Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

AC vai Dc valot

Aloittaja konenikkari, 31.07.14 - klo:13:29

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Valot voi moposkotussa toimia joko DC tai AC sähköllä.
DC sähköllä toimivat valot saavat energiansa pääosin akusta ja moottorin käydessä myös skotun latauslaitteistosta.
Hyviä puolia:
Valo on lähes yhtä kirkas riippumatta moottorin kierrosluvusta.
Valo toimii vaikka ei mopo käy.
Huonoja puolia:
Järjestelmään liittyvä tasasuuntaus syö osan valon tehosta.
Kuormittaa akkua vaikka ei mopo käy.
Saattaa kuormittaessaan pudottaa DC syttylaitteilla jännitteen niin pieneksi ettei kipinää enää tule, ollenkaan.
AC sähköllä toimivat valot saavat energiansa suoraan lataus/valokäämistä.
Hyviä puolia:
Valo syttyy mopon käydessä ilman erillistä valokytkintä.
Tasasuuntauksen aiheuttamat tehohäviöt puuttuu.
Johtimissa kulkeva AC ei aiheuta hapettumista.
Huonoja puolia en nyt tähän hätään keksi, ehkä joku keksii  ::)
Ja ilimankos kaikkien aikojen parraassa moposkotussa ompi AC valot hi

Dc valot taitavat olla olla perinteen ja silloisen lainsäädännön mukaisia.
Moposkootterissakin täytyi olla parkkivalo, jos jättää parkkiin  :o :o
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#1
Tähän osioon voisi joku taitava, löytää tai tehdä luettelon moposkotuista joissa on varmasti myös DC sytytyslaitteisto, ja dc sytytysboxi.
Plussaa on jos, eksoottisimmissa, olisi myös johdinjärjestys, jos poikkeaa perinteisestä
http://i905.photobucket.com/albums/ac258/bashan_2010/Technical/CDI_Pinout-1-1.jpg
Myös otsikon vois vaihtaa, muotoon "AC vai DC", minä en osaa vaihtaa sitä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

A_sentaja

Himmeän hämärä muistikuva olisi, että ainakin suzuki käytti mopoissaan DC virtasta... Olen ainakin 2000 luvun alkupuolella semmoisia parikin korjannut.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jwalk

Sym jet sportx. Valot ja cdi pelaa tasasähköllä

konenikkari

Kiitos jwalk, myös sym orbit taitaa olla DC CDI.llä varustettu  :)
Poikkeaako sym jetin liitinjärjestys laittamastani kuvasta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

jwalk

#5
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.02.16 - klo:15:32
Kiitos jwalk, myös sym orbit taitaa olla DC CDI.llä varustettu  :)
Poikkeaako sym jetin liitinjärjestys laittamastani kuvasta.
Juu, liitinjärjestys mielestäni aika uniikki. tuommosen töherryksen väsäsin: http://aijaa.com/eQLtqU
Melkosen hankalaa löytää boxia tuohon, mikä kävisi  tohon "heittämällä" ,tai, ne harvat mitä löyty, oli todella hinnoissaan.
Tilasin eBaysta kymcon boxin, http://www.ebay.com/itm/261876569737..Liitinjärjestys uusiksi ja hyvin pelaa :)

Tuossa tosiaan vain neljä johtoa. Sammutus tapahtuu joko: virtalukko katkaisee käyttöjännitteen, tai tappokytkin pickupin signaalin

Coastside

#6
Vaihtovirtavaloihin ei onnistu xeonvalojen asennus. Syttyminen on arpomista ja toiminta katkeilee. Kokeilin baotian perusmalliin tasasuuntaamalla virran. Akulta virran ottaen ne toimivat. Merkki on Moto Hid kiinasta. Kanta kävi kun taivutin koskettimet sivuun. Sovitteista yksikään ei sopinut. Valokuvio oli kapea viiru ja ruksi keskellä ja paljon hajavaloa. Ajokelpoinen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.02.16 - klo:09:26
Vaihtovirtavaloihin ei onnistu xeonvalojen asennus. Syttyminen on arpomista ja toiminta katkeilee. Kokeilin baotian perusmalliin tasasuuntaamalla virran. Akulta virran ottaen ne toimivat. Merkki on Moto Hid kiinasta. Kanta kävi kun taivutin koskettimet sivuun. Sovitteista yksikään ei sopinut. Valokuvio oli kapea viiru ja ruksi keskellä ja paljon hajavaloa. Ajokelpoinen.
Mulla kyllä pelas kiinanxenoni kiinanmopossa ihan vaan tasurin kanssa. Oli tosi pari isohkoa elkoakin tasaamassa

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 24.02.16 - klo:15:02
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.02.16 - klo:09:26
Vaihtovirtavaloihin ei onnistu xeonvalojen asennus. Syttyminen on arpomista ja toiminta katkeilee. Kokeilin baotian perusmalliin tasasuuntaamalla virran. Akulta virran ottaen ne toimivat. Merkki on Moto Hid kiinasta. Kanta kävi kun taivutin koskettimet sivuun. Sovitteista yksikään ei sopinut. Valokuvio oli kapea viiru ja ruksi keskellä ja paljon hajavaloa. Ajokelpoinen.
Mulla kyllä pelas kiinanxenoni kiinanmopossa ihan vaan tasurin kanssa. Oli tosi pari isohkoa elkoakin tasaamassa

Riittävän tasasuuntauksen lisäksi, taitaa noissa olla aika ahdas, jännitekynnys.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

http://www.monsterscooterparts.com/scooterparts/street-categories/cdi/scootercdiguide

CDI:n valintaohje.

Mietin vaatiiko boxi genun vaihtovirtaa vai kelpaako tasavirta? Ajattelin testilaitteen tekoa.  Liipkaisukäämiä voi ohjata porakoneella ja mutterikannalla tms.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Miksiköhän, cdi laitteita myyvät eivät kerro onko kyseessä DC/AC syttylaitteisto, vai eivätkö vain osaa.
Tuostapas tulikin mieleeni, ilmaisu Minä En Nyt Vaan Osaa.
Ilmaisu MENVO, sopisi minulle useinkin ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)