Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tarinaa Ruokolahti-Hyvinkää moponhakureissulta?

Aloittaja Eki, 24.08.24 - klo:17:19

« edellinen - seuraava »

Eki

Todella valitsevasti katselin pitkään, että mistä voisi löytää suht' edullisesti vähänajetun skootterin, no semmoinen löytyi Ruokolahdelta hintaan 600€, tässä pieni tarina siitä ettei mikään ole sen varmempaa kuin epävarma:

Kouvola puskaradio, yksityinen fb:n ryhmä ja julkinen kiitokseni allaolevan tapahtuman isännille, ketkä pyyteettömästi auttoivat: he saivat siihenmennessä kun kirjasin itseni ryhmästä ulos n.1200 tykkäystä avuliaisuudestaan.

Haluan julkisesti kiittää kahta herrasmiestä kouvolasta, olin mopolla tulossa Ruokolahdelta ja 7km ennen Kouvolan keskustaa abc:n kohdalla Mikkelin tiellä mopo teki tenän, matkaa olisi ollut jäljellä vielä rutkasti Hyvinkäälle asti, olin ihan että mihin saan skootterin ja täytyykö junalla käydä Hyvinkäällä hakemassa työkalut sekä hihna ja tulla seuraavana päivänä takaisin? S-marketin pihalla ihmettelin epätietoisena, ei ole työkaluja eikä tuttuja, voisiko jostain saada apuja ja onko se hihna tai jokin muu vika?
Siinä s-marketin pihalla sympaattisen oloinen iäkäs herrasmies tuli luokseni ja selitin mikä on huoli, hän totesi että kun kaveri tulee kaupasta, niin hän asuu suht' lähellä, haetaan työkalut,. nämä isännät olivat Ari ja Pekka, Pekka totesi, että miestähän ei jätetä, kun hiukan vastustelin, toteamalla että onhan teillä omatkin kiireenne.
Hetken päästä nämä isännät tulivat ja saatiin moposta variaattorin koppa auki, hihnahan siellä oli tuhannen palasina, elikä poikki, Ari totesi että vielä olisi motonet auki, sieltä löytynee hihna, hän ajellutti minut sinne ja takaisin, hihna paikalleen ja koppa kiinni, kiittelin näitä isäntiä ja halusin maksaa, mikään hyvityskeino ei kelvannut, vielä todella lämpimät kiitokset julkisesti Ekiltä teidän upeasta auttamishalustanne, pääsin jatkamaan matkaani kotia kohti, kysyin luvan että saako rekkarin laittaa julki jos kiittelen julkisesti, sain luvan. Eki Hyvinkäältä.

Tähän vielä hiukan selvennystä, elikä skootteri oli todennäköisesti siirretty vuosia sitten tarpeettomana talliin kosteana, takavariaattori oli ruosteessa ja täysin rasvatta kauttaaltaan, siinä oli jokin hirttänyt jumiin ja vastapainejousen puoleinen laippa oli irronnut sekä jyrsi hihnan piloille, elikä poikki, eikä työkaluja mukana, ainoastaan ristipäämeisseli, millä piti tarkistaa onko jäähdytysnesteitä, no en muistanut että torxihan siihen avaamiseen käy, myyjällä oli ja todettiin täynnäolevaksi. Nyt sitten tilattu uusi etuvarin laippa, rullakuppi kaikkinensa sekä oikeankokoinen hihna, takavariaattoreita löytyi kotonta 3 kpl:tta, rakensin niistä parhaan kokonaisuuden. Reissussa navikaattoria uskominen tuli ylimääräistä matkaa noin 70km, elikä hiukka yli 330km kaikkinensa, muuten, minulta useampikin henkilö kysyi että näkyikö leijonaa Ruokolahdella, kyllä näkyi ja näkyy vieläkin, tuossahan se istuu peugeotin etumaskissa. Eki :)
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.

Eki

Nyt on skodessa uusi takavari, uusi rullakuppi, uusi etuvarin laippa ja uusi 755 x 18 x 8.0mm hihna, joutunee ehkä isontamaan suutinta koosta 64 hiukan isommaksi, joutuu kaasulla etsimään edelleen sitä piikkikohtaa missä vetää parhaiten, eikös tätä voi hiukan säätää neulankin nostolla? No, riitti 66 koon pääsuutin, hiukan nihkee on kiihtymään, kun on tuo hukkaputkinen pakoputki, mutta kuunvaihteessa tulee uusi. Kuka osaisi antaa vinkkiä kun renkaat pompottaa, takarengas taisi jo asettua, mutta eturengas pompottaa, syy varmaan siinä että seissyt vuosia tallissa tyhjin renkain? Olen käynyt huoltsikalla ja tyhjentänyt liki kokonaan, ajanut muutaman kymmenen metriä ja laittanut jopa 4 baaria ja sitten tiputtanut normi noin 2 baariin.

Kari69

Renkaan pompotus johtunee siitä, että pyörä on epätasapainossa.

