Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot hajottaa polttimoita ja polttimot hajoittaa peugeottia?

Aloittaja Eki, 20.10.24 - klo:10:23

« edellinen - seuraava »

Eki

Pakko kysellä: elikä mopo polttaa polttimoja, itsellä kalliit polttimot osram night breaker h8 12v, polttaa niin halvat kuin kalliimmatkin pitkänvalon polttimot, ei heti mutta ajan myötä, esim 2viikkoa. Lyhyet ovat ihmeen himmeät kun taas pitkät ovat mielestäni ok, täytyy tarkistaa liittimet satulakaukalon alta ja vaihtaa jännitteensäädin, semmoinen on varastossani juurikin tuohon peugeottiin. Saattaa myös staattori oireilla, kuten teki edellisessäkin peugeotissa? Eilen tulin Vantaalta pimeällä, kotona huomasin että polttanut myös takavalopolttimon, jarruvalo toimii, kiinnitin huomion siihen että ajovalot vilkkuivat suunnilleen samaan tahtiin kuin vilkut ollessaan päällä, se vilkkuminen oli huomattavissa selkeästi, ei kuitenkaan samallatapaa kuin vilkkujen vilkkuminen. On vähän niinkuin vikaa vian jälkeen, ei onnistu että voisi vaan tankata ja ajella, aina on jotakin häikkää?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Kari69

Minulla oli kerran Nissan, joka poltti ajovaloja tiuhaan. Monta kappaletta vuodessa. Tuo loppui, kun vaihdoin autoon uuden akun. Vanha oli kai niin kypsä, että ei ottanut enää kunnolla varausta vastaan ja latausjännite nousi liika korkeaksi, mikä poltti polttimoita.

Mittaa akun jännite valot päällä ja kierroksilla. Kerro, mikä oli tulos.

Eki

Lähdössä mopokoppiin aukomaan mm satulakaukaloa, tarkista liitokset, maajohdon kiinnityksen sekä vaihdan uuden jännitteensäätimen. Ostin biltemalta takavalo/jarruvalopolttimon, kerrankin mopo missä edes se on nopea ja helppo vaihtaa, loput selvinnevät ajan myötä, myös se tarvitseeko uuden staattorin?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 20.10.24 - klo:13:19Minulla oli kerran Nissan, joka poltti ajovaloja tiuhaan. Monta kappaletta vuodessa. Tuo loppui, kun vaihdoin autoon uuden akun. Vanha oli kai niin kypsä, että ei ottanut enää kunnolla varausta vastaan ja latausjännite nousi liika korkeaksi, mikä poltti polttimoita.

Mittaa akun jännite valot päällä ja kierroksilla. Kerro, mikä oli tulos.
Ostin juurikin toissapäivänä uuden 12v/5amp bilteman akun, siinä eikä pienempikokoisessa entisessäkään pitäisi olla vikaa, mittaan nyt kuitenkin sen ja kerron tuloksen tänään.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

Kar69:lle, valot päällä ja tyhjäkäynnillä noin 12.50v kierroksilla noin 12.90v, vilkut päällä noin 12.50v kierroksilla noin 12.75v.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

vanadoo

Lainaus käyttäjältä: Eki - 20.10.24 - klo:13:56Kar69:lle, valot päällä ja tyhjäkäynnillä noin 12.50v kierroksilla noin 12.90v, vilkut päällä noin 12.50v kierroksilla noin 12.75v.
Eikös tuo ole aika matala?
Autossa latauksen pitäisi huidella 13.5-14.5 lukemissa.
Vuosien takaa muistelen oman skoden samanlaista ongelmaa, eli alhaista latausjännitettä.
Pitkien selvittelyjen jälkeen löysin vian aiheuttajan, eli skoden katteissa oli pieni "huomiovalo" varsinaisen ajovalon alapuolella ja se oli pysyvästi oikosulussa.
Poistin koko härpäkkeen ja muistaakseni senjälkeen latausjännite nousi siedettäviin lukemiin.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Eki - 20.10.24 - klo:13:56Kar69:lle, valot päällä ja tyhjäkäynnillä noin 12.50v kierroksilla noin 12.90v, vilkut päällä noin 12.50v kierroksilla noin 12.75v.

