuodessa. Tuosta johtuen mun puolesta leima saisi mennä ihan rauhassa pitkäksi ja kävisin sitten keväällä siellä konttorilla. Tiedän vain että en ole läheskään ainoa joka ei lähtisi pyöräänsä viemään konttorille ajokauden ulkopuolella.

Öö, nyt en tajua. Luuletko että kesäautot ja harrasteajoneuvot ja museoajoneuvot katsastetaan talvella? Miksi? Miksei kesällä?
Niin minä oman pakuni katsastan, usein syksyllä ennen talviteloille laittoa, tai keväällä ensimmäiseksi.

Ja miksi poliitikot mielestäsi pakottaisivat mp:t talvella katsastetaviksi? Mielestäni tuo on niin omituinen ajatus että siinä täytyy olla joku hieno juttu taustalla...

oskuk

Ymmärrän kyllä pointin, te ajattelette vain itseänne, omaa rahaa. Sitä kaiken kaatavaa 50e:n massiivista summaa, ja on ihan tpisarvoista jos liikenteessä olisi sen jälken kunossa olevia laillisia laitteita ;-)

-Zone-

#18
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 24.10.12 - klo:22:07
Ja miksi poliitikot mielestäsi pakottaisivat mp:t talvella katsastetaviksi? Mielestäni tuo on niin omituinen ajatus että siinä täytyy olla joku hieno juttu taustalla...
Kuinka suuri on tämänhetkinen mopo ja moottoripyörämäärä Suomessa? Kuvittelehan sitten se suomen moottoripyöräkanta sinne katsastuskonttoreille lähestulkoon samaan aikaan. Siihen päälle ne mopot ja normaalit muut vuotuiset katsastukset.  Ja aivan varmasti se pahin ruuhkapiikki sattuisi sinne kevääseen. Jos koko rulianssista aiottaisiin kunniallisesti selvitä olisi melkeinpä pakkokin hajauttaa ne katsastukset koko vuodelle kuten tehdään "normiautojenkin" kohdalla.

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 24.10.12 - klo:22:10
Ymmärrän kyllä pointin, te ajattelette vain itseänne, omaa rahaa. Sitä kaiken kaatavaa 50e:n massiivista summaa, ja on ihan tpisarvoista jos liikenteessä olisi sen jälken kunossa olevia laillisia laitteita ;-)
Kuules. Se 50 on toisinaan iso raha. Se voi sulle olla niin pieni että perseensä voisi pyyhkiä. Mulle ei. Muistan yhdenkin rahamiehen kun ravintolassa viskoi kolikot lattialle ja tokasi että mitä nuokin on rahojen joukkoon joutunut. No se ei kyllä ollut ottanut opetustunteja. Se oli ollu syntymästään saakka mulkku.
Joo katsastus motoille.., niin kuin se mukamas siihen laillisuusasiaan vaikuttaisi. Täällä on lyhyt ajokausi. Viimeisimpänä kesänä se puuttui oikeastaan kokonaan jos ei vesisateessa ajaa halunnut. Kevariverojen piti poistaa suomesta viritetyt mopot kokonaan. Ei poistanut. Mopokortin piti poistaa mopo-onnettomuudet. Ei poistanut. Pakkokatsastuksen oletetaan poistavan laittomat pelit liikenteestä. Saa olla aika naivi joka siihenkin uskoo. Ihan yhtälailla ne mopot on tulevaisuudessa viritettyjä, ihan yhtälailla laittomia. Ihan yhtälailla sakki rakentelee moottoripyöriään riippumatta onko ne muutokset laillisia. Se on seuraavan omistajan murhe muutenkin. (tätä on muutes jo nyt paljon). Katsastuspakko tulee aiheuttamaan sen että erilaisia kepulikonsteja kehitetään lisää. Se ei ole mikään autuaaksi tekevä. Se on realismia. Kyse on tietysti asenteista, mutta katsastus on siihen väärä lääke.

Suomalaiset on pääosin juuri tuollaisia, kuin kirjoituksesi kuvaa. Kun päättäjät keksivät jonkun uuden maksullisen pakkojärjestelmän. Oli se sitten autovero tai muu, niin normisuomalainen sanoo kiitos kun sille lätkäistään riittävän ylipuhuvat perustelut.

Kone

Eihän Suomen päättäjät, tätä katsastus villitystä oo "keksineet". Kyllä se taaskin tuolta eu:sta on kotosin.

Ei tämä katsastus, tule millään tapaa parantamaan turvallisuutta. Rahastusta tämä on.

-Zone-

Eikös se ole ihan sama missä maassa ne päättäjät on jos ne meidän säädöksiin vaikuttaa ?

viisnelonen

#21
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 24.10.12 - klo:19:17
Ikävää että katsastus koetaan vain kepiksi, ei porkkanaksi.
Suurin osa meistä pitää moponsa ja moottoripyöränsä kunnossa oman turvallisuutensa takia.
Voisiko katsastus olla vapaaehtoinen, kuten esim. kodin turvalukitus jolla saa alennusta vakuutusmaksuista. Ja olisikohan se katsastustodistus esim. myydessä, jälleenmyyntiarvoa nostava.