Coastside

Jos laakerit ovat herkät epätasapaino kääntää pyörän aina samaan asentoon. Ajaessa se tuntuu tietyssä nopeudessa, kun se resonnoi jousen kanssa. Linttaan painunut monessa nopeudessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.08.24 - klo:10:25Jos laakerit ovat herkät epätasapaino kääntää pyörän aina samaan asentoon. Ajaessa se tuntuu tietyssä nopeudessa, kun se resonnoi jousen kanssa. Linttaan painunut monessa nopeudessa.
Etkös kirjoittanut jossain topicissa, että jos tyhjänä ollut rengas on pitkään ollut käyttämättömänä, niin se palautuu hiljakseen oikeaan muotoonsa, no ei ole vielä palautunut, mielestäni takarengas on, mutta edessä pompottaa, katsotaan nyt tilanne. Ostitpa ihan minkä mopon hyvänsä käytettynä, on näissä ns vähänkin ajetuissa omat ongelmansa, mikäli seissyt vuosia tallissa, ainoa toimintavarma on ihkauusi ajopeli, tai sitten todella ammattimaisesti huollettu hyvä käytetty.

konenikkari

Rengaskorjaamolle kannattaa etsiytyä.
Jos etupyörä pompottaa, voi johtua myös takapyörästä.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

joni_k

Tämähän on helppo todeta. Keula ilmaan ja rengasta pyöräyttää näkee missä heittoa on. Omin neuvoin ei välttämättä tasapainotettua saa ja muutenkin olen ainakin itse ulkoistanut rengas vaihdot. 5e pyytää tuo rengasliike ja aikaa menee alle 15min pihasta pihaan jos jonoa ei ole.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 29.08.24 - klo:12:12Tämähän on helppo todeta. Keula ilmaan ja rengasta pyöräyttää näkee missä heittoa on. Omin neuvoin ei välttämättä tasapainotettua saa ja muutenkin olen ainakin itse ulkoistanut rengas vaihdot. 5e pyytää tuo rengasliike ja aikaa menee alle 15min pihasta pihaan jos jonoa ei ole.
Ok, sama hinta ainakin jos vien pelkän tyhjän vanteen ja uuden renkaan, on hinta 5€. Saa pompottaa sen mitä se nyt tekee, aikanaan uudet kunnon merkkikumit, ei kendoja tai vastaavia, niistä saattaa oilla enempi harmia kuin hyötyä.

konenikkari

Renkaan vaihdon yhteydessä on aina hyväksi
pyörittää pelkkää vannetta ja katsoa ettei siinä  ole heittoja.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Kari69

Epätasapaino voi olla myös vanteessa. Näin oli yhdessä minun Agilityssä. Vaikka rengasta kiersi 180 astetta vanteella, niin painava kohta oli yhä samassa kohtaa vannetta. Tasapainotus vaati noin 90 g painoja vanteelle. Oli siis hurjan paljon epätasapainoa.

Kari69

Kun tasapainotin tuota pyörää, tein itse tasapainotuslaitteen. Helppo homma. Laitteen voi tehdä näin. Otetaan vanerin pala ja kiinnitetään se toisesta päästään vinkalla pöydän reunaan. Kiinnitetään vaneriin 2 metallikiskoa, jotka ulottuvat pöydän reunan yli. Vanerin toisessa päässä voi olla lyöntimutteri. Siihen kierretyllä ruuvilla voi säätää vanerin ja kiskot vaakasuoraan.

Lasketaan pyörä akseleineen metallikiskojen väliin. Akselin päät on metallikiskoilla. Pyörä akseleineen pyörii edestakaisin kiskojen päällä, kunnes painavin kohta on alaspäin. Tämä ratkaisu on erittäin herkkä, koska laakerien ja stefojen kitka ei vaikuta. Akseli pyörii vanteen mukana.

Testasin tätä laitteen herkkyyttä kahdella tapaa.
1 Laitoin painavimman kohdan ylös, päästin pyörän irti ja odotin, että pyörän edestakainen liike päättyy. Tähän kului aikaa noin puoli tuntia.

2 Kun pyörä on asettunut tasapainoon ja poikkeuttaa pyörän kehää vaikkapa vain 2 milliä, niin näinkin pienestä poikkeamasta pyörä alkaa hakea tasapainoasentoa.

Eki

Itsellä renkaissa on vika, vanteet ihan ok, uskoisin että vuosien seisonta tallissa tyhjillä renkailla on aiheuttanut ainakin osan heittoa renkaisiin, koska takarengas on korjautunut mielestäni siitä pompottelusta mitä oli aika rajustikin, kun lähdin ajamaan skodea Ruokolahdelta Hyvinkäälle. Edit: ostettu michelin power rengas motonetistä, vaihdatettu RengasCenter Hyvinkää EV-Pinta Oy, 10€, entinen pois ja uusi tilalle, se pompottelu loppui tyystin siihen.