Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxiskoottereiden renkaat

Aloittaja maximi, 03.03.12 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

konenikkari

#30
Yllättävää kyllä nykyisin ja useinkin jos virheettömälle vanteelle huolellisen puhdistuksen ja rengasrasva voitelun jälkeen pistää renkaan ja sieheen ensin 6baaria ilmaa odottaa vartin ja laskee paineen suositeltuun ei tasapainoitusta tarvita ollenkaan.
Taitaa nykyrenkaat olla tasapainoisempia kuin ennenmuinoin.
Suurinta myrkkyä on väärät rengaspaineet useinkaan eivät skotun valmistajan suositukset osu rengasvalmistajan suosituksiin.
Eikä kumpikaan skotun eikä renkaan valmistaja voi tietää max kuormaa  ::)
Kuinka paljon painaa kuljettaja+kyytiläinen 8)
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

jutase

Piaggio XEVO 400 sai tänään uuden etu renkaan Michelin City Gripin Asennus töineen 70 ekee.

HiTec

Mitäköhän tekemistä tuolla korkeapaineella on renkaan tasapainotuksen kanssa ::) Mutta siis kun renkaan halkaisija pienenee, niin sen herkkyys epätasapainollekin pienenee. Eli 10" gummilla ei tuon tasapainon kanssa ole juuri väliä, kun 17" ravistaa jo ihan mukavasti jos pahasti sattuu :-\
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

jutase

Joo mullekin asentaja lisäsi painetta 0,2 bar eteen ja taakse yli sen mitä ohjekirja suosittaa jotekin tuntu paremmalta ajaa en sit tiedä miten vaikuttaa kulumiseen.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: jutase - 27.05.13 - klo:22:17
Joo mullekin asentaja lisäsi painetta 0,2 bar eteen ja taakse yli sen mitä ohjekirja suosittaa jotekin tuntu paremmalta ajaa en sit tiedä miten vaikuttaa kulumiseen.
Ne ohjekirjassa olevat arvot on suosituspaineita. Vähäisesti korkeampi paine on parempi kuin matalampi, koska alipaine on renkaan surma.
Noi mittarit jo itsessään heittävät ton 0,2 baria.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

HiTec

Matalapaine tosiaan syö sen mp:nkin renkaan selvästi nopeammin kuin oikea paine. Korkeapaineesta sen sijaan ei ole silleen haittaa, muuta kuin ehkä mukavuus-aspekti 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Wanhapappa

Noista paineista, joku sanoi jossakin, että hieman suosituksia alemmat paineet parantaisivat hiekkatieominaisuuksia. Mitä mieltä, pitääkö paikkaansa?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 25.08.13 - klo:14:29
Noista paineista, joku sanoi jossakin, että hieman suosituksia alemmat paineet parantaisivat hiekkatieominaisuuksia. Mitä mieltä, pitääkö paikkaansa?
Ainakin mönkkärissä pito paranee matalammilla paineilla. On tietysti eri asia ohjata laitetta, jossa on neljä pyörää, kun laitetta, jossa on kaksi pyörää.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kissantassu

Omassa mönkkärissäni ilmanpainesuositus on sitä luokkaa, että skootterissa vanteen ja tienpinnan välissä olisi lähinnä renkaan kumi ja ilmaa vain nimeksi. Liian pienillä paineilla ainakin vyörenkaat muuttuvat ikäviksi ajaa, alkaa muistuttaa ristikudosvastineitaan, huojuu ja nuljuu sinne tänne, jos pysyvät vanteilla.
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

Samppa

Jep. Ei paineita keskenään voi tietystikään verrata, mutta mönkkärissä, metsätöissä raskaalla kärryllä huomaa todella hyvin paineiden merkityksen pitoon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

InsOmnia

Ja asiaan vaikuttaa paljon, minkälainen renkaan runko on. Skootterissani oli aikaisemmin VeeRubber merkkinen taka rengas ja se oli niin veltto pienillä paineilla, että nuljui ikävästi kaarteissa. Nykyinen Kenda merkkinen taas on kyljistään niin jämäkkä, että jopa tyhjänä kannattaa skootterin painon ja ei menetä suuntavakauttaan edes reippaasti ohjearvoa pienemmistä paineista.

Kannattaa kokeilla, miten se käytös eri alustoilla muuttuu, kun paineita lisää tai poistaa. Toki kannattaa huomioida ajokin ja kuljettajan paino, että ei turhaan hajoita rengasta ja pahimmassa tapauksessa vannetta.
Kaksipyöräisissä ei yleensä saavuteta kovinkaan hyviä kokemuksia, ohjearvoja alempien rengaspaineiden kanssa, mutta ehkä joillain renkailla ja pienillä nopeuksilla, marginaalista etua löytää. Esimerkiksi talvella saa pienillä rengaspaineilla paremman pidon, mutta en suosittele maantienopeuksille moista vippaskonstia.

Wanhapappa

Eli kannattaa ehkä käyttää suosituspaineita? Varsinkin, kun olen riskisti ylipainoinen. :) joskus vaan tuntuu ihan siltä, varsinkin jonkin isomman kiven päälle ajaessa, että olisi kokokumirenkaat....

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 25.08.13 - klo:20:08
Eli kannattaa ehkä käyttää suosituspaineita? Varsinkin, kun olen riskisti ylipainoinen. :) joskus vaan tuntuu ihan siltä, varsinkin jonkin isomman kiven päälle ajaessa, että olisi kokokumirenkaat....
Ehkäpä kuitenkin parempi niin, kuin että vanne solmussa ja renkaan kyljessä viiden sentin repeämä? Miten olisiko skootterissasi jousituksen säätöjä minkäänlaisia? Jospa esijännityksen tai iskunvaimentimen säädöt, toisivat apua ongelmaan?

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 25.08.13 - klo:20:19
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 25.08.13 - klo:20:08
Eli kannattaa ehkä käyttää suosituspaineita? Varsinkin, kun olen riskisti ylipainoinen. :) joskus vaan tuntuu ihan siltä, varsinkin jonkin isomman kiven päälle ajaessa, että olisi kokokumirenkaat....
Ehkäpä kuitenkin parempi niin, kuin että vanne solmussa ja renkaan kyljessä viiden sentin repeämä? Miten olisiko skootterissasi jousituksen säätöjä minkäänlaisia? Jospa esijännityksen tai iskunvaimentimen säädöt, toisivat apua ongelmaan?

Kyseessä Peugeot Satelis 500 ja kyllä, takaiskareissa on säädöt. Vehke ollut mulla vasta pari viikkoa, en hirveän kamalasti ole perehtynyt kaikkiin teknisiin asioihin. Tuo kiven päälle ajo, vempauttaa ikään kuin keulaa sivulle, kuin ei antaisi rengas tippaakaan periksi tuon kiven päällä....

lehtijussi

Ei niitä paineita niin alas lasketa, että rengas on lussuna. ;D
Esim. jos etusen normipaine asfaltilla 2.2, niin laskee soralle ne paineet 1,8 kiloon. Siitä mikään rengas vielä hajoa, mutta helpottaa soralla ajoa.
Toki jos asfaltilla ajaa 1.8 paineilla jatkuvasti, niin rengas lämpiää enempi ja kuluu nopeempaa.

Laskeehan motoristitkin rengaspaineita rata-ajoon. Siis niitä tarvii laskea...