Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

4t-koneella oleva vehje ei meinaa ottaa kierroksia sekä aivastelee imupuolelle

Aloittaja ilborg, 01.08.11 - klo:19:34

« edellinen - seuraava »

ilborg

Tuli halvalla hankittua toinen tuollainen vm. 2006 kymcon agility pihaan, ja tässä jo jonkun aikaa ihmetellyt että mikähän tuossa mahtaa olla. Historiasta ei ole oikein tietoa, mutta pääoire on se, että meinaa ennemminkin sammua kaasua avatessa kuin kiihtyvän, kun kierrokset jollain ilveellä saa tarpeeksi korkealle niin tuntuu vetävän ihan ok. Listataan muut oireet/havainnot:

- Starttaa ok kunhan kaasua on reippaasti
- Tyhjäkäynti todella alhainen vaikka säädetty kierrokset tappiinsa asti
- Tuntuu käyvän rikkaalla, seosruuvilla ei ole suurta merkitystä.
- Samantuntuinen ongelma toisella kaasarilla
- Kaasua pumpatessa saattaa aivastaa takaisin imupuolelle jotakin
- Lämmetessä vaiva tuntuisi hieman vähenevän. mutta edelleen on vaikea päästä liikkeelle.
- Jostain kuuluu "rätinää" kun kierrokset on tapissa (ei mitään hajua onko kone vai voimansiirto)
- Mopo on (ainakin nykyisin) virittämätön.

Eli mistäs kannattaisi katsella tuota vikaa? Imupuolen mielestäni jo aika tarkasti katselin ja havaitsin että imukaulan tiiviste tms oli väärin päin asennettu, mutta oikein päin laitettuna kyllä oireilee samalla tavalla. Venttiilien välykset oli ehkäpä 0.08 imussa ja 0.07 pako-puolella joka pitäisi olla vielä ihan ok-lukema. Toisella kaasarilla luulisi ainakin että viallinen kierrosalue muuttuisi merkittävästi tms, joten epäilen ettei se siitä ole. Mitenkäs pytyssä olevat karstat? Tulpan reiästä mitä aavistuksen näkee niin aika mustalta näyttää. Toinen mitä olen tuossa miettinyt että voisiko venttiilien ajoitukset olla pielessä? CDI-boksin kokeilu toisessa samanlaisessa vehkeessä osoitti ettei luultavasti ainakaan se ole viallinen (toki anturit voi aina vaivata)

pekpel

Tarkistapa ilmanputsarin ja kaasarin väliltä ne putket ja liitokset, varsinkin jos on egr (se saasteenvähennys systeemi) tuossa ihmeessä paikoillaan.
Imupuolella olevat halkeamat / löysät liitokset ja risat letkut tekevät tuontyyppistä pikkukiusaa.
Vakiona nää 4T vehkeet kaipaavat imupuolellekin pientä alipainetta että toimisivat kunnolla, syyllinen voi olla jopa ilmanputsarista poistettu "ryppyputki".
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ilborg

Täytynee yrittää vielä tarkemmin katsella nuo imupuolen osat lävitse... Pikaisella silmäyksellä en mitään huomannut, mutta tietysti tyypilliseen tapaan saattaapi olla juuri siellä pimeimmässä kolossa joku pienenpieni rako.

Tuo egr vaikuttaisi kanssa potentiaaliselta vikapisteeltä mikäli autowikiä tarkistelee. Täytynee katsoa miten sen saa ohitettua.

pekpel

Tulppa letkuun vaan ja letkut takasin kiinni, näyttää päältä koskemattomalta ja ne voi ottaa aina veke.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ilborg

Noniin, nyt on tuo lisäilma-hässäkkä tukittu: ei vaikutusta. Varsinainen egr ei tuo taida olla, sillä käsitin huolto-oppaasta että kyseessä on ilman lisäys pakoputkeen, eikä imupuolelle mitää ruiskutella.

Imupuolen osia nyt en ihan pilkuntarkkaan viilaillut, mutta niiden nykimisellä ei tunnu olevan kyllä sen kummemmin vaikutusta. Sitä paitsi käsittääkseni liian laihalla seoksella pakokaasut harvemmin taitaa haista samalta kuin ryyppy olisi jatkuvasti auki.

