Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

VARIAATTORIN TOIMINTA, KIERROKSET JA VÄLITYSSUHDE

Aloittaja Kari69, 01.07.24 - klo:09:22

« edellinen - seuraava »

Kari69

KIERROKSET JA VÄLITYSUHDE

KIERROKSET VS NOPEUS
Kun vertaa eri variaattoreita tai yhteen variaattoriin tehtyjä muutoksia niin erot ja vaikutukset pitää testata. Jos haluaa paremmat tulokset, kuin perstuntumalla, niin pitää tehdä mittauksia ja piirtää käyriä. Kierrokset vs nopeus ja välitysuhde vs nopeus. Mitataan moottorin kierrokset eri nopeuksilla: 10, 20, 30 jne. Minä asennan mopoon digitaalisen mittarin, jonka antturi on kierretty tulpan johtoon. Arvo vähän pomppii, joten analoginen mittari olisi paljon parempi. Nopeudet ja mitatut kierrosluvut laitetaan ekseliin ja annetaan exelin piirtää käyrä kierrokset vs nopeus. Kierrokset ovat alussa noin 3500 ja huippunopeudella 6000 - 10 000, jopa ylikin. Jos tavoitellaan huippunopeutta (Kymco 4T), kierrosluvun pitäisi olla 8500 - 9500. Yli 10 000 on liikaa.


VÄLITYSUHDE VS NOPEUS

Nopeudesta ja kierrosluvuista voidaan laske välitysuhteelle suhteellinen arvo ja piirtää niistä käyrä exelin avulla. Tämä käyrä kuvaa välityksen muuttumista nopeuden kasvaessa. Nopeudella 10 km/h välitys on noin 3 ja huippunopeudella 7 - 9.
Välityksen lasken näin: nopeus / kierrokset = välitys. Esim. nopeus 60 ja kierrokset 7,2 (7200). Välitys 60 / 7,2 = 8,3.
Nopeus tarkoittaa kuljettua matkaa tunnissa eli 60 minuutissa. Kierrosluku taas kierroksia minuutissa. Niinpä tuo 8,3 tarkoittaa, että 1 moottorin kierros kuljettaa mopoa 8,3 m / 60. Jako luvulla 60 voidaan unohtaa, silloin saadaan tulokseksi mukavan kokoisia numeroita, jotka ovat alle 10. Näin laskettu välitys eliminoi eri kokoisten renkaiden vaikutuksen. Agilityn pyörät ovat 12 tuumaa ja Super 8:n 14. Jos ne kulkevat samalla kierrosluvulla samaa nopeutta, niin niillä on sama välitysuhde. Esimerkiksi, jos välitys on 8,3 niin 100 000 moottorin kierrosta kuljettaa molempia 100 000 x 8,3 m / 60 = 13 833 m.

Koskaa sekä kierrosluku tuhannella jaettuna ja välityssuhde saavat arvoja 3-10, niin molemmat voidaan piirtää samalla asteikolla.

Oheisen linkin kuvassa on esimerkki lujaa kulkevasta moposta, jonka variaattori toimii hyvin. Nopeudella 20 välitys on 4 ja kierroksia 5000. Kun nopeutta lisätään, kierrokset ja välitys kasvavat nopeuteen 40 asti. Välitys kasvaa nopeammin kuin kierrokset, joten nopeuden nousu perustuu enemmin välityksen kuin kierrosten kasvuun. Nopeudella 40 välitys on jo saavuttanut huippunsa, 7, ja pysyy sen jälkeen suunnilleen vakiona. Tästä eteenpäin nopeuden lisäys perustuu pelkästään kierrosluvun nousuun, koska välitys ei enää kasva. Välitys ei kasva liikaa ja siksi mopo jaksaa ottaa jopa yli 10 000 kierrosta ja vauhtia 75 oman mittarin mukaan.

https://aijaa.com/EpKqK1

Kari69

RULLIEN VAIKUTUS VÄLITYSSUHTEESEEN

Oheisen linkin kuvassa on vertailtu yhden huonosti kiihtyvän mopon variaattorin toimintaa 4,7 g ja 6,5 g rullilla.

Alkunopeudella 20 kierrokset ovat non 6000 kevyemmillä rullilla ja noin 5000 painavammilla rullilla. Tästä eteenpäin tuo noin 1000 kierroksen ero jatkuu huippunopeuteen asti.

Alkunopeudessa välitys on kevyemmillä rullilla noin 3,5 ja painavammilla lähes 4.
Nopeuden kasvaessa välitys jatkaa kasvuaan. Vihreä käyrä tasaantuu vasta, kun nopeus on 60 ja sininen ehkä, kun nopeus on 65. Molemmissa tapauksissa välitys nousee noin yhdeksään ja kierrokset nousevat vain noin 7 tuhanteen, vaikka moottori voisi antaa vaikkapa 9000 kierrosta. Välityssuhde on kasvanut liika suureksi ja siksi mopo ei jaksa lisätä kierroksia ja kiihtyy myös hyvin hitaasti.

https://aijaa.com/RJPOG5

Kari69

KAHDEN ERI MOPON VARIAATTORIN VERTAILU

Oheisen linkin kuvassa on vertailtu kahta eri mopoa. Sanotaan punainen ja vihreä, koska käyrät ovat sen värisiä. Jatkuva viiva kuvaa välityssuhdetta ja katkoviiva moottorin kierroslukua.

Alkunopeudessa kummankin välitys on noin 4 ja kasvavat samaa tahtia 40 nopeuteen asti, jolloin välitys on molemmilla 7 ja kierrokset 7000. Tästä eteenpäin punainen välitys ei enää nouse, mutta vihreä kasvaa 60 asti ja välitys on jo 9. Vihreällä on niin iso välitys, että mopo jaksaa nostaa nopeutta enää kuin 5 km/h. Punaisen välitys on 7 ja se jaksaa lisätä nopeutta vielä 15 km/h. Ehkä nopeutta rajoittaakin kierrosluku eikä väännön puute. Vähän isommalla välityksellä, esim. 7,5, nopeus saattaisi olla jopa 80 (oman mittarin mukaan).

https://aijaa.com/RxU1vK