Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pytyn+männän vaihdon jälkeen ongelmia

Aloittaja Raudt, 02.08.11 - klo:01:46

« edellinen - seuraava »

Raudt

Skode on Keeway F-Act 2-tahtinen 08, ajettu 11000 km, kiinni ollut melkein alusta asti piristyssarja (kuriton alkukäyrä, isompi suutin (57.5, vakio on 50) ja keveämmät rullat)

Kone lämpöleikkasi tuossa muutama viikko sitten, männässä oli ilkeät jäljet ja toinen renkaista jumissa urassaan.

Tilasin MC-Scatterilta Narakun pyttysarjan (en löydä sitä enää nettisivuilta...), tuli siis vaihdettua pytty, mäntä, männäntappi, männäntapin neulalaakeri ja sekä pytyn alapään että kannen tiivisteet. Sarja ei ole sama kuin vakio, männässä on pari ylimääräistä porttia (liittyy imupuoleen) ja olisko sitten pytyn portit hitusen avarammat vakioon verrattuna - mene ja tiedä. Halpa hinta saneli valinnan.

Mutta mutta, mopo on laiska ja hengetön, vääntöä puuttuu. Tasaisella kulkee kyllä (ennen pitkää) joten kuten, mutta pienemmillä kierroksilla ei sitä vääntöä tahdo löytyä. Ylämäissä hyytyy totaalisesti.

Kone käy kauniisti ja lähtee käyntiin todella hyvin, tehoja vaan ei ole. Toki huomioin sisäänajon siinä määrin, etten ole ole huudattanut kovilla kierroksilla ja muutenkin olen yrittänyt vaihdella nopeutta.

Öljypumpun toiminnan tarkistin. Ilmanputsarin sisälle kurkkasin jokunen aika sitten, taisinpa pestäkin (ja öljytä) sen. Tulpan tarkistin, on kauniin kahvinvärinen. Kaasuvaijerin toiminta tarkistettu - se avaa luistin kokonaan. Kurkkasin pakarin sisällekin, onhan seinämissä likaa, mutta ei se tukossa näyttäis olevan (paisarin sisällä olevan "tavara" (säleikkö tms.) näyttäis suht' puhtaalta lampun valossa tiirailtuna). Sitä kumista imukaulaa vai-mikä-se-on hipelöin äsken ja ainakin päällisin puolin vaikuttaisi olevan kunnossa, ainakaan päällä tai sivuilla ei halkeamia (alle ei näe irroittamatta sitä).

Käy siis kauniisti, muttei lämmettyään reagoi kaasun kääntelyyn oikein mitenkään. Kylmänä röpöttää, niinkuin on tuolla isommalla (57.5) suuttimella aina tehnyt. Vaihdoin tuon kun epäilin käyvän liian laihalla. Suurimman osan kilometreistä olen ajanut vakiosuuttimella (50).

Onko ideoita?



Edit. Ainiin, Narakun sarjassa oli mukana myös eräänlainen poimutettu ohut "liuska", jonka epäilin olevan tarkoitettu toisen männänrenkaan alle... ehkä keskittämään mäntää? Onko kukaan koskaan kuullut tuommoisista? Jätin laittamatta, koska "liuskan" kanssa rengas oli todella tiukka painaa kiinni. Mitään ohjetta ei mukana tullut, esim. siitä kumman renkaan alle se kuuluu, jos edes kuuluu. Vaikea uskoa ko. härpättimen vaikuttavan tiiviyteen?

Coastside

Tiiviysasiat tulevat mieleen vaikka otteesi tuntuu kyllä hyvin huolelliselta. Se ei vain saa seosta. Kaikki palikat vain tarkistukseen helpommasta alkaen.

Putkikin tukkeutuu ajanoloon ja se saa tekemään sylinteri/mäntäremppaa monasti turhaan.

Se liuska oli täällä jutteluissa jossain ja taisi olla yamahan keksintöjä pitää mäntä asennossa?  Tiiviyteen se ei vaikuta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Raudt

Juu, kiitos Coastside ja pekpel.

Täytyy varmaan vielä tutkailla sitä palikoiden tiiviyttä (koskapa, kylmällä koneella pelaa melkeinpä ärhäkästi, mutta kun automaattiryyppy on sulkenu ryyppykanavan, meno laiskistuu -> seos menee laihalle??). Ja toi mitä Coastside kerroit oli kiinnostavaa tietää tosta männänrenkaan alle tulevasta suikaleesta.

Kiinnileikanneella männällä taisi puristuksia olla joku 3,5 baaria ja uudella kahdeksisen (olin aika jurrissa kun mittasin, en tarkkaan muista). Pitääpä vielä uudemman kerran mitata kunnolla, myös pitäen kaasu auki (tätä en silloin tiennyt).