Yksi huomio muuten vielä että kone kuulostaakin paljon vaimeammalta tai kuvaavammin ehkä pehmeämmällä äänellä kuin saman ikäinen toimiva vehje. tuosta kun kuuluu lähinnä sellainen putputus.

pekpel

Joo eihän se egr ole, mutta kun sanoo niin, kaikki löytää palikat heti.
Hmm. 2006 malli.
Paljonkos on kilsoja takana?
En huomannut kysyä aiemmin.
Jospa vaan on puristukset pudonneet kilsojen mukana.
Normisti näillä moteilla ajellaan reilut 10 000 - 15 000km normi huolloilla.
Ja huolellisilla huolloilla yli 20 000 km varaosien vaihdon myötä.
Syökö muuten öljyä?
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ilborg

Kilometrejä on niin vähän itsellä takana ettei noista öljyn kulumisista oikein osaa sanoa mitään. Hieman vajaa 10tkm on tuon laitteen mittarissa, joka ei tunnu kyllä kovin suurelta määrältä, mutta tosiaan kilometrien kuluttavuuskin saattaa olla ihan erilaista riippuen ajosta. Jotain kertoo sekin että tuon 10tkm ajetun mopon takarengas on kuluneempi kuin 16tkm ajetun samanlaisen mopon!

Täytynee mittailla puristuspaineet tuosta vehkeestä kunhan saa valmistettua tulpan reikään sopivan adapterin mittarille. Jostain ihmeen syystä kaikki edulliset mittarit käyttää tuota isompaa kierrettä, vaikka käsittääkseni autoissakin on ollut jo jonkun aikaa aika paljon noita pienempiäkin kierteitä.

pekpel

Oliskohan vaan niin että venttilit vuotaa ja ne pitäis hioa / kansi kunnostaa.
Isommissa moteissa moiset ongelmat tulivat eteen venttililautasten vuotojen myötä.

Jotenkin vaan odottelisin päivän pari muittenkin foorumilaisten kommentteja asiaan, ennen radikaaleja toimenpiteitä.
Ovat vesselit aika tietäviä / eteviä ja joillakin voi olla jopa suoraan vastauskin mistä moiset johtuvat.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ilborg

Juu, en ole tuota mottia ihan lämpimikseni meinannut lähteä aukomaan, eli ainakin puristuspaineet pitäisi mittailla ennen kuin alkaa edes osia tilailemaan saatikka mottia aukomaan noin pitkälle.

Nyt tietysti kun on tuo keihinin kaasari vielä kiinni niin olisi toisaalta helppo testailla että mitä neulan säätäminen vaikuttaa (alkuperäisessä kaasarissa ei ole säätömahdollisuutta). Ainakin tämä varmistaisi että onko vika ennen sylinteriä.

pekpel

Miten lähtee käyntiin ilman ilmanputsaria?
Jos saa vaan liikaa soppaa, ja liikkeellelähtö voi olla kytkinpalojen pintojen ja jousien kuluneisuutta....

Oletko liki helsinkiä, vois tulla vilkaiseen... oisi helpompi sitten vinkata pieleen  8)
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Aivastukset, tehottomuus, mustunut tulppa ja savuttelu saattavat johtua myös sähköpuolesta. Ihan ensimmäisenä, onhan magneettopuoli tsekattu eli magneeton kiila on kampuran urassa ja vauhtipyörän lovi on kohdistettu kiilaan?  Myös staattorin kiinnitys OK.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ilborg

#11
noniin, pientä päivitystä:

Eli neulaa kaksi pykälää laskemalla kaikkein laihimmalle kone toimii paremmin, mutta jos avaa kaasun nopeasti niin tuo jää jurraamaan pienillä kierroksilla. Eli kun kaasun avaa oikein varovasti pikkuhiljaa niin että kierrokset ehtii nousta ennen kuin avaa lisää kaasua niin tuolla pääsee eteenpäin. Eli kyllä viitteitä seospuolelle, ellei tuo seoksen laihentaminen auta johonkin muuhun vaivaan. haju tuossa kyllä tuntuu olevan samaa luokkaa kun ryyppy olisi jatkuvasti päällä... Tietysti jos se on jostain syystä jää päälle...

Aivastelu voinee johtua ihan vain siitä jos kierrokset on päässyt liian alas tuossa testaillessa (ts. meinannut sammua ja painanut kaasua lisää)?

