Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Helkama skootteri vika!

Aloittaja Rampekor, 19.03.20 - klo:14:32

« edellinen - seuraava »

Rampekor

Helkama skootteri sc 2(nelitahti)vm. 2008 ei talven jälkeen lähtenyt käyntiin. Kaikki mahdollinen tehty. Bensa vaihdettu, /saa bensaa. Kaasarit/2kpl putsattu/vaihdeltu, tulppa, Puola, jännitteensäädin, valovastus, venttiilit tarkistettu. Falmex Oy.n(helkama huolto) mukaan cdi Boksi vika...
mutta ei tuohon malliin enää saatavissa mistään,
.. eikä näköjään saa mistään uutta. Nyt bokseja 7 kpl, ja vain kiinan rajoittamattomalla, lähtee käyntiin, ja käy tyhjäkäyntiä, mutta ei ota kierroksia,... ei voimaa. Myös muutama samanvuotisella?kolari Helkaman boksilla vaivalloisesti käyntiin. Niin, että onko tietoa, ja kokemusta varsinkin tuon boksin suhteen?

Palosella

Onhan ilmanputsari ja pakoputki auki?

Mulle tuli kerran huoltoon yks Suzukin skootteri, joka ei ottanut kierroksia ja siinä ei ollut tehoa ollenkaan. Siinä tulvi kaasari, vaihdoin sen kun neulaventtiiliä ei saanut pitämään. Lopullinen syy oli tukkeutunut ilmanputsari. Päällepäin näytti ihan puhtaalta, ja paineilmalla puhaltamisenkaan jälkeen siitä ei mennyt ilma läpi. Uuden putsarin jälkeen ei mitään ongelmaa.

Rampekor

Kyllä ilmanputsarin tarkistin, ja pakoputkeakin koputeltu vasaralla. Virrat siitä oli hävinnyt talven aikana(edell. talvi) Nyt edelleen Kipinä tosi heikko, ja nopea.se vähä sininen kipinä näkyy vain pimeässä, ja vilistää kuin singerin ompelukone. Kukaan tunnu tietävän mitä se cdi tekee. Joku varaosista,... että sytysennakkoa säätelis? Jos se kaveri joka oli viemässä huoltoliikkeeseen saman ongelman takia ottaisi yhteyksiä, kun tiedot hävinny!

Coastside

Kaasutin: Et tarvitse kokeillessa.
Tulppa: Vaihda se uuteen tai 100 varmasti toimineeseen
Puristuspaineet: On oltava selvät kun polkimesta koetat
Kipinä: On oltava kirkas sinivalkoinen
Maadoitus on tarkistettava

Kun kaasari on pois, niin imuaukosta hieman (teelusikallinen) bensaa ja käynnistysyritys. On hyvä tarkistaa ettei kammioon ole tulvinut bensaa. Se selviää ilman kaasutinta pyörittäen. Jos haisee bensa, on sitä kammiossa. Se pörähtää hetkeksi käymään liki oikealla seoksella ja siltä osin kaikki toimii. Vika on silloin kaasarissa tai putsarissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Rampekor

Uudet,... tulppa, tehopuola, bens.suod, ja vielä kerran Kiinasta alkup? boksi. Remonttiin vasta kesällä mökillä! Kaikki tieto tarpeen, kun on tuota ikääkin. Lapsenlapsille,...
kun oli niin hiton hyvä aikansa. Muuten,kun ostin sen käytettynä siinä oli akku +Boksi välissä sulake palanut, ja boksin liittimessä - Toimi silti, paitsi oli ajaessa nykimistä. Ei paljon haitannut, mutta olikohan oiretta!?

Coastside

#5
Kiinalaisten perisynti on kehnot johdot ja liittimet. Niistä vika usein löytyy.

Jos olet tapellut sen kanssa hartaasti eikä vikaa löydy niin luovuta ja etsi joku jolla on intoa ja kokemusta. Jos vain sattumalta saat käymään voi vika taas olla edessä. Siksi systemaattisuus auttaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Rampekor

Nämä skodessa olevat ei ole kiinalaisia, ja ovat uusia....räplätessä puola kärähti. Staattorinkin tarkistin noin päällepäin ja hyvältä näytti.

joni_k

otat vauhtipyörän puolelta suojan irti ja miltä näyttää pick up coilin, eli liipaisukäämin etäisyys vauhtipyörän siihen kohoumaan? eihän ole ruisteessa? mökkimopoillessa voi yllättävän paljon kertyä moskaa tonne magneeton puolelle, ku sitä tulee ihan asfalttiajossakin yllättävän paljon. paksu kerrostuma.

Coastside

En ala kinaamaan mistään sen mopon piirteestä. Jos se ei ole suomihelkama se on kiinankuraa joissa on tyypillistä sähköviat ja variaattoriviat. Itse moottori ja perä ovat yllättävän varmoja.

Sähkövikoihin on hyvä keino: Korvaa kaikki sytyksen johdot erillisillä johdoilla ja CDI:n voi siirtää kuivaan paikkaan puolan lähelle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Rampekor - 19.03.20 - klo:14:32
Helkama skootteri sc 2(nelitahti)vm. 2008 ei talven jälkeen lähtenyt käyntiin. Kaikki mahdollinen tehty. Bensa vaihdettu, /saa bensaa. Kaasarit/2kpl putsattu/vaihdeltu, tulppa, Puola, jännitteensäädin, valovastus, venttiilit tarkistettu. Falmex Oy.n(helkama huolto) mukaan cdi Boksi vika...
mutta ei tuohon malliin enää saatavissa mistään,
.. eikä näköjään saa mistään uutta. Nyt bokseja 7 kpl, ja vain kiinan rajoittamattomalla, lähtee käyntiin, ja käy tyhjäkäyntiä, mutta ei ota kierroksia,... ei voimaa. Myös muutama samanvuotisella?kolari Helkaman boksilla vaivalloisesti käyntiin. Niin, että onko tietoa, ja kokemusta varsinkin tuon boksin suhteen?

Tarkista saako se ilmaa kunnolla. Ilmanputsarin tötterön ilmanottoaukkojen verkkoon kerääntyy jotain ajaessa ja se voi mennä kokonaan tukkoon. Säädä tyhjäkäyntiseosruuvia vähän aukipäin. Pumppaa pari kertaa kaasua nopeasti ja starttaa heti. Starttispraytä voi suihkutella ilmanottoaukkoon samalla kun kääntelee kaasua, näkee johtuuko ongelma bensan puutteesta.