Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Renkaanvaihto ja renkaanvaihtotarve (kuluminen) ja yleisesti renkaista

Aloittaja chriskolumbus, 14.09.08 - klo:21:50

« edellinen - seuraava »

Pyrres

Itse autokäytössä huomannut mahtavaksi tuollaisen akkubuusterin missä on sisäinen kompura. Tuotto on minimaalinen mutta jaksaa täyttää renkaan kuin renkaan hyvin. Eihän se skootteriin toki mahdu mutta autokäytössä todellä hyvä laite. Ja tallillakin näppärä kun ei paineilmaa käytössä ja kumi aamulla tyhjä niin saa sentään tarpeeksi painetta että pääsee liikenteeseen.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Coastside


Schwalbe Iceman 10" ajettu noin 3500 km rauhallista maantie/taajama-ajoa runsaslumisina talvina.

Huomioita:
* Piikit nousee esille joten pistovoima kasvaa kun nastan runko kuluu
* Takarenkaan nastoissa asentovirheitä ja suurempi kuluminen
* Nappulat likimain uuden veroiset, ilman murtumia
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

pekpel

Mulla kului schwalbesta takaa nastajojen piikit vielä enemmän esiin, johtuu varmaan siitä että täällä pk-alueella tiet oli enemmän asfaltilla ja kilometrejä tuli yli noin 4000 talven aikana..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

tagatubos

Näyttää tuo kuluminen olevan todella kohtuullinen... varsinkin, kun pito on kuuleman mukaan ihan hyvä.
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther

yamaha

paljonkos kiinalaisten alkuperäisillä renkailla ajelee? oman skoden renkailla ajeltu reilu 3000km eikä juuri kulumista näy.sateella tuntuvat hieman liukkailta joten eivät ole ainakaan hirveen pehmosta kumia.

Skootteri1

6tkm jälkeen takarengas oli jo sakoilla. Nyt ajettu reilu 8.5tkm ja eturengas alkaa olemaan kohta vaihtokunnossa.

Tertzi

Skootterillani on ajettu todella vähän, koska sitä oli säilytetty vuosia käyttämättömänä ennenkuin ostin sen. Nyt kun laitoin ilmaa niin huomasin että venttiilin kumi on haurastunut ja lohkeillut. Renkaat on muuten lähes uudenveroiset.

Kävin tänään avatussa uudessa mp-huollossa ja sieltä meinasivat ettei renkaita tarvitse vaihtaa vielä pitkään aikaan, mutta venttiili saattaa hajota koska tahansa ja laskea ilmat pihalle. Tarkoitus oli kysellä alustavasti paljonko siellä maksaisi renkaan vaihto, kuulemma kympin per rengas.

Nyt kysynkin, että voinko jotenkin paikata noita haurastuneita venttiileitä, esimerkiksi polkupyörän paikkaussarjan mukana tulleella liimalla tai olisiko joku toinen aine sellainen millä niiden elinikää voisi pidentää?

Vai onko minun nyt pakko teettää se "renkaanvaihto" pelkkien venttiilikumien takia, ne kuulemma maksaisivat vain 2,50 kpl mutta ei kuulemma pysty vaihtamaan muuten kuin irrottamalla renkaan, minkä ne tekee huollossa koneella ja maksaa kympin per rengas.

Onko mahdoton tehtävä yrittää skootterin kumia irrottaa itse, kotoa löytyvillä työkaluilla, vai rikkooko siinä vanteen tai jotain? Sitten kun rengas tarvitsee uusia niin tietysti venttiilikin vaihdettaisiin samalla, tuntuu vaan turhauttavalta maksaa työstä kova hinta parin euron venttiilin takia kun kumit eivät vielä kaipaa uusimista.

Miten iso riski tuossa nyt on että ilmat tulee pihalle ihan yhtäkkiä, onko nyt vain taivuttava siihen että pitää maksaa monta kymppiä noiden venttiileiden vaihdosta?

