
No kylläpä kesti vastaaminen, oli jopa unohtua... mutta niin vain tuli viahdettua itse se takarengas ja olipa sekin ajoissa. Alkoi nämä sadesäät. Eli ihan hyvä aika panna vähän kuvioo taakse!
Ostin takapyörän sitten Helsingin Pyörä ja Mopo Oy:stä, ihan jees kauppa. Ostin myös polttimon ja tulpankin. Taitaa olla Aprilian myyjä pääosin mutta tuo rengaskoko sattui löytymään heiltä.
Ei kun vaan hankittiin pari rengastrautaa (sellaisia mitä saa vaikka Biltemasta, joissa on taivutettu pää.
Ja prosessi meni näin:
1. mopo jollekin tuelle siitä jalkatuen kohdalta
2. Pyöränmutteri irti (meidän mallissa on tasan yksi mutteri ku pitää irroittaa)
3. ilmat pois (muuten se ei tule siitä ahtaasta pyöräaukosta) ja rengas pois mopon alta
4. kipin kapin himaan ja irroittelemaan rengasraudoilla sitä ulkorengasta toiselta puolelta
5. sitten ujutat sisärenkaan pois painamalla ekaksi venttiilin pois vannereiästä)
6. Sitten samalla rengasrautatekniikalla vaan toinenkin rengasreuna vanteen yli pois ja pieni vanteen tarkistus
Se tekniikka oli tietenkin sellainen että yhdellä raudalla ensin vähän taivutetaan vanteen päälle reunaa, sitten toisella noin vaaksan (tai 10cm) päästä. Väliin voi laittaa jonkun ruuvarin (philips parempi niin ettei tuu revittyä mitään talttaruuvarin terävillä reunoilla) jotta rengas ei pääse muljahtamaan takas kun taas otetaan vaaksan päästä lisää renkaan sivua vanteen yli.
7. Samalla tekniikalla ansin uuden renkaan toinen sivu vanteelle
8. Sitten sisärengas (tyhjänä!) sinne sisään jo odottamaan, muista työntää venttiili reiästä ja pitää kiinni ettei tipu siinä ähkiessä pois!
9. Sitten vanteen lopullinen, toinen reunakin vanteelle. Meillä auttoi siinä että skootterin omistaja (eli Chris) seisoskeli ja vähän hyppikin renkaan vanteenpuolellaa pakottaen niin renkaan "venymään" vanteelle lopulta. Se toimikin hyvin ja ei ehkä kauheasta kannattakaan joillain teräaseella sitä sinne pakolla taivuttaa. Tulee vaan niitä "voi vee" fiiliksiä jos uusi rengas kärsii kovasti.
10. Uusi rengas/vanne eli takapyörä paikalleen niin että pidetään kiinni
tyhjänä edelleen olevaa rengasta venttiilistä.
11. Mutteri kiristykseen ja sitten pumpataan rengas. MUISTA pitää kiinni venttiilistä, ainakin meillä se kun lipsahti siinä pumppauksen ähkimisessä vähän tai paljon sijoiltaan niin eihän sitä niin voinut jättää!
Jotenkin tuntui siltä että renkaaseen olisi hyvä laskea ensin pariin kertaan ilmaa että vanne ja rengas tulevat kunnolla paikalleen. Me teimme vielä niin että lopulta laitoimme vähän normaalia vähemmän ilmaa ja poika ajoi sitten huoltiskalle (n.200 metriä) ja laittoi loput siellä.
Voila! Aiinä se.
Asennus olisi maksanut maltaita (eli renkaan hinnan???) joten olimme aika todella tyytyväisiä. Aluksi vielä vähän tsekattiin että se rengas on kans paikallaan joten se lienee lähinnä itsesäilytysvaistoa

T. Skootterihemmot