Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

Samppa

En taas ymmärrä miksi näissä rengasasioissa pitää säästää. Vaikuttaa kuitenkin turvallisuuteen ja ihan jo ajomukavuuteenkin.  ::)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Tertzi

#121
Miksi mun ketju poistettiin ja heitettiin jonnekin epämääräiseen vanhaan keskusteluun, en saanut vieläkään riittävästi informaatiota kysymyksiini, en jaksa etsiä tiedonrippeitä kahlaamalla satoja viestiketjuja läpi vaikka kysymyksiini todennäköisesti olisikin jossain vastattu.

En pääse nyt siis tossa mun mopoprobleemassa pitemmälle ja näköjään tämäkään foorumi ei auta yhtään kun minut jätettiin yksin ongelmani kanssa, koska viestiketjuni tuhottiin.

Ja kun niin näytti aluksi tää sivusto hyvältä mutta en mä nyt siis löydä ratkaisua että miten mä saan tuon tehtyä oikein tuon venttiilinvaihdon, ja kun en uskalla siihen ryhtyä jos en voi olla varma että kaikki sujuu ok.

Nyt on tilanne se että pakoputken sain irti, mutta takarenkaan pulttia en. Mikä työkalu tuohon tarkoitukseen löytyy mitä voi kerrostalon pihalla käyttää, paineilma ei nyt ole vastaus. Onko joku autonrenkaanavaaja pitkällä varrella sopiva, 19mm avaimella koitin vääntää ja polkea jalalla mutta ei liikahda yhtään, vaikka painoin jarrua pohjassa kuten neuvottiin.

Eturenkaasta sain mittarinvaijerin irti, vielä mietityttää tuo levyjarru, että vaikeuttaako se mitenkä tuota eturenkaan irroitusta, pitääkö jarrusta purkaa jotain osia vai lähteekö rengas irti ilman että jarrulle tarvitsee tehdä mitään.

Ja sitten voisin vielä kysyä että kun varoitettiin siitä että mopo voi keikahtaa pois jalustaltaan jos molemmat renkaat ottaa pois, niin onko tuo vaara jos puran kerralla vain yhden renkaan, ja täytyykö mun nyt kehitellä jotain tukijuttuja tuohon pihamaalle pitämään mopoa pystyssä sen ajan kun rengas on irti?

Venttiilinvaihdossa jäin nyt siis siihen että sen saa ilmeisesti jalalla lytättyä sen kumin kun laskee ilmat pois niin että venttiiliin pääsee käsiksi, sitten tuli vastauksessa tuo sielujuttu mitä en ymmärrä ollenkaan, ja vielä jäi epämääräiseksi se että saanko mä varmasti sen kumin takaisin ilmatiiviisti paikalleen, eli jos mä nyt vaikka kannan tuon renkaan noin 500m päässä olevalle huoltsikalle ja siellä lasken ilmaa siihen niin voinko nyt olla 100% varma, että se rengas itsestään pomppaa paikalleen ja on sen jälkeen tiivis.

En kyllä todellakaan mitään räjäytystemppuja rupea tekemään, vaan ainoa käytettävissä oleva väline nyt olisi sitten tuo huoltoaseman laite millä saa ilmaa. Onko sillä merkitystä että huoltoaseman laite on tuollainen siirrettävä irtomalli mikä käydään välillä täyttämässä seinästä sen säiliö. Huoltsikalla ei ole suoraan seinästä tulevaa letkua tietääkseni. Onko tuolla merkitystä, eli saanko sen tuolla huoltoaseman "pumpulla" pomppaamaan paikoilleen?

Coastside

LainaaMiksi mun ketju poistettiin ja heitettiin jonnekin epämääräiseen vanhaan keskusteluun, en saanut vieläkään riittävästi informaatiota kysymyksiini, en jaksa etsiä tiedonrippeitä kahlaamalla satoja viestiketjuja läpi vaikka kysymyksiini todennäköisesti olisikin jossain vastattu.
1. Sivustolla on oma tyylinsä järjestellä viestejä edellisiin aiheen ketjuihin, jottei aiheet hajaannu tuhansiin ketjuihin, joita ei sitten jaksa etsiä.
2. Jo aiemmin kirjoitetun lukeminen voi antaa suoran vastauksen.
3. Pitkät ketjut näyttää vain niin paljon paremmalta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#123
Annetut ohjeet ovat perusteltuja ja kuten minulla on asiasta ammattityökokemusta. Jos luit ehdotin teettämään vaihdon ammattiliikkeessä koska kymppi siitä työstä on nykyään hyvin kohtuullista.

Venan "sielu" on se venttiiliosa joka päästää ilman vain toiseen suuntaan. Hassu nimi, kyllä. Se on otettava aina pois asennusta varten että ilmaa saa riittävästi virtaamaan. Huoltikan täyttöpullot tuskin riittävät.