Kysynpä samalla toisenkin kysymyksen, eli tilasin sieltä mp-huollosta variaattorihihnan, niin pystynkö vaihtamaan sen kotikonstein ja mitä työkaluja tarvitsen siihen. Huollossa suositeltiin pulttipyssyn käyttämistä mutta onnistuuko ilmankin? Siihen asti osaan purkaa että saan variaattorikopan irti, mutta sen pitemmälle en ole vielä tuota purkanut. Onnistuuko hihnan vaihtaminen tienpäällä jos on tarvittavat työkalut mukana? Ilmeisesti jollain pitäisi pitää sitä pyörivää osaa kiinni että saa pultin auki, mikäs työkalu siihen vaaditaan?

Plom

Tietoa asiasta kiinalaisten renkaat-ketjussa. Uudet venttiilit vaan eikä poppakonsteja elvyttämiseen.

Coastside

Hauraan venan kumin voi akryylimassalla tukea ensihätään. Levittää sitä reilun kerroksen päälle. Pussista tehdyllä pursottimella saa tarkimman levityksen. Spiraalina kiertäen saa ehkä silla siistin.

Rengastyö voi vanteesta riippuen olla helppokin tai mahdoton kotityönä. Kymppi ei ole paha hinta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ihmehiippari

Minä vaihdoin omasta kinuskista haurastuneet vakioventtiilit ilman rengaskonetta laadukkaisiin auton venttiileihin.



Kun rengas on irti, laske kaikki ilmat pois, puukolla katkaise vanha venttiili renkaan juuresta ja aseta rengas maahan sivuttain.

Polkaise lujasti venttiilin kohdalta, niin että kumi lähtee pois urasta.

Paina kumia ja nappaa venttiilin loppu pois sormilla tai pihteillä vanteesta sisäpuolelta.

Työnnä uusi venttiili reikään ja vedä pihteillä venttiili kunnolla paikalleen.

HUOM! ÄLÄ pudota vanhan venttiilin loppua tai uutta venttiilia renkaan sisään. Hyvin ärsyttävä onkia se sieltä.

Ota sielu pois ja täytä rengas niin että se poksahtaa ja nousee uraan. Pane sielu takaisin ja rengas kiinni ja kovaa ajoa.

Coastside

Paineilman puuttessa voi renkaan posauttaa kaasuliekillä vanteelle venttiili kierrettynä irti (muuten alipaine vetää sen taas irti). Suihkaus kaasua renkaaseen ja tulta perään.

Renkaan saa vanteelta vinkoilla ja vanteen reunan muotoa seuraavalla levynpalalla pöytää vasten puristaen. Vipu ja oma paino kuormana on toinen mutta työläämpi tehdä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: ihmehiippari - 07.05.11 - klo:21:12
Polkaise lujasti venttiilin kohdalta, niin että kumi lähtee pois urasta.
Ja jos ei lähde niin sitten vastaavalla systeemillä http://youtu.be/grunCumm8go

Tertzi

#117
LainaaOta sielu pois

Mikä tämä on? Saako venttiilin purettua vielä pienempiin osiin? Tarkoitatko että sen metalliosan saa siitä kumista irti vai miten?

EDIT: Voiko tyhjän kumin pumpata normaalilla pyöränpumpulla?

EDIT:

...siis sen jälkeen kun sen on painanut lyttyyn että pääsee käsiksi venttiiliin. Käsitinkö oikein tuosta videosta että rengas jää ikäänkuin makaamaan tuohon keskelle ja että tarviiko jotain kikkailua ennenkuin sen saa takaisin sitä vanteen reunaa vasten, vai meneekö se itsestään kunhan vaan pumppaa ilmaa?

Varmaan tyhmiä kysymyksiä, mutta kun en ole sisäkumitonta rengasta ennen käsitellyt.

-Zone-

Venttiilin sielu lähtee venttiilin sisältä sille tehdyllä avaimella. On myös venttiilinhattuja joissa on sama avain, kuten tässä kuvassa http://www.liukkonen.net/mtb/pics/valve.jpg

Kompura on paras laitettaessa kumia takaisin vanteeseen. Vaatii aika kovan paineen, että se pamahtaa paikoilleen. : http://youtu.be/tmW9YJpVwO4 (katso kohdasta 8:30)

Coastside

#119
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04