Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Motojet

Aloittaja skootteri, 14.06.07 - klo:21:21

« edellinen - seuraava »

skootteri

Honkkari kauppaa Motojet skootteria hintaan 799. Varusteita siinä on aika paljon: kaukokäynnistys, varashälytin, ABS-jarru edessä (ei taida toimia??), boxi jne. Pyörät on myyjän mukaan 12 tuumaiset.

Löytyykö tätä jollakin muulla merkillä ja onko kenelläkään mitään kokemusta tästä?

Ihan perusskode eli halpa on etsinnässä.


Kappas Vaan

Vaikuttaa samalle kuin tämä oma Baotian, siinäkin on joku ylimääräinen heebeli etujarrussa, kaukokäynnistintä tai hälytintä ei omassani ole.

Make

Kyseinen malli on periaatteessa sama kuin Keeway Hurricane, mutta 4-t moottorilla. Soittelin tässä pari kuukautta sitten maahantuojalle (Keewayn)asiasta ja tiedustelin asiaa. Maahantuoja kertoi moottorin olevan hyvä ja laatutasoltaan samaan luokkaan kuin muissakin keewayssa ja varaosia kuulemma saa.

Noh eihän maahantuoja lähde luonnollisestikaan moittimaan tuotettaan.....mutta tuosta Hurricanesta on myynnissä monia eri merkkisiä mopoja. Itse ostin jokunen aika sitten vaimokkeelle Leone RX6 merkkisen skootterin 2-t koneella ja kyseinen laite on myös Hurricane ja maahantuoja Keeway motors.

...niin ja ettei asiat menisi liian yksinkertaisiksi Lenoe Rx8 on taas ilmeisesti sama kuin moposportin myymä CPI popcorn tms.

Joo ABS-jarrut löytyy ja myyjä vakuutti niiden olevan oikeat ABS:ät ihan pokeri naamalla. Jaapa jaa. Taitaa pelkkä abs-moduuli maksaa enemmän kuin mopon myyntihinta....

Summa summaarum:

Kiinalaisiahan nämä ovat, vaikka usein unkari lipuissa ja lapuissa mainitaankin. Ilmeisesti kasaus tms tehdään unkarissa.

Itselläni on ollut reilut pari vuotta Keewayn Focus ja hyvin on mopo toiminut ajetut 6700km. Ainut vika toisen ajovalopolttimon palaminen.

JS24

Selvyyden vuoksi sanottakoon että Honkkarin myymän vm 2006 skootterin merkki rekisteriotteessa on Veeroad ja siinä on nelitahtimoottori. Mopo on varustettu Keewayn merkeillä ja on ulkoisesti sama kuin Keeway Hurricane, (jossa siis 2-t kone). Nimeä Motojet ei esiinny rekisteriotteessa eikä mopossa itsessään, ainoastaan käyttöohjekirjan kannessa.

Mainosten mukaan Motojet vm 2007 mallissa on 2-t moottori.

openflow

Pitipä rekisteröityä kun etusivulla niin kehotettiin ;)

Uutta viestiä en viittinyt aloittaa joten täytän tätä vanhemapaa.

Mulla on myös tämmönen motojet

Jotain huomoita tästä kiinanihmeestä:

Skootteri on vuoden vanha , ajettu 2000.
Runko on keeway hurricane , moottori 139QMB (4t).
Penkissä ei tahdo millään pysyä vaan ajaessa tuppaa valumaan penkin etureunaa kohti.
Kumiosat on todella huonolaatuisia ,kaikki putket on teipillä paikattuja.
Peileistä näkee lähinnä omat hartiat.
ABS jarrut ;) eli takana on niin heikkotehoinen runmpujarru ,että lukkoon ei saa kun jäällä.
Etujarrut soralla ajattaessa menee todella helposti lukkoon (johtunee huonosta renkaista)
Kypärä ei tietenkään mahdu satulan alle; siellä on akku + varaosat.
Kaukokäynnistin ja hälytin löytyy (hälytimessä on herkkyyden säätö).
Ilman lämpö kun tipahtaa 5 asteen korville ,vakio akku notkahtaa niin paljon ,että starttilla ei kannata yrittääkkään.
Muista kiinanihmeistä poiketen vastapainejousi on erittäin löysä. ~ 30 vauhdissa lautaset repsahtavat kerralla auki ==>heikko kiihtyvyys muuttuu olemattomaksi.

Jyrkemissä ylämäissä ei paikalta jaksa lähteä edes liikkeelle ,eli aika heppoinen kone on.
Mystisiä käynnistys ongelmia aika-ajoin: saa benssa ja lyö kipinää ,mutta ei käynnisty.

kaiken kaikkiaan ihan hyvä peli tämä on. sopivasti pikkuvikoja ,joita on mukava korjailla.

Rullat 5.0g.
Renkaat 10" (muovimaiset)
Kiihtyvyys 0-40  ~400m
Huippunopeus ~60 myötätuuleen (2.5 km suoralla) ,~40 vastatuuleen.
Ylämäet kiivetään nopeudella 25-30
Bensan kulutus 2.5l / 100km.


