Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Paras 2-t kuristustapa?

Aloittaja VariJari, 30.08.11 - klo:07:41

« edellinen - seuraava »

VariJari

Kyseessä olisi tämmöinen nykyaikainen AM6 koneella varustettu enduro (anteeksi tämä ;) yleis tekniikka kyssäri kuitenkin..), 2-tahtinen siis, niin olisi tarkoitus rajoittaa tuota kulkupuolta järkevästi. Kuristuksia kyseisessä mopossa ei ole kuin alkukäyrän pienennys reikälevyllä/putkella joka siis käytännössä hävittää 2-tahtisen tehoalueen ja kone ei kovin optimaalisesti tietty toimi. Rajottamattomana kone toki toimii ja kiertää kuin eläin mutta jos nopeuden rajoittaa asiallisiin lukemiin välityksillä niin tietäähän tuon että kone ei ehkänä pitkään kestä.

Kysympä siis oikeilta 2-t tietäjiltä että tykkäisikö kone pahaa jos rajoituksen tekisi vasta ennen äänenvaimenninta/äänenvaimentimessa pienentämällä rööriä niin että kone saisi kiekua rauhassa tehopiikin mutta prikalla tekisi loppuputkesta sen verran ahtaan että viimeinen 1000 tai joitain rpm leikkautuisi vahvasti,  eli sillä saisi huiput rajoitettua asiallisilla välityksillä ja ylikierrätyksen vaaran pois?? Eli tekeekö tuollainen ahistus pahaa koneelle... lähinnä mietityttää miksi alkukäyrä ahistusta käytetään jos änkkärin puoleinen hoitasi asian "asiallisemmin"?

Harrastelussa: bt49qt-12

ramba

Itse en lähtisi ainakaan tuolla tavalla röörejä ahistelemaan.. Ei se moottori varmasti tykkäisi hyvää. ::)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

VariJari

Perusteluja? Miksi on huonompi kuin suomeen tuoduissa olevat muut kuristukset? Missä vaiheessa se loppupään kuristus tulee huonoksi, eli millä pakoputken halkaisijallalla (paisuntakammiolta lähtevä)  tulee konetta "särkeväksi"? 

Vrt. rajoittamattomia 2-t skoottereita joissa änkän päässä "9mm pilli" (karrikoitu esimerkki)

Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

#3
Kurit on parempi tehdä imupuolelle, koska soppaa tulee vähemmän ja putki vie pakokaasut hukkaamatta tehoa jota putkea kurien, turhaan tuotettaisiin sitä ennen, joka vastaisi sitä että panis jarrun laahaamaan tms.
Putken resonansseja ei kannata mennä sokkona sotkemaan. Voi polttaa männän tai lisää kulutusta.

Kaasarin luistin rajoitus kuormitettuna niin että kierrokset rajautuu haluttuun tasoon. Tai pienempi kaasari. Myös putsarin resonanssien muokkaus jotta se teho sattuu hakuttuun kierroslukuun.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Itse lähtisin kanssa rajoittamaan luistia eli rajaisin kierrokset haluttuun tasoon. Silloin muut suhteet pysyy oikeina. Samanlaisia ratkaisuja on mm. mönkijöissä.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

TT kevareita on ainakin kuristettu A1 tehoisiksi laittamalla luistin sisään pätkä putkea, joka estää luistia nousemasta ylös asti. Kuristusmenetelmä, joka ei ole vahingollinen moottorille. A1 katsastuksessa tulee rekisteriotteeseen merkintä, minkä verran kaasukahva kiertyy. On helppo kuristustoimenpide.

Pakopuolen kuristukset on aina moottoreille haitallisia. Pakopuolen kuristukset (kuristelevyt) nostaa pakolämpötiloja ja sitäkautta männän lämpötilaa. 4T moottorissa myös pakoventtiilin lämpötilaa. Lisäilmankin tuominen pakokaasuihin 2T moottorissa on kyseenalaista, johtuen 2T moottorin toimintaperiaatteesta.

