Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten "Secondary air cleaner"

Aloittaja karkulainen, 08.05.10 - klo:10:36

« edellinen - seuraava »

tommi

Joo, aina sitä oppii jotain uutta. Minä kun olen aina mieltänyt että näissä nimenomaan kierrätetään osa pakokaasuista takaisin sylinteriin. Se paksu letku joka lähtee kannesta niin siitähän menee liitos nimenomaan kaasarin ja ilmanputsarin väliseen letkuun. Luulin että sen kautta osa pakokaasuista menisi imuilman mukana takaisin sylinteriin  :-\

pekpel

Saastepäästöistähän tässä on kyse.
EU asetti normit, joiden rajoissa päästöjen pitäisi olla.

Auton kun vie kasastukseen ne mittaavat aina pakokaasujen arvot, jos ovat pielessä ei tule leimaa ja kaara pääsee korjaamolle.

Nuo linkit Jampalta ja Tommilta ovat eri systeemit joilla on sama tarkoitus, pienentää pakokaasijen päästöarvoja.

Toisessa pakokaasujen sekaan pumpataan ilmaa jotta pakokaasut palaisivat "loppuun" ja samalla ilmaylimäärä laimentaa päästöjä.
Toinen kierrättää suurilla kierroksilla pakokaasut takaisin moottoriin, jotta päästöarvoja saataisiin pienemmäksi.

Minulla on Bellassa tuo ilman lisäys pakokaasujen sekaan, jos ei muuta niin ainakin laimentaa päästöjä...
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: tommiMinä kun olen aina mieltänyt että näissä nimenomaan kierrätetään osa pakokaasuista takaisin sylinteriin.
En tietenkään pysty sanomaan, etteikö tuotakin systeemiä olisi joissain malleissa käytössä. Ainoastaan sen voin sanoa varmaksi, että Kymco agilityssä ja Kinroad Windbellissä on käytössä tuo puhtaan ilman syöttö pakokaasujen sekaan. Systeemi on toteutettu niihin hieman eritavalla.

Tein pari kuvaa, joista nuo eroavaisuudet näkee:
1. Kymco Agility
2. Kinroad Windbell

Kymcolla tuon patentin nimi on vissiin joko "Clean Air System" tai "Exhaust emission control system" tai suomeksi "Pakokaasupäästön ohjausjärjestelmä":
LainaaKYMCO CLEAN AIR SYSTEM:
The KYMCO Clean Air System is a secondary air suction system that helps the exhaust gases to burn more completely. When the spent fuel charge is released into the exhaust system, it is still hot enough to burn. The system allows extra air into the exhaust system so that the spent fuel charge can continue to burn. This continued burning action tends to burn up a great deal of the normally unburned gases, as well as changing a significant portion of the poisonous carbon monoxide into harmless carbon dioxide.
LainaaPakokaasupäästön ohjausjärjestelmä:
Tässä ajoneuvossa käytettävä pakokaasupäästön ohjausjärjestelmässä sivuventtiili ottaa ilmaa sisään pakokaasujärjestelmään auttamaan palamistapahtumaa pakokaasun värähtelynä, mikä vähentää pakokaasupäästöä.
Aikas laadukas tuo suomenkielinen sepostus ;D

OT: Varsinkin tuo kymcon systeemin kuva on epäselvä (focus vikapaikassa jne...). En löytänyt parempaa kuvaa, jossa koko systeemi näkyisi. Kun joskus otan katteet sopivasti auki, niin päivitän kuvan parempaan.

JanneK

Eli nyt heräsi kaveriporukassa suuri kysymys Znen -merkkisessä (niinkuin fude, baotian) skootterissani moottorin puhaltimen yläpuolella sijaitsevasta mötikästä, josta lähtee pari letkua. Kavereilla löytyy fudea jne... mutta missään niistä ei ole samanlaista mötikkää. Voisiko tämä olla katalysaattori ja voiko sen repiä pois kokonaan?

Ps. Pakoputkessa ei ole katalysaattorina toimivaa kappaletta, niinkuin kaverien kinuskeissa

Kiitos!  :)
ZNEN ZN50QT-11 CLASSICO

-Zone-

#19
Katalysaattori on putken sisäinen värkki. Ei ulkopuolella sitä. Kyseessä on luultavimmin joko EGR (kuvassa tyypillisin kinuskin egr) tai sitten se tuo lisäilmaa pakokaasujen joukkoon, jollainen on muutamissa kiinan skodeissa.

Nikkkke

onko egr:än tukkimisesta/poistamisesta hyötyä vai haittaa ??

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Nikkkke - 08.06.11 - klo:00:12
onko egr:än tukkimisesta/poistamisesta hyötyä vai haittaa ??
Itse olen tukkinut. Onpahan varmasti ainakin kaikki moottorin imemä seos palavaa seosta, eikä sisällä jo kertaalleen palanutta.

pekpel

Jos systeemi lisää ilmaa pakokaasujen sekaan, ei kannata poistaa jos se vain toimii, pitää se ylimääräilma katalysaattorin puhtaampana ja pöntön auki pitempään.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Silloin kun katti oli vain nasan vehkeissä kiertämässä palloa, oli terveen koneen merkki vaalean harmaa putken pää siitä lyijystä. Nyt on katti ja viinaa bensassa ja normaali putken väri on? Minun moposta katti irtosi jo aikoja sitten ja putken pää on noenmusta. Kone on terve ja kulutus normaali. Katti toimii 700 C joten änkän pitäisi ola aika kuuma.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Nikkkke

mulla meinaa repes se irti siitä putkesta ja nyt on ihan helvetinmoiset äänet että ajattelin tukkia sen