Tällä hekellä skootteri on osina tallissa,  pojan kolttiaiset yrittivät varastaa sen parkkipaikalta, eivät saanet varastettua ,mutta särkivät:
virtalukko hajosi sirpaleiksi ,ohjaustanko vääntyi hieman ,katteissa pari nyrkin kokoista reikää ,joita tässä on nyt viikon verran lasikuidutettu.

Huomenna täytyyy avata moottori ja katsoa mitä sieltä löytyy...

Samppa

Tervetuloa mukaan foorumille openflow, hyvä että rekisteröitymiskehoitus edes joihinkin tehoaa  ;D

Melko paljon on sinullekin jo kertynyt kokemuksia Kiinalaisten parissa, pidähän meidät jatkossakin ajantasalla. Kumiosien ja vakiorenkaiden laatua on moni muukin kritisoinut.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Make

Täytyy tähän yhteyteen vähän kehaista vaimokkeen Leonea RX6 (lienee sama kuin 2-t motojet).

Eli laitoin tuossa viikonloppuna akun paikoilleen ja pihamaalla naapurin kanssa jutellessa "pudottelin" jalkaa ihan ohimennen jalkakäynnistyskammella ehkä kymmenkunta kertaa, niin mopohan pörähti käymään. Eli kunnossa näytti laite olevan, vaikka pressun alla on talven seissyt ulkosalla.

Vaihdoin muuten leoneen mukana tulleen kuristamatton alkukäyrän ja tais siinä tulla isompi suutinkin. Nyt vetoa on ihan riittävästi, myös ylämäkiin.

Muistaakseni polttoaineenkulutus / öljynkulutus oli viime kesänä himpun verran yläkanttiin, joten täytyy tässä tutkailla asiaa tarkemmin, kunhan ajokausi pääsee kunnolla alkuun.

openflow

No niin moottori on nyt avattu.

Venttiilin välykset ... niitä ei ollut. kumpikin venttiili kantoi hieman.
Olisi tietysti voinut aikasemminkin tarkistaa välykset ,mutta kun tämä moottori on lyöty 2t pelin runkoon ,niin tottakai venttiilikopan päällä on poikittainen runkoputki.
Kaikenlisäksi putki on kaareva venttiilikoppaan päin ,joten välissä ei ole kun pari senttiä tilaa.
Moottorin kiinnityspultit pitää höllätä jotta konetta saa kammettua vinoon ,muutoin ei kansi mahdu pois.
Sama ominaisuus on muuten tulpan kanssa ,tottakai runkonputki menee suoraan tulpan kohdalta.

Aluksi säikähdin ,että kapistus on vuotanut öljyä --kone oli paksusti karstassa kanavia myöten.
taitaa sittenkin johtua ,noista välyksistä...


imu venttiili 18.5mm ,pako 16mm.
pienet on venttiilit ,nostoakaan ei taida olla kun 3mm jos sitäkään.

Ihme  ,että tämä kapistus on ylipäätänsä lähtenyt käyntiin ,mutta olihan venttilin taskut hyvin karstalla tiivistetyt :)

seuraavaksi putstaan kanvat ja katsotaan taas miltä näyttää...




Viiru

Samassa koneessa käytetään 0.08 venttiilinvälyksiä  minkä voit tarkistaa tuolta venttiilinsäätöä- ketjusta.

Coastside

Jostain, jollakin foorumilla jäi mieleeni kuvaus että maahantuojan huoltomies polkee konetta ja jos se ei lähde käyntiin, säädetään venat ja kokeillaan uudelleen...

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

#10
No Niin. Tuli hommattua malossin violetti painejousi. sormi tuntumalla paljon jäykempi kun alkuperänen ,jää nähtäväksi miten tanakoittaa meininkiä.

Venttiiilit on hiottu ,pako venttiilin istukassa on vielä pieniä koloja ,jotka tuntee kun lyijykynälle raaputtelee.

Yksi rullista jo neliskanttinen ,pitäisi varmaan uusia. Viilasin rullat 4.5g painoiseksi ihan näin koe mielessä, ilmoitan vaikutuksista myöhmemmin (skootteri vielä osina).

Puristuksia en ole koneesta vielä mitannut ,mutta aika alhaiset ne on : käynnistys polkimessa ei ole mitään tuntoa. 
Paljokohan kärsii tämmöseen kiinanihmeesen laittaa puristuksia olisiko 1:12 liikaa näille sähköille ?

Seuraavana vuorossa virtaus ja täytöslaskelmat ,tarkoitus hieman muotoilla kanavia...

edit:
pari piirrosta kanvista(ei saa kameralla kunnon kuvia näin pienistä kanavista):
#imu
http://img2.freeimagehosting.net/uploads/57e623eeea.png
#pako
http://img2.freeimagehosting.net/uploads/e4a53778ad.png


Pikaisesti silmin katsottuna:
Pakopuolen venttiiliputken ympäristö on valettu hieman reilunkokoiseksi.
Imupuolen kanavat taas näyttää aivan liian isoilta  ,venttiilihän on vain 18.5mm.
Muodot kanvissa on "sinnepäin", toleranssit vaan aika suuret kiinalaisilla.




openflow

#11
Ehkä on syytä päivittää Motojetin tietoja, tämä on muista Kiinalaisista poiketen vähän erikoinen tapaus. Tämä on siis 50cc 4t-Skootteri.

