Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalainen vastaan muut

Aloittaja Tapsa, 28.04.07 - klo:10:16

« edellinen - seuraava »

Tapsa

Tässäpä tämä ikuisuuskysymys, mitäs mieltä admin on?

Samppa

Kysymys on hankala, koska riippuu mielestäni niin paljon monesta tekijästä. Halpa hinta on tietysti erinomainen asia, mutta toisaalta laatu ei ole ollut ainakaan erään korjaamotuttavani mukaan kovin tasaista. Eli, eri erissä saattaa esiintyä aikapaljon laadussa heittelyä (toinen laite voi toimia kuin unelma ja toinen taas voi olla kokoajan hajalla). Merkkiskoottereissa laatu on ollut puolestaan ennenkaikkea tasaisempaa. Toki "maanantaikappaleitakin" löytyy varmasti merkistä kuin merkistä.
 
Vastaavasti halppisskoottereiden jälleenmyyntiarvot ovat monien mielestä melko huonoja ja esim. Nettimotosta näyttää saavan melko uusia pelejä 300eurosta ylöspäin. Toisaalta jos laskee että mopo maksaa uutena halvimmillaan noin 590euroa ja siitä saa parin vuoden jälkeen 300 euroa ei erotus ole kuin 290 euroa. Tuo on mielestäni aika pieni "tappio". Toisaalta on kuitenkin mielenkiintoista miksi käytettyinä myytävissä halppisskoottereissa ajetut kilometrit ovat tyypillisesti melko pieniä, kun vertaa ns. laatumerkkiin. Voisiko kertoa siitä että omistaja on kyllästynyt laitteeseen ja haluaa siitä mahdollisimman nopeasti eroon (esim. vikojen vuoksi)?

Halppisskoottereiden kokoonpanossa eri tehtaiden välillä on myös eroja. Osa saatetaan kasata nyrkkipajoissa ilman mitään ammattitaitoa ja osa taas tehtaissa jotka noudattavat esim. laatustandardeja ja näitä myös valvotaan. Tyypillisesti ammattitaitoinen kasausosasto (tehdas) on myös tietoinen merkin kasauksessa, tai merkissä olleista ongelmista (eli siis ongelmista jotka voidaan jo kasausvaiheessa korjata). Näitä voivat olla esim. kolon kovertaminen bensaletkulle katteisiin siten ettei letku litisty ajossa, tai ruuvien ja pulttien kunnollinen kiristäminen tai korvaaminen paremmilla. Vastaavasti huonoimmat sähköosat (esim. releet ja jopa sytytystulppa) voidaan korvata laadukkaammilla jo kokoonpano-osaston toimesta. Eli siis pieniä asioita, jolla saadaan asiakkaista kuitenkin huomattavasti tyytyväisempiä.  Toiset kokoonpanotehtaat eivät näistä asioista välitä, vaan jättävät "ongelmat" suoraan asiakkaalle.

Kannattaa myös muistaa että vaikka kokoonpano-osasto olisi kuinka hyvä ja laatustandardeilla valvottu, ei se riitä tekemään helposti hajoavista osista laadukkaita. Tällä osasatolla olen nähnyt mm. erilaisia valuvikoja (lohkot, sylinterit), sekä jo mainituista sähköosista aiheutuneita vikoja. Joskus on eteen tullut myös melko mielenkiintoisia patenttiratkaisuja jotka on tehty laatuskoottereissa täysin toisella tavalla kuin ns. kalliissa. Näissä on ilmeisesti haettu halppiksissa kustannussäästöjä. On ollut esim. tapauksia joissa etupää (etuhaarukka) ei ole ollut vahvuudeltaan samaa luokkaa kuin laatuskoottereissa, tai rungon hitsaukset ovat olleet "sinnepäin" Tällaisista asioista saattaa syntyä myös turvallisuusriski mikä on tietysti ikävää. Tiedän kuitenkin, että osa ns. halppiksien myyjistä tiedostaa nämä riskit ja ajattelee asiakkaan parasta tilaamalla vehkeet sellaisista paikoista jotka tekevät asiat oikein. Alalla voi tietysti (ja varmasti myös onkin) olla myös toimijoita jotka ostavat sieltä mistä halvimmalla saavat ja toki myös mahdollisesti myyvätkin halvimmalla eteenpäin. Tavallisen kuluttajan on hyvin vaikea varmistua näistä asioista. Toki täytyy korostaa edelleen, että ostamalla ns. laatuskootterin ei välttämättä saa skootteria, jossa ei ole, tai johon ei koskaan tulisi mitään vikoja.

