Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vastapaineousen vaikutus & ja muut loputtomat ongelmat?

Aloittaja Eki, 03.06.24 - klo:20:49

« edellinen - seuraava »

Eki

Taas tietäviltä kysymys, elikä hihna (vaihteet), ei oikein välillä kiihdy kuin pienellä viiveellä, kaikki variaattorissa muuten vimpan päälle, mutta kumpi vastapainejousi auttaa paremmin hihnan siirtymiseen oikeisiin asentoihin vauhdin mukaan, onko jäykkä parempi kuin normijousi, vaiko päinvastoin, ajopeli Peugeot sf3lc.
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.

Eki

Taas vastaan itse: jäykempi toimii selkeästi paremmin, verokkina +15% ja +85% jäykemmät verrattuna alkuperäiseen, elikä tuo +85% jäykempi on parempi, toki kuluttaa hihnaa enempi ja vie tehoista hiukan pois, mutta toimii paremmin vaihteet heti eikä 15 pvä! :)
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.

A_sentaja

Skootterin variaattori on siitä ihmeellinen,jos muutat jotain asetusta, vaikuttaa se kaikkeen. vakioputkella ja sylkällä, tehtaalla säädetty vari on käytännöllinen, mutta esim tehoputken kanssa suositellaan kevyempiä rullia, jolloin myös vp,tä voi joutua vaihtamaan jäykempään. Toisaalta vp on kulutusosa ja ainakin itse ruukaan vaihtaa sen, jos vähänkään tuntuu koneen luonne muuttuneen, ilman syytä..😁 Ja ihan perusknoppina, rullien pitää pystyä kumoamaan jousen voima, joten aina on syytä olla myös eripainoisia rullia, kun alkaa jousen kanssa kikkailemaan..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Ongelmia kiihtyvvyydessä, kaikki toimi hienosti Mikkelin reissulla, menomatka ok, mutta tulomatkalla ei meinannut kiihtyä, jumittui n.5000-6000 kierroksen paikkeille, kun tuli myötäinen, lähti taas menemään. Tehoputki, malossin valkoinen vastapainejousi, tehtaan vakiorulla 8.5g, laitoin 7g rullat ja violetti malossijousen, toimii hetken upeasti mutta kun lämpenee, niin taas alkaa takkuilemaan kiihtyvyys, kiihtyy mutta tulee viive. Sama ongelma oli edellisessä peugeotissa muinoin, mitähän tässä osaisi säätää, tuntuu että tuo -82% jäykkyys jousessa saattaa lämmittää variaattoria liikaa tai jotain vastaavaa?
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.

Eki

Vastaan itselle: vaihtelin rullia sekä vastapainejousia, 6.5g rullilla ja +7% vastapainejousilla rupesi kiertämään ihan sikana, laitoin 7g rullat, ne tuntuisi nyt olevan ok, elikä kiihtyy sopivasti mopoksi.
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.

Eki

#5
Edelleen peugeotin ehkä nyt ainoa parannettava "ongelma", kylmänä ei voisi parempi olla, mutta heti kun lämpenee hiukan, viipyilee kiihtyvyyden kanssa, kunnes saavutta n.6500 kierrosta ja siitä ylöspäin, vetää todella hyvin ja kiihtyy, niin kauan kuin kierrokset pysyvät noin 6500-9000, paras piikki ilmeisesti noin 7000 kierroksen huitteilla ja sen yli.

Ei ilmeisesti ole kytkin eikä vastapainejousista, ei myöskään rullien keveydestä kiinni, kaikissa kolmessa peugeotissa on tehottomin kierroasalue noin 5000 kierroksen alueella, kylmänä siitäkin menee huomaamatta yli että roikaa. Seuraavat osat asennettu: motoforcen etuvariaattorin rullakuppi kaikkinensa, 6g rullat, 18 x 755 x 8.0mm peugeot (bando) hihna, technigs silent pro putki, kaasarissa alkuperäisenä 56 koon suutin, nyt 66 koko, takavariaattori kasattu kotonta löytyvistä monen variaattorin osista paras kokonaisuus, hiljainen liki äänetön, eturenkaassa oli liki uudet kulutuspinnat (kenda), mutta pompotti ihan kauheasti, nyt michelin power 130-60-13, ei pomposta ja pito huippuluokkaa verrattuna mm kendaan. 

