Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Taisi loppua mopoilut?

Aloittaja Eki, 07.07.24 - klo:16:20

« edellinen - seuraava »

Eki

Peugeot speedfight 3lc, juuri kerkesin viikko sitten vaihtaa sylinterisarjan, kylmänä toimii upeasti jonkinmatkaa, sitten rupeaa jumittamaan, varsinkin kaarteista ei meinaa kiihtyä, antoi jo noin 3 viikkoa sitten oireita Mikkelin reissulta tullessa. Kun työntää taliin, kuuluu joku hankaava lievä rahina, ihan kuin vaihteistosta kuuluisi? Alan olemaan kurkkua myöten täynnä tätä jatkuvaa osien ostelua eikä millään jaksaisi ruveta purkamaan konetta, tai edes vaihteistoa. Mikäpähän siellä nyt voisi olla, paikallaan käy upeasti tyhjäkäyntiä, ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä ja tosiaan kylmänä lähtee kuin tikka pöntöstä, sitten hyytyilee kun lämpenee, kulkee mutta on ikäänkuin vaihteisto ei toimisi, elikä jättää hihnan väärään asentoon?
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

mopotinx3

Voi olla, että se etuvariaattorin holkki on paisunut kiinni rullakupin laakeriholkkiin. Keeway teki sen, kun ostin halvimman variaattorin. Laakeriholkki oli jotain sekundamateriaalia. Vaihdoin osat parempaan. Pitää kuumana purkaa, jotta näkee onko lämpölaajemista ja jumitusta
Gilera Runner Black Soul

Eki

Vaihdettu puhdas ilmansuodatin ja harjattu suht' uusi tulppa, lähtee rivakasti kylmänä ja hyytyy kovasti hiukan alle kilomerin ajonjälkeen, jää jumittamaan kierrosluvuiltaan siihen pakoputken heikompaan kohtaan, elikä kun pienessä myötäisessä pääsee sen noin 6000 kierroksen yli, kyllä kulkee. Sammutettuna kun työntää talliin, joku rohisee tai hankaa takavarin kohdalla johonkin, samaa tekee molemmilla takavareilla kun kokeiltu kahdella variaattorilla. Menee vaihteiston purkuhommiksi ja onneksi kone vetää ja toimii, jossain muualla takapäässä on se ongelma. Sorry, mutta jätän täällä kommentoimatta näitä, syy: saa itselleen vastailla aina kun selviää ongelma, ovatko nämä "koneinsinöörit" lomilla, poistuneet foorumilta tai eivät jostain syystä halua ottaa kantaa, no ei nämä hommat ole heistä kiinni, itsehän tässä pähkäillään näitä ja mieluusti kirjoiteltais että olisi mahdollisesti jollekin muullekin osviittaa omiin vastaaviin ongelmiin?

EDIT:

Vika löytyi, mutta kun ei se ketään kiinnosta, niin ei siitä tämän enempää, keula kohti Lieksaa ...

Coastside

Montako 50 viestin ketjua on sinun mopoista joiden päätteeksi sanot ostaneesi toisen mopon. Toiset neuvovat ja teet kuiten oman pääsi mukaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.07.24 - klo:12:14Montako 50 viestin ketjua on sinun mopoista joiden päätteeksi sanot ostaneesi toisen mopon. Toiset neuvovat ja teet kuiten oman pääsi mukaan.
Kysyn neuvoja, joskus neuvovat, mutta kokeilemalla teen itse myös monesti, niinkuin nytkin, olen aina kiittänyt neuvoista täällä, mutta jos olen päätynyt toisen mopon ostoon, niin se on joskus saattanut olla ok päätös?

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Eki - 08.07.24 - klo:14:18
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.07.24 - klo:12:14Montako 50 viestin ketjua on sinun mopoista joiden päätteeksi sanot ostaneesi toisen mopon. Toiset neuvovat ja teet kuiten oman pääsi mukaan.
Kysyn neuvoja, joskus neuvovat, mutta kokeilemalla teen itse myös monesti, niinkuin nytkin, olen aina kiittänyt neuvoista täällä, mutta jos olen päätynyt toisen mopon ostoon, niin se on joskus saattanut olla ok päätös?
Jos toiset jaksaa kymmenien viestien verran uskoa sen korjaamiseen, niin millä todenäköisyydellä he ovat väärässä? Monet omaavat elinikäisen kokemuksen. Et saa montaa lämpimikseen haastavaa juttelemaan. Toki saat ostamisen riemun, mutta tarvitaanko sitä ensin jahkailla?

joni_k

Eihän tämä monologi ainakaan ketään hyödytä jos et kerro mikä oli vikana. Toivottavasti nyt ei perää kumminkaan tarvinnut purkaa. En tiedä kuinka iso töinen tässä on kiinalaisessa sen aika nopeasti saa auki.

tapiovuorent

Hyvä juttu.
" Oma apu , paras apu" !

