Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

4t-koneella oleva vehje ei meinaa ottaa kierroksia sekä aivastelee imupuolelle

Aloittaja ilborg, 01.08.11 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

ilborg

#15
Juuri itsekkin tajusin että tuo on tasasuuntaamatonta sähköä mitä tuolta generaattorilta tulee, ja oikealla alueella mitattuna 6V itse asiassa sopii varsin hyvin kytkiksen kanssa yhteen. Aloin miettimään vaan kun lamput palaa vaikka pitäisi olla samaan linjaan kytketty, että joku mättää omissa mittauksissa:)

Tuo aivastus tosiaan kuuluu lähinnä kun meinaa sammua, ja ilmanputsari irti näkyy sellainen aivastus takaisinpäin.

Täytynee siis jatkaa ihmettelyä, varmaan tuota ryyppyä voisi hieman tarkistaa lisää, ja tosiaan tuo toinen kaasari ollut kaapissa jonkun aikaa eli ei se mahdotonta ole etteikö siinäkin ole jotain vikaa, mutta jotenkin epäilyttää että juuri sama kanava olisi tukossa. Toki ei se pois suljettu mahdollisuus ole, varsinkin kun seoksen säätäminen laihemmalle paransi toimintaa aika paljon.

Mites tuon jaon saa tarkastettua hampaan tarkkuudella? Tuossa kun venttiilien välykset tsekkailin niin oli sellainen fiilis että mahdollisesti olisi venttiilit ei aukea ihan täsmälleen yhtä monta astetta akk:n jälkeen, mutta jätin sen vähäiselle huomiolle kun ei tuota oikein pelkästään sitä rataspyörää katsomalla osaa sanoa että onko jako hypännyt hampaan verran. kaksi hammasta luultavasti alkaisikin jo näkymään.

edit: niin joo, alkuperäisessä kaasarissa suuttimet oli #35 ja #80 jotka ovat siis kymcon omat vakio-koot. Tuossa keihinissä muistaakseni oli #34 ja #78 tai jotain siihen suuntaan. Keihin on kokeiltu toisella kymcolla ja todettu seosten olevan vakiona aika kohdillaan, joten sikäli hieman outoa että neulan joutui laittamaan kaikkein laihimmalle jotta kone alkoi ottamaan kierroksia. Tietysti koneen voisi käyttää lämpimäksi ajamalla pienen lenkin, kun nyt vaikuttaa kyllä että sillä pääsee jopa nopeammin kuin kävelemällä.

edit2: Tarkistin jaon, ja pielessähän se. Säädin tuon kohdilleen ja nyt on mopossa ainakin sama ääni kun sisaressaan. Hitusen tuntui huonosti käyvän tyhjäkäyntiä, mutta tuossa on nyt tarvikeryyppy sisällä joka näytti olevan karvan verran pidemmällä neulalla kuin alkuperäinen. Toisaalta voisi ihan alkuperäisenkin kaasarin vaihtaa takaisin, sillä kokemusten mukaan sillä ainakin saa parhaat tehot. Katsotaan kunhan hieman tuota kasaan saa ja käy testaamassa että kuinka todellisuudessa se toimii.

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ilborg

Tehot on kyllä edelleen aika kaukana hyvistä ja tuntuu kaasua vaativan ihan käynnissä pysymiseen. Joka tapauksessa ajattelin vain seuraavaksi toteuttaa puristuspaineiden mittailun, koska se on suhteellisen helppoa kunhan saa siihen sopivan adapterin. Tuo jako kun oli hampaan tai pari liian aikaisessa niin eikös tuosta saata silloin venttiilit palaa, joka voisi aiheuttaa taas venttiilien vuotamista?

Loma vaan alkaa harmillisesti olemaan loppupuolella, joten mitään isompia hommia tuolle nyt enää ehdi tehdä vähään aikaan. No hengen hätäähän laitteen kuntoon saamisella ei ole.

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ilborg

Luultavasti sitä. Eikös tuon pitänytkään olla sitä maailman parasta super-bensaa jolla saadaan kulutuskin paljon pienemmäksi kuin ysikasilla:)

Samppa

Jep. Sitähän se on ja maailma pelastuu...

Tankki tyhjäksi, huolellinen putsaus 98:lla ja sitten tuoretta 98:a tankkiin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ilborg

Noniin, jonkinmoinen surkeahko puristuspaineiden mittaus (adapteri kun oli käyrä niin ihan varmaa sanaa ei pysty tiiveydestä sanomaan.), niin näytti 5Kg/cm2. Öljyä pyttyyn ja uusiksi, samat lukemat. Täytyy kyllä varmaan ostaa biltemasta se 50€ puristuspainemittari missä on kaikki adapterit kun oma adapteri on vähän mitä sattuu. Tiivis kyllä muuten mutta kierous aiheuttaa sen että ottaa moottorin katteeseen kiinni ja täten sitä on hankala vääntää kiinni, eikä mahdottomasti uskalla vääntää kun liimaukset vielä irtoaa. Voisihan vielä varmistaa tuon mittaustuloksen vertaamalla starttipolkimen vastusta toisen vehkeen kanssa.

Eli luultavasti tilaukseen täydellinen sylinterikansi härpäkkeineen (Ei tarvitse sitten alkaa tilailemaan enää kun osat on levällään) mikäli ei kymcon erikois-osia tarvitse, ja sitten joskus purkamaan tuota sylinterikantta.

ilborg

Noniin, päivitetääs että mikä laitteessa todellisuudessa oli vikana että tästä säikeestä olisi enemmän hyötyä muillekkin. Eli puristuspaineissa ei vika ollut (niin, olihan tuo sovitus aika huono siihen reikään), mutta syypää oli pielessä oleva sytytyksen ajoitus. Sytytys siis oli pielessä koska magneeton ja kampiakselin liitoksessa ei ollut paikallaan pitävää kiilaa, vaan magneetto pysyi asennossaan kampiakselin hahlon ympärillä olevan vaurion avulla. Ja siis sen kiilan verran oli sytytys pielessä. Hankin kiilan, hioin vaurioulokkeen pois ja täytin vaurion jättämiä aukkoja metallivahvisteisella epoksilla (kemialliseksi metalliksikin vissiin joskus kutsutaan) ja sitten vielä lopuksi vielä laitoin magneeton ja kampiakselin väliin epoksia vähentääkseni todennäköisyyttä että loiventuneet kiilaa kiinni pitävät rampit pettäisivät.  Ihan siis sillä asenteella laitoin kiinni että mielummin liian kovasti yhteen kuin että hajoaa kesken ajon. Liian kovasti yhteen siis tarkoittaa että ei saa ehjänä magneettoa kampiakselista irti.

No tulipahan tutustuttua tämän koneen tekniikkaan aika paljon, ja nyt sitten tietää että magneeton voi todellakin asentaa huonosti paikoilleen. Tuli aikalailla viimeiseksi tarkistettua tuo koska luulin että tuo magneeton asennus "ei voisi mennä pieleen", eli esim kampiakselissa kiinteä uloke tms joka varmistaisi magneeton asennon.

Vielä kerran suuret kiitokset kaikille osallistuneille.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 03.08.11 - klo:10:21
Aivastukset, tehottomuus, mustunut tulppa ja savuttelu saattavat johtua myös sähköpuolesta. Ihan ensimmäisenä, onhan magneettopuoli tsekattu eli magneeton kiila on kampuran urassa ja vauhtipyörän lovi on kohdistettu kiilaan? 
Kröhöm..  ;)
Hyvä että vika selvisi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.