EDIT:

Nyt taisi tärpätä: Ryypylle tuleva jännite jää tuohon 0.2V tasolle, ja ihan ilman kuormaakin. Moneen kertaan mittailtu eri lailla ja tuntuu että tuo on maksimi mitä antaa ulos, eli laturin suuntaan vaan purkamaan koska sieltä tuleva johto nättää olevan suoraan kytköksissä ryyppyyn. Ainoa vain että 8mm hylsy pyöristyi kun yritti pultteja availla joten joutuu etsimään kestävämpää työkalua.

Sähköistä elektroniikka-asentajan papereilla sentään on aika hyvä haju että mitä tehdä. Tosin harrastushan sen osaamisen ennemmin mittaa. Saaisikos tuohon ryyppyyn muuten jotenkin helpolla ja turvallisella konstilla tuon +12V?

Coastside

#12
Ryypyn sähkön syöttö on tehty kierrosriippuvaiseksi jolloin se lähtee pois päältä seuraten koneen kuumenemista kesäolosuhteissa. Talvella se vaatii eristeen päälleen ettei liian herkästi mene päälle. Jos sen tekee akulla, niin katkaisija virtalukon kautta ja merkkivalolla ettei unohtele päälle. Tietysti ajastinpiirikin käy hyvin.

Ryypyn vastus on 10 ohmia ja se tietää 12 V jännitteellä 15 wattia ainakin alkuun ennen kuin se kuumenee [U2/R]. Sen se sitten vie ajon aikana, joka ei ole ongelma täydellä akulla ja vähillä starttauksilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#13
Ei sinne ryypylle kuulu tullakaan lähellekään 12v koneen käydessä. Joskus itsekin mitannut ja aivan mitätön jännite sinne tulee joten epäilen ettei siitä kenkä purista.

Olen joskus itsekin kokeillut miten mopo pelittää jos ryypyn johdon vetäisee irti niin mopo pelaa kyllä aivan mainiosti, ottaa hyvin jengaa ja kulkee normaalisti mutta ei käy tyhjäkäyntiä. Mitään muuta eroa en havainnut, ei mitään aivastelua, hyytymistä jne.

Olisikohan kone kuitenkin avattu jossain vaiheessa ja nokkaketju asennettu piikin pieleen? Se kannattaisi tsekata ainakin. Mulla oli kerran piikin pielessä ja se ikäänkuin tukehtui keskialueella mutta lähti sitten kiihtymään kun antoi jengaa. Ja saattoi tosiaan aivastella imupuolelle.


Samppa

#14
Lainaus käyttäjältä: ilborg - 04.08.11 - klo:18:37
Nyt taisi tärpätä: Ryypylle tuleva jännite jää tuohon 0.2V tasolle, ja ihan ilman kuormaakin.
Millä alueella mittasit? Ryypylle menee AC.

Lainaus käyttäjältä: ilborg - 04.08.11 - klo:14:44

Aivastelu voinee johtua ihan vain siitä jos kierrokset on päässyt liian alas tuossa testaillessa (ts. meinannut sammua ja painanut kaasua lisää)?

Eli siis mopo on kuitenkin koko ajan kaasulla hallittavissa ja olet varma siitä, ettei kipinä katoa välillä? Onko se sellaista niiskutusta vai rätinää?

EDIT: Olethan nyt purkanut ja putsannut (paineilma, hammasharjan harjakset) kaasarin ja tsekannut ylipäätänsä, että kaikki osat ovat OK. Yleensä, jos seosruuvilla ei ole merkitystä on kyse imuvuodosta tai jotain on kaasaripuolella päin p:tä. Se ryypyn osuus olisi hyvä eliminoida kokonaan pois eli jostakin uutta ryyppyä lainaksi. Tokihan voit väliaikaisesti kasvattaa sitä koneen ilman saantia ja katsoa miten pelaa. Onnistuu vaikkapa ilmanputsarin irrottamisella ja sukkahousu/sukkapatentilla (onhan ilmansuodatin ylipäätänsä puhdas?). Jos tuntuu, että käy liian laihalla niin sitten taas tukkimalla ilmansaantia.

EDIT2: Olitkin kokeillut toisella kaasarilla. Otappa ryyppy irti ja mittaa männän liikkeet, niin saadaan vähän osviittaa (pakastin+akulta suoraan 12v vaikkapa 10 minuuttia ja sitten mitat). Minkä kokoiset suuttimet sulla muuten on kaasarissa kiinni?

EDIT3. Tommin nokkaketjujuttu on hyvä pointti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.