Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Ludix ja etuhaarukka kanittaa kaatumisen jälkeen

Aloittaja chriskolumbus, 26.07.08 - klo:00:55

« edellinen - seuraava »

chriskolumbus

Kaaduin mopollani (Peugeot Ludix 2005) ja jouduin pieneen sivuluisuun. Ei mikään paha mut aika reippaat asfaltti-ihottumat tuli. Se oli kuitenkin hiekalla. Vauhtia oli ehkä 20km/h. Sen jälkeen ohjaus on jäykkä vasemmalle käännettäessä ja tuntuu kuin se "ottaisi kiinni" (vähä rahiseva ääni kääntäessä?) . Vanhempi apurini purki sen (olen itse lomalla) etukatteen ja laittoi minulle tietoa: Avasin Peugeotin. Rahina kuuluu ohjaustangon akselista. Mikään näkyvä ja liikkuva ei ota kiinni mihinkään. Veikkaisin, että kaaduttaessa ohjaustanko on  iskenyt reilusti maahan ja joku ohjaustangon akseli on lyönyt laakeria, jossa on tapahtunut muodonmuutos. Tankoa käännettäessä se ottaa kiinni paikoiltaa siirtyneeseen tai muotoa muuttaneen laakerin johonkin reunaan. Ohjaustanko on irroitettava ja laakerit katsottava. Ohjaustanko on voinut taipuakin, mutta potki näytti suoralta, kun katsoin sitä endoskoopilla. Summa summaarum: Voidaan ehkä purkaa tallissa ja vaihtaa osat.  VOITTEKO  ANTAA IDEAA missä mahtaa olla vika ja voiko se itse korjata (osia ostaan kyl tilata)? Miten eristäisi vian. Mahtaisko jostain Alfamer tyyppisestä korjausoppaasta olla apua?
T. Chris


Coastside

Se on napannut etupyörällään niin kovaa kiinni että sen haarukan kruunu on vääntynyt laakerin paikkeilta. Pitää purkaa irti ja viedä kolarikorjaamoon oijottavaksi. Se on niin kriittinen paikka ettei omin toimin kannata korjailla.
Voi kyllä mennä ostoksikin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

chriskolumbus

Voi harmi jos yhden kaatumisen takia tuollaisiin operaatioihin pitää ruveta :-( . Se oli siis hiekkatiellä ja nopeus ei kaatujan mukaan kova... Kyllä korjaaminenkin onnistuu jos osia saa jostain (ja mistä niitä saa???) ja korjauskässäri löytyy. Mutta löytyykö, kuka tietää?

Samppa

Vaikea sanoa kun ei näe. Tuohon toispuoleiseen jäykkyyteen liittyen, eihän siellä ole mahdollisesti jarrukahvojen vaijerit joutuneet jotenkin väärään asentoon, jolloin tuo ohjaus olisi toiseen suuntaan nahea?

Purkuun vaan koko etupää ja osien mittaus. Etupää on rakenteeltaan melko yksinkertainen ja varmasti saatte sen purkamisen jälkeen uudelleen myös kokoon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

chriskolumbus

Hei!

Tsekataan myös ne jarruvaijerit... ja mennään tänään katsomaan mopoa. Ollaan oltu matkoilla ja koko homma on seissyt sen aikaa. TÄRKEIN ASIA on kuitenkin jäänyt kuulematta teiltä asiantuntijoilta.... MISTÄ SAA KORJAUSOPPAAN tähän Peugeotiin. ONko siitä Mopot Korjausoppaasta esimerkiksi hyätyä? Ei ainakaan ollut Fortecolla mitään Peugeot-spsifistä kirjaa. Ja enkunkielikin taittuu ainakin meiltä vanhemmilta taustatyypeiltä joten se ei ole este :-D

Mitä suosittelette varaosien (arsinkin jos haluaa ostaa tuon erivärisen katteen) hankintapaikaksi? Voiko katteita itse maalata ... kuulemma tekee mieili "tuunata" ulkoisesti vehjettä.

Puramme sen uudestaan ja katsomme kruunun ja nuo jarruvaijerit. Kiitos vielä avusta.

Kesäterveisin!

Samppa

#5
Se skootterimopot -korjausopas on ns. "perusteos", jossa esitellään asioita yleisellä tasolla. Kyllä suosittelen sen lukemista nimen omaan perusteoksena. Mitään syvempää siitä ei juurikaan löydy, mutta muistaakseni esim. etuhaarukan toimintaperiaate on kuvailtu. Varsinaisista Peugeotin korjausoppaista minulla ei ole tietoa.