Leiskauksella asennus on ainoa keino jos rengas ei tiivisty vanteeseen tarpeeksi, niin että ilmansyöttö riittää työntämään sen tiiviisti kiinni. Jos katsoit filkat, niin niissä kissa olisi mahtunut kulkemaan välistä ja silti työ onnistui.

Kun irroitat pyörän, varmista että toinen pää on maassa ja se voi vaatia painon käyttöä.  Jos otat molemmat niin jotain koroketta pyörän paikalle, koska muutoin skode kaatuu. Kaatuminen tietää aina vaurioita ja jos vaikka pikkulapsi jää alle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Tertzi

Eli siis nyt sitten menisi vähintää se 20 euroa parin minuutin pyöräytyksestä rengaskoneessa. En kyllä ole oikein tottunut työstä maksamaan, osien hinta ei aiheuta mitään ongelmia, varauduin että ne olisivat paljon kalliimpiakin.

Eli jos nyt sitten ainoa vaihtoehto on että tuota pitää siinä koneessa pyöräyttää niin vielä jää auki, että mitä pitää tehdä itse. Onko nyt saatava ne renkaat omatoimisesti irti, ja miten tuo kivuttomimmin hoituu. Ilmeisesti mulla nyt on ainakin liian kevyet työkalut kun aikaisemmin on vain polkupyörän muttereita tarvinnut avata. Joku auton renkaanavaaja kai vaaditaan.

Nostaako hintaa tuosta siis jos se pyörä irrotetaan siellä korjaamossa? Onko mun nyt sitten vaan yritettävä metsästää joltain noita työkaluja, ei oikein ole mopoikäisiä tuttuja, kun ei ole minuakaan nuo moottorikäyttöiset kulkuneuvot aikaisemmin kiinnostaneet, nyt ostin mopon kun polkupyörä veteli viimeisiään ja skootterin sai uuden polkupyörän hinnalla. En kuitenkaan haluaisi että sen huoltaminen tulee paljon kalliimmaksi kuin polkupyörän tai että se olisi vaikeampaa.

ihmehiippari

Kannattaa ensi alkuun kokeilla minun ohjeilla. Ei se kokeileminen mitään maksa. Rengas lähtee polkasemalla ja menee takaisin paineella, jos se on ollut paikoillaan, edes jonkunaikaa.
Yleensä nuo renkaat, jotka joudutaan paukauttamaan, ovat pinossa kauan seisseitä, jolloin ovat menneet lyttyyn.

kani

#126
Lainaus käyttäjältä: Tertzi - 08.05.11 - klo:23:06
Nostaako hintaa tuosta siis jos se pyörä irrotetaan siellä korjaamossa? Onko mun nyt sitten vaan yritettävä metsästää joltain noita työkaluja, ei oikein ole mopoikäisiä tuttuja, kun ei ole minuakaan nuo moottorikäyttöiset kulkuneuvot aikaisemmin kiinnostaneet, nyt ostin mopon kun polkupyörä veteli viimeisiään ja skootterin sai uuden polkupyörän hinnalla. En kuitenkaan haluaisi että sen huoltaminen tulee paljon kalliimmaksi kuin polkupyörän tai että se olisi vaikeampaa.

Täytyy kyllä sanoa että onhan korjaamolla muitakin kuluja kuin työntekijän palkka maksettavanaan. Verot, työnantajamaksut, tilat, sähkö ja ne työkalut sekä vastuu/takuu tehdystä työstä ym. ja osaamisella/ammattitaidollakin on hintansa. Tuleehan skootterin ylläpito muutenkin pakollisine vakuutuksineen väistämättä polkupyörää kalliimmaksi ja kaikella on hintansa..

Tällaisen löysin googlella "mopon renkaiden vaihto":
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?t=23780

Helposti tuossa muuten käy niin että vanteeseen tulee kamalat jäljet kun itse puutteellisin työkaluin alkaa turaamaan. Jos vaihto on kympin per rengas jossain ja vanne säilyy uudenveroisena on se mielestäni hintansa arvoista. Ja joku ammattilainen saa siitä vielä työtä itselleen.

Samppa

#127
Lainaus käyttäjältä: Tertzi - 08.05.11 - klo:20:18
Miksi mun ketju poistettiin ja heitettiin jonnekin epämääräiseen vanhaan keskusteluun, en saanut vieläkään riittävästi informaatiota kysymyksiini, en jaksa etsiä tiedonrippeitä kahlaamalla satoja viestiketjuja läpi vaikka kysymyksiini todennäköisesti olisikin jossain vastattu.
Yhdeksän sivuisen viestiketjun lukeminen tuskin on ongelma, ainakin jos kiinnostusta renkaanvaihtoon todella on ja tietopohja vaihtamisesta on toistaiseksi melko olematon.