Yksi asia on myös varaosien saatavuus myös tulevaisuudessa (vaikka tämä velvoitetaankin myyjän puolelta turvaamaan tietyksi ajaksi), sekä huoltopisteiden vähyys ja ruuhkautuneisuus. Ei välttämättä ole kiva odottaa skootteria kesäkuussa korjaamolta 5viikkoa, kun parhaat ajoilmat menevät ohi. Nämä asiat on tyypillisesti hoidettu laatumerkeissä tehokkaammin. Toki myös tällä puolella sesonkiaikoina korjausajat voivat olla mielestäni kohtuuttomia.

Yhteenvetona voisin todeta, että itse voisin ihan hyvin ostaa halppisskootterin, mutta se johtuu nimen omaan siitä, että tiedän (tai ainakin kuvittelen tietäväni) kaksipyöräisten korjaamisesta jotain. Eli en olisi viemässä skootteria ensimmäisten pikkuvikojen tullessa korjaamolle. Vastaavasti osaisin ja jaksaisin käydä skootterin kohta kohdalta lävitse ennenkuin ajaisin sillä metriäkään. Siksi suosittelenkin "halppiksia" henkilöille jotka tietävät tekniikasta jotakin ja ovat valmiita itse korjaamaan, tarkistamaan ja näkemään hieman vaivaa. Siihen suhteutettuna tuo halpa myyntihinta ei mielestäni ole paha.

En kuitenkaan voi ainakaan vielä suositella "halppista" esim. tyttärelle, jolle äiti on ostamassa skootteria ja kumpikaan ei tiedä tekniikasta mitään, eli eivät osaa vaihtaa edes japanilaista sytytystulppaa ja kunnon öljyjä (sori tytöt ja naiset, tiedän että teissäkin on varsinaisia kotimekaanikkoja) Tämä siis vain huonona esimerkkinä...

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

newstb

itsellä on taiwanilainen merkki,hintaa tuolla uutena oli 2400e.
malliston lippulaiva siis moposkoottereista.
laatuun olen ollut tyytyväinen mielestän peittoaa monet yamahan tuotteet joita olen purkanut ja kasannut.

tekniikka perustuu hondan ja piaggion jonkinlaiseen yhdistelmään, joka on mielestäni varsin toimiva.jarrut olivat vuonna 2002 kärkitasoa ainakin jonkun englantilaisen artikkelin mukaan,itse niitä ehostin vielä teräspunosletkuilla tosin.
jousitus on varsin lötkö sporttisimpiin verrattuna.

käytettyjen hinta noissa on yllättäen pysynyt suhteessa varsin hyvänä mielestäni.
laatu tuote ilman laatumerkkiä-toimii  :)

Kappas Vaan

Tällä viikolla tulee kiinalainen menopeli, hintakysymys lähinnä, sillä 700 â,¬ ei ole paha hinta BT49QT7 - skodesta.

Samppa

Kirjoittelehan sitten kokemuksistasi Kiinalaisen kannsa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kappas Vaan

Varmasti kerron, nyt vielä odottaessani skootterin lähtöä liikkeestä kotiini voin todeta etukäteismaksun olevan huonon idean ostajan kannalta. Ehkäpä huomenna tiedän asiasta jo enemmän.

Kappas Vaan

Nyt on skootterini saapunut ja rekisteröity, sateinen sää ei vielä houkuttele ajelemaan toistaiseksi. 


Kappas Vaan

Joo, toi on vanhemman mallin testaus eli eroja löytyy omaan menopeliini verrattuna.

Make

Itselläni on kokemusta Zoner merkkisestä kiinalaisesta, jolla tuli ajattua sellaiset 6000km kunnes möin mopon pois. Tilalle hankin käytetyn toisen kiinalaisen tai unkarilaisen...mene ja tiedä, nimittäin Keeway Focuksen.

Heti uutena Zonerin vilkuissa oli vikaa. Avasin etukatteen ja liittimiä tarpeeksi liikuttelemalla löytyi maajohdon löysäkosketus eräässä liitoskohdassa. Samoin etukatteen alla olevat laturin keinokuormat olivat sulattaneet parin johdon kuoret, siten että kupari paistoin kuoren alta. Johdot makasivat kuumaa vastusta vasten aina käännettäessä. Korjasin kyseiset jutut ja matkanteko alkoi. Tosin heti ensi metreillä vaihdoin variaattoriin kevyemmät rullat, koska kiihtyvyys oli varsin maltillista alkuperäisosilla.

Varsinaista vikaa Zoneriin ei tullut 6000km aikana. Venttiilit joudun säätämään pari kertaa ja uusi tulppa oli myös hankittava kiinalaisversion tilalle.