Pitäisi olla yli 14 vaikka kuormaa olisikin, 12.jotain viittaa ongelmiin.. Akku irti,laturilla täyteen ja pari vuorokautta seisottaa ja mittaa lepojännitteen. Näkee purkaako akku itseään. Paljon jänäri työntää piuhasta mitattuna.?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

#7
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 20.10.24 - klo:16:46
Lainaus käyttäjältä: Eki - 20.10.24 - klo:13:56Kar69:lle, valot päällä ja tyhjäkäynnillä noin 12.50v kierroksilla noin 12.90v, vilkut päällä noin 12.50v kierroksilla noin 12.75v.

Pitäisi olla yli 14 vaikka kuormaa olisikin, 12.jotain viittaa ongelmiin.. Akku irti,laturilla täyteen ja pari vuorokautta seisottaa ja mittaa lepojännitteen. Näkee purkaako akku itseään. Paljon jänäri työntää piuhasta mitattuna.?
Ostin paripäivää sitten bilteman 12v/5amp akun, entinenkin oli ihan ok ja ostettu mopoon myyjän toimesta elokuussa, kun ostin tämän moponi. Mitään muuta syytä ei nytkään ollut vaihtaa, kuin että tämä bilteman akku on juuri sopivankokoinen ja täyttää koko akkulokeron, ladattu tietysti täyteen ennen käyttöönottoa (olikin liki täynnä jo kaupan jäljiltä). Tänään tarkistettu maa, vaihdettu jännitteensäädin, ruiskutettu kaikkiin liittimiin crc:tä ja tietty avattu ne mitkä ovat tekemisissä vähääkään staattorilta tulevaan virtaan. Nyt kävin pimeällä ajolenkin, ainoastaan lyhyet on nyt ehyet ja niin surkean himmeä valo kuin vaan voi olla, polttimona hintava osramin 42€:n normaalia kirkkaammat, luvataan 150% kirkkautta lisää verokkina perinteisiin. Pitkissä se näyttyikin ihan ok, mutta siinä umpiossa ei kestä normi eikä nämä erikoiskirkkaatkaan, hyvä kun hetken jos joutunee ajamaan pitkät päällä? En tiedä onko johdoissa vikaa, tarkistan ne vielä huomenna, meinaan saada kärvähtäneen takuuseen uuden ja pistän normipolttimon, kunhan mittailen ja näen mikä voisi mätätä? Staattorin osto olisi ilmanmuuta edessä, sillä sekin on pakko kokeilla.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Eki

Palautettu motonettiin polttimot, toinen rikki ja toinen ehyt, pakkauksessaan, palautettu tililleni 42,90€, nyt normipolttimot. Vika saattoi myös olla siinä että h8 kannan osram polttimossa tiivisterengas oli niin ohut että hölskyi umpiossa, elikä ei ollut kunnolla kiinni, aika näyttää miten kestää normipolttimot, ruiskutettu etukatteen alla oleviin kaikkiin liitoksiin ja johtojen päissä oleviin h8 kantakiinnikkeisiin crc:ta. Mitään häikkää en havainnut johdoissa enkä missään liittimessä tms.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

tex-

Tulipa mieleen oma kokemukseni Osramin +lampuista. Tosin autosta. Harrastin autosuunnistusta. Kun nuo lamput tuli markkinoille hankin tietysti heti moiset. Ensimmäinen oli pimeä ennen kisapaikalle pääsyä eikä toinenkaan kestänyt kuukauttakaan.
Sen jälkeen olen ostanut vain Philipsin + lamppuja.
Nyt ei tosin enää tarvitse kun Hondassa ja siviiliautossa on LEDit.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

Eki

#10
Lainaus käyttäjältä: tex- - 21.10.24 - klo:15:36Tulipa mieleen oma kokemukseni Osramin +lampuista. Tosin autosta. Harrastin autosuunnistusta. Kun nuo lamput tuli markkinoille hankin tietysti heti moiset. Ensimmäinen oli pimeä ennen kisapaikalle pääsyä eikä toinenkaan kestänyt kuukauttakaan.
Sen jälkeen olen ostanut vain Philipsin + lamppuja.
Nyt ei tosin enää tarvitse kun Hondassa ja siviiliautossa on LEDit.
Kiitos infosta, oli kyllä luvattoman heikot, en löydä mopon sähköistä valoille mitään vikaa, ainoa mahdollinen kohde voisi olla staattori.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Eki - 20.10.24 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 20.10.24 - klo:16:46
Lainaus käyttäjältä: Eki - 20.10.24 - klo:13:56Kar69:lle, valot päällä ja tyhjäkäynnillä noin 12.50v kierroksilla noin 12.90v, vilkut päällä noin 12.50v kierroksilla noin 12.75v.