Juurikin vapaaehtoisuuteen perustuu mm veneilyn vakuutukset ja katsastukset. Yksityisen omistamassa ja käyttämässä vapaa-ajan veneessä ei ole pakko olla yhtään vakuutusta tai tehdä katsastusta.
Ja homma toimii ihan hyvin. Sitten jos haluat kuulua johonkin veneilyseuraan niin alkaa jo pakottamaan ..

Edit: Tää nyt vaan tuli mieleen.. Eikä ole niitä vesiliikenne ajokorttejakaan...  Siksi kait joillakin onkin hätä saada ne veneilijöiden ajokortit ja sitten päästäisiinkin jo vaatimaan katsastuksia ja pakollisia vakuutuksia ihan niinkuin maantieliikenteessäkin.. 
Näinhän tää on menny maanteilläkin, ensin ajokortti/rekisteröintipakko sitten pakollinen liikennevakuutus ja jollei muut niin ainakin vakuutusyhtiöt parkuu katsastusten perään.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#22
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 24.10.12 - klo:22:10
Ymmärrän kyllä pointin, te ajattelette vain itseänne, omaa rahaa. Sitä kaiken kaatavaa 50e:n massiivista summaa, ja on ihan tpisarvoista jos liikenteessä olisi sen jälken kunossa olevia laillisia laitteita ;-)
Oletko tosiaan noin typerä vai trollaatko? Tajuatko miten paljon tuolla viidellä kympillä saa osia? Se on se summa millä pääosan skoden osista ostan vuodessa. Valitse niiden osien tai inssin välillä joka toteaa että vikaa on jonka **** tarkkaan tiedän itsekkin. Etuhaarukan laakeri on ainoa paikka johon en ole joutunut kajoamaan vielä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 24.10.12 - klo:19:41
Kansalainen ne katsastamattomien ajoneuvojen lisääntyneet vahingotkin maksaa, kohonneina vakuutusmaksuina.Pakollinen liikennevakuutus kun on voimassa, on se otettu tai ei. Empä kyllä silti itsekään usko että vakuutusmaksut pienenis vaikka oliskin katsastus.

katsastamaton ajoneuvohan on ajokiellossa. Miksi vakuutusyhtiöt ei menettele ko vahinkotapausten kanssa kuten esim rattijuoppojen kohdalla, korvausvastuu kuljettajalle joka ajelee vaikka ajoneuvo ajokiellossa..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Kone

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 24.10.12 - klo:23:08
Eikös se ole ihan sama missä maassa ne päättäjät on jos ne meidän säädöksiin vaikuttaa ?

Minusta ei ole sama. Niin kun hyvin huomaat tässäkin tapauksessa. Mutta se on taas politiikkaa ja ihan toinen juttu.

Ihan, kun täälläkin Suomessa ei olis jo nyt tarpeeksi, pykäliä ja asetuksia. Ja Brysselistä tulee lisää, kun omat ei riitä.

-Zone-

Lopputuloksen kannalta tarkoitin. En sitä pitäisikö näin olla.

Midland

Siis myös katsatuskonttorit on tätä vastaan. 2-pyöräisiä katsastettavia on vähän ja konttorit joutuisivat investoimaan laitteisiin ja henkilökunnan koulutukseen paljon-älyttömästi. Se taas tietää kallista katsastushintaa. Yhtenä ainoana EU-asiana-Suomi on tätä vastaan! Viritetyt mopot ja pahaääniset moottoripyörät pitää vaan ottaa tehovalvontaan silloin kun on niitten ajokausi. 50€ on iso raha, siks mä ajelen skodella. Ihan hienoo, jos jotkut tienaa hyvin ja voi tankata 100€ auton tankkiin joka viikko. Mut ihan näin ei oo kaikilla. Mulla toi skode on hyötyajoneuvo johon rahat riittää ihan hyvin. Tommonen 50€+korjauskulut ja hankaluudet 15v vanhaan skootteriin tuntuu NIIN älyttömältä-huh! Huollan ja korjaan tota ihan ohjekirjan mukaan, vaihdan renkaat kun ne on lopussa jarrupalat jne. Eihän noilla kertakaikkiaan aja, jos jotain on pielessä. Tämähän ei mee noin kaikilla 15v nuorilla hurjilla. Ja taas kaikki on maksamassa-pääh!

Midland

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 24.10.12 - klo:16:07
Mikäs teillä on katsastusta vastaan? Pitäisikös se poistaa autoistakin?
Ei sinänsä, mut on se eri juttu kuljettaa 1000kg rautaa ympärillään verrattuna 50-200. Sillä 1000kg:llä saa aika rankempaa tuhoa aikaseks. Mä en vaan tahdo ymmärtää tätä rahastusta-meitä on niin vähän. Seuraavaks parkkimittarit tänne hankoon? Sitä on ehdotettu..

Kone

Onko kaikilla katsastusmiehillä edes A- korttia. Oottele siinä sitten "Perttiä", että tulee ajamaan, kun sillä on.

konenikkari

Ja kun "Pertti" saapuu paikalle, hänellä on vain "ajolupa", ei hän ko. ajoneuvon tekniikasta mitään ymmärrä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)