Ihanteellinen kuristustapa on mitata ajoneuvon nopeutta ja rajoittaa vasta kun on saavutettu ennalta määrätty nopeus. Näin moottorin koko tehoalue on käytettävissä esim kiihdytyksessä. Enduromallisessa mopossa maastossa tämä on ainoa järkevä rajoittamistapa.

Sen toteutus ei ole ihan helppoa. Omia ajatuksia rajoittimeksi : http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=2548.msg37898#msg37898

VariJari

Kaasuttimen rajoittamisen kanssa tilanne on hiukan huono kun muuten kurittomana kone vinkuu osakaasullakin korkeille kierroksille... (4-t skoden kohdalla tuo on vielä hirmu huono tapa rajottaa, kulkee melkein samat mutta ei vaan kiihdy mihinkään)
Pitäisi melkein rakentaa paisari osa putkesta maksimiteho kierroksia laskevaksi (vrt. tehoputkilla yleensä tehohuippu nousee ylös)  Paisarin rakennus taas on melko vaikea vaikka laskentakaavat ja tekniikat olisikin saatavilla.

Oikea nopeudenrajoittimen kyhäys taas vaatisi turhan paljon paukkuja, vaikka tilausta moiselle laitokselle varmaan olisi..
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

Onkos se kaasukahva kaksiasentoinen?  ;)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#8
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.08.11 - klo:12:54
Onkos se kaasukahva kaksiasentoinen?  ;)
Tuo on tietysti hyvä pointti, mutta tässä taidettiin ajaa takaa sitä, että jos virkavalta testaa mopoa. Niillähän kun on välillä näitä moporatsioita koulujen parkkipaikalla. Aina ei siis tehdä testauksia siksi, että tienpäällä olisi siihen aihetta.

Lainaus käyttäjältä: VariJAri - 30.08.11 - klo:12:21
Paisarin rakennus taas on melko vaikea vaikka laskentakaavat ja tekniikat olisikin saatavilla.
Lisäksi kuinka laillista se olisi. Siis vaikka se tehon tuomisen sijaan kuristaisi. Eikös nykyään mopoissa nuokin pidä olla jollain merkinnällä hyväksyttyjä (läpäisseet äänimittaukset jne..)

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.08.11 - klo:12:54
Onkos se kaasukahva kaksiasentoinen?  ;)

Nuorilla tuppaa olemaan, ei auta ohjeistus tai koneen kilahtamisen pelko.. jossain muualla kuin suomessa noiden kiertämistä haittaa lopussa ne sopivat välitykset.. täällä jos laittaa 50km/h välityksillä maksimiksi niin kuis pitkään kestää "normitehoinen" 2-t?

Nyt on rajoitettu alamäkivauhtikin välityksillä jonnekin 60km/h ja normi vauhti alkukäyrän putkella suunnilleen 55km/h todellista.. aivan nuhainen mutta sillä kai sitä pitää mennä jos ei tuo ylätehon kierroksien rajoitus onnistu/kannata "prikka änkkäriin" menetelmällä..
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

#10
Samaa moottoriversiota on eri teho ja vääntökäyrin. Jos sattuu olemaan tehokone, voi osien vaihdolla kesyttää sitä. Putken vaihdolla helpoimmin.

Yksi helpohko keino on vaihtaa toiseen kesympään malliin ja varmistaa ettei sitä muuteta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pena

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.08.11 - klo:13:49
Lait ei kumarra realiteettejä. Mopolait luotiin turvaamaan sekä valmistajien asemaa tehdä halpoja ajokkeja myös ja suoda edullinen moottoriajoneuvo tarvitseville. Tekivät rajoituksia jotka takasivat sen että moottoripyörien menekki jatkui ja mopo kelpasi vain rajoitetusti käyttöön. Painoraja esti kunnon varustamisen ja tehoraja mielekkään ajamisen, jossa tilanne säätää nopeutta. 40 - 45 kmh ei nykyvarusteilla ja ajoradoilla ole enää mielekäs. Ainakin kuljettaja ja tilannekohtaista joustoa pitäisi olla. Trendi on vain niin että koko mopoluokka halutaan ajaa alas väärin suunnatuin kustannuslisin ja tiukoilla rajoituksilla.

