Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.09.11 - klo:11:48
Kun irroitatte rengasta, irroittakaa vanteelta vain se irroitettava puoli ettei se toinen tuppaa siihen samaan keskikoloon.

Mitähän tällä nyt tarkoitetaan? Täytyyhän koko rengas irroittaa... toki ensin toinenpuoli ja sitten vasta toinen samaiseltapuolelta.... jarrulevyn kolhiintumista ja vääntymistä tulee varoa...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

jalat

Tarkoittikohan Coastside nyt sitä että jos vaihdetaan pelkkä "sisäkumi". Nyt ollaan vaihtamassa koko ulkokumia. Sisäkumia tässä vehkeessä ei ole.

Jossain videossa käyttivät liukkarina ikkunanpesuainetta spray pullosta. Vanteelle kannattaa laittaa siihen kuuluvat muoviliuskat, niin ei tarvi pelätä että meneekö vanne pilalle vai ei.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Tarkennan: Painakaa irti toinen sivu ja vääntäkää se vanteelta. Sama toiselle puolelle.

Se keskiura on erittäin tärkeä irroitustyössä. Reunan voi kiilata sinne puupalikoilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Jotenkin en nyt pysy yhtään mukana. Tai sitten en vaan tajua.
Itse vääntäisin ensin puristimilla tai jollain renkaan pois sijoiltaan suoraan keskiuraan. Sen jälkeen kampeaisin toisen reunan liukkaria käyttäen pois vanteelta ja toinen samasta suunnasta myös pois vanteelta -> rengas irti.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#154
Jos renkaan sivu venyisi, voisi vanne olla keskeltä suora taso renkaan laidasta toiseen. Kun se ei jousta, täytyy olla se keskiura jonne se vastakkainen reuna menee kun toinen nousee reunalle. Jos siihen uraan tunkee molemman puolen reunat, työ vaikeutuu joillain vanteilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

okei nyt tajusin :)
Lienee koko operaatio kaiken summa. Riippuu vanteen koosta, rengasmerkistä, vanteen tyypistä, työkaluista, liukkarista, tekijästä -> kaikesta.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

PappaSkootteri

Piti oikein kolmasti lukea....
Mutta jos käsitellään aiheena vaan vannetta jossa ei reunojen välinen osa ole tasainen niin silloinhan se menee kuten aiemminkin oli puhe eli ensin toinen ja sitten toinenpuoli samalata puolelta... tietty rengas pitää irroittaa vanteelta ensin jotta vastakkainenreuna on keskiurassa kun ruopeaa kampeaman sitä pois vastakkaiseltapuolelta...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside

Toteutin rautojen ohentamisen, josko auttaisi.

Yllättävä koe-asentamiseni ongelma on saada ekaa puolta yleensä takaisin vanteelle. Rautoja ei saa mistää niin väliin että se menisi kiertymättä samalla toisesta kohtaa pois.
Jotain vipua kaipaisi mutta metallin työstö on hakusessa tuolla asteella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

PappaSkootteri

Käytitkö kuvan mukaisia Bilteman rautoja 4,99€/kpl ja kavensitkin vielä vaikka se on jo pirskatin ohut toisesta päästä...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Coastside



Koukkupää ei erotu hyvin mutta tuollaiset on. Siis bilteemaan asioimaan, on paremman oloiset
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Olin jo kohta lähdössä motonettiin. Saman hintaiset kuin biltemassa, mutta taidampa poiketa pilipaliteeman kautta. Riittäiskö kaks? Vai kolme?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

PappaSkootteri

Kaksi riittää.... paitsi jos on kolme kättä niin sitten...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

jalat

Ainahan voi yhdellä kädellä kammeta kahta rautaa ja kolmannella sivummasta lisää :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 12.09.11 - klo:14:32
Toteutin rautojen ohentamisen, josko auttaisi.

Yllättävä koe-asentamiseni ongelma on saada ekaa puolta yleensä takaisin vanteelle. Rautoja ei saa mistää niin väliin että se menisi kiertymättä samalla toisesta kohtaa pois.
Jotain vipua kaipaisi mutta metallin työstö on hakusessa tuolla asteella.

Mulla on just samanlaiset piilteeman raudat ja kans ohennettuna mutta siinä vaiheessa kun yli puoli vannekehää on menny ja raudat ei oikein mahdu väliin/luiskahtelee niin naputtelen uretaanivasaralla kumin reunan vähävähältä reunan yli. Iso perinteinen kuminuija ei oikein mahdu pienten 10 tuumaisten vanteiden/kumien väliin mutta toi B/D massavasara on just ok(honkkarista 10e)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#164
Vanne pitäisi saada kiinni penkkiin tai vaikka lankkuun jolla seisoo ja akseliin kiinnitetyllä vivulla työntäisi renkaan sisältä riittävällä tallalla ettei kumi kärsi. Ja avittaisi vasaralla.



Tai vanteen pintaa liukuva levy joka työntäisi renkaan reunan yli, vaikkapa viistolla reunalla ensin toisen reunan, jotta kireys vähenisi. Käyttövoimana tunkki. Tai vain itse seisomaan levylle ja vipuamaan sitä eteenpäin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04