Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten "Secondary air cleaner"

Aloittaja karkulainen, 08.05.10 - klo:10:36

« edellinen - seuraava »

karkulainen

Lainaus käyttäjältä: tommi - 08.05.10 - klo:08:18
P.S. Ensimmäistä kertaa kuulen ettei kiinalaisessa ole pakokaasun kierrätystä, luulin että se on kaikissa. Eikö kannesta tosiaan lähde mitään paksumpaa letkua? Minkä vuosimallin mopo?
Ei minullakaan ole mitään tuommoisia turhia laitteita. ;) -07 solikka ja on ihan alkuperäinen putki.
Tuossa oli kyllä kaikki tarpeet siihen että saisi puhdasta ilmaa putkeen (secondary air cleaner tyyppinen juttu). Eli semmoinen pieni suodatin ja putket kanteen ja siellä yhteys pakoaukkoon. Muuten ihan toimiva, mutta oli jo vakiona "sokea tiiviste" kiinni, reikä siihen ja se olisi ollut pelaava juttu. Nyt kannesta on se pieni kanava tukittu ja ne muutkin laitteet otettu pois.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

tommi

Niin elikkä sullakin oli se systeemi siinä Solikassa. Ei mullakaan pakoputkeen mene mitään letkuja vaan ilmanpuhdistimeen ja sitä kautta takaisin pyttyyn. Mutta tolla edellisellä kaverilla ei kuulemma ollut lainkaan kannessa mitään letkuliitintä mitä edelleen ihmettelen kun niissä pitäisi käsittääkseni olla kaikissa vakiona. Näistä virikansista se useimmiten kuitenkin puuttuu. Olisikohan riisuttu pois jossain vaiheessa.

Coastside

Minulla on kaksi kiinalaista kantta joissa ei ole mitään kierrätyskanavia. Toinen on se missä tulppa on vinossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Mutta sinullakin oli Zonerissa vakiona kierrätys? Olet hommannut jälkikäteen ne kannet?

Coastside

Joo, mutta toinen kone oli kokonainen tehtaan jäljiltä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Jep mutta sekään kone ei ollut paikallaan mopossa, alkuperäisenä. Sehän on silloin periaatteessa "varaosa". En ole itse koskaan kuullut että uudessa kiinalaisessa mopossa ei olisi sitä letkusysteemiä vakiona. Oli se sitten "kytkettynä" tai ei.

Toteutuksia on sitten useitakin, mullakin kaksi mopoa ja kummassakin on ihan erilainen systeemi. Kumpi mahtoi olla esim. karkulaisella tai Custilla noista kuvan versioista, vai oliko kumpikaan? Toisessa on erillinen "säiliö" ja toisessa kiinteä, jossa kiertää kromiputki kopan edessä. Tossa "kromiputkiversiossa" ei ole lainkaan sitä ohutta letkua joka liitetään imukaulaan t-liittimellä. Mikähän mahtaa olla senkin tarkoitus..


Coastside

Tuossa varaosakoneessa ei ole kuin huohottimen liitin. Zonerissa on tuo kromiputki kierrätys.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Tosta kromiputkikierrätyksestä pamahti poikki se letku kun laittoi 82cc sylkän. Monta kertaa kokeilin ja aina sama juttu. Pakokaasu tulee sen verran kovalla paineella isommasta pytystä ettei sitä saanut kestämään. Oli pakko joko tukkia se reikä tai ostaa uusi kansi, ilman kierrätystä. Päädyin jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

tommi

Mulla ei mene kummassakaan noista systeemistä mitään letkua itse pakoputkeen. Mites se pakoputkisysteemi eroaa näistä edellä mainituista? Sama juttu mutta eri toteutus, vai?

karkulainen

Minulla oli tuo jälkimmäinen kromiputkiviritelmä, se tosiaan oli tukittu laittamalle se reiätön tiiviste tuohon kannen liitoskohtaan, muuten ihan pelaava juttu. En koskaan laittanut sitä toimintaan, edes kokeilumielessä. Nyt tuo kromiputki on leikattu poikki siksi että saisin sen laipan.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Jamppa

Eikös ole niin, että tuo (pakokaasujen) "kierrätys" on vähän hämäävä sana tässä ketjussa? Kuten karkulainenkin kirjoitteli, niin eikös tässä ole kyse ihan puhtaan ilman syöttämisestä pakokaasujen sekaan (secondary air injection). Wallekin tästä huomautti tämän ketjun yhteydessä :)

LainaaTossa "kromiputkiversiossa" ei ole lainkaan sitä ohutta letkua joka liitetään imukaulaan t-liittimellä. Mikähän mahtaa olla senkin tarkoitus..
Sen imukaulaan liitettävän letkun tarkoitus selviää tuosta kuvasta (eli ohjaa imukurkun alipaineella "air injection cut-off" -venttiiliä).

Coastside

Tiedä sitten toimivuudesta kun putken pää on noenmusta ja paukkaa joskus putkessa moottorijarruissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Plom

Mulla on se letku pakoputkessa kiinni eikä siitä tosiaan mitään haittaa ole tähän asti ollut.

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: WalleNäissä mootoreissa ei tee muuta kun puhdistaa pakokaasuja.
Näin minäkin olen sen ymmärtänyt. Tämä ei näköjään ole edes mikään uusi keksintö:
http://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection
:)

tommi