Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Etuvariaattorin löystyminen

Aloittaja Lokari, 27.06.24 - klo:00:02

« edellinen - seuraava »

Lokari

Hei,

Minulla on nyt toista kertaa etuvaruaattori löystynyt Peugeot kisbeestä ja irronnut kesken ajon. Ensimmäisen kerran lähti marraskuussa, ja talviseisonnan jälkeen huhtikuussa kiristin sen, mutta nyt toisen kerran jo lähti irti kahden kuukauden ajon jälkeen. Katsoin variaatoria kiristäessä kiinanskootterin korjausoppaasta oikeat nyttonmomenttimäärät ja vedin vähän vielä suositeltuja lukemiakin kireämmälle, ettei varmasti lähtisi. Mikäköhän voisi olla syy sille, että irtoaa ja kuinka kireälle se kannattaisi kiristää?

Coastside

Sinisellä kierrelukitteella saa pitoa muttei liikaa. Momenttiavain voi näyttää väärin. 40 Nm eli neljä kiloa metrin varressa pitäisi riittää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Momenttiavaimissa on hurjasti eroa varsinkin vanhemmiten (halpa vs. kallis) ja ne vaativat välillä kalibrointia. Mutteri olisi hyvä vaihtaa uuteen avaamisten välillä, kuten esimerkiksi Vespa suosittelee. Sininen kierrelukite on hyvä varmistus ja saa edelleen auki.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kari69

Muistelen täältä lukeneeni, että tuossa kiristämisessä on se vaara, että hihna on välissä, kun kiristää. Ajossa hihna sitten siirtyy ulommas, jolloin lautanen ja mutteri onkin löysällä.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 01.07.24 - klo:11:11Muistelen täältä lukeneeni, että tuossa kiristämisessä on se vaara, että hihna on välissä, kun kiristää. Ajossa hihna sitten siirtyy ulommas, jolloin lautanen ja mutteri onkin löysällä.

Tämä, itse aina puristan takalautasesta hihnan löysälle, ja sitten vasta kiristän etuvariaattorin..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Momenttiavaimen voi säätää laittamalla se ruuvipuristimeen kiinni. Sopivalla painolla, jonka vaikutuksen (esin varsi 0,35 m x kg x 9,81) asettaa säätöön. Jos ei täsmää niin kyljessä on kuusiokoruuvi säätää se.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#6
Kannattaa tarkistaa varaosakuvastoista että mutterin alla on KAIKKI sinne kuuluvat aluslevyt/prikat paikallaan. Saattaa muuten loppua kierteet kesken ihan pikkasen vaan..  Jossain? mun skodu ssa oli näin, en kyllä enään muista mikä niistä.. 🤔
Samoin vaikuttaa holkin lyhentäminen.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Eki

Itse kiristän laipan reikiin tulevalla varrellisella kiinnipitotyökalulla ja räikällä niin kireälle kuin sen suinkin saan, mutteriin olen aina laittanut ruuvilukitetta, kyllä pysyy. Pulttipyssyllä taas aukaisen sekä suljen takavariaattorin mutterin, siihen myös ruuvilukitetta. Etuvariaattoria en arvaa pulttipyssyllä aukoa tai kiinnittää, on yksi laippa pyörähtänyt ja boorit menneet sileäksi.
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.