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 08.07.24 - klo:14:27Eihän tämä monologi ainakaan ketään hyödytä jos et kerro mikä oli vikana. Toivottavasti nyt ei perää kumminkaan tarvinnut purkaa. En tiedä kuinka iso töinen tässä on kiinalaisessa sen aika nopeasti saa auki.
Minulla on vanhoja mutta liki uudenveroisia takavariaattoreita kytkimineen, vaihdoin toisen takavarin ja tiputin rullien painon 7g rullista 6.2g rulliin, johan alkoi lyyti kirjoittamaan, ainoa vika että hihna luisti lähdöissä, vaihdoin jäykemmän vp jousen, luistaa vieläkin, mutta huiput ovat ok ja mitään viiveitä ei kiidytyksissä ole, paitsi tuo hihnan luistaminen, minkä korjaan asentamalla Lieksan reissulla kokeeksi 7g rullat, mikäli vielä pelittää hyvin, niin saatan kokeilla 8.5g alkuperäispainoisia. Vian todennäköinen syy oli takavariaattori, tarkistin, putsasin ja katsoin että ne vinourat ovat ok. Reissu siirty Lieksaan lähdölle keskiviikolle ilmojen takia. Mikäli kaikki toimii reissulla ok, niin ostan taakse uuden narakun kytkin+takavaripaketin ja eteen malossin multivarin tai vastaavan, kuten on nytkin, mutta uuden.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.07.24 - klo:14:25
Jos toiset jaksaa kymmenien viestien verran uskoa sen korjaamiseen, niin millä todenäköisyydellä he ovat väärässä? Monet omaavat elinikäisen kokemuksen. Et saa montaa lämpimikseen haastavaa juttelemaan. Toki saat ostamisen riemun, mutta tarvitaanko sitä ensin jahkailla?
En ole ikinä sanonut kenenkään neuvojan olevan väärässä, ymmärtänet toki ettei minulle ole mahdollisuutta totella jokaisen neuvojan näkemyksiä, täytyy pohtia mitä neuvoista kannattaa kokeilla, mikäli ketään ei vaivaudu neuvomaan, tietysti teen silloin omien pähkäilyjen mukaan, tänään se tuotti tulosta, elikä vaihtamalla toisen takavariaattorin, sain skootterin toimimaan, kuten tuossa aiemmassa selvitin hommaa tarkemmin.

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Eki - 09.07.24 - klo:00:42
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.07.24 - klo:14:25
En ole ikinä sanonut kenenkään neuvojan olevan väärässä, ymmärtänet toki ettei minulle ole mahdollisuutta totella jokaisen neuvojan näkemyksiä, täytyy pohtia mitä neuvoista kannattaa kokeilla, mikäli ketään ei vaivaudu neuvomaan, tietysti teen silloin omien pähkäilyjen mukaan, tänään se tuotti tulosta, elikä vaihtamalla toisen takavariaattorin, sain skootterin toimimaan, kuten tuossa aiemmassa selvitin hommaa tarkemmin.
Se on mopo eikä mikään kuualus. Sen korjaamiseen ei tarvita ihmemiestä vaan tolkun mies joka on huolellinen ja oppii neuvoista tai lukemalla. Kaikki moposkootterit ovat 90 % samanlaisia.

Eki

Tiedän kyllä että nämä ajopelit ovat mopoja, ei kuualuksia ja näitä on yritetty korjailla vuosia vaihtelevilla menestyksillä. Jos pidät itseäsi kaikkitietävänä niin miksi et jaa sitä tietoa vaan alat väittelemään asioista eikä tämä ole ensimmäinen kerta. Yritä ymmärtää että me kaikki emme ole kaikkitietäviä, siksihän tämäkin foorumi on hyvä esimerkki siitä, että asioista oikeasti tietävät antanevat neuvoja vähemmäntietäville, eiväkä käyttäydy kuten sinä ja muutama muu herra? Sain kerran kipakan neuvon näihin mopoasioihin, minulle sanottiin mm variaattorista: vaihda saatana se alkuperäinen etuvariaattori edellämainittuun tyyliin, huomautin tälle tunnetulle herralle kielenkäytöstä, hän on ollut hissuksiin minulle siitä lähtien ja mielestäni jos neuvominen menee edellämainitun tyyliseksi, kannattaakin olla hiljaa, hyvät arvailut sekä neuvot ovat kuitenkin aina tervetulleita, hyvää ja ystävällistä kesämieltä.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: tapiovuorent - 08.07.24 - klo:16:12Hyvä juttu.
" Oma apu , paras apu" !

Totta ja toiset oppii neuvomalla
jotkut oppii kantapään kautta
nykyisin opitaan lompakon kautta
jotkut ei opi eläessään.
Hyvää kesää kaikille  ;)

Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

joni_k

Kiitos Eki asiallisesta vastauksesta.

Kyllä nämä välillä tuntuu rakettitiedettä vaativan varsinkin jos mystinen sähkövika :D  toisessa otsikossa oli jo epätoivo saada kuntoon kun osia vaihdettu liuta mutta viallinen osa ollutkin uusi osa. Kieltämättä ei ole skoottereita ikävä kun niin huoltovapaa tuo senioriskootteri ollut, toki vika kun iskee Varsinkin sähköpuolelle sormi menee äkkiä suuhun ainakin minulla.

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 09.07.24 - klo:10:38Kiitos Eki asiallisesta vastauksesta.

Kyllä nämä välillä tuntuu rakettitiedettä vaativan varsinkin jos mystinen sähkövika :D  toisessa otsikossa oli jo epätoivo saada kuntoon kun osia vaihdettu liuta mutta viallinen osa ollutkin uusi osa. Kieltämättä ei ole skoottereita ikävä kun niin huoltovapaa tuo senioriskootteri ollut, toki vika kun iskee Varsinkin sähköpuolelle sormi menee äkkiä suuhun ainakin minulla.
Kiitti mukavan asiallisesta suhtautumisestasi, soittelin maahantuojalle, heiltä ei löydy kuin tilaamalla ns ulkomailta peugeotin alkuperäistä takavariaattoria tähän sf3lc:n, mutta Somerolta löytyy sporttikoneelta (ikh), on vaan aika hintava 259,00€, lupasivat 220,00€:lla, saatan lähteä hakemaan? Ps. ajelin tällä variaattorilla mikä nyt on kiinni, toimii todella hyvin, tuskin on mitään järkeä ostaa ns alkuperäistä, ei näissä ulkoisesti näy mitään eroja, oli alkuperäinen tai hyvälaatuinen korvaava.