Jos vertaan Zoneria nykyiseen Keeway Focukseen niin Zonerissa oli mielestäni parempi kyyti. Sen jousitus pelasi paremmin, vaikka renkaat olivatkin kaksi tuumaa pienemmät. Ajoasento oli myös yllättävät hyvä ja penkin ja lattian korkeusero riittävä 187cm pitkäjalkaiselle kuskille. Ajotilaa oli siis saman verran kuin Keewayssä.

Myös Zonerin (4-t) ääni miellytti korvia, mutta olihan siinä hitusen verran enemmän huollettavaa kuin nykyisessä ajopelissä. Jos vertaan Zonerin ja Keeway moottoreiden luonnetta niin Zoner oli kuin perinteinen diesel auto ja Keeway kuin bensa auto. Zonerin moottori väänsi varsin mukavasti ja jaksoi kuljettaa 100kg matkalaista ihan mukavasti, mutta tehon tuntua Keewayssä on paljon enemmän (Keewayssä on ilmeisesti joku pirisarja asenettuna)

Näistä ns merkkiskoottereista ei minulla ole kokemusta, mutta molempiin em kiinalaisiin olen ollut todella tyytyväinen. Hinta/laatusuhde ovat mielestäni olleet kohdallaan. Keeway on noin 2x kalliimpi kuin Zonerin ja kyllä täytyy myöntää, että ainakin päällisin puolin havaittavia laatueroja myös löytyy Keewayn hyväksi. Sitä en osaa sanoa löytyykö kuitenkaan 700eur edestä.


Samppa

Hyvät kokonaistestikommentit. Jos vikalista jäi 6000kilometrin aikana ainoastaan noihin mainitsemiisi, palveli skootteri mielestäni erinomaisesti hinta-laatu suhteeltaan. Nuo ovat kuitenkin sen verran pieniä "huoltotoimenpiteitä". Kun saat Keewayhyn kunnolla kilometrejä, pistä yhteenveto kokemuksistasi myös kyseisen laitteen kanssa tulemaan tänne palstalle.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

Meillä on Yiying MTX-2 tytöllä ajossa, kilometrejä nyt 6200 paikkeilla.

Vikoja on ollut:
- Toinen takavilkku lakkasi toimimasta, vika löytyi irronneesta tinauksesta ohjaustangon juuresta. Takuukorjaus.
- Vaihtaessani variaattorihihnan uuteen 1600 km kohdalla alkuperäinen oli lähes loppu ja olisi katkennut pian. Uusi hihna ja jäykempi vastinjousi takuuna.
- Nyt näkyi olevan toinen ajovaloista pimeänä, sekä kauko- että lähivalo. Polttimo musta...
- Ajovalot himmenevät jarruvalon tai vilkun syttyessä niin että se vaikeuttaa ajamista pimeällä. Takuuseen tullut uusi virtapuola+magneetto ei auttanut yhtään mitään.
Jos jollakulla on tähän selkeä ratkaisu niin olisin tiedosta kiitollinen.

Mopo on isokokoinen, kelvollinen ajettava ja pienikulutuksinen vaikka variaattorinrullat on vaihdettu 5-grammaisiksi.
Ihme kyllä venttiilejä ei ole tarvinnut kertaakaan säätää.
Öljyt on vaihdettu noin 500 km välein.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: dealer - 15.07.07 - klo:20:44
- Ajovalot himmenevät jarruvalon tai vilkun syttyessä niin että se vaikeuttaa ajamista pimeällä. Takuuseen tullut

Eli viittaa virran riittämättömyyteen. Toimiiko lataus normaalisti ja onko akku hyvässä vedossa?

PS. Oliko tuo alkuperäinen variaattorinhihna Kiinalaisvalmisteinen, vai käyttävätkö Kiinalaiset näissä Länsimaalaisia osia?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

dealer

Juu, lataus on OK (en muista enää jännitteen suuruutta, mittasin toki).
Akku on alkuperäinen ja kunnossa, jopa talven seisonnan jäljiltä jaksoi pyörittää käyntiin.
Jännite ajovalopolttimon kannalla putoaa toista volttia kun jarua painaa tai laittaa vilkun päälle...

Hihna oli kinuski ja niin on nykyinenkin, seuraavaksi yritetään saada jostain Gates.
Joku Kymcon hihna on niin lähellä mitoilleen että sekin toimii.

Partanen

Lainaus käyttäjältä: dealer - 15.07.07 - klo:20:44

Ihme kyllä venttiilejä ei ole tarvinnut kertaakaan säätää.



Huh huh. Niinno, tuleehan ne säädettyä sitten kansiremontinkin yhteydessä.  :o

Vai tarkoitatko, että ei ole tarvinnut säätää, mutta tarkastettu on?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003