Samppa

Myös imukanavan läppäventtiilin kunto ja itse läpät voivat vaikuttaa (läpät sulkeutuvat kunnolla). Muistaakseni joskus itselläni toimi toisella pytyllä hyvin ja toisella ei, ennen kuin kevensin läppiä. Oli nimenomaan ongelmia alakierrosten vääntöalueella, mutta tosiaan imuvuotojen etsimisestä ja seoksen säätämisestä liikenteeseen.

Pääsikö muuten kampikoneistoon mitään silppuja, kun leikkasi? Tsekkasitko samalla stefojen kunnon?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Raudt

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 03.08.11 - klo:10:02
Myös imukanavan läppäventtiilin kunto ja itse läpät voivat vaikuttaa (läpät sulkeutuvat kunnolla). Muistaakseni joskus itselläni toimi toisella pytyllä hyvin ja toisella ei, ennen kuin kevensin läppiä. Oli nimenomaan ongelmia alakierrosten vääntöalueella, mutta tosiaan imuvuotojen etsimisestä ja seoksen säätämisestä liikenteeseen.

Pääsikö muuten kampikoneistoon mitään silppuja, kun leikkasi? Tsekkasitko samalla stefojen kunnon?

Enpä kurkannut kampikoneistoa, mutta ei siellä ainakaan isompaa silppua pitäis olla, männänrenkaat sentään oli paikoillaan... Stefat?? Onko ne siis kampiakselin laakerit? Niitä tsekatakseen pitäis vissiin repiä kone kokonaan irti?

Missä tossa on ne läppäventtiilit? Imukaulaa rupesin irrottelemaan, mutta yhdestä pultista pyöristyi kuusiokolokanta (ne on AIKA tiukassa), eli sille kannalle pitäis nyt tehdä jotain temppuja jos sen haluais auki (pari keinoa jo mietittynä, hankalia molemmat :).

Tähän asti tosiaan oon ajellut sillä pienemmällä (alkup.) suuttimella (50), vaikka pirisarjaan "kuuluisi" isompi (57,5). Nyt on isompi kiinni ja röpöttelee kylmänä siihen malliin, että seos ei ainakaan liian laiha ehkä olis. Tietysti, sähköryypyllä menee hetki sulkeutua... kokeilisko sitten vielä isompaa suutinta ennen kuin rupeaa konetta purkamaan?

Anteeks tyhmät kysymykset : ) (ja kiitos neuvoista jo tähän mennessä)

Samppa

Ne kampuran stefat löytyvät kampiakselin molemmista päistä eli ne näkee ihan etuvariaattorin (ensiöhihnapyörän) ja magneeton vauhtipyörän irrottamalla lohkojen ulkopuolelta. Kampuran laakerit (ns. petilaakerit) ovat sitten lohkojen sisäpuolella eli on asia erikseen. Stefojen merkitys on varsinkin 2-tahtisissa suuri eli ei saisi falskata.

Imukanavan läppäventtiili (ns. Reed Valve) löytyy irrottamalla kuvassa 1 oleva imukaula (löytyy siis lohkon ja imukaulan välistä):
http://www.skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/29-imukaulan-kunnon-tarkistaminen.html

Jos kierteet meni, niin Dremelillä pieni viiste ja talttapäällä sekä vasaralla auki naputtelu. Jos ei aukea suosiolla, niin kuumennus ja sitten aukaisu. Näitä katkenneita, nirhattuja ja muuten hapettomia pultteja varten meillä on oma ketju:
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=789.0
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Raudt

#7
Okei. Imuvuoto jossain vaikuttais kyllä todennäköisimmältä, en oikein muutakaan keksi. Eli imukaula, läpät ja stefat syyniin.

Imukaulan pulttiin (jonka kuusiokolokanta pyöristyi) saatan kokeilla taltalla loveamista ja talttapääruuvarilla auki. Toivottavasti lähtee.

Rupean hommiin lomalla, kerron mitä löytyy ja kyselen sitten lisää : )

Edit:

Imukaulan pultit lähti ehjänä auki, mutta seuraava ihmetyksen aihe olikin tuo kartiopäinen tappi/pultti. Onkohan kukaan koskaan nähnyt vastaavaa?
Ensin kuvittelin sen olevan jonkinlainen ohjaustappi, mutta se kyllä tuntui pitävän kun kuusiokolokantaiset pultit oli irti.

Imuventtiilit tekis mieli tsekata... Tuosta kannasta on kyllä aika mahdoton saada pihdeillä kiinni, kokeiltu on - hampaat irvessä. Osa on varmasti tehtaan (tai myyntiliikkeen, tuskin?) jäljiltä, koska ostin F-Actin naisihmiseltä käytännössä uutena.

Jos se on kierteinen pultti, kannan vois porata pois? Pysyisikö imukaula riittävän tiiviisti/tiukasti lohkossa kolmella pultilla?