Paikattu mm noin 1 neliösentin kokoinen katevaurio bilteman muovihitsaus aineella, myös viisnelonen suositteli kokemuksestaan, on todella halpa ja voin vannoa että on hyvä. Vaihdettu myös 42,00€:n h8 kantaiset kirkkaat polttimot, kyllä näkee, siinäpä ne äkkiseltään taisi ollakin? Mietin itsekseni että voisiko auttaa kaasarin neulan säätö, himmeä oletus että kiihtyy huippuhyvin kylmänä, mutta noin 1km:n jälkeen hiukan rupeaa viivyttelemään kiihtyvyyttä, toki menee ja kiihtyy kun saa kierrokset 6500 tai yli.

Oletus että käyttää kaasarissa olevan bensan ja kun uimurikammiosta vähenee, ei saa tarpeeksi nopeasti tarpeeksi bensaa, ei tuokaan kyllä tunnu oikealta koska menee ja kiihtyy kyllä tietyn kierrosluvun yläpuolella vaikka kuinka, huom: ei kannata kommentoida mikäli pelkää etten tee juuri sitä mitä jopku ehdottaa, jos ei pelkää sitä, niin saa tietty vapaasti heitellä näkemyksiä, ei niitä tyrmätä yhtäkään, täytyy vaan käsittää etten voi kaikkia millään kokeilla mitä ehdotellaan.
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.

Eki

#6
Sorry, ketään ei syystä tai toisesta kiinnosta, mutta päivitän tätä mopokertomustani kuitenkin. Elikä olihan mopojen suhteen oikea kesien kesä, ensin alkoi temppuilemaan peugeot mihin vaihdoin uuden sylinterin mäntineen, sen möin viallisena liki lahjaksi pois, sitten tuli haettua Lahdesta ns pommien pommi, mikä mäjähti Vantaalle ja myyty ns etämyyntinä, sen jälkeen hain noin 8000km ajetun nätin, siistin peugeotin nestejäähdytteisen Ruokolahdelta, tarkistin ostotilanteessa myös jäähdytysnesteen määrän, oli täpösen täynnä paisari nestettä.

No sillä pääsin Kouvolaan, kun mäjähti hihna tuhannen silpuiksi, uusi avuntarjoajien kera tilalle ja kotiin juuri ja juuri selvitty. Kotona selvisi myös että takavariaattori oli niin hajalla kuin se voi olla, vastapainejousen puoleinen lautanen täysin irti, ruosteessa ja hangannut muutenkin koko variaattorin pilalle. Kotonta löytyi ehyt takavari, eteen ostin uuden, yllä luettelo mitä muutakin ostettu, mikäli jaksaa kiinnostaa ketään? Nyt tarkistettu usein nesteitten määrä, ilmattu jne, eilen ihmettelin miten lämmöt koneessa nousee kaupunkiajossa suht ylös ja taristamaan nesteet, liki tyjää oli ainakin paisari, elikä mihinkään ei nesteitä valu eikä vastaavaa, joten oletus että kannen tiiviste vuotaa?

Tilattu uusi sylinteisarja kaikkinensa + neulalaakeri kompuraan, tänään tulevat, tiedä sitten viitsiikö käydä vaihtamaan juuri nyt? Kyllä on tullut hintaa sille että pääsee esimerkiksi päivittäin asioille kylille sekä euron pullakahveille biltemaan, nekin jopa kolmesti päivässä. Näihin en odota vastauksia, halusin vaan tuoda esille ettei tässä ole mitään järkeä, enää ei viitsi tehdän kaupunkireissujakaan, kun kaikki päiväreissujen puitteissa koluttu vuosien saatossa useita kertoja läpi nämä Tampereet, Turut, Hangot, Kotkat, Porvoot, Haminat, Raumat, Joensuut, Lieksat sekä Oulut ja Rovaniemet, niitten myötä monet kymmenet pikkukylät, muistorikkaat reissut kuvineen kuitenkin.

