Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

pekpel

Jos kulutuspintaa on niin ainahan kumin voi paikata.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Bootian

No yritin tota rengasta irroittaa vanteineen mutta ei mitään. Putken puolella on mutteri jota kokeilin vääntää kumpaankin suuntaan mutta ei mitään tapahtunut. Ruiskutin CRC:täkin mutta ei. Mitähän siinä nyt sitten pitää tehdä että sen saa irti? Pitääkö toiselta puolelta sieltä kopasta ottaa jotakin irti? Kaikin voimin väänsin sitä rengasta mutta ei saatana millään. :O

pekpel

Juuri noin se ropaaminen menee. Kovaa yritystä ja välillä epätoivoa.  ;D

Putken puolella on se isohko mutteri joka pitää takarengasta kiinni, on joskus sikatiukassa varsinkin jos ei ole koskaan avattu.
Aukeaa normisuuntaan eli vastapäivään, paras työkalu on pulttipyssy eli se paineilmavehje.
Jos ei ole, niin jätkovartta vaan lisää, metrin putki on hyvä apu.

Pakoputkikin pitää ottaa irti ei muuten rengas mahdu tulemaan pois paikaltaan.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

ramba

Takajarrulla pitää paikallaan ja voimalla vaan ;)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

jalat

Oma takarengas näytti aika kuluneelta jo. Mittasin niin urasyvyyttä on keskellä takarengasta noin 2.9mm ja eturenkaassa 3.5mm.

Sakkorajahan taisi olla 1.6mm, mutta kannattaisiko tässä vaiheessa jo miettiä vaihtoa?
Kyseessä kuitenkin 250cc skootteri ja nopeammat vauhdit kuin moposkootterilla. Ja kun syksyn märät kelit muutenkin tulossa.

Entä mahtaako tuollaisen 130/60-13" kumin vaihtaminen vanteelle onnistua kuinka helposti kotikonstein?

Biltemasta varmaan huomenna hakemaan rengasrautoja ja vannesuojia.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

PappaSkootteri

Helpponakki varsinkin jos hankit ne muutaman euron biltemaraudat... kokemusta on...
Jos et ole aikaisemmin vaihtanut niin sittenkin helppo homma... omassa oli kaikkein hanlin saada keskimutteri auki takarenkaasta... mutta hieman jatkovartta vääntimeen niin aukesi
Tarvii ottaa ensin pakoputki ja oikea "takahaarukka" irti...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

PappaSkootteri

melkein unohdin... astianpesuaine irroittaessa ja takaisin laitosssa helpottaa todella paljon...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

jalat

Mites sitten tuo tasapainotus?
Tarviiko 13" yhdistelmää vielä tasapainotella?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

PappaSkootteri

Erittäin harvoissa rengasliikkeissäkään on mahdollista tasapainoittaa moottoripyörän renkaita joten laita vaan paikoilleen ja käytä asennuksessa sitä "fairia" jotta sopeutuu paikoilleen helposti... itse en ole missään käyttänyt mutta joskus olen ottanut eturankaasta paineet pois ja "kiepsauttanut" rengasta hieman jotta pyörisi paremmin... lue:woblasi ekalla kerralla...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 12.09.11 - klo:09:48
Erittäin harvoissa rengasliikkeissäkään on mahdollista tasapainoittaa moottoripyörän renkaita joten laita vaan paikoilleen ja käytä asennuksessa sitä "fairia" jotta sopeutuu paikoilleen helposti... itse en ole missään käyttänyt mutta joskus olen ottanut eturankaasta paineet pois ja "kiepsauttanut" rengasta hieman jotta pyörisi paremmin... lue:woblasi ekalla kerralla...

Eurorengas uhosi että saavat tasapainotettua 13" vanteen. Kyseessä siis maxiskoden takavanne. Tällä viikolla pitäisi kumin tulla niin selviää tuo homma että onnistuuko. Yamaha center kuopiossa ainakin sai tasapainoon etuvanteen samasta vehkeestä.

Auttoiko tuo renkaan pyöräytys vanteella woblaukseen? Tasapainotus paransi hieman woblausta mutta ajoittain edelleen havaittavissa, tosi aika vähäistä eikä ole enää haitannut.
Ei mopolla mahottomia

jalat

#145
Niiden lyijy-palasten sijoittelu vanteelle kotikonstein oikeisiin kohtiin on aika hankalaa puuhaa. Mutta löysin toisen vastaavan tasapainosysteemin, joka on helppo tehdä.