Mekkikohtaisia varaosia tilaan itse melko paljon tuolta easypartsista. Siellä on hyvät räjäytyskuvat, niin tietää mitä tilata.

http://www.easyparts.nl/changelanguage.php3?action=change&changelanguage=fi
-> alkuperäiset varaosat

Katteiden maalaamista on käsitelty pariinkin otteeseen tuolla "omat projektit" -osiossa. Jos sinulle kelpaa ehjä, mutta käytetty kate, voit kysyä niitä esim.  MP-Myynti J. Marttilalta, tai Tmi: Jani Kaasalaiselta.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

chriskolumbus

Etuhaarukka korjattu!!! :-D

Avattiin se etuhaarukka (aluksi oli avattu vain etukate mutta siinä ei pystynyt tietämään mistä päin rahina ja kanitus tuli) ja ohjaustangon alapään mustan osan (se levein loppuosa) pohja on oli kai pikkuisen vääntynyt kaatumisessa. Rautakanki alle, varovaista naputtelua siihen "raapivaan" eli kanittavaan osaan... ja voila! Rahina ja jumittaminen loppui siihen. Samalla opittiin tukku asioita etupäästä.
Nuo vinkit siitä hollantilaisesta osaliikkeestä olivat tosi hyviä. Otin kuvia itse ongelmasta mutta en keksi miten ne tähän saisi liitettyä (paitsi että jos laittaisi omaksi kuvaksi !!!) joten viittaa vaan siihen varaosakuvaan: http://www.easyparts.nl/showdrawing/2656/48091/-/0-968-1-m419-m1083-m2829-s2656-d48091/Handlebar__Drum_Brake.html
eli tuossa räjäytyskuvassa kohta 2 vieressä oli tämä vääntymävika. Kyse oli muutamista milleistä sillä tangon alapään liikkumakourussa on seinämässä sellainen stanssattu pultinpää johon tangon alaosan reuna otti sitten kiinni. Homma oli selvä kun sitä silmällä katsoi sillä hiertymä oli muusta mustasta väristä poiketen hioutunut metallinväriseksi.

Emme ehtineet edes kirjaa ostaa/hankkia. Mutta täytynee hankkia sillä ajajan tiedot moottoreista ja mopon teknisestä toiminnasta on aika hatarat. Oppimishaluja on joten ehkä täs vielä edetään.

Täytyy myös sanoa että Peugeot tuntuu aika hyvin rakennetulta mopolta ja mitä olen nähnyt että sitä mainostetaan kevyeksi ja "tytöille sopivaksi".... olen täysin eri mieltä! Masiina kuljettaa tosi kevyene vaivattomasti kaksi raavasta miestä (@ 70+kg) ja kiihtyvyys on jopa pelottavan hyvä. Kuten loppunopeus. Ei todellakaan tartte mitään virityksiä ruveta tekemään.

Hyvä ostos!


Coastside

Skodeissa on pultilla kiinnitetty stonga. Fillareissa se on viisaammin kiilattu putkeen, jolloin se tällistä kiertyy särkymättä. Luottamuspulaa varmaan kun tälläistä ei skodeen ole tehty.

Olisihan se pitänyt tajuta sen vian olevan stongan päässä koska siinä on vipua millä vääntää, kun kyljellään liukuvassa skodessa pyörä ei yllä maahan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

chriskolumbus

#8
Niin juuri, se hämmästytti miksi se stonga on todellakin tuon tyyppinen kiinnitykseltään. En tiedä mutta arvaan että on ajateltu että tätä mallia ei sitten tarvitse kiristellä (se lukkopulttion varustettu muuten lukkomutterilla, jäi mietityttään tarttisko siihen uuden mutterin, ehkä myöhemmin... nyt tekee mieli vähän ajella :-)).

Kyllä ne vaihtoehdot oli ihan mahdollisia ja jopa kokeiltiin siirtää niitä jarru- sun muita johtoja vähän syrjään... ja auttoihan se ihan pikkuisen.. mutta tämä syy olisi sitten selvä lopulta.

Muuten, ihan asiasta jo täysin toiseen... ajelimme Via Balticaa ...Puolassa (ei paljon skoottereita, mikä voi olla hyvä juttu sillä liikenne siellä on aivan itsemurhaista) ja mm. sitten Kroatiassa. Siellä näki jopa mopon moottorilla varustettua potkulautaa. Näytti aivan itsetehdyltä ja se kulki KOVAA ja tietenkin sitä ohjasti joku hollantilaisnassikka... ikää ehkä 12. Näytti hiukkasen vaaralliselta mutta kun siellä näki myös niitä katumönkkäreitä jolla mentiin uimashortsivarustuksessa, ilma kypärää ja ilma liikennesääntöjä... niin kaikkeen tottuu.