Jos se pitää avata? Vasara+taltta / dremelöinti -hommia?


http://aijaa.com/v.php?i=002928511681.jpg

Raudt

Jaahas, nostelen tätä, koska muokkaus ei näköjään riitä siihen.
(äsken siis muokkasin viimeisintä viestiäni)

Coastside

#9
http://www.china-motorcyclepart.com/category.php?id=257&price_min=0&price_max=0&page=3&sort=goods_id&order=DESC

http://www.china-motorcyclepart.com/category.php?id=88 F-Act

Katso löytyykö sopivaa asetelmaa, josta voi osoittaa ongelmapaikan. Äläkä ota kuvia josta ei pysty näkemään mistä se on otettu. Tuo näkyy olevan imukaulan yksi jota ei haluta kajottavan, mutta kukapa estäisi.

Pultit, vaarnat (kierteet molemmissä päissä ja lähtee kun toiseen päähän kiristää kaksi mutteria vastakkain) ja mutterit on peruskauraa joita ei nulppaa oikeilla työkaluilla. Kantoja on monenlaisia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#10
Lainaus käyttäjältä: Raudt - 05.08.11 - klo:12:24
..mutta seuraava ihmetyksen aihe olikin tuo kartiopäinen tappi/pultti. Onkohan kukaan koskaan nähnyt vastaavaa?..
Rakkaalla lapsella.. Tässä tapauksessa vihatulla lapsella on monta nimeä. Kyseessä on eräänlainen katkeava pultti. Käytetään yleisesti virtalukon kiinnityspulttina. Sille on olemassa nimityksiä: Turvapultti, Sinettipultti, Sulakepultti, ... jne.. En tiedä, onko virallista suomenkielistä nimeä..

Pultissa on valmistajan toimesta ohuempi kohta ja kiristettäessä pultti katkeaa niin että kantaa ei jää. Tässä kuvia.

Tuossapa videokin.

Se että tuollainen on laitettu muualle kuin virtalukkoon kertoo siitä, että kohdassa on jotain minne valmistaja ei halua käyttäjän koskevan. Moottoripyörissä nämä tarkoittavat pääsääntöisesti kuristuksia. Ensimmäinen kerta kun näen mopossa.

Yleensäottaen avaaminen vaatii että pultin kantaan tehdään ura ruuvimeisselille. Ahtaissa paikoissa se ei onnistu rautasahalla, mutta dremelin katkaisulaikalla saattaa saada.

Raudt

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 18.08.11 - klo:11:05
Se että tuollainen on laitettu muualle kuin virtalukkoon kertoo siitä, että kohdassa on jotain minne valmistaja ei halua käyttäjän koskevan. Moottoripyörissä nämä tarkoittavat pääsääntöisesti kuristuksia. Ensimmäinen kerta kun näen mopossa.

Yleensäottaen avaaminen vaatii että pultin kantaan tehdään ura ruuvimeisselille. Ahtaissa paikoissa se ei onnistu rautasahalla, mutta dremelin katkaisulaikalla saattaa saada.

Juu, sehän se tosiaan oli, katkopultti tms. Nikkaroin puurimasta rautasahan terään jatkovarren ja ahersin sen kanssa hien otsalle ja tuloksena oli kanta, jossa pihdit pysyy. Skoden runko siis haittaa kaikkia hommia, joka suunnassa, paikka on ahdas. Lähti kuitenkin pihdeillä auki. Jes.

Imukaula oli joka puolelta ehjä. Imuventtiilit myös kuin uudet, yhden läpän (neljästä) toinen reuna jää keskivaiheilta (ei siis päästä) pieneltä matkalta auki, juuri ja juuri silmin havaittavan määrän. Ei varmasti puolta milliä (ehkä 1/4 tai 1/3 mm). En viitsiny rakotulkkia kaivaa moiseen hommaan. Laitoin paremmat pultit (imukaulaan) ja kunnon rasvaa kierteisiin. Imuläppäelementti on (ja oli) kaikesta irtoroskasta puhdas. Jos NOIN pieni välys yhdessä läpässä (ja tosiaan vaan toisella puolella) vaikuttaa, niin saahan sen taas helposti auki. Voiko se vaikuttaa??

Varikopasta meni neljä pulttia poikki, prkl, mitä jämäterästä ne itämaan asentajat oikein käyttää. Aika pienellä voimalla vieläpä. No, hapettuneitahan ne oli. Ei ne asentajat, vaan ne pultit.

Etuvarin takana lymyilevän stefan taisin jo saada näkyviin, mut näytti siltä että starttimotti pitäis irroittaa ja muutenkin oli into tältä päivältä lopussa. Etuvarin ja magneeton vauhtipyörän mutterit oli siis tarkoitus irroittaa ja molemmista vääntämällä sai jännittää että kumpaa pääsee katsomaan ensin. Magneeton avaamiseen pitää sitten lainata jostain pulttipyssy (tai öljynsuodatinavain, jos se sinne edes mahtuu).