Samaa moottoriversiota on eri teho ja vääntökäyrin. Jos sattuu olemaan tehokone, voi osien vaihdolla kesyttää sitä. Putken vaihdolla helpoimmin.kyllä se olis asiaa että yli 18vuotiaat sais ajaa sen minkä mopolla pääsee
kyllä se olis asiaa että yli 18vuotiaat vois ajaa mopolla sen minkä pääsee, kuristusten poistolla 60-70km tunnissa.onnettomuudet ei johdu vauhdista vaan 15-17v ottavat turhia riskejä ja menohalut on kovat, vaikka vastuu on rangaistusten suhteen alempi kuin iäkkäämmillä täten ei tarvitsisi kansalaisen saman vertaisuuteen perustuvaa kohtelua toteuttaa.olis mielenkiintoista tietää ikäjakauma onnettomuustilastoista jotta voisi verrata ikääntyvien moposkootterikuskien onnettomuusalttiutta suhteessa nuorison.no tulihan mielipide julki vaikka radikaalina ajatuksena ei ikinä menis läpi eu:n päättävissä elimissä

-Zone-

#12
Samankaltaisia ajatuksia tuli pohdittua. Heitän nyt lainauksen itseltäni toisaalta:
Lainaus käyttäjältä: -Zone-
Lainaus käyttäjältä: khorOngelmana ei olekkaan, että kestääkö suurinosa uusista mopoista jarruineen ja hallintalaitteineen yli 70km/h nopeuksia, vaan pullonkaulaksi muodostuu perus 15v nassikoiden ajotaidot ja korvien väli.
Hmm.. Miksi ei voisi olla 2 eri luokkaa mopoillle. Kuljettajan ikä määräisi, millainen se alla oleva mopo voi olla. Ihan kuten esim moottoripyörän A1 / A Korttikin määrää. Itseä näin aikuisena risoo olla kaupungissakin tukkona jos ajaa vain mopon laillisia nopeuksia. 60Km/h kulku on mopolle jo täysin riittävä. Siihen kykenevä mopo kiihtyy liikennevaloistakin lähdettäessä muun liikenteen tahtiin.

Idea on olla osa kaupunkiliikennettä. Ei tulppana siellä. Kaupunkiliikenteen ulkopuolella pärjää paremmin, vaikka ei kuuttakymppiä kulkisikaan. Tietty kyseinen mopo täytyisi olla tyyppihyväksytty siihen kuuden kympin vauhtiin ja tiedot rekkarotteessa, mutta mietin miksi näin ei voisi olla mopojen kohdalla. Uskoakseni moni muukin aikuinen ottaisi laillisen 60km/h kulkevan mopon mielihyvin vastaan.

Tuo täyttäisi kevytmoottoripyörän ja nykymopon välisen tilan. Kevarissa tahtoo olla vakuutukset tuntuvasti mopoa suuremat. Tiedän useammankin aikuisen, joka ei valinnut kevaria juuri vakutusten suuruuden vuoksi ja mopollaakin ajavat taas harvoin sen vaatimattoman laillisen nopeuden vuoksi.
Mielipiteitä?
Ehkä nopeus saisi sittenkin olla 65km/h, mutta pointi on että olisi ns. väliluokka mopon ja kevarin välissä. Valvonta tienpäällä samoin kuin moottoripyörissä ja autoissa. Rekisterikyselyllä selviäisi onko kyseinen ajokki oikeutettu suurempaan nopeuteen. Kuljettajaahan siitä ei tiedä, mutta ei se kerro sitä moton tai autonkaan kohdalla. Tuskin kukaan kehtaa väittää etteikö kysyntää olisi.

Koko mietintä ja keskustelu lähti siitä, että itselläni kun on tuo 1988 mallinen 125cc RD yamaha. Sillä saa ajaa satasen rajoituksella sataa, moottoritiellä 120 rajoituksella 120km/h ja täysin laillisesti, mutta mallin ikä huomioiden paremmalla rungolla, jousituksella, jarruilla, ajo-ominaisuuksilla varustetulla nykypäivän mopolla ei saa ajaa kuuttakymppiä. .. Eli jokin asiassa kaipaisi mun mielestä jo päivittämistä..