Tekisi itselleen (tässä puhuu siis suurimman osan aikaa isä, poika ajaa) mieli sellaista taiteltavaa pikkumopoa (niitäkin näin) mutta niitä ei juuri Suomessa näe... taitavat olla sellaisia ettei niitä saa rekkariin.

T. Ville
PS: Ja suurkiitokset kaikesta avusta ja opastuksesta ... nyt tiedetään mistä voisi saada apua.

Edit: Virittelin vähän ja sain saitin jossa voin näyttää ne remppakuvat jos Samppaa tai Coastsidea kiinnostaa.

Tässä ne:
http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/51_01082008235.jpg.html
ja
http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/50_01082008236.jpg.html

Kiitos vielä avusta!

Samppa

Hyvä että saitte kuntoon. Ei tullut heti tuo edes mieleen, kun omissa Piaggioissa on tuo stongan kiinnitys hieman erilailla (vaikka pulttikiinnityksellä onkin). Nyt tarvittaisiin taas lisää Pösön omistajia rekisteröityneiksi, niin saadaan heti sitä täsmäasiantuntemusta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

mopomies92

Hei. tämähän on tuttua:D itselläkin ludix ja on tullut kaaduttua kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla sama homma eli vasemmalle käännettäessä kuuluu krahinaa yms. ensimmäisellä kerralla auttoi kun vähän crc:tä ruiskuttu sinne ongelma kohtaan mutta nyt tuli viime ajokauden päätteeksi sitten kaaduttua uudenman kerran. no nyt se  tuolla varaston perukoilla odottaa korjaamistaan. tällä kertaa tuli kaaduttua sitten vähän kovemmin ja koko ohjaustanko jäi sinne vasemmalle puolelle ihan niinkuin rattilukku olisi ollut koko ajan päällä. no menin sitten vähän väkisin vääntämään sitä että saisi liikutettua mopoa eteenpäin. olen sen jälkeen miettinyt että vika johtuisi jotenkin tuosta rattilukosta mutta näköjään ei:D tämä oli hyvä sivu löyytää tästä sai hyviä vinkkejä. täytyy joku päivä ainakin noi etukatteet käydä irroittamassa ja katella sitte lisää...

Coastside

Kaaduin ensilumilla ajaessani kesärenkailla niin että vaimensin iskua kropallani ettei kiinalaiseen tullut näkyviä vaurioida. Nivelsiteet aristaa yhä hieman... Sitten ajaessa huomasin valon osoittavan muutaman asteen vinoon. Potkaisin etupyörää ja asia korjaantui.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.02.09 - klo:23:40
Kaaduin ensilumilla ajaessani kesärenkailla niin että vaimensin iskua kropallani ettei kiinalaiseen tullut näkyviä vaurioida. Nivelsiteet aristaa yhä hieman... Sitten ajaessa huomasin valon osoittavan muutaman asteen vinoon. Potkaisin etupyörää ja asia korjaantui.
Tuo on yleistä, tapaturman jälkeen huolehditaan moposta ja sitten vasta oma terveys. Kokemusta on. ::)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

mopomies92

Lainaus käyttäjältä: karkulainen - 17.02.09 - klo:23:57
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 17.02.09 - klo:23:40
Kaaduin ensilumilla ajaessani kesärenkailla niin että vaimensin iskua kropallani ettei kiinalaiseen tullut näkyviä vaurioida. Nivelsiteet aristaa yhä hieman... Sitten ajaessa huomasin valon osoittavan muutaman asteen vinoon. Potkaisin etupyörää ja asia korjaantui.
Tuo on yleistä, tapaturman jälkeen huolehditaan moposta ja sitten vasta oma terveys. Kokemusta on. ::)

tuo on totta. itekki kun kaatusin ja soitin isapapan hakemaan niin ekana sano vaa että voi piip mopon tanko ei käänny ja semmosta sit vasta ku kyseltii että kävikö sulle mitää niin vastaa että ei tässä mitää mut mopo on erimieltä:D

chriskolumbus

Hyvä jos ohjeista/kokemuksista muille apua.... kolmisteen sitäkin pähkäiltiin (siis kolme sukupolvea). Taisi olla se vanhin joka sitten ehdotti että puretaan... se oli hyvä ehdotus!

Tosiaan Ludixin katteet on hieman rimpakkeet jos silläkin tavalla että ne on kiinnitetty ihmeellisillä muka-muoviruuveilla joista ainakin yksi on nyt jossain hukassa enkä keksi saako niitä jostain enää varaosina???? Mahtaako kukaa tietää Peugeot-tyypeistä?