Elikä yhtäkään reissua en kadu, on nähty, kuvattu paljon sekä myös nautittu, pelkkä mopollareissaaminenkin on jo tietynlainen nautinto, vauhti sopivaa mm maisemien ihasteluun eikä mihinkään ole tulenpalava kiire, jos mopo toimii, on kivaa reissata, siitäkin olen saanut palautetta että mitä järkeä on ajella samoja kyliä vuodesta toiseen, no ei kai siinä järkeä olekaan, mutta päiväreissuna ei hirmureissuja kerkeä, mikäli halajaa kotia illaksi? Minulle on tavallaan suutahteltu kun en ole ottanut kaikkien neuvojien neuvoja siten huomioon, että jos on viisikin eri neuvoa ja minä toteuttaisin jokaisen, eihän se ole mahdollista? Arvostan jokaisen neuvoja kysymyksiin, mutta en voi toteuttaa kaikkien, enkä välttämättä yhdenkään, mikäli itsellä on parempi näkemys johonkin vikajuttuun.
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.

Coastside

Jos nyt vertaa teneriffan kävijöihin, et häviä yhtään. Ne on bannattu paikallisten toimesta. Voi mennä tovi kun "taas täällä toi mopomies". Ehkä tuo mopojen määrä oli hieman liikaa? Jokainen taaplaa tyylillään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#8
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 08.10.24 - klo:18:43Jos nyt vertaa teneriffan kävijöihin, et häviä yhtään. Ne on bannattu paikallisten toimesta. Voi mennä tovi kun "taas täällä toi mopomies". Ehkä tuo mopojen määrä oli hieman liikaa? Jokainen taaplaa tyylillään.
Hetkinen, mitähän haluat sanoa, sitäkö että kun monesti olen käynyt samoilla paikkakunnilla, niin paikallisetko ajattelevat että taasko tuo mopomies on täällä? Ja mitä tuolla: mopojen määrä oli hieman liikaa, tuo ilmoittamani mopojen määrä pitää takuuvarmasti kutinsa, jos ei jopa ole liian pieni, tänäkin vuonna on jo kolmas mopo itsellä, ekaks Peugeot sf3lc, sitten Nrg piaggio ja nyt taas minulle uusi Peugeot sf3lc mihin asensin uuden sylinterisarjan neulalaakereineen sekä vesipumppuun uudet pyörittäjä kumijutut, asennus hoitui noin 2h ja hyvältä tuntuu. Ken asentelee kyseiseen skodeen uutta sylinteriä, kannattaa huomata että alatiiviste (pahvia), peittää osittain huuhteluaukkoja, mutta on helppo saksilla fixata, sama on ihan tehtaan jäljiltä tiivisteessä. Satulakaukalo pois, vesipumppu pois ja oikeanpuollimainen jalkatappikolmio pois, sen jälkeen asennus on luvattoman helppoa.
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.

joni_k

variaattorissa on niin paljon muuttuvia tekijöitä että se ei ikinä toimi aina samalla tavalla. siksi ketjuvetoiset vehkeet ylivoimia variaattoriin verrattuna. Hihnan kuluneisuus, rullien kuluneisuus, hihna pöly, lämpötila, ilmankosteus, variaattorilautasten liikkuvuus ja rasva, vastapaine jousikin kuoleentuu ajan saatossa. Hetken aikaa kun  saa hyvän optimaalisen säädön ja joku paikka kulahtaa ja taas haetaan optimaalista säätöä. aika turhauttavaa hommaa.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 09.10.24 - klo:20:29variaattorissa on niin paljon muuttuvia tekijöitä että se ei ikinä toimi aina samalla tavalla. siksi ketjuvetoiset vehkeet ylivoimia variaattoriin verrattuna. Hihnan kuluneisuus, rullien kuluneisuus, hihna pöly, lämpötila, ilmankosteus, variaattorilautasten liikkuvuus ja rasva, vastapaine jousikin kuoleentuu ajan saatossa. Hetken aikaa kun  saa hyvän optimaalisen säädön ja joku paikka kulahtaa ja taas haetaan optimaalista säätöä. aika turhauttavaa hommaa.

