Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Moottorin vaihto Vespa GTS

Aloittaja HBH8080, 08.06.20 - klo:10:51

« edellinen - seuraava »

HBH8080

Onko kukaan irroittanut ja kiinnittänyt moottoria GTS 300:aan? Uusi moottori tulossa pian ja mietin onnistuisiko sen itse tekemään, kun talli löytyy tai mistä löytyisi järkevään hintaan tähän palvelu. Jotenkin kiinnostaisi mielenrauhan takia kuitenkin tehdä itse ajan kanssa, jotta näkee että on varmasti kaikki kunnossa, onko paha homma?

Aika hyviä videoita löytyy mm. Robotilta: https://www.youtube.com/watch?v=hXyK84UkPoc

Coastside

Yleisinä ohjeina:
Tue skode hyvin ennen irroitusta. Työpöytäkorkeus on ideaali. Tue seisontajalka ettei se kaadu. Poista akku. Tyhjennä öljyt pois ensin ja viimmeisenä takaisin. Kuvaa paikat ennen purkamista joista voi koodessa nähdä miten se oli. Älä tee liian väsyneenä. Aikaa se vie paljon enemmän kuin olettaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Miksi moottori täytyy vaihtaa?

Aika nopea homma Geeteeässään vaihtaa kone kyllä. Robotin ohjeita apunakäyttäen olen tehnyt yhteen koneremontin. Eli imukaula kaikkineen irti koneesta ja jättää sen sinne konehuoneeseen muuten paikoilleen, vesiletkut irti, staattorin ja startin jne. sähköt pois liittimistä penkin alta, takaiskarit koneesta irti, takajarruletkun/jarrusatulan irroitus (satulan irroitusta ennen muistaakseni täytyy ottaa takapyörä pois), "korin" nosto ylös, kone etupäästä irti niin koneen voi vetää pois. Joitain lankkuja kannattaa varata Vespan alle koneen irtiolon ajaksi, ellei sulla ole mp-nostinta.



Edit: missä päin vaikutat?

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.06.20 - klo:13:08
Yleisinä ohjeina:
Tue skode hyvin ennen irroitusta. Työpöytäkorkeus on ideaali. Tue seisontajalka ettei se kaadu. Poista akku. Tyhjennä öljyt pois ensin ja viimmeisenä takaisin. Kuvaa paikat ennen purkamista joista voi koodessa nähdä miten se oli. Älä tee liian väsyneenä. Aikaa se vie paljon enemmän kuin olettaa.

Itseasiassa GTS koneen vaihto on tosi helppo. Kuten tuosta mun kuvasta näet, seisontajalka tulee moottorin mukana, niinkuin varmaan kaikissa muissakin skoottereissa tulee. Sitä ei siis voi käyttää Vespan pystyssä pitämiseen koneen irtiolon aikana.

Coastside

#4
Unohdin kirjoittaa sen ettei kone kaatuile kun se on irti. Toki tiedän että se on koneessa kiinni. Toisaalta annoin yleisiä ohjeita.

Tavallisesta saksitunkista saa paremman kun kiinnittää sen levynpalaan ja sen nostopäähän levyn jotta se tukee paremmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.06.20 - klo:14:20
Unohdin kirjoittaa sen ettei kone kaatuile kun se on irti. Toki tiedän että se on koneessa kiinni. Toisaalta annoin yleisiä ohjeita.

Tavallisesta saksitunkista saa paremman kun kiinnittää sen levynpalaan ja sen nostopäähän levyn jotta se tukee paremmin.

En suosittele saksitunkkia tuohon. Muutama lankun pätkä sinne "mahan" alle, niin pysyy tukevasti pystyssä.

Coastside

Mikäs vespa känkkäränkkä ny iski. Suosita mitä suositat mutta omiin nimiisi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Tä  ;D

Kunhan kerroin hyväksi havaitun tavan tehdä tuo homma.

Palosella

Kävin katsomassa tuota hommaa, ilmeni, että eBaysta ostettu moottori ei vastannut miltään osin saapunutta tuotetta. Ikä, kuutiot ja kilometrit oli kaikki reilusti väärin. No, nyt odotellaan myyjän vastausta.

Ilmeni, että tämä Vespa on saman omistajan kun se oli, johon tein 6 vuotta sitten sen moottoriremontin  ;D Hauska yhteensattuma. Vanha moottori oli ilmeisesti merkkihuollon jälkeen leikannut kiinni öljyn puutteen takia. Eikä kuulemma voi huollon mielestä olla heidän vika. Pelillä ajettu n. 13tkm.

Partanen

Siis yhdelle ja samalle omistajalle kaksi konerikkoa?  :( Kyllähän sitä öljytasoa olisi hyvä tarkkailla, vaikka välillä turhalta tuntuukin.

Nyt vasta huomasin tämän ketjun, kun jostain syystä mopo-osastolla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Palosella

Joo kyllä. Tämä on siis hänen uutena ostama Vespa.

Siihen oli tehty jo kerran koneremontti jossain tuon öliyittä ajon jälkeen. Kesän kuulemma pelasi hienosti, mutta syksyllä alkoi taas ongelmat. Kone kyllä piti kovaa kitinää ja kolinaa,että aika varmasti kampiakselin laakeri(t) on ottaneet itseensä jostain syystä. Mielenkiinnolla odottelen, mikä siinä koneessa on tällä kertaa vikana.

Väärästä koneesta tuli Paypalilta refundi.

Partanen

Silleen erikoista, koska yksikään mun vespoista ei ole syönyt öljyä. Mutta enpä ole koskaan körötellyt niitä sisäänajossa, koska siitä saattaa aiheutua männänrenkaiden vuotamista, joka jossain vaiheessa saattaa jopa aiheuttaa männänrenkaiden jumittumisen karstoittumisen vuoksi. Tarkoitan moottoreita yleisellä tasolla, en pelkästään Vespaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

#12
Näköjään Piaggion(Vespa ym) Quasar kone kestää kunhan hyvin huoltaa.. 112 tkm ja taival jatkuu.

https://www.nettimoto.com/peugeot/geopolis/2710464

Olis kiinnostavaa lukea huoltokuitit, mitähän kaikkea on variaattoriin uusittu noilla kilometreilla ?

Edit: Nuo mattamustat muoviosat on uutenakin mattapintaisia. Satulakin vielä todella hyväkuntoinen, siihen on kuitenkin hierottu ahteria pitkälti toistatuhatta tuntia. Ilmeisen tunnollinen&huolellinen omistaja ollut.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Ois tohottaneet mustat muovit niin "on kuin uusi". ;D
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 30.07.21 - klo:18:12
Ois tohottaneet mustat muovit niin "on kuin uusi". ;D

Se on sitten vihonviimeinen temppu minkä voi muoviosille tehdä. Gtechniq C4 on pirun hyvää ja riittoisaa ainetta mustien muovien ehostamiseen.