*laittaa varaosia (ainakin stefat, varikopan tiiviste, tulppa tai pari jne) tilaukseen*

(oon aina tykännyt käyttää sulkuja)

Raudt

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.08.11 - klo:10:51

Katso löytyykö sopivaa asetelmaa, josta voi osoittaa ongelmapaikan. Äläkä ota kuvia josta ei pysty näkemään mistä se on otettu. Tuo näkyy olevan imukaulan yksi jota ei haluta kajottavan, mutta kukapa estäisi.


Kiitos linkeistä. Luulin kyllä kuvailleeni kyllin tarkasti mistä kuva on. Ja (ehkä väärin) oletin että kaikissa moposkoottereissa imukaulan kiinnitys on (suurinpiirtein) samanlainen. Mutta juu, lähtihän se auki, ja eipä sieltä sisältä mitään salaamisen arvoista paljastunut : ) Dremelittömän on turvauduttava rautasahaan näissä hommissa näemmä. Niin, ja meisseliin ja vasaraan.

Raudt

Kysympä härskisti tässä, vaikka tälle aiheelle saattaa olla oikeat säikeet muuallakin. Jos vaikka arvon herroilla pekpel, Samppa, Coastside ja -Zone- (ja miksei muillakin) olisi kokemusta & tuntumaa.

Top-Racingin virijouset siis kyseessä. Vastapaine- ja kytkinjoutsenet siis. Liittynee tähänkin säikeeseen, koska saattavat olla osasyynä skoden laiskaan kulkuun.

Molempia ostin pakkaukset viime talvena, ne joissa on punaset, vihreät ja siniset. Laitoin vihreät (+15%) eli miedoimmat satsit (takavarin iso jousi ja kytkimen jouset) ja mopohan kulki suorastaan riemukkaasti (ja sutikin jopa). Lähinnä hain tehoreserviä hangessa ajellessa, niin että moottori kävis parhaan tehon kierrosalueella enimmäkseen.

(vaihdoin myös n. 9 tkm ajetun remmin uuteen)

Kierrosluku jolla kytkin ottaa kiinni on laskenut SELVÄSTI viime talvesta. Ja nykyisin kiihdytellessä 25 km/h nopeuden jälkeen kierrosluku LASKEE. Kunnes vasta 30 km/h yläpuolella alkaa pikkuhiljaa nousta. Mun oma järkeni sanoo että tämä ei johdu koneesta vaan yksinomaan variaattorin toiminnasta. Tosin se myllyn vääntökin ON - kuten ekassa viestissäni mainitsin - huono.

Onko Top-Racingin virijouset kuraa?? Väsyykö ne?? Tässä kilometrien varrella kävi jossain vaiheessa mielessä sekin, että ne kytkinjouset "asettuu" paikoilleen, jolloin ne ei ole enää yhtä tiukat kuin asennuksen jälkeen... mutta silti, säällinen tyhjäkäyntikin nykii jo takapyörää.

Vastapainejousikaan ei siis minusta toimi skarpisti. Liian pienillä kierroksilla se kiihdytys jatkuu aina jonnekin 35-40 km/h asti, jolloin vasta kone jaksaa herätä henkiin ja antaa tehoa (ja kierroksia). Edelleen, vikaa on osalti varmasti koneessakin. Mistä tää topikki kertookin.

F-Actin alkuperäset etuvarin rullat on 6.3 g, pirisarjan rullat 5.8 g(joita käytetty 80% ajomatkasta tähän mennessä), nykyiset muistaakseni 6.0 g (halusin vaihtaa ne, ja oikeata kokoa ei ollut saatavilla... vaikka eivätpähän entisetkään ollu kulunu kulmikkaaksi).

Sysäänkö takavariin ja kytkimeen jäykempää Top-Racingilta vai alkuperäset jouset?

pekpel

Kyllä ne jouset kuoleentuu käytössä / lämmössä.
Osta halpaa kuraa ja saat vaihtaa joka vuosi tai 5000km välein, ei huono vaihtoehto ollenkaan, tuleepahan samalla käytyä paikat läpi.
Nyt tiedät mitä ostaa, koska olit tyytyväinen lopputulokseen, niin sitä samaa vaan joka vuosi paikalleen niin toimii kuten haluat.
Niin minä teen, koska muutenkin puran ja huollan säännöllisesti kaikki paikat.

Itsellä halpis kytkinjouset "kuoli" noin suunnilleen heti BW'S:ssä, kipakka kone oli ja keulikin, mutta painan vaan liikaa ja ajotyyli takia kytkin kuumeni ja kuoletti jouset hautaan.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..