Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

Coastside

Vedellä voi paineistaa, mutta vesi täytyy eristää pois koska sitä ei renkaasta saa millään pois.

Fillarin pumpullakin nytkyttelee useita kiloja painetta niin suureen astiaan kuin jaksaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

130/60-13 NRG:n rengas. Tuli joskus tuhottua renkaanvaihdossa (kudos repesi reunasta) väärillä työkaluilla (ruuvitaltta ja liian lyhyt rengasrauta). Olkaahan varovaisia. Myös vanteisiin saa aikaiseksi rumat jäljet todella helposti.  ::)

Jos tarkoitus on ajaa samalla skootterilla pidempään sekä kesä, että talviajoa. Kannattaa yrittää hommata jostakin toiset vanteet talvirenkaille.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Zorro

 ^Samoin aiemmin ehdottelin toisia vanteita, mutta otin sen viestin pois kun kukaan ei noteerannut.

Coastside

#18
Rengastyön hintatarjous vanteelta vanteelle irtopyörään oli tänään 20 ekee. Alkoi raksuttaa oman työkalun teko, joka ei ole asiaa tuntien kovin suuri hanke.

Rengaraudan ja vanteen väliin kannattaa ujuttaa muoviliuska väännön ajaksi. Lujempi kuin teippi ja vain silloin paikalla kun tarvitaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Kinkster

Minkämallista etuvannetta olisit vailla?
Itselläni on
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=856.0
tuon ketjun mukainen ylimääräinen 1. mallinen vanne. Mutta itse tarvitsisin 2. mallisen mutta kun ei tunnu keneltäkään löytyvän.

A_sentaja

Costsidelle helpottavaa tietoa,, näyttää puuilo vantaalla myyvän mp ja miksei auto käyttöön myös, mekaanista rengaskonetta hintaan 59ee. toimii lihaksilla ja raudat on pitkiä tarvittavan momentin aikaansaamiseksi.. Sattumoisin seikkailin ko firmassa asioilla ja sattui silmään tuo kone.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Olen kanssa törmännyt ko. koneeseen. Onkohan kellään käyttökokemuksia? Hinta ainakin on "halpa", mutta tekeekö sillä oikeesti mitään..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=105

Ei noiden kuvien ja selien perusteella saa tilaamaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Nuorempana asentajana korjaamolla ollessani, joskus kultaisella 80 luvulla käytin hieman vastaavaa laitetta. Mutta se kone olikin ammattilaatua, kunnon plootusta ja putkesta tehty, ei mikään ikean malli... :) Mitä nyt tuota katselin paikan päällä, niin kai sillä jokusen renkaan vaihtaisi, muttei urakkahommiin kylläkään kävisi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

FrozenCorpse

Minä olen vaihdattanut renkaat vain huoltoliikkeessä, molempien renkaiden alta- alle vaihdon hinnaksi tuli jotai 100â,¬..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

chriskolumbus

#25
Hei!

Pojan Peugeot skootterin (Ludix) eturengas on talven jäljiltä (ja n.4700 km alla) sen näköinen että sen voisi vaihtaa ja selasin ostopaikkoja. Renkaan sivussa on halkeamia ja se on kulunut muttei sentään sakkorengas. Nyt kysynkin: onks noi halkeamat todellan vaarallisia vai enemmänkin kosmeettisia? Näillä mopoillahan ei juuri 50 kovempaa kuljeta. Tässä mukana toivottavasti kuva renkaasta .

Toinen kysymys on rengaskoon ilmoittamisesta... meidän renkaassa lukee 100/80-10 MC6 ja siinä ei ole mitään epäselvää. Mutta niitä renkaita kun ei tunnu löytyvän kovin helposti. Varaosaliikkeet mainostavat tuumakokojakin ja mietityttää olisko joku niistä tuumasysteemeistä tähän sopivia?

Muuten: Viime kesänä vaihdoimme takarenkaan (ostin sen Helsingin Pyörä ja Mopo Oy mestasta ja se oli ihan ok hintainen ja laitoimme sen itse alle. siitä oli juttua tuolla Peugeot osastolla) ja sen vaihtaminen vanteelle ja laittaminen alle, joka on vaikeampaa kuin eturenkaan kanssa painiminen, onnistui sentään sen verran hyvin aloittelijoilta että ajateltiin taas säästää ja duunata se itse. Mut silloin renkaita oli jotenkin helpommin saatavilla ja nyt en löydä muuta kuin postimyynnillä mainittuja. Eikä postimyynti ole järkevää kun sentään pääkaupunkiseudulla asutaan...

- Ville

ilborg

Kokemusta sitten vain kuluneista polkupyörän kumeista...

Tuossa kumin alla on kyllä kudos, eli veikkaisin ettei tuo nyt ihan heti tuosta hajoa, ja harvemmin taitaakaan ihan räjähdellä nuo kumit, ainakaan missään kevyissä vehkeissä. Hieman oudon näköinen "viilto" tuo kyllä näyttäisi olevan. Polkupyörän kumeissahan on monestikkin aika vastaavan näköistä hapertunutta kumia, eikä ole tähän mennessä mikään ongelma tuo ollut. Mutta siis, jos tuossa ei ole sisäkumia alla, niin sitten en oikein osaakkaan sanoa. Riippuu, oliko tuon renkaan rakenteessa vielä kudoksen jälkeen jotain ilmaa pitävä kerros. Sisäkumin kanssa luulen, että tuo kestäisi ihan hyvin renkaanvaihtoon asti, kun tuossa ulkokumissa kuitenkin on tuo kudos, jonka pitäisi kestää enemmän kuin tuo rengas muuten.

Mää

Lainaus käyttäjältä: chriskolumbus - 26.07.08 - klo:00:55
Kaaduin mopollani (Peugeot Ludix 2005) ja jouduin pieneen sivuluisuun. Ei mikään paha mut aika reippaat asfaltti-ihottumat tuli. Se oli kuitenkin hiekalla. Vauhtia oli ehkä 20km/h. Sen jälkeen ohjaus on jäykkä vasemmalle käännettäessä ja tuntuu kuin se "ottaisi kiinni" (vähä rahiseva ääni kääntäessä?)

ehkä se rengas on syytä uusia ainakin tuon perusteella...

Samppa

Kyllä minä ainakin vaihtaisin renkaan, jos on "sisärenkaaton". Vespassa (ET2) minulla oli samanlainen renkaanetsimisongelma. Uudet renkaat tilasin ulkomailta, eli Easypartsin kautta. Samalla tilasin myös jonkin verran kaikkea muuta tarviketta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

chriskolumbus

No (siis viime vuonna) se vaihto alle oli melko samaa luokkaa kuin itse rengaskin (30 egee) joten ajattelin että sisulla sitten.. ja se homma olikin (täällä olleiden lisäohjeiden myötä) ihan ok ja ei vaatinut paljonkaan taitoa tai osaamista. Malttia ja vähän voimaakin kyllä. Mutta ei mitään mistä ei tavallinen skootterimies selviäisi  ;D