Pitäisi olla yli 14 vaikka kuormaa olisikin, 12.jotain viittaa ongelmiin.. Akku irti,laturilla täyteen ja pari vuorokautta seisottaa ja mittaa lepojännitteen. Näkee purkaako akku itseään. Paljon jänäri työntää piuhasta mitattuna.?
Ostin paripäivää sitten bilteman 12v/5amp akun, entinenkin oli ihan ok ja ostettu mopoon myyjän toimesta elokuussa, kun ostin tämän moponi. Mitään muuta syytä ei nytkään ollut vaihtaa, kuin että tämä bilteman akku on juuri sopivankokoinen ja täyttää koko akkulokeron, ladattu tietysti täyteen ennen käyttöönottoa (olikin liki täynnä jo kaupan jäljiltä). Tänään tarkistettu maa, vaihdettu jännitteensäädin, ruiskutettu kaikkiin liittimiin crc:tä ja tietty avattu ne mitkä ovat tekemisissä vähääkään staattorilta tulevaan virtaan. Nyt kävin pimeällä ajolenkin, ainoastaan lyhyet on nyt ehyet ja niin surkean himmeä valo kuin vaan voi olla, polttimona hintava osramin 42€:n normaalia kirkkaammat, luvataan 150% kirkkautta lisää verokkina perinteisiin. Pitkissä se näyttyikin ihan ok, mutta siinä umpiossa ei kestä normi eikä nämä erikoiskirkkaatkaan, hyvä kun hetken jos joutunee ajamaan pitkät päällä? En tiedä onko johdoissa vikaa, tarkistan ne vielä huomenna, meinaan saada kärvähtäneen takuuseen uuden ja pistän normipolttimon, kunhan mittailen ja näen mikä voisi mätätä? Staattorin osto olisi ilmanmuuta edessä, sillä sekin on pakko kokeilla.

Kuvan napajännite on normaalin akun lepojännite, kun virrat on päällä ja laturi lataa, pitäisi jännitteen nousta 14.3- 14.7 haarukoille.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Nyt on kiinni normi h8 kannalla olevat polttimot, täytyy todeta että äärimmäisen surkeat valot? Ensimmäinen sekä myös toinen omistamani peugeot oli kyllä valoiltaan tätä paremmat, tähänkin tulee ihan kelpovalot mikäli painaa kaukovalovilkkua, moninkertaistuu valoteho joilla jo näkeekin jotain. Nyt mikäli tuo edellämainittu asento olisi päällä jatkuvasti, mitenhän polttimot reakoisivat lisääntyneeseen valotehoon, kestäisikö hetkeä pitempään, onko jollain kokemusta paremmista valoista peugeotissa? Tietty paremmilla polttimoilla saa valoa hieman enemmän, mutta se selvisi osrameilla, etteivät kestä, onkohan staattorissa vikaa että valot ovat surkeat, tai onko valohommiin cdi boxilla mitään tekemistä?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

joni_k

14v luokkaa se latausjännite kuuluu olla. Mites onko nyt varma että akkua ladataan samalla käämillä ettei valoille ole omaa ja se antaa kovempia voltteja ja polttimot palaa? Jännitteen voisi mittailla polttimon liittimestä mitä näyttää. Noi 150% polttimot yms tehdään aikalailla sillä systeemillä että sitä hehkulankaa ohuennetaan ja se katkeaa herkemmin. Raakaa valotehoa ei voi tuottaa jos tehon määrä ei lisäänny, tässä ongelmana tulee ohuet johdot ja umpiot alkaa sulamaan.

Eki

#14
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 21.10.24 - klo:20:1514v luokkaa se latausjännite kuuluu olla. Mites onko nyt varma että akkua ladataan samalla käämillä ettei valoille ole omaa ja se antaa kovempia voltteja ja polttimot palaa? Jännitteen voisi mittailla polttimon liittimestä mitä näyttää. Noi 150% polttimot yms tehdään aikalailla sillä systeemillä että sitä hehkulankaa ohuennetaan ja se katkeaa herkemmin. Raakaa valotehoa ei voi tuottaa jos tehon määrä ei lisäänny, tässä ongelmana tulee ohuet johdot ja umpiot alkaa sulamaan.
Niinhän se varmastikin on, miten sitten se pitkien vilkkukytkin, kun painaa sitä pohjaan, valoteho moninkertaistuu, mutta vain pitkille ja samalla palaa myös molemmat, siis pitkät ja lyhyet. Eiköhän jostain löytyne todella kirkkaat ledit kohtuuhintaan, joissa valokuvio on ok, niitä etsiessä palaan asiaan.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.