Käytäntö on osoittanut että parhaiten kestää variaattori jossa kaikki asetukset on alkuperäisiä ja joka on säännöllisesti huollettu valmistajan ohjeiden mukaan. Myös moottori pääsee helpommalla alkuperäisasetuksilla ja kestää kauemmin.

Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Eki

#11
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 10.10.24 - klo:08:11
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 09.10.24 - klo:20:29variaattorissa on niin paljon muuttuvia tekijöitä että se ei ikinä toimi aina samalla tavalla. siksi ketjuvetoiset vehkeet ylivoimia variaattoriin verrattuna. Hihnan kuluneisuus, rullien kuluneisuus, hihna pöly, lämpötila, ilmankosteus, variaattorilautasten liikkuvuus ja rasva, vastapaine jousikin kuoleentuu ajan saatossa. Hetken aikaa kun  saa hyvän optimaalisen säädön ja joku paikka kulahtaa ja taas haetaan optimaalista säätöä. aika turhauttavaa hommaa.

Käytäntö on osoittanut että parhaiten kestää variaattori jossa kaikki asetukset on alkuperäisiä ja joka on säännöllisesti huollettu valmistajan ohjeiden mukaan. Myös moottori pääsee helpommalla alkuperäisasetuksilla ja kestää kauemmin.


Varmaankin totta, ken tykkää että rullakuppi on rajoitettu taustalevyllä, sen halkaisija on huomattavan pieni verrattuna etuvarin laippaan, samaten pakoputki on uskomaton kyhäys, on hitsattu hukkaputkia ja painaa aivan järkyttävästi, on hirveännäköinen kyhäys ruostuneena. Itse olen sitä mielipuolta että etuvarin rullakuppi on halkaisijaltaan vastaava kuin laippa, ei turhia rajoitinlevyjä mitä vasten rullat hakkaavat, kevyt siisti ja hiljainen pakoputki, missä ei mikään sotke pakokaasujen virtauksia, on esim technigs silent pro, kone kiertää maximissaan 9000, mutta keskimäärin 7000-8000 kierrosta ihan matka-ajossakin.

Nämä ovat itsellä ja jokaisella on oikeus pitää asetukset semmoisenaan kuin haluaa, vastuuhan niistä on itsellä, mikäli haluaa kulkua hillitä, löytyy pakoputken sisälle pillikuristimia tai variaattoriin erilevyisiä prikkoja. Konenikkari on alan ammattimies, mutta en usko että edellämainituilla muutoksilla on mitään huonontavaa tekijää, kun vielä rullat ovat soviteltu isomman etuvariaattorin mukaan, huomannut että 6-7g rullat toimii silloin parhaiten ja vakiovarissa tietty 8.0-8.5g, itsellä vaan vakivariaattorilla kiertää helposti rajoittimeen asti, tein 1200km:n reissun Hyvinkää-Lieksa-Hyvinkää kesällä, alkoi ilmeisesti jatkuvista kovista kierroksista johtuen kuulumaan erikoisia vikaääniä ja mopo menikin myyntiin. Oletan että mikäli olisi ollut nykyinen rullakuppi ja maksimikierrokset luokkaa 7000-8000 maximissaan, ei vikaa ehkä olisi ilmennyt, jotain hajosi tai oli juurikin menossa rikki?
Ollut vuodesta 1997 alkaen 28 skootteria.