Renkaanvaihto voi olla kotikonstein joko helppoa tai helkkarin vaikeaa, jolloin 10 euroa / rengas on mielestäni melko pieni hinta nirhatuista vanteista (nirhaantuvat ilman kunnollisia rengasrautoja ja suojauksia) ja huonolla säkällä myös tuhotusta renkaasta (saa kyllä repeämään nirhaamalla raudoilla, ruuvareilla tai mitä kukakin käyttää). Ihan ensiksi olisi mukava tietää minkälainen rengas on kyseessä eli rengasmerkinnät. 80/80-14 vaihtuu huomattavasti helpommin kuin esimerkiksi 130/60-13 ja minkälaiset työkalut on käytössä.

Jos paineilmavehkeitä ei ole, niin pyörän mutterin saa auki esim. autokäyttöön suunnitellulla jatkovartisella mutteriavaimella. Hylsynä mieluummin pitkä voimahylsy (hyvä laatuinen) jottei lipsu. Jos takarenkaan pyörimistä ei saa estettyä, niin kaveri istumaan skootterin päälle (skootteri ei tuen varassa) aivan peräosaan ja painaa jarrua minkä jaksaa. Mainittu 10 euron hinta on hinta, jolla sinä viet irrottamasi renkaat rengasliikkeeseen eli eivät ala ottamaan rengasta skootterista irti siellä (toki varmasti ottavat, mutta hinta on eri).

Variaattorinhihnan vaihdosta löytyy valmis artikkeli pääsivulta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

openflow

Sisäkumin laittaminen on myös vaihtoehto. Renkaan vaihtaminen kotikonstein helpottuu, ei tarvita paineilmaa eikä tarvitse olla niin varovainen vanteiden kanssa asentaessa esim talvirenkaita.

ilborg

Löytyi youtubesta juurikin tähän ketjuun sopiva video (ja mielestäni paras tähän mennessä) että kuinka moottoripyörän kumin saa vaihdettua ilman noita hydraulisia vehkeitä. Huomionarvoista on juo vannesuojat joita näyttäisi muuten löytyvän motonetistäkin kohtuuhinnalla. En tietysti tiedä että kuinka hyvin nuo suojukset sopii pienelle skootterin vanteelle. Ihan mielenkiintoista katseltavaa: http://www.youtube.com/watch?v=anyY0UO5gqk&feature=related. Levyjarrun irroittaminen saattaa olla mopoissa kyllä turhaa kun niitä on vain yksi kappale, toisin sanoen levyn voi jättää aina niin päin ettei se vaurioidu irroitettaessa.

Tuossa tuli vain ajankohtaiseksi kun uudet kumit tuli tilailtua jotta saisi hieman märkäpitoakin, niin ajattelin katsoa että kuinka homma hoituisi ihan käsin. Sisäkumit tuli tilailtua samalla niin ei tarvitse paineilmaa etsiä, vaikka ilmeisesti jopa ilmankin saattaisi onnistua. Tietysti kannattaa pitää mielessä että jos alkaa tuntua epätoivoiselta niin kyllä noita firmoja on jotka saa renkaat siististi vanteelle.

Samppa

Vannesuojat ja "riittävät" rengasraudat. Ruuvareilla ei kannata lähteä nirhaamaan tai kohdassa 5:40 voi tulla renkaasta entinen...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ilborg

Voisin kuvitella että pitkillä raudoilla tulee myös kiinnitettyä huomiota enemmän tuohon hyödyllisen työn tekemiseen sen sijaan että apinan raivolla riuhtoo rengasta samalla kun suojat on lipsahtanut jonnekkin muualle tai hajonnut. Tuossa videollakin näyttäisi olevan hieman halvimpaa rautaa pidemmät nuo, eli joku 40cm kenties, eikä silti ihan kevyesti rengas asetu kohdilleen.

Olen fillarien kanssa oppinut kantapään kautta että talttapää ei yleisesti ottaen ole rengasraudan korvike. Ja voin sanoa että fillarin kanssa meinaa turhautua kun havaitsee asentaneensa vuotavan kumin paikoilleen, vaikka siis kumien vaihdon pystyy tekemään noin viidessä minuutissa.

Bootian

Puhkes takarengas baotianista. En oo ennen vaihtanu renkaita skootterista. Kannattaako lähtee itte vaihtaa vai viedä suoraa huoltamolle? Onko kuinka vaikeeta

pekpel

Ainaski kannattaa olla kaveri mukana joka on ennenkin vaihtanu, jos ei ole, niin liikkeeseen vaan, tai sitten käyt meitin kerhoillassa hesassa.
Rengasrautoja sais olla ne kolme ja voiteluainetta ja venttiiliavain ja kunnon kompura.
Noissa on omat kikkansa ja mitä pienempi niin sen hankalampi.
Varastossa kasaan painunutta rengasta ei vanteelle nosteta ihan tosta vaan muuten kun sisärenkaalla tai räjäyttämällä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Bootian

Joo no mitään noista työkaluistahan ei löydy. Eli vissiin huoltamolle.