Kuten yllä mainittu runko on tosiaankin 2t-Kiinalaisista. Moottorin on 139QMB 4-tahti China Qianjiang Groupin valimistama. Kyseinen valmistaja on siitä erikoinen, että se käyttää silloin tällöin sekaisin 1E40QMB ja 139QMB moottorien osia.

1(P)E40QMB on 2t-Kiinalaisten moottori.

Se mikä tekee Motojetistä erikoisen useimpiin muihin 4t-Kiinalaisiin on se, että variaattorin osat voivat olla osittain 1E40QMB moottorista ja osittain kuten muissa 139QMB(Hondan gy6 kopio) malleissa.

139QMB:ssä on 16x13 rullat, 1PE40QMB:ssä on 15x12 mm rullat (halkaisija x pituus). Motojetistä löytyy kumpaakin versiota, kannattaa siis tarkistaa ennen uusien tilaamista. Toimivat rullien painot löytyy 3-5 g väliltä riippuen tietysti mistä osista variaattori on kasattu.

Variaattorin hihnojen mitat on myös poikkeavia muihin 4t-ihmeisiin nähden. Ihmeessäni on  hihna 835 17 28. Tämä on aika harvinainen hihna näissä 139QMB koneissa.

Lisätty: Variaattorin kotelo ei käy 139QMB:stä(lyhyt,keski,pitkä) eikä 1E40QMB:stä, joten tässä on joku muu versio siitäkin.

Mikäli variaattorin etummaisissa lautasissa pilkottaa messinkinen tähtiprikka ja laitteessa ei ole bendixiä, todennäköisesti variaattorin etuosa on kokonaan sama, kun CPI/Keewayssa ja muissa Kiina/Taiwan 2t-moottoreissa. Variaattorin takaosasta löytyy myös aika skaala erilaisia osia. Kytkin kelloa löytyy Motojeteistä ilmeisesti kahta eri versiota 112 mm ja 107 mm halkaisija(sisämitta). Itselläni on harvinaisempi 112mm versio. Yleisin koko 139QMB:ssä on 107 mm. Kytkinkellon ulkohalkaisija omassa ihmeessä 120mm. Yhdessä toisessa 139QMB moottorissa kellon ulkohalkaisija oli 115mm. Tästä voi tunnistaa kumpi versio on kyseessä ilman, että tarvitsee purkaa...

lisätty2: 112 mm kytkimellä varustetussa mallissa,  holkilla jonka ympärille painejousi tulee on halkaisija 43.5 mm.
Ihmeeni vakio vastapainejousen mitat: ~44 mm(sisähalkaisija), ~68 mm(pituus), jäykkyys ~0.5 kg/mm, kierteitä 4 kpl ja langan paksuus 3.8 mm. Tässä tuntomerkit huonolle vakiojouselle, jolla ei tehnyt mitään.

1PE40QMB ja 139QMB sekamoottorin ongelma on juuri varaosien etsimisessä. Qianjiangin moottorit voi tunnistaa siitä, että variaattorista löytyy jostain kohtaa merkintä QJ139QMB tai QJ1P39QMB. Näitä seka moottoreita löytyy muistakin 4t-kiinalaisista kuin Motojeteistä.

Kaikki Qianjiangin valmistamat 4t-moottorit ei ole näitä hybrideitä(1E40QMB +139QMB), vaan suurin osa on "aitoja" hondan GY6-moottorin kopiota. Varaosia koneseen hommatessa pitää katsoa onko osa 1E40QMB:stä vai 139QMB:stä.

Motojet on sekoitus 2t ja 4t koneiden osia, joten huolto-oppaita on hyvä lukea sekä 2t & 4t Kiinalaisiin tarkoitettuja.
http://motor.mortch.com/support/scooter/engine/1e40qmb.pdf
http://www.cobrasales.com/docs/Peirspeed%20Cheetah%20XS%20Service%20Manual.pdf

http://www.yamoto.no/images/139qm_motormanual.pdf
http://www.jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_1.pdf
http://www.jm-racing.fi/luettelot/huolto-opas_2.pdf

kuva varista:


----
edit: päivitetty pikkaisen

tommi

Onpa outo tapaus. Siinähän on 10 tuuman renkaat joten olettaisi että hihnan pituus olisi se vakio 669. Oletko mitannut hihnan todellisen pituuden? Ja onko siinä todellakin se "pitkä" kone? 139QMA/B koneitahan on kolmea kokoa, lyhyt, keskipitkä ja pitkä.

openflow

Hihan ulkomitta on muistaakseni ~848 mm. Tässä ei ole 139QMB:n "pitkä-kone" vaan vielä pitempi :D. 139QM moottoreita on siis vähintään neljää erilaista.

tommi

Siinä on hihnan pituus jokseenkin sama kuin 152QMI eli 125cc kuutioisissa. Onko perän välityksistä tietoa?