Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Skootteri hyytyi ja muuttui laiskaksi

Aloittaja jalat, 14.04.08 - klo:20:27

« edellinen - seuraava »

jalat

Oli nätti ilma, niin rupesin roplaamaan skootteria. Tein muutamia juttuja, kuten

- Korjasin pakoputken pakokaasun kierrätysletkun. (pätkä pois puukolla)
   http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=526.0

- Tarkastin venttiilin välykset. 0.05 levy meni kevyesti, mutta 0.1 ei enää mennyt.
Joten ne oli valmiiksi arviolta sen 0.06-0.09mm välillä. Eli kutakuinkin sopivat.

- Kaasarin kannen avasin ja katsoin miltä messingitappi näyttää. Se oli mallia ruuvattava.
Ruuvasin sitä 2 kierrosta syvemmälle (eli ylöspäin). Eli nyt tappi on "lyhyempi".

- Säädin tyhjäkäyntiruuvia jotta kone kävisi vähän paremmilla kierroksilla tyhjäkäynnillä.

- Avasin variaattorin ja vaihdoin sinne 6.5g rullien tilalle 5.0g rullat. Samalla totesin ettei siellä ole mitään prikkaa. Tuskin koskaan ollutkaan.
Eihän niitä rullia mitenkään pidä rasvata? Itse en rasvannut ainakaan kun vanhatkaan ei ollut rasvassa. Ihan kuivaa siellä kaikki oli.


Koppa kiinni ja kone käyntiin. Hienosti käy. Pientä kilinää kuuluu variaattorista.
Onko normaalia?

No lähdin ajamaan ja hyvin tuntui toimivan. Kiihtyi aavistuksen ripeämmin ja tuntui hyvin kulkevan. Äänestä kuuli että kierrokset tuntui olevan kovemmat heti kun kaasua veti kunnolla jo lähdössä. Huippunopeus saattoi pudota ehkä 3-5km/h. (Alukujaan kulki siis 60km/h suoralla)
Sitten testaamaan totuus ylämäestä. Ajelin pispalanharjua keskustaanpäin. Ennen hyytyi jyrkimmässä kohdassa vauhti sinne 35km/h tienoille. Nyt se meni 45km/h hyvin ylös. Suoralla nollasta 40km/h vauhtiin arvioisin että meni siinä 10sek tienoilla. Alkujaan meni sellaiset 14sek.

No 10km ajeltuani pysähdyin huoltoasemalle tarkistamaan ilmanpaineet. Sen jälkeen starttasin uudelleen. Tuntui että vehje ei kiihdy enää yhtähyvin. Paikaltaan kun lähtee, niin nollasta 40km/h menee nyt arviolta suoralla tiellä 18sek. Eli kauemman kun koskaan  :-[ Ylämäkiin ei kiihdy juuri mitenkään ja vauhtikin on tosi heikko ylämäissä. Miten se yhtäkkiä rupes niin hyytymään. Voisiko se johtua kuumasta koneesta?

Ajoin kotiin jolloin ajoa oli tullut noin 20km/h yhteensä. Ekana tarkistin kuumasta koneesta miltä tulppa näyttää. Se näytti juuri siltä kuin pitääkin. Eli ruskehtavan paahteisen kahvin näköiseltä. Sen jälkeen varikoppa auki ja tarkistamaan ettei varin mutteri ole löystynyt  ::)
No eihän se onneksi ollut. Ajattelin että jos se hihna ei pääse tarpeeksi ylös jos mutteri on hieman auki.

Sitten pitäis keksiä missä vika voisi olla?  :-\

Huomenna jos ei sada niin testaan miltä kylmällä koneella taas tuntuu. Eli onko tuo ongelma vain kuumalla koneella. Aluksi tuntui menevän niin hienosti ja pirteästi. Jos ongelma on vain kuumalla koneella, niin mihin se viittaa?

Sellainenkin tuli mieleen että oliskohan varin rulla kääntynyt vinottain kun laitoin sitä rullakuppia takaisin variaattoriin. Jos siinä on vahingossa kuppi auennut ja joku rulla kääntynyt. Onko kaukaa haettua?

Entä Kannattaisiko sitä kaasarin messingitappia vääntää takaisinpäin. Voiko se vaikuttaa jotenkin negatiivisesti? Ei se kuitenkaan lyhentynyt kuin about 1-1.5mm.

Entä tuo pakoputken kierrätyssysteemi. Nyt kun se ei vuoda yhtään niin voiko se olla vaikuttanut huonontavasti?

Ideoita ja ehdotuksia saa esittää ja toivotaan vinkkejä.

feikkiedit: lisätään vielä sen verran että meinasi muuten sammua kuumalla koneella muutamaan risteykseen tuon huoltoasema pysäyksen jälkeen, vaikka kone oli varmasti kuuma yli 10km ajon jälkeen. Yhdessä risteyksessä se sitten sammui ja jouduin käynnistelemään uusiksi.
Mihin tuo voisi viitata?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Mjahas :P *idiootti*

Otin penkin irti ja kävin kurkkaamassa vielä pimeällä taskulampun kanssa. Sen verran vatutti.
No ongelma tais ratketa. Kaasarista oli se kansi irronnut kokonaan. Toinen ruuvi oli lentänyt hukkaan. Onneks se kansi ja jousi ei ollut lentänyt kun siinä oli se kuminen kurasuoja päällä :)
Se jäljelle jäänyt ruuvikin pyöri vaan tyhjää. Liian lyhyet ruuvit. Eivät saaneet kunnon kierrettä.