Dyna Beads. Pieniä keraamisia kuulia. En tiedä miten toimii, mutta ilmeisesti toimii. Pyörinevät renkaan sisällä ja tasapainottavat jotenkin menoa. Tuo olisi helppo asentaa kotona.
http://www.innovativebalancing.com/service.htm

Jaa no tuossahan se selitetään


Setti maksaa noin 25e posteineen. Ei paha. Setistä riittää 2 renkaaseen. 2 unssia per rengas.

Ja käytännössähän tuo on ikuinen. Kun rengas on kulunut, niin poraat reijän renkaaseen ja valutat helmet takaisin johonkin astiaan ja käytät seuraavan kumin kanssa. Pitäisiköhän investoida?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

PappaSkootteri

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 12.09.11 - klo:10:03
auttoiko tuo renkaan pyöräytys vanteella woblaukseen? Tasapainotus paransi hieman woblausta mutta ajoittain edelleen havaittavissa, tosi aika vähäistä eikä ole enää haitannut.

Auttoi  ;D
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

pena

Lainaus käyttäjältä: jalat - 12.09.11 - klo:10:06
Niiden lyijy-palasten sijoittelu vanteelle kotikonstein oikeisiin kohtiin on aika hankalaa puuhaa. Mutta löysin toisen vastaavan tasapainosysteemin, joka on helppo tehdä.

Dyna Beads. Pieniä keraamisia kuulia. En tiedä miten toimii, mutta ilmeisesti toimii. Pyörinevät renkaan sisällä ja tasapainottavat jotenkin menoa. Tuo olisi helppo asentaa kotona.
http://www.innovativebalancing.com/service.htm

Jaa no tuossahan se selitetään


Setti maksaa noin 25e posteineen. Ei paha. Setistä riittää 2 renkaaseen. 2 unssia per rengas.

Ja käytännössähän tuo on ikuinen. Kun rengas on kulunut, niin poraat reijän renkaaseen ja valutat helmet takaisin johonkin astiaan ja käytät seuraavan kumin kanssa. Pitäisiköhän investoida?
vaikuttaa ihan huu haa hommalta, mutta jos tilaat kerro miten toimii

jalat

#148
Tottapuhuakseni itsekin hieman epäilein kyseisiä helmiä. Tuskin tilaan itselleni, mutta googlettaa voisi paremmalla ajalla onko jollain kokemuksia.

googletimpa samantien ja advrider.com oli pitkä keskustelu noista. Toiset sanoo ettei toimi ja toiset sanoo että huomattava ero heti kun laittoi ne renkaaseen.
Joku selitti sen teoriaa frisbeen avulla ja mielestäni aika hienosti osasi selittääkin miksi ne kuulat hakeutuvat oikeaan kohtaa renkaan pyöriessä.

"The best example I've heard is to put a wheel weight on a Frisbee and throw it. As it's flying, you can see how lopsided its spin is. The center of gravity isn't in the center of the Frisbee, which is exactly what happens with an out of balance wheel. The center of the spin isn't in the center of the hub. Attach a tube partially filled with enough water or dynabeads to the outside of the Frisbee with the wheel weight then throw it again, the water or the dynabeads will seek out the farthest point from the center of the spin/gravity and congregate there, balancing it out."

Ilmeisesti vain kokeilemalla selviäisi onko niistä hyötyä.
No asennellaan tuo kumi ensin paikalleen ja katsotaan onko edes tarvetta tasapainoitukselle.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

#149
Kun irroitatte rengasta, irroittakaa vanteelta vain se irroitettava puoli ettei se toinen tuppaa siihen samaan keskikoloon.

Raudat kannattaa ohentaa niin paljon kuin ne kestää ja se vanteen puoli sileäksi niin se tekee vähemmän orkosta, jota vähentää panemalla alumiinilevyn väliin.

Voiteluun lionnutta saippuapalaa voi olla tehokkain kotiaineista. Paksummaksi kuivahtanut mäntysuoppakin. Suojatkaa kädet näiltä kunnolla.

Kun ennakkoarvioitte työn vaikeutta, sille ei ole mitään määrättyä tasoa, vaan se riippuu vanteesta, renkaasta, välineistä ja taidoista. Jokin yhdistelmä voi lähteä pois ja mennä takaisin itsestäänkin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04