Ratkaisu: Varastosta samoin kiertein olevat 4mm pidemmät ruuvit tilalle ja nyt kansi ei lähde irti vahingossa.

En jaksanut enää pimeällä lähteä testaamaan. Huomenissa selviää ratkesiko ongelma.
Todennäköisesti. Varmaan saanut liikaa ilmaa kaasarin kannen kautta :D
Ei kai siinä kannessa syyttä suotta paksu tiiviste ole välissä.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Partanen

Kaasarin kannen ja luistinkalvon (ilmeisesti se mitä kutsuit tiivisteeksi?) muodostamassa tilassa on alipainetta silloin kun moottori käy. Jos kansi ei ole kunnolla paikallaan, tai kalvo puhki, tai huonosti paikallaan, ei kaasu, eli luisti aukea kunnolla, jos ollenkaan. Kierteet kannen kiinnityksestä on varmaankin menneet pilalle ajolenkin aikana, sillä tavallisesti alkuperäisruuvin riittävät hyvin.

Minä en neuvo virittämään, mutta kaasutinta voi "säätää" ottamalla sen messinkitapin kokonaan pois. Samalla pitää tosin varmistaa, että neula on keskiasennossaan, jos on säädettävää mallia. Messinkitappi on rajoitin, jäljelle jäävän muovitapin viilailu ei auta mitään, koska se muovitappi ei ota mihinkään kiinni.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: jalat - 14.04.08 - klo:20:27
feikkiedit: lisätään vielä sen verran että meinasi muuten sammua kuumalla koneella muutamaan risteykseen tuon huoltoasema pysäyksen jälkeen, vaikka kone oli varmasti kuuma yli 10km ajon jälkeen. Yhdessä risteyksessä se sitten sammui ja jouduin käynnistelemään uusiksi.
Mihin tuo voisi viitata?
Kyllähän se voi viitata moneenkin asiaan, mutta lähtisin liikenteeseen säätämällä seosta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Zeta

#4
Itse myös totean, että kahdessa Helkamassani on ollut ilmanputsari irti kaasuttimesta. nämä kun kiristi, niin kylläpäs jaksaa taas Helkamat mennä iloisesti, sen laiskuuden jälkeen.... Liika ilma, kun on vain liikaa.

T: Zeta

jalat

#5
Kävin koeajamassa kun oli kiva ilma. Nyt tuntui toimivan hienosti taas... kylmänä.
Mutta kun se siitä lämpeni, niin vähän vähemmän tehoa tuntui olevan.
Ei tosin enää niin laiskasti kun kaasarin kansi auki ollessa :)
Sanotaanko että ihan jees ja että kyllä sillä nyt ajelee. Mutta kylmänä tuntui
olevan pikkuisen enemmän tehoja aluksi.

Tuntui kuin olisi kone kuumana ehkä himan pröpöttänyt.
Tulppa ei ollut kastunut ja oli oikean värinen (paahteinen kahvi).
Eli kannattaako ryypyn rikastinruuvia säädellä seuraavaksi?
Kiinnipäin vai aukipäin?

Ja kuuluuko niiden rullien kilistä? Nimittäin nämä vaihdetut rullat kilisee kyllä jonkin verran.
Siis huomaa eron edellisiin rulliin. Ja melkein kaikilla nopeuksilla kuuluu kilinää.
Ei se kilinä silti mitään häiritsevän kovaa ole. Voiskohan olla vaan siitä että putsasin sen
rullakopan ja ne nyt liikkuu ja kilisee siellä paremmin.

tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Partanen

Ryypyssä ei varsinaisesti ole mitään säätöä.

Ainiin, ja rullia ei pidä rasvata. Toisaalta, ei niiden kai pitäisi kilistäkään.  :-\
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#7
Joissakin vanhemmissa vehkeissä variaattorin rullat olivat rasvattuja, mutta eipä varmaan ole olleet enää 10 vuoteen. Kuulostaa kyllä vähän, kun se kävisi liian rikkaalla. Seosruuvia kiinnipäin ruuvaamalla menee rikkaamalle ja auki päin laihemmalle. Siis jos tyhjäkäynnillä meinaa risteykseen tultaessa sammua. Tokihan voi myös tyhjäkäynti itsessään olla liian matala.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kinkster

Oletko varma että kilkatus tulee varista? Ettei vain venttiilit naksuta?
Tai jos rullat kolisee niin tulisi mieleen, että onko ne oikean kokoiset eli vertasitko kokoa vanhoihin rulliin?

Pätmän

Mulla Zonerissa 5,1g Malossin ja kyllä siinäkin kuuluu sellainen kevyt kilkatus, ei mielestäni kuulunut orkkisrullilla. Hyvin tuntuu kyllä toimivan.

jalat

Venttiileistä tuskin kilkatus kuuluu, kun ne tarkastin ja ne on 0.05 ja 0.1 välillä. Todennäköisesti aika liki sitä 0.08mm. Takaa se kilkatus kuuluu.

Täytyy koittaa ruuvailla tuota seosruuvia kun taas kerkiää.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jalat

Nonni. Tarkempi tarkastelu kaasarin säätöihin auttoi. Neulan prikka alimpaan kohtaan (kolme vaihtoehtoa ja oli keskimmäisessä vakiona). Kaasarin kannen messinkitappi ylimmäksi. Tyhjäkäynti kovalle ja seosruuvista säätö jolloin parhaimmat kierrokset. Sitten tyhjäkäynti järkeväksi ja valamis.

Kiitokset kaikille :)
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.